کد خبر: 71446 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 05 دي 1395 - 08:15
اختصاصی اتحادخبر/ انجمن گردشگران دشتستان معرفی می کند(7)؛
روستای بارگاهی،ستاره ای درخشان در دشتستان بزرگ+ تصاویر

روزهای سه شنبه در تقویم انجمن گردشگران دشتستان ​"در روستا​" نامگذاری شده که هر هفته با کمک اعضاء انجمن به معرفی یکی از روستاهای دشتستان می پردازد، این هفته در یک گفتگوی مجازی به معرفی روستای بارگاهی پرداختیم. روستای بارگاهی یکی از کهن ترین و قدیمی ترین روستاهای کشور و استان بوشهر،واقع در بخش مرکزی شهرستان دشتستان در هفت کیلومتری...

روزهای سه شنبه در تقویم انجمن گردشگران دشتستان ​"در روستا​" نامگذاری شده که هر هفته با کمک اعضاء انجمن به معرفی یکی از روستاهای دشتستان می پردازد، این هفته در یک گفتگوی مجازی به معرفی روستای بارگاهی پرداختیم.
🌐انجمن گردشگران دشتستان 🌐


موقعیت جغرافیایی روستای بارگاهی

روستای بارگاهی یکی از کهن ترین و قدیمی ترین روستاهای کشور و استان بوشهر،واقع در بخش مرکزی شهرستان دشتستان در هفت کیلومتری شمال شهر برازجان در جلگه دشتستان بزرگ واقع گردیده است. این روستا با طول 5-13-51 وعرض 4- 19-29 جغرافیایی و با ارتفاع  85 از سطح دریا با فاصله دو کیلومتری از اتوبان برازجان- شیراز چون نگین و ستاره ای درخشان در دشتستان بزرگ می درخشد.

 روستای بارگاهی با وسعت 2500هکتار، زمین زراعی، مرتع، منابع طبیعی از ناحیه شرق به محدوده روستاهای راهدار و بنه جابری و از ناحیه شمال به رودخانه دالکی و از ناحیه جنوب به محدوده برازجان و از ناحیه غرب به دشت دهقاید و دهقاید متصل می باشد.

جمعیت روستای بارگاهی
روستای بارگاهی دارای 60خانوار با جمعیت 300نفر است که به لطف پروردگار و عنایات نظام اسلامی از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی،برق، تلفن،جاده آسفالت، مدرسه بهره مند است.
بارگاهی از حیث تقسیمات کشوری
روستای بارگاهی در بخش مرکزی شهرستان دشتستان تابعه دهستان دالکی با فاصله 7 کیلومتری شهر برازجان مرکز دشتستان بزرگ با فاصله دو کیلومتری از اتوبان برازجان شیراز واقع گردیده است.

وجه تسمیه روستای بارگاهی
علت نامگذاری این روستا به بارگاهی به خاطر وجود کاخ ها وبارگا های باستانی در محدوده آن می باشد این روستا درمجاورت شهر تاریخی و باستانی صفاره که اکنون از آن شهرتاریخی جزچند معبد، بناء باستانی و کاخ ویران شده چیزی بر جای نمانده است.بنا گردیده است.وبه همین خاطر از زمانهای بسیار دور بارگاهی نامیده شده است.

