امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 21 آذر 1395 - 11:26

اتحادخبر: کشاورزان گوجه فرنگی کار استان بوشهر می گویند: افت بازار فروش و پایین آمدن قیمت محصول باعث شده تا سرمایه گذاری ها بی نتیجه و سختی ها و خستگی های تولید در تن آنان بماند.

اتحادخبر: کشاورزان گوجه فرنگی کار استان بوشهر می گویند: افت بازار فروش و پایین آمدن قیمت محصول باعث شده تا سرمایه گذاری ها بی نتیجه و سختی ها و خستگی های تولید در تن آنان بماند.

آنان افزودند: با توجه به هزینه زیاد این محصول و اخذ تسهیلات بانکی اکنون در فصل برداشت، این محصول بازار فروش ندارد و مقدارفروشی هم که داریم زیر قیمت تمام شده است.
یک کشاورز شهر آبدان شهرستان دیر گفت: 80 درصد مردم این منطقه نیازمندیهای زندگی خود را از طریق تولید گوجه فرنگی تامین می‌کنند.
یعقوب کرمی افزود: در این منطقه که قطب تولید گوجه فرنگی خارج فصل در استان بوشهر و کشور است، کشاورزی تنها راه معیشت مردم است، درحالیکه مسئولان از این بخش مهم اقتصادی حمایت چندانی نمی کنند.
وی اضافه کرد: اکنون به علت نبود مشتری محصول تولیدی روی دستمان مانده و اگر مسئولان چاره برای این کار پیدا نکنند همه کشاورزان باید محصول خود را در مزارع رها کرده و به خانه نشین شوند.
کرمی ادامه داد گفت: کشت هر هکتار گوجه فرنگی در این منطقه از مرحله کاشت تا برداشت 250 تا 300میلیون ریال هزینه برای کشاورز دارد، این در حالی است که این محصول در منطقه در صورت وجود مشتری اکنون در هر هکتار 20 میلیون ریال بفروش می رسد.
وی افزود: نبود مشتری و بازار فروش بعنوان مشکل همیشگی کشاورزان این منطقه باعث نگرانی شده است، طوریکه با توجه به هزینه زیاد این محصول و تسهیلات بانکی توان اداره زندگی خود را ندارند و این وضعیت هرسال تکرار می شود.
این کشاورز بیان کرد: بالابودن سطح زیر کشت، نبود مدیریت برای کنترل در این زمینه و ورود افراد غیر کشاورز در این عرصه به طمع درآمد این محصول از عوامل بوجود آمدن این مشکلات برای کشاورزان است.
وی، از مسئولان استان بوشهر و کشور خواست تا تدبیر اساسی برای حل مشکل هرساله گوجه کاران صورت گیرد و آنان از دغدغه کاهش قیمت، کمبود مشتری و رنج
هرساله نجات یابند.
رئیس نظام صنفی کشاورزی استان بوشهر گفت: علت اصلی مشکلات گوجه کاران این استان نبود برنامه تنظیم بازار و نظارت، بالابودن سطح زیرکشت و بی توجهی به کشاورزان است.
علی کرمی افزود: به علت نبود مشتری و بازار فروش محصول گوجه فرنگی در این منطقه مغازه داران،کشاورزان و به تبع آن بانکها با بحران و ورشکستگی روبرو می شوند.
وی اضافه کرد: سئوالی که همه مردم و کشاورزان دارند این است که چرا وقتی محصول پرتقال یا برنج در شمال کشور با مشکل روبر می شوند همه مسئولان فریاد می زنند و آن را در سطح ملی نگاه می کنند اما محصول گوجه فرنگی با این حجم زیر کشت فریاد رسی ندارد؟
رئیس نظام صنفی کشاورزی بوشهر ادامه داد: انتظار داریم که دولت دست به کار شود و این محصول را با قیمت شش هزار ریال که برای کشاورز سودی هم ندارد آن را بصورت تضمینی خریداری و به کارخانه های تولید رب ارسال کند تا بازار تعدیل شود.
بخشدار آبدان گفت: امسال روند غیر قابل پیش بینی در بحث فروش قیمت محصول گوجه فرنگی در این منطقه ایجاد شد.
مسعود تنگستانی افزود: این روند سبب آسیب دیدن قشر عظیمی از مردم منطقه که بطور مستقیم و غیر مستقیم با این محصول امرار معاش می کنند، شده است.
وی گفت: مجموعه ای از عوامل دست به دست هم داده تا این وضعیت بوجود بیاید که یکی از آنها افزایش سطح زیر کشت این محصول است که باید با نظارت کنترل شود.
بخشدار آبدان ادامه داد: وجود آب و هوای مناسب منطقه، بسته بودن مرز و نبود صادرات این محصول از دیگر مشکلات بوجود آمده برای کشاورزان است.
وی گفت: کشاورزان قشر زحمتکش چشم امید به مسئولان دوخته اند تا با تدابیر لازم برای بهبود وضعیت قیمت این محصول گام های امیدوار کننده ای بردارند.
تنگستانی افزود: در باره مشکلات گوجه کاران مکاتبات لازم انجام شده و قول هایی مبنی بر بهبود قیمت ارائه شده است و امیدواریم که با برنامه ریزی لازم و نشست های منظم با حضور مسئولان و کشاورزان سال های آینده شاهد این مسائل نباشیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دیر گفت: مطلوب بودن هوا باعث زودرس شدن محصول و درنهایت فراوانی در بازار مصرف شده است.
عیسی محمددوست افزود: طبق برنامه تنظیمی امسال علاوه بر اینکه هیچ افزایش در سطح زیر کشت گوجه فرنگی در شهرستان دیر نداشتیم بلکه 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش سطح زیر کشت رخ داده است.
