امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 23 آذر 1395 - 10:14
اتحاد خبر: این ها تا کی می خواهند جلوی جبران عقب افتادگی های کشور را بگیرند. یک روز می گویند نباید هواپیما بخریم، روز دیگر مانع از خرید کشتی می شوند، سال هاست که مردم ایران را از داشتن خودورهای معمولی دنیا محروم کرده اند، تلاش می کنند بیماران بیچاره، صرفا با داروهای داخلی که بعضا بی کیفیت هستند روزگار سپری کنند...

اتحاد خبر: با لغو تدریجی تحریم ها، ایران توانسته است سفارش ساخت 10 فروند کشتی کانتینری و نفتکش به کره جنوبی بدهد.
عصر ایران-جعفر محمدی: البته این، سفارشی جدید نیست  و سابقه آن به 8 سال قبل بازمی گردد که ضمن قرارداد با کره ای ها، بیش از 200 میلیون دلار نیز به عنوان پیش پرداخت به کره ای ها پرداخت شد؛ با این حال، به دلیل تشدید تحریم ها، پول های ایران در کره بلوکه شد و کشتی های موضوع قرارداد، ساخته نشدند.

در این میان، طرف کره ای این استدلال را مطرح کرد که با پیش پرداخت اخذ شده از ایران، بخشی از مقدمات کار را فراهم کرده بود ولی به دلیل شرایط سیاسی ایران، قرارداد تکمیل نشد و لذا پولی به ایران مسترد نمی شود.

اینک با قرارداد جدیدی که بسته شده است، نه تنها پول سوخت شده ایران احیا شده، بلکه باقی هزینه های ساخت نیز توسط طرف های خارجی فاینانس می شود. بدین ترتیب ایران، کشتی ها را بدون پرداخت وجه نقدی زائد بر همان پیش پرداخت به کشتی سازهای کره ای تحویل می گیرد و سپس باقی مانده وجه را با بانک ها به تدریج تسویه حساب می کند.

در چنین شرایطی، موجی علیه این قرارداد در کشور و از سوی یک جریان خاص آغاز شده است که چرا سفارش ساخت کشتی ها را به کشتی سازان داخلی نداده اید؟

در بدایت بحث، اگر واقعاً کشتی سازان ایران می توانند بر اساس تکنولوژی روز دنیا و نظیر صنعت کشتی سازی کره جنوبی می توانند تولید کشتی داشته باشند، قطعاً حق با منتقدان است، اما آیا چنین است و این، همه ماجراست؟

4 نکته درباره 10 کشتی: خودمان را گول نزنیم، اقتصاد شعار و تعارف ندارد
در این باره نکاتی چند قابل ذکر است:

1 - سیاسیون باید این را بفهمند که اقتصاد، الزامات خاص خود را دارد. شعار و تعارف هم در این علم جایی ندارد. بخش عمده ای از مشکلات کشور ما هم ریشه در این دارد که بسیاری از مسؤولان، کوشیده اند اقتصاد را با شعارگرایی و هیجان گرایی اداره کنند که نهایتاً معیشت مردم را به انواع گرفتاری ها دچار کرده اند.

فارغ از این تذکر، واقعیت تلخ این است که در دوران تحریم های هسته ای، اقتصاد ایران آسیب های زیادی دیده است. این تن زخمی نیازمند درمان سریع است. اگر امروز برای صادرات و واردات، نیاز فوری به کشتی داریم، باید آن را هر چه سریع تر تهیه کنیم. نمی توانیم و نباید به بهانه تولید داخلی، صنعت کشتیرانی کشور را دچار تعویق کنیم.

قطر را نگاه کنید: مقامات این کشور، وقتی شروع به اکتشاف یک میدان گازی جدید می کنند، همزمان با آن، تولید کشتی های حمل گاز (LNG) را سفارش می دهند تا چند سال بعد که گاز استخراج شد، کشتی هم آماده شده باشد.
آنها خوب می دانند که حتی یک روز تأخیر در صادرات، خسارت های مالی فراوان دارد و باز می دانند که هزینه کشتی ها، در جریان صادرات، جبران می شود.

اما در ایران چه؟ ما 8 سال پیش به این کشتی ها نیاز داشتیم و قطعاً در این سال ها نیازمان نیز بیشتر شده است. حال باید چه کنیم؟ آیا باید هر چه سریع تر در صدد جبران مافات و تامین نیازهایمان باشیم تا از رقبای منطقه ای عقب نیفتیم یا به فکر منافع یکی دو شرکت خاص باشیم و بازی های سیاسی مان را از سر بگیریم و منافع ملی مان را قربانی کنیم؟!

