کد خبر: 70559 ، سرويس: سیاست
تاريخ انتشار: 19 آذر 1395 - 11:57
در جمع اعضای موسسه امور بین‌الملل ژاپن؛
پاسخ ظریف به نگرانی‌ ژاپنی‌ها در مورد آینده برجام: توافق به حیات خود ادامه خواهد داد

اتحادخبر: وزیر خارجه کشورمان عصر امروز به وقت محلی در جمع اعضای موسسه امور بین‌الملل ژاپن (jlla)، گفت: ما به همراه دوستان خود در جامعه بین‌المللی تلاش خواهیم کرد که برجام و اجرای آن ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا؛ محمدجواد ظریف در بخشی از سخنان خود در این جمع  دانشگاهی و اکادمیک با بیان اینکه در سی سال گذشته ما در دوران گذار بوده‌ایم، افزود: این دوران گذار هم دارای چالش و هم دارای فرصت است. فرصت از آن که همه افراد در دوران و جهان جدید این توانایی را دارند که بر آینده جهان و نظام حاکم بر آنها تاثیر بگذارند.
این دیپلمات عالی رتبه کشورمان گفت: ما دیگر شاهد آن نیستیم که دو کشور یا چند کشور قدرت آن را داشته باشند که برای دنیا تصمیم بگیرند. این مونوپولی انحصار دیگر به اتمام رسیده است و اکنون بازیگران غیردولتی به بازیگران عمده تبدیل شده اند. در همین چارچوب اکنون شاهد سازمان‌هایی هستیم که اثرات جهانی دارند.
پاسخ ظریف به نگرانی‌ ژاپنی‌ها در مورد آینده برجام: توافق به حیات خود ادامه خواهد داد
وی با بیان اینکه بعد از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خیلی ها صحبت از قرن جدید آمریکایی کردند و در چارچوب تحقق این موضوع  تلاش  می‌کردند، افزود: جنگ افغانستان تلاشی بود برای نهادینه سازی آن نظم جهانی که مورد نظر آنها بود، در حالی که این تلاش‌ها منجر به تقویت تروریسم و افراط‌گرایی شد.
وی به موضوع جهانی شدن و چالش‌های مربوط به این موضوع اشاره کرد و گفت: در این وضیت اگر کسی بیاید مطرح کند که به دنبال شکوفایی است بدون اینکه در مسایل جهانی دخیل باشد به نتیجه مورد نظرش نخواهد رسید، چطور یک طرف می‌خواهد با هزینه دیگران به منافع خود دست پیدا کند. ما در جهان دیپلماتیک، می گوییم که ما در یک جهانی زندگی می‌کنیم  و نمی توانیم در جهانی زندگی کنیم که دیگران تحقیر شوند و عقب بمانند.
ظریف در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید  کرد: در مسائل جهانی و حل آنها نمی توان بازی «برد و باخت» داشت، یعنی به قیمت باخت دیگران به پیروزی رسید، این بازی است که نتیجه‌اش صفر است.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه  به ذکر مثال هایی در این زمینه پرداخت و با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران و  روند مذاکرات مربوط به آن گفت: فرض طرف مقابل به تلاش برای رسیدن به پیروزی باعث شد که سال‌ها مساله هسته‌ای حل نشود و هر کدام از طرفین  بر مواضع خود پافشاری  می کردند، ایران بر حق خود تاکید داشت و آمریکا نیز می گفت که ایران حتی نباید یک سانتریفیوژ داشته باشد، اما وضع نمی توانست به این منوال ادامه پیدا کند.
ظریف تصریح کرد: کاری که ما کردیم این بود که با ریاست‌جمهوری این مساله را بازتعریف کردیم که چطور می‌توانیم مساله هسته‌ای را حل کنیم و روش متفاوتی در قبال تعریف مساله در پیش گرفتیم.
