کد خبر: 70871 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 23 آذر 1395 - 17:56
نکوداشت دکتر سید محمد مهدی جعفری در بوشهر و برازجان+ زمان و مکان

اتحاد خبر:نکوداشت خادم نهج البلاغه استاد سید محمد مهدی جعفری در بوشهر و برازجان برگزار می شود. به گزارش کمیته اطلاع رسانی ستاد نکوداشت دکتر جعفری؛ نکوداشت این خادم نهج البلاغه و استاد فرزانه دانشگاه روز چهارشنبه 29 دی ماه 1395 در دو بخش علمی و اجتماعی برگزار می گردد. کمیته اطلاع رسانی ستاد مذکور همچنین اعلام کرد...

اتحاد خبر:نکوداشت خادم نهج البلاغه استاد سید محمد مهدی جعفری در بوشهر و برازجان برگزار می شود.
به گزارش اتحاد خبر به نقل کمیته اطلاع رسانی ستاد نکوداشت دکتر جعفری؛ نکوداشت این خادم نهج البلاغه و استاد فرزانه دانشگاه روز چهارشنبه 29 دی ماه 1395 در دو بخش علمی و اجتماعی برگزار می گردد.




کمیته اطلاع رسانی ستاد مذکور همچنین اعلام کرد: مراسم تکریم مفسر قرآن ونهج البلاغه پژوه شاخص کشور دکتر سید محمد مهدی جعفری توسط بنیاد نخبگان استان بوشهر و با همکاری دانشگاه خلیج فارس در بوشهر و سمن "خانه فرهنگ دشتستان" در برازجان برگزار می گردد.
این ستاد همچنین اعلام کرد: بر اساس مجوز ها و برنامه ریزی های لازم بخش علمی نکوداشت صبح روز چهارشنبه 29 دی ماه به میزبانی دانشگاه خلیج فارس و با ارایه مقاله علمی توسط استاد جعفری و اساتید حوزه تخصصی نهج البلاغه، ادبیات عرب و معارف اسلامی همراه با میزگرد تخصصی در شهر بوشهر برگزار خواهد شد.
بر اساس اعلام ستاد نکوداشت دکتر جعفری؛ در بخش دوم مراسم، تکریم استاد جعفری در سالن اجتماعات کانون امام خمینی(ره) شهر برازجان برگزار خواهد شد.
کمیته اطلاع رسانی ستاد نکوداشت دکتر جعفری همچنین اعلام کرد از آنجا که این مراسم با تاکید بر وجه علمی و پژوهش دینی استاد جعفری به ویژه خدمات کم نظیر استاد در حوزه نهج البلاغه برگزار می شود؛ از علاقمندان به خادم الحیدر امیرالمومنین حضرت علی (ع) تقاضا می شود همکاری لازم با ستاد نکوداشت را داشته باشند.

گفتنی است دکتر سید محمد مهدی جعفری (زاده ۵ مهر ۱۳۱۸ خورشیدی مطابق با ۲۷ سپتامبر ۱۹۳۹ میلادی؛ شهرستان دشتستان - روستای دهقاید) نویسنده، مترجم، پژوهشگر متون دینی، فعال و زندانی سیاسی دوران پهلوی و استاد بازنشستهٔ دانشگاه شیراز است.
دکتر جعفری در خانواده‌ای روحانی چشم به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی را تا دیپلم متوسطه ادبی در برازجان مرکز شهرستان دشتستان) گذراند. در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز شد و در سال ۱۳۴۰ به اخذ لیسانس زبان و ادبیات فارسی توفیق یافت. سپس برای ادامه تحصیل به تهران عزیمت کرد و به دانشسرای عالی وارد شد و ضمن تحصیل، به فعالیت‌های سیاسی ـ مذهبی دانشجویی روی آورد تا این که در سال‌های ۱۳۴۲ و ۱۳۴۳ دستگیر و در دادگاه‌های بدوی و تجدید نظر نظامی، محاکمه و به چهار سال زندان محکوم شد.
پس از انقلاب وی به عنوان مشاور سیاسی در دفتر آیت الله طالقانی به انجام وظیفه مشغول بود (از آبان ۱۳۵۷ تا شهریور ۱۳۵۸) و در سال ۱۳۵۸ منصب معاونت پژوهشی وزیر وقت دکتر حسن حبیبی را به عهده گرفت.
در خرداد ۱۳۵۹ به عنوان نماینده مردم دشتستان (برازجان) به نخستین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافت و در دوره چهار ساله نمایندگی در مجلس شورای اسلامی، در کمیسیونهای فرهنگی انجام وظیفه کرد.
وی پس از پایان دوره نمایندگی مجلس، از سال ۱۳۶۲ با بازگشایی دانشگاه‌ها، به تدریس نهج البلاغه، متون عربی، تاریخ اسلام و علوم قرآنی مشغول شد. ایشان که در سال ۱۳۵۵ وارد دوره دکتری «فرهنگ عربی و علوم قرآنی» دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد، اما به جهت فعالیتهای سیاسی دوران انقلاب، انجام وظایف پس از انقلاب و تعطیلی دانشگاه‌ها در نتیجه انقلاب فرهنگی، کار تحصیل وی به تعویق افتاد، در سال ۱۳۶۷ از پایان نامه خود با عنوان «تصحیح خطب نهج البلاغه» به راهنمایی سید محمدباقر حجتی دفاع کرد و به درجه دکتری نائل آمد.