وی اضافه کرد: برای راه اندازی کارخانه رب گوجه، تشویق کشاورزان به ارسال محصول به غرفه میادین تره بار، بازگشایی مرز و صادرات این محصول، برگزاری جلسات با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اطلاع رسانی و بازریابی محصول از طریق اتحادیه ها و تعاونی ها تلاش های زیادی صورت گرفته است.
وی در ارتباط با بازار فروش محصول گوجه فرنگی در بازار و مزرعه گفت: هم اکنون در مزرعه هر کیلو گرم گوجه فرنگی چهار هزار ریال بفروش می رسد، این درحالی است که بطور متوسط هر کیلو این محصول شش هزار و 500 ریال برای کشاورز هزینه تولید داشته است.
محمددوست یادآورشد: درسال زارعی جاری 5400 هکتار اراضی شهرستان دیّر زیر کشت محصول گوجه فرنگی قراردارد که تاکنون 8 درصد محصول در این شهرستان برداشت شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با همت و تلاش مسئولان، مشکل افت قیمت محصول گوجه فرنگی در این استان برطرف می شود.
محمد تقی منوچهری افزود: شرایط جوی مناسب برای محصول گوجه فرنگی درسال زراعی جاری، رطوبت و نور مناسب، نبود پدیده سرما زدگی باعث برداشت زودهنگام و افزایش میزان تولید این محصول در استان شده است.
وی اضافه کرد: همچنین شرایط موجود باعث هم رسی محصول با استانهای هرمزگان، جنوب فارس، سیستان و بلوچستان و شهرستان بهبهان از توابع استان خوزستان شده است که این امر اشباع بازار و کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی استان را در پی داشته است.
منوچهری اظهار کرد: علاوه براین بسته بودن مرزهای خروجی با کشور عراق که مبادی خوبی برای خرید گوجه فرنگی استان است از جمله دیگر عوامل کاهش قیمت این محصول در استان است که استانداری بوشهر مکاتباتی با وزارت امور خارجه برای بازگشایی مرزها انجام داده است.
وی بیان کرد: از 12هزار و 500 هکتار زمینهای کشاورزی زیرکشت محصول گوجه فرنگی در استان بوشهر در زمان حاضر 140 هزار تن محصول از سطح سه هزار و 500 هکتار برداشت شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است.
منوچهری اظهار کرد: با توجه به مشکل گوجه کاران ضمن بازدید از مناطق گوجه کاری ارم، بوشکان، کاکی، شنبه، دیر، بردخون، آبدان، جم، کنگان و عسلویه قرار شد دو کارخانه رب گوجه فرنگی استان با ظرفیت یکهزار و 50 تن در بخش دلوار شهرستان تنگستان و بخش بردخون شهرستان دیر راه اندازی شود.
وی بیان کرد: افزایش کرایه حمل بار از جمله مهمترین مشکلات گوجه کاران استان بوشهر است که در این زمینه با توجه به هماهنگی که با اداره کل حمل و نقل و راهداری استان انجام شده با هرگونه افزایش نرخ کرایه برخورد می شود.
منوچهری، انجام هماهنگی لازم برای فروش محصول گوجه فرنگی استان بدون واسطه در تهران، تامین و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به دو کارخانه گوجه فرنگی در استان و انجام هماهنگی لازم با حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه پرداخت یارانه کرایه حمل، افزایش میزان صادرات محصول تولیدی با هماهنگی اداره کل صنعت، معدن و تجارت و انجام هماهنگی با سازمانهای جهاد کشاورزی سایر استانهای کشور در زمینه تامین محصول کدو، بادمجان، فلفل و گوجه فرنگی مورد نیاز از جمله اقدامهای انجام شده برای حل مشکل گوجه کاران در استان است.
وی یادآور شد: با توجه به پیش بینی های انجام شده از سوی اداره کل هواشناسی استان بوشهر مبنی بر کاهش محسوس دمای هوا از امشب احتمال بروز پدیده سرما زدگی پیش بینی می شود.
منوچهری گفت: دردو سال گذشته خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی از سوی تعاون روستایی انجام و 54هزار تن گوجه فرنگی مازاد برمصرف نیاز در این استان خریداری شد ولی امسال شرایط برای این نوع خرید فراهم نیست.
وی اظهارکرد: استان بوشهر یکی از استانهای عمده تولید کننده محصول گوجه فرنگی خارج از فصل در سطح کشور است که سالانه 600 هزار تن محصول به صورت میانگین در استان تولید می شود و با توجه به نوسان و افت قیمت به دلیل هم رسی محصول با استانهای دیگر براساس قرارداد سه جانبه با شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و کشاورز سطح زیرکشت این محصول از دو سال گذشته کنترل شد.
منوچهری افزود: در این ارتباط میزان سطح زیر کشت محصول گوجه فرنگی در استان از 14هزار و 500 هکتاربا 10 درصد کاهش به 12هزار و 500 هکتار کاهش یافته است./ص

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • ۹۸ درصد جمعیت روستاهای بوشهر از راه آسفالته بهره‌مند شدند
  • کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: شهرزاد آبادی حدود 4 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...