سیمای طبیعت بارگاهی
روستای بارگاهی از حیث طبیعت در استان بوشهر منحصر به فرد است. مناظرو چشم انداز طبیعی آن خصوصا در فصل زمستان و بهار سالهای پرباران زیباترین و چشم نوازترین مناظردر استان و کشورمی باشد.زیرا موقعیت طبیعی و جغرافیایی بارگاهی بسیار متنوع و متفاوت با بسیاری از نقاط استان بوشهر می باشد ومی توان  ادعا کرد که طبیعت بارگاهی نمادی از همه طبیعت استان بوشهر است.زیرا این طبیعت تلفیقی از تپه ماهورها و چین خوردگی های منحصر به فرد همراه با تپه های کله قندی شکل،دشتهای سرسبز و مزارع حاصلخیز، مراتع وعلفزارهای بزرگ و گلزارها ی رنگارنگ و معطر، باغات و نخلستانهای راست قامت، شوره زارهاو کاکل زارهای وسیع، وکناردان و بوته زارهای پهناور، نیزارها و گزدونهای پرپشت، ساحل رودخانه و آبگیرهای بزرگ با ماهیان و آبزیان گوناگون و متنوع،پرندگان شکاری گوناگون، طیور و مرغابیهای سرسبز وغازهای وحشی، بلبلان خوش الحان، کبوتران چاهی و باغی،چغول های سحر خیز، چال چالک های سیاه منقارسفید، وحوش و حیوانات درنده مانند کفتارهای خال دار، گرگ های درنده، شغال های زوزه کش و روباه های مکار، سمورهای زیرک، گربه های وحشی زیبا ، گرازهای خشمناک،غزال ها و آهوهای زیبا در گذشته، زنبور عسل های وحشی ... و چشمه های فراوان با آب گوارا در گذشته ای نه چندان دور وهزاران تنوع و زیبایی دیگرسبب گردیده است که سالانه هزاران نفر از شهر برازجان،روستای دهقاید و سایر نقاط استان جمعه ها اوقات فراغت خود را در این طبیعت زیبا به سر برده و از دیدن مناظرآن لذت می برند.در تایید این مطلب دوستی که اولین بار ازمناظر بارگاهی در فصل بهاردیدن نموده بود اظهار می داشت تنوع طبیعت و زیبایی آن انسان را به یاد پروردگار می اندازد وخاطره گردنه حیران دراستان اردبیل را در انسان زنده می نماید و باور کردنی نیست که این مناظر در استان گرم وخشک بوشهر باشد.آری این مناظروجلوه های زیبا وبی بدیل تجلی قدرت حضرت حق ودفتری از معرفت کردگاراست که به مردم عطا گردیده است.
برگ درختان سبز در نظر هوشیار   هر ورقش دفتری است معرفت کردگار                                                                             (سعدی)                                                                                                                                                
لذا بر اساس تنوع در طبیعت و بخاطر پستی و بلندیهای زمین و تفاوت نوع خاک، آب چاه ها ی این روستا در ناحیه غرب تلخ وشور، در جنوب شیرین و قابل شرب، در شمال تلخ و شور که در تابستان به نمک تبدیل می شود و در ناحیه شرق شور و بدبو می باشد.
سوابق سیاسی واجتماعی
مردم بارگاهی از دیر باز مردمی زنده و فعال در عرصه سیاست وتحولات اجتماعی بوده وهمواره تحولات ایران وجهان رادنبال می نمایند سابقه درخشان مردم بارگاهی درجریان مقاومت مردم جنوب در مقابل استعمار وهمراهی آنان با غضنفرالسلطنه برازجانی در جدال با انگلیسیهای متجاوز در برابر اقدام نسنجیده و نکوهیده سردار انتظار حکمران کل بنادر جنوب و احضار غضنفرالسلطنه برازجانی قابل ستایش است مرحوم علیمراد فرشبندی در صفحه 96 کتاب جنوب ایران در مبارزات ضد استعماری می نویسد به مجرد دریافت خبر تحت نظر قرار گرفتن و احضار غضنفرالسلطنه که تاثیر فوق العاده نا مطلوبی در روحیه مردم داشت بلافاصله بعد از ظهر روزی بسیار گرم ابراهیم خان فرزند ارشد وی به منظور جلب پشتیبانی رضا قلی خان و احمد خان ونعمت اله خان همشیر زاده های غضنفرالسلطنه جهت اشتغال خانه شیخ محمد حسین که توقیف غضنفرالسلطنه بر اثر سئایتش و به تحریک اوانجام شد عکس العمل حاد در برابر اقدام نسنجیده ونکوهیده سردار انتظار حکمران کل بنادر جنوب به قریه زیارت واقع در دو فرسخی برازجان رفت و عده کثیری تفنگچی از مرحوم قراء زیارت ، کلل وجرافی وصفی آباد و جیمه بسیج و به سرپرستی خوانین فوق الذکر برای انجام هدف خود رهسپار مقصد شده ضمن پیوستن عده زیادی تفنگچی از اهالی قراء دهقاید و راهدار وقراولخانه و بارگاهی به آنان ،اوائل شب وارد برازجان شدند به نقل از شاهدان عینی مهاجمین موقع عبور از کوچه های مسیر خود چراغهای بلدیه (شهرداری )که گذرگاهای عمومی را روشن می ساخت شکستند . شورشیان چنانکه گفته شد شب هنگام وارد برازجان گردیده خانه شیخ محمد حسین همچنین منازل بعضی از رؤِسای ادارات از جمله محمد علی خان کشمیری ص  97  پس از این  حرکت با اعلام طغیان مردم برازجان علیه دولت به حمایت از غضنفرالسلطنه ازطریق تلگراف خانه به دستور حکمران کل بنادر به مقتضان وقت غضنفرالسلطه ناگزیر به برازجان عودت داده شده غضنفرالسلطنه با استقبال با شکوه عموم مردم حیطه نفوذش وبا تجلیل هر چه تمام تر وارد شد. مرحوم کربلایی رضا کشاورز بارگاهی کدخدای شجاع وخوش نام بارگاهی درجریان کمک به غضنفرالسلطنه خانواده ایشان را از برازجان به جره ومیلک ودشت گور (گل دشت)بردند و وقتی آب از آسیاب می افتد آنها را به برازجان باز می گردانند.
اقتصاد ومعیشت