دکتر جعفری علاوه بر مبارزات و مناصب سیاسی؛ از مفاخر علمی ایران است که عناوین زیر تنها بخشی از دهها مورد تألیف و تحقیق ایشان می باشد:
•    پژوهشی در اسناد و مدارک نهج‌البلاغه (پایان‌نامهٔ کارشناسی ارشد). انتشارات قلم، ۱۳۵۶.
•    آشنایی با نهج‌البلاغه. انتشارات امیرکبیر، ۱۳۶۴.
•    سید رضی. طرح نو، چاپ دوم، ۱۳۷۸.
•    آموزش نهج‌البلاغه. سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ سوم، (دو جلد در یک مجلّد)، ۱۳۸۷.
•    پرتوی از نهج‌البلاغه (۵ جلد). سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۸۰-۱۳۸۱.
•    نهج‌البلاغه شناخت. مؤسسه‌ اهل قلم، ۱۳۸۱. (چاپ سوم ۱۳۸۴)
•    همای رحمت (زندگانی امیرالمؤمنین از نهج‌البلاغه)، مؤسسهٔ اهل قلم، ۱۳۸۱.
•    بار دیگر شریعتی (برشی از خاطرات). نشر نگاه امروز، چاپ دوم، ۱۳۸۱.
•    سازمان مجاهدین خلق از درون (برشی از خاطرات). نشر نگاه امروز، ۱۳۸۳.
•    آفرینش‌های هنری در گفتار نبوی. مؤسسة اهل قلم، ۱۳۸۵.
•    همگام با آزادی خاطرات شفاهی (۲جلد). مصاحبه و تدوین: سید قاسم یاحسینی، صحیفه خرد، قم، ۱۳۸۹.
•    آیت الله طالقانی و تفسیر پرتوی از قرآن. خانه کتاب، تهران، ۱۳۸۹.
•    احیاگر بلاغت علوی (مروری بر زندگی و آثار سید رضی). همشهری، تهران، ۱۳۸۹.
وی همچنین سرویراستار و رئیس کمیتهٔ علمی نشر مجموعهٔ آثار آیت‌الله سید محمود طالقانی است؛ تاکنون جلد نخست آن مجموعه با عنوان «درس‌های قرآنی» و جلد هشتم با نام «مباحث اقتصادی» منتشر شده و مجلدات دوم تا هفتم نیز به نسخهٔ ویراسته و بازبینی شدهٔ «تفسیر پرتوی از قرآن» اختصاص دارد.

برخی از جوایز و افتخارات
لوح تقدیر استاد برجسته از دانشگاه شیراز.
لوح تقدیر پژوهشگر نمونه از ادارهٔ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس.
برندهٔ جایزه دومین دورهٔ کتاب سال ولایت (پرتوی از نهج‌ البلاغه) قم، آبان ۱۳۷۹
مدال تقدیر از رئیس جمهوری الجزایر در مراسم پنجاهمین سال انقلاب الجزایر، نوامبر ۲۰۰۴.
برندهٔ جایزه بیست و ششمین دورهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برای ترجمهٔ نهج البلاغه). تهران، زمستان ۱۳۸۷)
برندهٔ جایزه هجدهمین دوره کتاب فصل (آفرینش‌های ادبی در گفتار نبوی) تهران، زمستان ۱۳۹۰
برگزیدهٔ مراسم «تکریم خادمان نهج‌البلاغه»، نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، تهران، تابستان ۱۳۹۱

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/70871