کد خبر: 72196 ، سرويس: حرف‌های شما
تاريخ انتشار: 18 دي 1395 - 11:06
واگذاری 70هکتار از منابع طبیعی سرکره به دانشگاه غیرقانونی است

اتحادخبر: حفاظت از جنگلها و احیا منابع طبیعی  بعنوان اصل دوم انقلاب شاه و ملت بعد از اصل مبارزه با معاملات سوداگرانه زمین و اموال غیرمنقول  که در شش اصل و توسط کابینه نخست وزیر علی امینی در سال ۱۳۴۱ به رفراندم گذاشته شد از موفق ترین اصولی بود که بعدها به هفده اصل تغییر نام داد.

اتحادخبر: حفاظت از جنگلها و احیا منابع طبیعی  بعنوان اصل دوم انقلاب شاه و ملت بعد از اصل مبارزه با معاملات سوداگرانه زمین و اموال غیرمنقول  که در شش اصل و توسط کابینه نخست وزیر علی امینی در سال ۱۳۴۱ به رفراندم گذاشته شد از موفق ترین اصولی بود که بعدها به هفده اصل تغییر نام داد.

کسانیکه سن  آنها اقتضا می کند بیاد دارند که چگونه طوفانی از شن و ماسه در اندک زمانی روستاهای در مسیر خود را در می نوردید بطوریکه مردم روستا با مشقت فراوان به مکانی بالاتر نقل مکان کرده و یا همه اموال خود را تاراج کرده و به حاشیه شهرها مهاجرت می کردند. روستاهای عیسوند، چاه خانی، ابوالفیروز، گندم ریز، سمل، سرکره، دره چیتو و بسیاری دیگر چندین بار جابجا شده و بعضی از روستاها بطور کلی ناپدید و خالی از سکنه شدند.

اجرای این اصل که با استقبال سخاوتمندانه مردم مواجه و تمام قد با دولت همکاری نمودند و نه تنها در کاشت درختان که از اراضی کشاورزی و مراتع دامی خود چشم پوشی و آنها را در اختیار سازمان جنگلها گذاشته  تا این طرح محقق شود.

اهداف راهبردی این اصل که عبارت بودند از: تثبیت شنهای روان، ایجاد اشتغال، مبارزه با پدیده مهاجرت و تبعات منفی آن، رونق کشاورزی و دامداری، ایجاد مراتع سرسبز و فرایندی که عمل فتوسنتز در پاکیزه نگه داشتن طبیعت به عهده دارد و از همه مهمتر داشتن طبیعت بکر و زیبا که امروزه صنعت توریسم به آن وابسته است و از پربازده ترین صنایع بشمار میرود.

نقض غرض و تناقض اشکار از اینجا حاصل میشود که مگر نه این ست که  دانشگاه  اتاق فکر و بستر توسعه پایدار در کشور محسوب می شود. چگونه است که دانشگاهی در حد و اندازه  ام.ای.تی. در ایالت ماساچوست امریکا که درصد قابل توجهی از نیروی متخصص در اقتصاد کشوری مثل امریکا را تربیت می کند فقط هفت هکتار وسعت داشته که آنهم بصورت اهدا به دانشگاه هدیه شده است.

دانشکده کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی باقریب به اشغال بیش از یکصدوپنجاه هکتار که اولی واپسین لحظات عمر را سپری میکند و دومی هم به خرابه ای میماند که ارواح خبیثه در ان سکنی گزیده اند این دو خرابه چه گلی بسر تحقیق و توسعه کشاورزی استان بوشهر زده اند که حالا نوبت به واگذاری یکصد هکتار دیگر از اراضی ملی به موسسه ای مشابه باشد.

همه و همه ی اینها در حالیست که جوانان همین چند روستا باید یک قطعه زمین مسکونی از همین اراضی ملی را به مبلغ ۲۰ میلیون تومان خریداری کنند و گوجه و دیگر محصولات کشاورزی خود را هم به دور ریخته و شب با شکم گرسنه و عرق شرم بر پیشانی جلوی زن و فرزند زانوی غم در بغل گرفته و یا با چک فرم خورده راهی زندان شوند و دانشگاه هم با داشتن دو مرکز بزرگ و مجهز که ظرفیت یکی از آنها هم پرنشده  اراضی ملی تصرف کند و بر ثروتش فزوند.

بیش از این تصدیع وقت نمیکنم. از سازمان بازرسی کل کشور و اداره کل منابع طبیعی استان تقاضا میشود این زیبای خفته در پس خروارها اجر و دیوار را به اغوش طبیعت برگردانید./ج

 

حسین قاسمی

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/72196