 
کشاورزی:
مردم این روستا از دیرباز به خاطر داشتن زمینهای حاصلخیز، مزارع سرسبز ، چشمه های آب فراوان و گوارا و قنات های متعدد ومجاورت با رودخانه دالکی به کشاورزی مشغول بوده ومحصولاتی چون گندم،جو،خرما،پیاز،تنباکو،صیفیجات ومحصولات جالیری مانند هندوانه،خیارچنبر،کرکو یا خیار زرد وانواع سبزیجات تولید می نمایند اکنون هم جمعیت غالب روستا به کشاورزی اشتغال دارند  اکنون وامروزه با تسطیع مزارع و بهره گیری از صنعت و ابزارهای جدید در کشاورزی سالانه حدود500تن گندم، 200تن خرما، 150تن تنباکو و ده ها تن سبزیجات و اقلام دیگر کشاورزی تولید می کنند و سهمی در تولید کشور دارند و محصولات آنان از کیفیت بسیار عالی برخوردار می باشد. چند سال قبل نمایشگاه خرمایی در استان از ناحیه جهاد کشاورزی برگزار گردید که در آن نمایشگاه خرمای بارگاهی دارای برترین کیفیت شناخته شد.در گذشته واکنون بارگاهی قطب کشاورزی از حیث تولید گندم وجو در دهستان دالکی محسوب می شود.

دامداری :
بارگاهی به خاطر داشتن مراتع وسیع، علفزارهای پر پشت  و تنوع گیاهان بهترین مکان برای پرورش و نگهداری دام می باشد.
لذا در گذشته نه چندان دور گله های بزرگ، گوسفند، بز، گاو، رمه های اسب و قاطر،زینت بخش مراتع آن بود و فراورده های لبنی و پروتئینی تولید شده در این روستا زینت بخش سفره های مردم روستا و ساکنان شریف برازجان بود پس از انقلاب اسلامی وتحولات پیش آمده در زندگی وگرایش و روی آوردن مردم به رفاع وبهرمند شدن بیشتر از نعمات ، مردم دامداری را رها کرده و فقط هرخانواریکی دو راس گاو برای تامین لبنیات خود در منازل نگهداری می کنند. اکنون مراتع وعلفزارهای روستا در پاییز و زمستان تا اوایل بهار چراگاه گوسفندان عشایر کوچ رو استان های فارس و اصفهان می باشد.

