کد خبر: 72349 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 20 دي 1395 - 10:27
اختصاصی اتحادخبر/ انجمن گردشگران دشتستان معرفی می کند(8)؛
روستای عیسوند، روستایی با فرهنگ و ادب+ تصاویر

اتحادخبر: روزهای سه شنبه در تقویم انجمن گردشگران دشتستان ​"در روستا​" نامگذاری شده که هر هفته با کمک اعضاء انجمن به معرفی یکی از روستاهای دشتستان می پردازد، این هفته در یک گفتگوی مجازی به معرفی روستای عیسوند پرداختیم. روستای عیسوند در دهستان زیارت قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۹۸نفر (۲۰۱خانوار) می‌باشد...

اتحادخبر: روزهای سه شنبه در تقویم انجمن گردشگران دشتستان ​"در روستا​" نامگذاری شده که هر هفته با کمک اعضاء انجمن به معرفی یکی از روستاهای دشتستان می پردازد، این هفته در یک گفتگوی مجازی به معرفی روستای عیسوند پرداختیم.
🌐انجمن گردشگران دشتستان 🌐

روستای عیسوند در دهستان زیارت قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۹۸نفر (۲۰۱خانوار) می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی روستای عیسوند
اگر از طرف مركز استان یعنی بندر بوشهر 35 كیلومتر در مسیر بزرگراه به طرف برازجان حركت كنیم در سمت راست این محور به روستایی به نام "عیسوند"می رسیم كه حدود 700 متر با محور اصلی فاصله دارد.فاصله این روستا با مركز شهرستان دشتستان - برازجان- نیز 20 كیلومتر می باشد.این روستا دومین روستای ورودی دشتستان از سمت بوشهر می باشد
 از لحاظ تقسیمات جز بخش مركزی دشتستان می باشد.
روستاهای همجوار:شمال: چاه خانی        شرق: گندمریز
جنوب: چاه عربی
 غرب: نوكار گزی

بنا به  گفته قدیمی ها از بنای مكان فعلی روستا كمتر از 200 سال می گذرد كه قبل از آن روستا با فاصله حدود 500متر در قسمت شمال شرقی مكان كنونی قرار داشته است و هنوز بقایای سفال و خشت در عمق چند سانتیمتری زمین به چشم می خورد كه نشان از زندگی پیشینیان در آنجا دارد.

علت تغییر مكان روستا را پیشروی شن های روان ذكر كرده اند؛ البته نظریه ضعیف تری نیز وجود دارد كه آتش سوزی كلی روستا را به علت وجود خانه های از برگ و چوب و... بیان می كند،ولی نظر اول قوی تر می نماید.

روستای عیسوند دارای مردمانی با فرهنگ و ادب می باشد. شغل بیشتر مردم اداری و بعضا كشاورز یا دامدارند كه اغلب در كنار كار اصلی خود به زراعت دیم نیز مشغولند.

آب و هوای منطقه
آب و هوای آن گرم و خشك می باشد. از لحاظ زمین شناسی و كشاورزی، شرق این روستا دارای بافت ماسه ای (چیت) و غرب آن دارای بافت رسی (مشیل) است و خاك روستا تلفیقی از ماسه و رس می باشد.

وجه تسمیه روستا
نام روستا معمولا برگرفته از بافت انسانی یا اولین کسانی که اقدام به آباد کردن آن مکان نموده اند یا... می باشد.

در مورد وجه تسمیه عیسوند( با فتح سین- واو – نون ) که در بعضی نوشته ها به صورت عیسی وند نیز آمده باید گفت بهترین علتی که از تحقیقات میدانی بدست آمده نطریه ایست که در ذیل می آوریم:

در سالهای بسیار دور گروهی از کوچ نشینان که دارای احشام ودامهای فراوان بوده اند در منطقه ای که نز دیک به مکان فعلی روستاست ساکن نی شوند این گروه درمسیر  کوچ خود استان بوشهر وعیسوند تا حوالی کوپایه های زاگرس را طی می نموده اند آنان پس از یکجا نشین شدن یا به تشکیل این روستا اقدام می نمایند یا باعث افزایش جمعیت آبادی که در مکان قبلی روستا قرار دارد شده اند در هر صورت نام ای ن روستا برگرفته از انان می باشد که از طایفه ای به همین نام بوده اند.