2 - خودمان را گول نزنیم. کشتی سازی ایران نمی تواند 10 کشتی سفارش داده شده به کره جنوبی را با همان کیفیت و سر موعد مقرر تحویل دهد. وانگهی، کره ای ها دیگر از ایران پول نقد نمی گیرند بلکه طبق عرف معاملات بین المللی، هزینه را بانک های خارجی تأمین می کنند و ایران بعد از تحویل کشتی ها، با بانک های طرف قرارداد، تسویه حساب می کند. ولی آیا برای تولید کشتی سازهای داخلی چنین شرایطی وجود دارد؟!

نباید قصه خودروسازی را در کشتی سازی تکرار کرد. سال هاست که به بهانه حمایت از تولیدات داخلی، انواع خودروهای بی کیفیت را به مردم ایران تحمیل کرده اند و گویا اینک می خواهند همان داستان را درباره کشتی تکرار کنند!
نتیجه نیز مشخص است: معطل شدن سیستم حمل و نقل دریایی در پیچ و خم کشتی سازی داخلی!
فقط کافی است بدانید که طبق اعلام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران،  12 سال پیش سفارش ساخت 5 فروند کشتی به داخلی ها داده شده و 143 میلیون دلار نیز به آنها پرداخت شده است ولی هنوز که هنوز است، کشتی ها را تحویل نداده اند و معلوم نیست که الان با چه رویی دنبال قرارداد و پول جدید هستند؟!

آیا باید واردات و صادرات نفت و هزاران قلم کالا معطل چند شرکت کشتی سازی بماند؟ این ضررش بیشتر است یا ندادن پروژه به داخلی های بدقول؟!

3 - مديرعامل كشتي‌راني درياي خزر درباره این قرارداد می گوید: تيپ كشتي‌هايي كه در آن زمان به كره سفارش داده بوديم، اكنون ديگر به درد صنعت حمل‌ونقل ايران نمي‌خورد.

با این قرارداد، مقرر شده است که کشتی های مدرن تری برای ایران ساخته شود.

دقت کنید! صنعت کشتی سازی در این 8 سال به حدی متحول شده است که کشتی های 8 سال قبل، دیگر به درد نمی خورند. آیا واقعاً در سال های تحریم ، صنعت کشتی سازی ایران بروز شده است و می تواند کشتی های مدرن بسازد؟

اگر چنین است چرا هیچ کشوری به کشتی سازان ایران، سفارش های کلان کشتی سازی نمی دهد؟ اگر کشتی سازی ما ، واقعاً کشتی سازی است چرا باید چشم به راه رانت دولتی باشد؟ مگر همین کره ای ها از کشورهای مختلف جهان سفارش نمی گیرند؟!
خود را که نباید فریب دهیم!

4 - کسانی که امروز دولت را می کوبند که چرا با کره ای ها قرارداد خرید کشتی بسته است، به دو سؤال پاسخ دهند:
اگر این قرارداد بد است، چرا 8 سال پیش که دولت مطلوب منتقدان امروزی سر کار بود و قرار داد را با کره ای ها بست، این همه داد و قال راه نینداختند؟
سوال دوم این که چرا در همه این سال ها که بیش از 200 میلیون دلار از پول مردم ایران در کره جنوبی بلوکه شده بود، دم بر نمی آوردند ولی حالا که پول سوخته احیا شده و قرار است تبدیل به کشتی شود به ایران برگردد، صدایشان بلند شده است؟!

 

یک بام و دو هوا تا کی؟!
این ها تا کی می خواهند جلوی جبران عقب افتادگی های کشور را بگیرند. یک روز می گویند نباید هواپیما بخریم، روز دیگر مانع از خرید کشتی می شوند، سال هاست که مردم ایران را از داشتن خودورهای معمولی دنیا محروم کرده اند، تلاش می کنند بیماران بیچاره ، صرفا با داروهای داخلی که بعضا بی کیفیت هستند روزگار سپری کنند و ... گو این که الگویشان کره شمالی است: کشوری با دیواری بلند پیرامونش، جدا از جهان و با مردمانی فقیر.
مردم ، اما بیدار هستند و این مهم ترین نقطه امید است.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/09/28 - 22:09
0
0
بزرگترین مشکل این مجتمع کشتی سازی ب.می گرایی است شرم آور است دانشگاه کشتی سازی از سراسر ایران در آن درس می خوانند و فارغ تحصیل می شوند اما مجتمعس که شامل پنج کارخانه است در دست کسی است که شعار بومی گرایی سر می دهد آخر کجا دیده شده صنعت مادر یک کشور را بومی کنند آنها بایستی صنایع کوچک و شرکهای ثنعتی را بومی گرایی کنند نه کشتی سازی که صنعت مادر است. برای همین است مدیریت ضعیفی در راس آن است متاسفانه وزارت صنعت مجتمع کشتی سازی را رها کرده است و مدیریت قویی که همگرایی داشته باشد را در منصب این مجتمع قرار نداده است و کردار این مدیریت برای همه روشن شده است
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 11 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...