کد خبر: 70886 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 24 آذر 1395 - 08:17
دریای خزر قطب گردشگری شود
اتحادخبر: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه روابط دو کشور روسیه و ایران به اندازه ظرفیت، توسعه نیافته است، گفت: دریای‌خزر باید تبدیل به قطب گردشگری در منطقه شود.
اتحادخبر: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه روابط دو کشور روسیه و ایران به اندازه ظرفیت، توسعه نیافته است، گفت: دریای‌خزر باید تبدیل به قطب گردشگری در منطقه شود.
به گزارش مهر: غلامرضا شافعی در همایش تجاری ایران و روسیه با اشاره به اینکه روابط دو کشور در دهه‌های گذشته فراز و فرود زیادی داشته است، گفت: اما روابط ایران و روسیه در سال‌های اخیر، یک رابطه کاملا متفاوت، استراتژیک و پایدار بوده است.

وی با اعلام اینکه دیدارهای مشترک روسای دو کشور و هیات‌هایی که مبادله شده، هنوز در توسعه روابط دگرگونی جدی ایجاد نکرده است، افزود:حجم کار متناسب با اراده قوی و علاقه‌مندی برای ارتباط بین ایران و روسیه،  هنوز دیده نمی‌شود؛ در این میان علیرغم این اتفاقات و وجود ظرفیت‌های همکاری، همچنان میزان مبادلات دو کشور مطلوب نیست.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، به همکاری دو کشور در بخش اکتشاف منابع و آب‌های ژرف در ایران که با اعتبار ۵ میلیارد دلاری از روسیه همراه بوده است، اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند نقطه شروع مناسبات اقتصادی دو کشور در آینده باشد.

شافعی، یکی از بزرگترین موانع بر سر راه مناسبات اقتصادی ایران را مباحث بانکی دانست و افزود: توسعه مناسبات اقتصادی با همسایگان ایران، یک اولویت است که بخش‌خصوصی در پیوند دیپلماسی سیاسی و اقتصادی و تحکیم‌بخشیدن به آن، تلاش می‌کند.

وی، آینده اقتصادی خوبی را بین دو کشور پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: رویکرد اصولی ایران، مشارکت سازنده با همه کشورها به خصوص کشورهای همسایه و همچنین ریشه‌کن کردن خشونت است که اینها بدون توسعه اقتصادی، میسر نمی‌شود.

شافعی ادامه داد: بهره‌برداری از دریای خزر یک موهبت الهی است و به عنوان نمادی از توسعه همکاری‌ها به شمار می‌رود و مرکزی برای پیشرفت بین کشورهای ساحلی است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران راهکار توسعه اقتصادی دو کشور را سرمایه‌گذاری مشترک دانست و گفت: باید زمینه را برای رفاه و توسعه سواحل خزر، به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و با شکوه‌ترین سواحل دنیا با جاذبه های فراوان فراهم کنیم./ص
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/70886