مسجد روستا
بارگاهی دارای یک باب مسجد بنام صاحب الزمان(عج)می باشد این مسجد درسال 1358 هجری شمسی توسط خیر نیکوکار مرحوم حاج محمدعلی رضایی بارگاهی احداث گردید ودر سال 1372 توسط خیر نیکو کار حاج رضا کشاورز بارگاهی وکمک های مردمی تجدیدبنا گردید .این مسجدکانون فعالیتهای مذهبی واجتماعی است.

آب انبارهای روستای،بارگاهی
در گذشته یکی از امکانات نگهداری آب شیرین برای مدت طولانی آب انبار بوده است.
آب انبار کلی
این آب انبار در شرق بارگاهی کنار راه بارگاهی به راهدار واقع شده بود بطول 8متر وعرض 3متر با ارتفاع سه متر بود.این آب انبار توسط مرحوم کربلایی مصطفی محمدی احداث گردیده بود
آب انباربنایی بوده برای ذخیره کردن آب
آب انباردم قنات
این آب انبار در غرب بارگاهی در زمینی بنام دم قنات کنار راه امام زاده وباغ چشمه احداث شده بود بطول 10 متروعرض 3متر با ارتفاع سه متربود    
آب انبار نو
آین آب انبار که توسط رژیم پهلوی در سالهای قبل ازانقلاب کنار راه بارگاهی به برازجان در دامنه تپه وتل دم روبایی بطول 15متر وعرض 3متربا ارتفاع 4چهار متر به صورت سرپوشیده ساخته شده بود ودارای تلبه دستی برای آب کشیدن بود.


آب انبار مرو
این آب انبار بر روی تپه باغ  مشهدی صفر که بعداً به تل انبار مرو معروف شد به صورت استوانه ای با ارتفاع 3متر توسط مرحوم حاج محمد اکیا تعمیر گردیده.
آب انبار شاهی
این آب انبار بزرگ در کنار راه برازجان به دالکی در سه کیلومتری بارگاهی کنار پاسگاه قدیم به صورت سر پوشیده ساخته شده بود این آب انبارتامین کننده آب مسافرین جاده شاهی ومردم روستاهای بارگاهی ودهقاید بود.
چند سالی قبل ازانقلاب فرهنگ ساخت آب انبار در منازل رایج شد ودر بعضی از منازل آب انبارهایی بتونی ساخته شد که تامین کننده آب مصرفی خانوارهابود.
«متاسفانه همه آب انبارها تخریب واکنون هیچ یک ازآب انبارها قابل استفاده نیستند.»
سدهای آبخیز داری
درشرق جاده آسفالت بارگاهی به برازجان بر روی دره بزرگ شوردو سد خاکی با دریچه بتونی با مبلغی بالغ بر یک میلیارد ریال به همت نظام اسلامی برای تغذیه سفرهای آب زیر زمینی وتامین آب کشاورزی احداث گردیده است.این سدها در فصل زمستان و آبگیری مکانی تفریحی می باشند.