در فارسنامه ناصری اشاره ای به این روستا گردیده و از لحاظ کشاورزی به ویژه کاشت هندوانه مورد توجه قرار گرفته وهندوانه هایی با وزن زیاد زیاد را در باره این روستا مطرح منماید که تا سالهای 1362 نیز کاشت ان به صورت دیم رایج بود .

در فرهنگنامه معین و همچنین دهخدا نام این روستا به صورت عیسی وند ذکر گردیده وآن را مرکز هفت روستای اطراف خود میدانند

امامزاده شاه نورالدین روستای عیسوند
از جمله مکان های تفریحی دشتستان امامزاده شاه نورالدین روستای عیسوند است که در  فاصله یک کیلومتری شمال این روستا امامزاده ای قرار دارد که مورد احترام واعتقاد مردم این روستا ودیگر مردمان این دیار می باشد. در جوار این بقعه متبرکه سه تن از شهدای این روستا آرام گرفته اند . امامزاده شاه نورالدین در کنار یکی دیگر از فضاهای درختکاری شده قرار دارد که این تقارن باعث حضور زایران زیادی خصوصا در فصل زمستان وبهار می گردد.

باتشکیل هیأت امنا کار عمرانی امامزاده جان تازه ای گرفت واکنون پس از هفت سال چهره این مکان متحول گردیده است.

در کنار این امامزاده یک  آب انبار قدیمی وجود دارد که با معماری ومصالح سنتی کار شده است .در ضلع جنوبی امامزاده یک تپه وجود دارد که گر چه تحقیقات خاصی روی ان انجام نگرفته اما وجود تکه های سفال ودو عدد ته ستون بدست آمده وهمچنین کارشناسی اولیه احتمال تاریخی بودن آن را تقویت می نماید .
آب‌انبار عیسوند
آب انبار عیسوند مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دشتستان، بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای عیسوند واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۳۳۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
طبیعت روستای عیسوند
یكی از عناصری که در هرروستا می تواند به عنوان پتانسیل رونق روستا مد نظر قرار گیرد وجود مکانهای گردشگری وتفریحی می باشد .

