کد خبر: 72217 ، سرويس: یادداشت
تاريخ انتشار: 19 دي 1395 - 09:04
نگرخواهی اتحادخبر در مورد فشارها برای لغو نکوداشت دکتر جعفری در برازجان (5):
آنچه خوبان همه دارند جعفری یکجا دارد

اتحاد خبر-عبدالخالق عبدالهی: دکتر سید محمدمهدی جعفری دین پژوه، نهج البلاغه شناس، قرآن شناس، مبارز قبل از انقلاب، استاد دانشگاه و اولین نماینده مجلس بعد از انقلاب مردم دشتستان تنها بخشی از کارنامه علمی - عملی - مبارزاتی اوست. به عبارت دیگر " آنچه خوبان همه دارند جعفری یکجا دارد ". اما اینکه چرا عده ای با برگزاری مراسم نکوداشت او در برازجان ...

اتحاد خبر: دکتر سید محمدمهدی جعفری نویسنده، مترجم، پژوهشگر برجسته نهج البلاغه، فعال سیاسی و مبارز دوران ستم شاهی، استاد تمام بازنشستهٔ دانشگاه شیراز و همچنین نماینده مردم دشتستان در مجلس اول شورای اسلامی است. مراسم نکوداشت و تجلیل از این داشمند فرزانه قرار است 29 دی ماه در بوشهر و برازجان برگزار گردد که گرچه برنامه بوشهر به قوت خود باقی است ولی در زادگاه دکتر جعفری تعداد معدودی از دلواپسان به مخالفت برخاسته و ایشان در پیامی متواضعانه خواستار لغو نکوداشت خود در برازجان گردید.

 

اتحاد خبر در این خصوص نظر برخی از صاحب نظران و فعالین اجتماعی و سیاسی را در قالب این دو سوال جویا شده است:

 

1. نظر شما در مورد شخصیت سید محمدمهدی جعفری چیست؟

2. تحلیل شما از فشارها برای لغو نکوداشت دکتر جعفری چه می باشد؟

 

عبدالخالق عبدالهی

نویسنده و فعال اجتماعی

 

1- اینکه سید محمدمهدی جعفری کیست و چیست و چه اعتبار و درجات علمی و سیاسی داشته و با شخصیت هایی از جنس آیت الله طالقانی و شریعتی  و بازرگان و سحابی پدر و پسر، حشر و نشر و نشست و برخاست داشته و مهمتر اینکه چقدر مورد وثوق و اعتماد این بزرگان بوده را بنده نمی خواهم بگویم چون  اینها اظهر من الشمس است و همه آن را می دانند. فقط  یک جمله آن هم با اطمینان و از بُنِ دندان " می گویم و می آیمش از عهده برون " که نه ده سال، بلکه دهها سال باید بگذرد تا خطه دشتستان، بزرگ مردی همچون جعفری را به خود ببیند. نشان به این نشان زمانی که بسیاری از جوانان همدوره جعفری در دانشگاه ماهی ششصد تومان از بنیاد پهلوی کمک هزینه درسی می گرفتند و یَللی تَللی می کردند او که یتیمی بزرگ شده بود دود چراغ می خورد، درس می خواند و بعد هم که به دانشگاه رفت، همچنان خواند و نوشت و تحقیق و تتبع کرد و تا آخر هم بر اعتقادات و آرمانهایش باقی ماند. دین پژوه، نهج البلاغه شناس، قرآن شناس، مبارز قبل از انقلاب، استاد دانشگاه و اولین نماینده مجلس بعد از انقلاب مردم دشتستان تنها بخشی از کارنامه علمی - عملی - مبارزاتی اوست. به عبارت دیگر " آنچه خوبان همه دارند جعفری یکجا دارد".

2- و اما اینکه چرا عده ای با برگزاری مراسم نکوداشت او در برازجان مخالفت کردند در حالیکه همین مراسم در همان روز در بوشهر برگزار خواهد شد حکایت همان مرغ همسایه ای است که متاسفانه همیشه در دشتستان غاز بوده و ما کمتر قدر بزرگان و مشاهیر خود را دانسته ایم و این یکسویه نگری و دگم اندیشی و بر هم زدن مراسمی که قانونی بوده و مجوز شورای تامین را هم داشته  به گمانم فقط دو دلیل دارد. یکی غرض و دیگری ناآگاهی. با مغرضان و آنهایی که نمی خواهند جعفری را بشناسند یا او را می شناسند و منفعت امروزشان در این است که بروز ندهند کاری ندارم حکم آنها حکم آدمهایی است که خودشان را به خواب زده اند و مگر بوق اسرافیل روز قیامت یا به قول فقها " صور اسرافیل یوم الورود " آنها را از این خواب خودخواسته بیدار کند. روی سخنم بیشتر با کسانی است که شاید از سر ناآگاهی و نشناختن جعفری این چنین در مقابل برگزاری مراسم نکوداشت او موضع گرفته و واکنش نشان دادند. چند روز قبل با یکی از همین دوستان ناآگاهی که جعفری را نمی شناخت اما مغرض نبود درباره جعفری صحبت می کردم و از او پرسیدم چرا با برگزاری این نکوداشت مخالف است. او که اول چون  دلیلی نداشت مرتب دستانش را در هوا می چرخاند و می گفت: "من نمی دانم، می گویند!!! جعفری کلاااا آدم خوبی نیست" وقتی برایش توضیح دادم که جعفری کیست کمی آرام تر شد و به فکر فرو رفت. بعد هم گفتم که حکایت جلوگیر شدن عده ای از برگزاری مراسم دکتر جعفری حکایت بایزید بسطامی و مردم بسطام است. می گویند بایزید بسطامی عارف بزرگ و نامدار را مردم از شهر بیرون کردند. بایزید پرسید: چرا بیرونم می کنید؟ گفتند: چون تو مرد بدی هستی. بایزید  رو به آسمان کرد و گفته بود: خوشا شهری که بدش بایزید باشد. ای کاش ما نیز آن قدر خوب بودیم که بدمان محمد مهدی جعفری بود آن گاه  می شد گفت: خوشا شهری که بدش محمدمهدی جعفری باشد اما افسوس که بعدها باید چراغ به دست گرفت و دنبال امثال جعفری ها  گشت. بنده معتقدم لغو این مراسم چیزی که از بزرگی جعفری کم نکرد هیچ، باعث تطهیر و بزرگتر شدن و حتی معرفیش به کسانی شد که تا امروز دکتر جعفری را نمی شناختند. و اما نکته آخر: من یکی دوبار آنهم فقط چند ساعت بیشتر دکتر جعفری را ندیده ام اما با همین مدت کم آشنایی با شناختی که از بزرگی و بزرگواری او دارم اطمینان دارم وقتی خبر این مخالفت و دشمنی ها را بشنود لبخندی بر گوشه لب نشانده و این بیت را  زیر لب زمزمه خواهد کرد:

می رسند از بس که، بیش از من، به عیبِ کار من
دوست تر می دارم از خود، دشمنان خویش را ...

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/72217