آسیابهای آبی کهن
در شمال وشرق روستای بارگاهی بقایای هفت آسیاب آبی وجود دارد که شش آسیاب با آب برداشتی از رود خانه دالکی ویک آسیاب با آب دره شور به چرخش وحرکت در می امده است از این هفت آسیاب دوآسیاب در دامنه تپه تل میدانی ودو اسیاب در دامنه تپه تل نر ودو آسیاب دردامنه تپه کنیزکی همه در مجاورت رودخانه دالکی قرار دارندویک آسیاب در کنار راه بارگاهی به بنه جابری نزدیک باغ آسیاب می باشد این آسیابهای کهن تامین کننده آرد مصرفی ساکنان شهر برازجان، روستای بارگاهی و روستاهای همجوار بوده اند ونشانی از حسن مدیریت ونمادی از بهروری صحیح از منابع می باشد.تاریخ دقیق ساخت این آسیابها معلوم نیست اما بنا براظهارات پیرمردان ساخت آنها متعلق به اواخر سلسله قاجار و در دوران حاکمیت غضنفرالسلطنه برازجانی بر برازجان ونواحی اطراف آن می باشد در کتاب جنوب ایران در مبارزات ضد استعماری تالیف مرحوم علیمرادفراشبندی صفحه116درباب خدمات غضنفرالسلطنه چنین آمده است.(در قریه بارگاهی وننیزک آسیای آبی ساخت .) .بعضی ازاین آسیابها تا اواخر دهه 30 فعال بودند و آسیاب باغ آسیاب متعلق به مرحوم کربلایی مصطفی محمدی یکی از رجال وملاکین بزرگ بارگاهی تا سال 1343 هجری شمسی فعال بود.

قناتهای بارگاهی

قنات دم قنات
این رشته قنات که درغرب روستای بارگاهی بوده است اززمین خرمنجاه شروع وبه باغ شرایی ختم و آب استحصالی آن باغ شرایی را سیراب می نموده است.
قنات علی حسینی و قنات مرده
این رشته قنات که طولانی ترین وقدیمی ترین رشته قنات در بارگاهی است چندین کیلومتر امتداد داشته است از نزدیکی کارخانه سیمان دشتستان ودره های نزدیک راهدار شروع وبه تل خندق ختم می شود.تامین کننده آب اطراف تل خندق و مزارع زیر دست بوده است
قنات کمر گله خواب
این رشته قنات که در شمال و شمال غرب بارگاهی در ساحل رودخانه دالکی بوده است از کنار تل میدانی شروع وبه باغ دهقاید ختم می شد. و آب رودخانه دالکی را به نخلستان های دهقاید منتقل می کرده است.
قنات تل نر
این رشته قنات در ساحل رودخانه دالکی در شمال وشمال غرب روستای بارگاهی واقع گردیده وآب را از آبگیرتل نر دریافت وبه آسیابهای تل نر وتل میدانی منتقل می نموده است.
قنات بنک
این رشته قنات در شمال روستای بارگاهی بوده وآب رودخانه دالکی را به آسیابهای بنک می رسانده است.

قنات شور قلایی وجا خواسته
این رشته قنات در شمال روستای بارگاهی آب رودخانه دالکی رابه غار دهان کوچه وزمینهای زیردست منتقل می نموده است.
قنات باغ سید
این قنات در جنوب بارگاهی و در شرق دهقاید از تپه ماهورهای باغ سید شروع ودر نزدیکی دهقاید آبش به روی زمین می آمد وپس از گذر از شمال دهقاید به باغ قنات می رسید این قنات در دوران ابراهیم خان فرزند غضنفرالسلطنه برازجانی جهت آبیاری باغ قنات احداث شده بوده است.
«لازم به ذکراست که کلیه قنوات یاد شده اکنون فرو ریخته وبعضی از آنها بخاطر قرار داشتن در مزارع صاف وتسطیح گردیده اند.»
زیارتگاه وقدمگاه امام محمد باقر(ع)
این زیارتگاه در گذشته نه چندان دور ازمجموعه سنگهای برروی هم چیده شده وچند درخت کُنار(سدر) که درکنار دره ای کوچک سایه بر سر زائران می گستراند تشکیل می شد. به لطف پروردگار وعنایت اهل بیت(ع) اکنون امامزاده با همت و مدیریت خوب و شایسته  محمود کشاورز بارگاهی به مکانی زیارتی و سیاحتی تبدیل گردیده است. بنایی شش ضلعی با گنبدی برفراز چون دری در ساحل رودخانه دالکی وچون نگینی در میان کشتزارها می درخشد وچشم مشتاقان زیارت را به خود خیره وآنان را به زیارت فرا می خواند و درختان بلند و سرسبزش با سایه های دلنشین سایه گستر بر سر زائرین و دوستداران طبیعت است واز امکانات ورزشی ورفاهی چون سرویسهای بهداشتی، زمین والیبال، میز پینگ پنگ و مجموعه وسائل تفریحی شهربازی برخورداراست این مجموعه ی سیاحتی وزیارتی سالانه پذیرای هزاران نفر زائرخصوصاً در فصل زمستان وبهار می باشد.