روستای عیسوند در شرق خود دارای دو منطقه درختکاری شده می باشد ککه قسمتی از آن در سالهاد دهه ی 50 وقسمت دوم در سالهای دهه ی 70 غرس گردیده است و هر دو باهدف  کنترل شن های روانی که از زمینهای  شرقی  به سمت روستا سرازیر شده انجام گرفته است .امروزه این مناطق مکانهای مناسبی را برای رشد گیاهان مرتعی بوجود آورده   که همین عامل سبب ایجاد فضای بسیار زیبا در ماه های دی تا اواخر فروردین می گرددوسالانه تعداد قابل توجهی از مردمان این خطه را به سمت خودمی کشاند . بی شک مراتع شرق روستا که وسعت زیادی دارد می تواند با برنامه ریزی وتوجه مسؤلین به یک مکان تفریحی بی نظیر تبدیل گردد.
شهدای روستای عیسوند
امروز زنده نگه داشتن یادشهدا کمتر از شهادت نیست.(مقام معظم رهبری)
شهید علیمراد حاجیان
شهید مختار جولایی
شهید سید محمد رضا جعفری
از شهدایی بودند که در خاک پاک این دیار چشم به جهان گشودند، رشد کرده و خون خود را در دفاع از این آب وخاک اهدا نمودند .
كتابخانه ی روستا
این روستا دارای یک باب کتابخانه می باشد که سالها قبل متعلق به مسجد بوده واز سال 1358 فعالیت خود را آغاز نموده است. این کتابخانه که چند سالی به علت قدیمی بودن کتابها وداشتن کمتر از یکصد جلد  غیر فعال شده بود پس از تأسیس خانه ترویج جان تازهای گرفت واکنون با داشتن 2500 جلد کتاب  درقالب چهل عنوان فعال است.
خانه ترویج روستا
یکی از مکانهای فرهنگی روستا که تأثیر بسزایی درتحول و ارتقاء سطح فرهنگی روستا داشته است خانه ترویج این روستا می باشد . این خانه ترویج فعالیت خود را از سال 1369 آغاز وبه عنوان پایه تحول فرهنگی وتنها نهاد در گسترش زمینه های فرهنگی هنری به کار خود ادامه داد.
از مهمترین فعالیتهای 20 ساله آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- راه اندازی کتابخانه
2-شرکت در جشنواره های کشوری در رشته های نشریه دیواری وامور بانوا ن وکتابخوانی
3-ایجاد زمینه مناسب برای حضور بانوان در فعالیتهای اجتماعی از جمله مسئولیت کتابخانه
4-کسب مقام سوم خانه ترویج نمونه  کشوری برای دو سال
5-برگزاری کلاسهای  ترویجی در رشته های :گیاهان دارویی – کمکهای اولیه – بهداشت خانواده – بهداشت دام و طیور – پرورش قارچ –کتابداری – خوشنویسی  نقاشی – کامپیوتر – تصویر برداری – عکاسی –و...
6-کسب مقام مروج نمونه شهرستان دشتستان توسط آقای محمد اکبری برای 4 سال
7-کسب مقام خانه ترویج نمونه استانی  4 سال
8-برگزاری 8 نمایشگاه دو سالانه صنایع دستی روستایی در 8 سال
9-برگزاری مسابقات کتابخوانی
10- كسب مقام كشوری مروج زن نمونه خانم مهری رضازاده

پیشینه ی ورزشی روستا
عیسوند از سالهای گذشته بویژه 1360 تاکنون گروههای ورزشی مختلفی را به خود دیده است . از تیم های شهید و ایرانجوان در گذشته وباشگاه های شاهین وایرانجوان که امروزه گروه های سنی مختلفی را در بر می گیرند می توان به عنوان گوشه ای از ورزش در این روستا نام برد .
گروه های دیگر نیز در رشته های والیبال وشطرنج فعالیت دارند اما به دلیل عدم فضای مناسب معمولا به صورت فصلی فعالیت دارند .
از آقای محمد حسن زاده می توان به عنوان یکی از جوانان این روستا نام برد که توانسته در مسابقات دومیدانی دانشجویی در سطح ملی داری مقام گردد.
اقدام جدیدی که به تازگی انجام گرفته ومورد حمایت شورایی اسلامی ودهیاری این روستا نیز واقع شده راه اندازی کلاس کنگ فو می باشد که بااستقبال گروه های سنی مختلف مواجه گردیده وآینده خوبی رانوید می دهد.
شورای ورزشی
یکی از ابتکارات جالب شورای اسلامی روستا تشکیل شورای ورزشی با هدف پیگیری امور ورزشی  به صورت تخصصی ومشورت در امر مسایل ورزشی روستا و اتخاذ تصمیمات مناسب می باشد. شورای ورزشی کار خود را 2 سال پیش آغاز نمود وهمچنان فعال است .  این شورا از چند نفر از کسانی که علاقمند به ورزش بوده ودر این امر آگاهی و مهارت دارند تشکیل یافته واغلب کارهای ورزشی واتخاذ تصمیمات در این حیطه به عهده ایشان است . لازم به ذكر است این روستا دارای دو باشگاه به نامهای ایرانجوان وشاهین است که در رده های مختلف فعالیت دارند./ص











گردآورنده : ندامزارعی

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/72349