مناطق دیدنی طبیعی وتفریحگاه
 روستای بارگاهی بخاطر تنوع اقلیم و سرزمین دارای مناظر طبیعی گوناگون می باشد که اوج زیبائی مناظر طبیعی آن در فصل زمستان و اوایل بهار است گرچه در تابستان و پائیز هم ویژگی ها و جلوه های خاص خود را دارد.
تنب گوراب
از مناطق دیدنی  طبیعی می توان به تپه بلند و مرتفع تنب گوراب که مرتفع ترین تپه در منطقه است اشاره کرد. این تپه که منطقه ای باستانی هم می باشد در جنوب شرقی روستای بارگاهی قرار دارد و آب ریز آن به سمت بارگاهی و رودخانه دالکی است و وقتی انسان بر بلندای آن قرارمی گیرد. جلگه مرکزی دشتستان- شهربرازجان وروستاهای اطراف حتی تا سواحل خلیج فارس و شعله های آتش جزیره خارگ در وقت شب هنگامی که هوا صاف می باشد قابل روئیت است.
البته اکنون بخاطر برداشت بی رویه وغیر اصولی شن وماسه از این تپه باستانی وطبیعی واحداث کارخانه تولید شن وماسه در اطراف آن وساخت مخزن بزرگ انتقال آب شهربرازجان برروی آن شکل طبیعی این تپه ماهور بی نظیر به هم خورده است. راه دست رسی آسان به این منطقه دیدنی اتوبان برازجان به شیراز بعد از تالار های شهر برازجان می باشد. لازم به ذکراست که تابلو معدن تنب گوراب در کنار اتوبان ودر آغاز راه فرعی مخزن آب برازجان جهت راهنمایی نصب گردیده است.

تپه ماهورها وکناردانهای عیسی بیگی
تپه ماهورها وکناردانهای عیسی بیگی در غرب روستای بارگاهی حد فاصل میان بارگاهی وروستای دهقاید جایی بسیار با صفا و زیبااست این تپه ماهورها مشرف بر تل خندق و دشت دهقاید است.
از ویژه گیهای این تپه ماهورها جاری بودن چشمه سارها وپرآب بودن برکه های آن در فصل زمستان وحتی بهار وتابستان است.که همین امر سبب تنوع پوشش گیاهی شده است وجود چند درخت انجیر وحشی دردره انجیرو در دامنه تپه عیسی بیگی به آن شهرت بخشیده است تنوع پرندگان وحشی خصوصاً تیهو،چغول،کبوتر باغی،سبزقباوپرندگان شکاری چون باز ،عقاب ،از دیر باز شکارچیان فراوانی را به این منطقه کشانده است وهنوز آثارکوخت (یا چاله ای که صیادان بازها وعقابهای شکاری برای شکار پرندگان درآن پناه می گرفتند) برتپه های آن پیدا است .این تپه ماهورها از قدیم الایام زیستگاه حیوانات وحشی ودرنده ای همانند گرگ، ،کفتار ،روباه ،خارپشت وآهوهای زیبا در سالهای قبل از انقلاب  بود که کفتارهای دره انجیروودره آب تلخ ضرب المثل بودند در قدرت،بزرگی ودلیری.وقتی مردم می خواستند بزرگی ودلیری حیوانی را مثال بزنند می گفتند به اندازه گفتار دره انجیرو ویا دره آب تلخ (یا دره او تلخوا است) این تپه ماهورها هم اکنون در روزهای تعطیل زمستان و بهار پذیرائی دوستداران طبیعت است.ودر همه فصول مرتع وچراگاه دامها می باشد.

تپه ودشت تل میدانی
تپه تل میدانی این تپه در شمال روستای بارگاهی در نزدیکی سواحل رودخانه دالکی و مشرف بر دشت تل میدانی قرار دارد. علاوه برمناظر زیبای طبیعی از تپه های باستانی و قدیمی هم محسوب می شود
دامنه تپه تل میدانی محل رویش گلهای شقایق وحشی است وزیباترین زمان برای رفتن به این تپه فصل زمستان وبهار هنگام سرسبزی گندم زار دشت تل میدانی ووقت شکفتن گلهای شقایق وحشی است.
 رقص گلهای شقایق همراه با موج خوردن بهمنها در زیر نور آفتاب همراه با نسیم بهار زیباترین منظره ای است که دامنه تپه تل میدانی در سال به خود می بیند.
(این تپه علاوه بر مناظر زیبا ی طبیعی از تپه های باستانی وقدیمی هم محسوب می شود)وجود آسیاب های آبی قدیمی وکهن مخروبه در کنار نهر بزرگ ومعروف (جوی گوری) در دامنه تپه بلند تل میدانی خبر از قدمت تاریخی ومدیریت با شکوه وعالمانه ساکنان روستای بارگاهی می دهد.استفاده بهینه از انرژی آب وبه چرخش در آمدن چندین آسیاب بزرگ آبی در مجاورت همدیگر،حکایت از مدیریت نمودن منابع ،شکوفایی اقتصاد وامنیت بالای منطقه ی می نماید این آسیابها در سالهای نه چندان دورحدود 70سال قبل گندم ساکنان شهر برازجان وروستاهای همجوار را آرد می نمودند.
کُنار دان برسبیل
 این کناردان بزرگ با چندین هکتار وسعت وتنوع کنارهای وحشی وسایر بوته ها در غرب روستای بارگاهی در میان نخلستانهای شرایی وچشمه وکنارراه امامزاده واقع گردیده است این تفریحگاه بزرگ سالانه پذیرای هزاران مسافر درفصل بهار وپاییز وزمستان است وحتی در تابستان عده ای از جوانان شب های خود را در آن بسر می برند.
تپه های بر خورداری ودهان کوچه
تپه های دهان کوچه وبرخورداری : این تپه ها با ارتفاع حدوداً 50متر بر بلندای دشت زیبا وساحلی گل شب بووباغ پی رویی در شمال غربی روستای بارگاهی مشرف بر دشت شبنم بویی واطراف قدمگاه امامزاده محمدباقر (ع) است فضای زیبا وچشم اندازی بی نظیر دارد وسالانه پذیرای هزاران دوستار طبیعت است به خاطرتنوع گیاهان وپرندگان یکی از زیباترین مناطق دیدنی است که سالانه هزاران نفر از آن باز دید واز مناظر آن عکس یادگاری تهیه می کنند.
تپه های باغ سید
این تپه ها در جنوب روستای بارگاهی حد فاصل میان بارگاهی وبرازجان وشرق روستای دهقاید واقع گردیده است .بخاطر واقع شدن چند مجموعه باغ پراکنده متعلق به آقای سید علی جعفری ساکن دهقاید به تپه های سید شهرت دارد.این تپه ها بخاطر دره های عمیق وجاری بودن آب در فصل زمستان ومجموعه باغ های پراکنده وتنوع گیاهان وکناردان ها وپرند گان جایی خلوت وآرام بخش برای دوستان طبیعت وصحرا خصوصاً در فصل زمستان وبهاراست.
دشت کویری،گودانبار،دم قنات،تل قارچی
روستای بارگاهی چون نگینی درحلقه مزارع بزرگ وسرسبز وحاصلخیز چون کویری،گود انبار،دم قنات،تل قارچی،گندو،مشهدی حسینی واقع گردیده است بگونه ای که در فصل زمستان شما وقتی از درب هر منزلی ویا پنجره هر خانه ایی به بیرون نگاه می کنی نگاهت به یکی ازمزارع سرسبزگندم یا جو می افتد. این زمینها درطول قرنها سکونت مردم در این روستا زیرکشت گندم،جو،تنباکو وصیفی جات بوده واز غنی ترین زمینهای روستا محسوب می شوند.

دره های معروف بارگاهی
بخاطر موقعیت جغرافیایی وقرار گرفتن بارگاهی در دامنه وآبریز رشته تپه های بسیار بلند تنب گوراب ومسیل ابها به سمت رودخانه دالکی ودشت دهقاید چندین دره بزرگ در اطراف روستای بارگاهی وجوددارد که معروفترین آنها به قرار ذیل می باشد:

دره شور
این دره به طول7کیلومتر در شرق روستای بارگاهی قرار دارد که ازتپه های تنب گوراب آغازوتا رودخانه دالکی امتداد دارد که قسمت شمالی آن دره شور قلایی نامیده می شود.وبزرگترین کاکلزار روستادر آن واقع شده است.
دره علی حسینی
این دره دومین دره درشرق روستای بارگاهی است این دره به طول 8 کیلومتر از شرق تپه های تنب گوراب آغاز وتارودخانه دالکی امتداد دارد قسمت شمالی آن به دره کنیزکی معروف است
دره آب تلخو
این دره که از پیوستن چندین دره کوچک بوجود می آید بطول8 کیلو متر در جنوب وجنوب غرب بارگاهی عبور می کند این دره هم از تپه های تنب گوراب آغاز وتا دشت دهقاید امتداد دارد.
دره شرایی
این دره به طول 5 کیلو متر در غرب روستای بارگاهی است. واز ابریز تپه های اطراف روستا سرچشمه وبه نخلستان دهقاید ختم می شود. 
چشمه های خشک شده و نخلستانهای بی سر
از قدیم الایام گفته اند آب آبادانی است یعنی هر کجا که این عنصر حیاتی و فرح بخش یافت شود حیات و زندگی بوجود می آید.
خداوند کریم مهربان در قرآن مبین آب را مایه حیات دانسته وفرمود من الماء کل شی ء حی .ازآب هر چیز زنده ای را پدید آوردیم.روستای بارگاهی بخاطر قرار گرفتن در حلقه چشمه های آب روان ونزدیکی ومجاورت با رودخانه دالکی یکی از آباد ترین وزیباترین مناطق استان بوشهر در سالهای نه چندان دور بوده است. اما اکنون بخاطر بخل آسمان وخشک سالی های پی درپی چشمه ها خشک گردید وبخش اعظم ازنخلستانها بی سر گردیده اند.

اگر باران به کوهستان نبارد                       به سالی دجله گردد خشک رودی                           

(سعدی)

آبگیر یا برم تل میدانی
یکی از زیباترین وخاطره انگیز ترین آبگیرها ی رودخانه دالکی در مجاورت روستای بارگاهی برم بلند(به قول مردم قدیم برم بی پی (یعنی بدون عمق ) تل میدانی است. این آبگیر محلی مناسب برای صید ماهی های بزرگ برای صیادان ومکانی برای شنا و آبتنی دوستداران شنا دررودخانه بوده است .در فصل پاییز و زمستان پرندگان مهاجر از اروپا و مناطق سردسیر کره زمین به تالابها و آبگیرهای جنوب می آمدند پرندگانی چون چال چالک ومرغابی به این آبگیر وسایر آبگیرهای رودخانه می آمدند.



























گردآورنده : ندا مزارعی

 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/71446