پاسخ ظریف به نگرانی‌ ژاپنی‌ها در مورد آینده برجام: توافق به حیات خود ادامه خواهد داد
این دیپلمات در همین راستا افزود: اکنون می توان این امر را در مورد سوریه اجرا کرد. اگر به آن صورت که غربی ها می گویند که نمی توانیم آینده ای با اسد برای سوریه داشته باشیم این موضوع، نتیجه صد درصدی  مورد نظر مخالفان اسد است و اگر اسد مجبور به واگذاری قدرت باشد این امر از نظر او نتیجه صد درصد  مورد نظر برای مخالفان خواهد بود و اگر اسد نیز بماند این  از  نظر مخالفان اسد نتیجه صد درصدی برای  او است و این صدمه ها تا ابد ادامه پیدا خواهد کرد.
ظریف خاطرنشان کرد: از این رو باید واقعیت‌های کنونی را درک کرد و رویکردی عقلانی آغاز کرد. به جای تاکید بر یک فرد و شخصیت خاص باید بر روندی تاکید کرد که چگونه همه سوری‌ها می‌توانند بخشی از راه حل مساله باشند، به محض این که رویکرد برد و باخت را کنار گذاشتیم می توانیم امیدوار به یافتن راهکاری در این رابطه باشیم.
وی در ادامه به دیگر مشکلات موجود در جهان اشاره کرد گفت: البته همه مسایل ناشی از این رویکرد غلط برد -باخت نبوده است.
وی به مساله افغانستان اشاره کرد و افزود: هیچ کس حاضر نشده است به اندازه ای  که در مسایل نظامی هزینه می کند، خرج زیرساخت های این کشور کند تا افراط گرایی ناشی از نبودن آنها از بین برود.
به گزارش ایسنا، ظریف در ادامه این جلسه به پرسش های افراد حاضر در جلسه پاسخ داد و در پاسخ به سوالی درباره ترامپ و موضع وی در قبال پایان دادن به توافق هسته ای گفت: توافق هسته ای یک توافق یکجانبه میان ایران و آمریکا نیست، بلکه توافقی چندجانبه است که از سوی دیگر کشورها تقویت شده و اتحادیه اروپا به طور مستقیم در آن مشارکت داشته و در نهایت از سوی شورای امنیت سازمان ملل طی قطعنامه ای تصویب شده است.
پاسخ ظریف به نگرانی‌ ژاپنی‌ها در مورد آینده برجام: توافق به حیات خود ادامه خواهد داد
وی ادامه داد: به نظر من این به نفع آمریکا و بقیه جامعه بین المللی است که به این توافق بین المللی پایبند باشند. بنابراین نکته اول این است که این یک توافق دوجانبه نیست که آمریکا بخواهد به سادگی سخن از مذاکرات مجدد یا خروج از آن را به میان آورد. دوم این که این به نفع خود آمریکا نیز هست که به توافق پایبند باشد. چرا این را می گویم؟ دلیش این است که از نظر آمریکایی ها بهترین حالت این خواهد بود که بتوانند تحریم ها را به آن گونه که قبل از برجام داشتند، اعمال کنند. در صورتی هم که آمریکا این توانایی را داشته باشد که تحریم‌ها را اعمال کند چه چیزی عایدش خواهد شد؟ اصلا چرا از همان ابتدا آمریکا پای میز مذاکرات آمد؟ اگر با اعمال تحریم‌ها می توانست اقتصاد ما را نابود کند چرا پای میز مذاکره آمد.
وی با تشبیه  روند گسترش تحریم‌های امریکا علیه ایران در گذشته به تزریق واکسن گفت:  به سبب  این گونه اقدامات آمریکا ما هم واکسینه شده ایم و یاد گرفتیم که چگونه روی پای خود و بر پایه اقتصاد خود بایستیم. ما یاد گرفتیم که چگونه امنیت خود را بر پایه اتکا به مردم تضمین کنیم. اگر چه برای تعامل با دنیا آمده ایم، اما اگر این رابطه قطع شود نخواهیم مرد. آنها به این نتیجه رسیدند و به همین دلیل پای میز مذاکره آمدند.
وی در همین راستا تصریح کرد: آنها دانستند که تحریم‌ها با وجود فلج کنندگی، اثرگذار نخواهند بود.
وی در ادامه با اشاره به پیشرف‌های ایران با وجود تحریم ها گفت: همه اینها موید این امر بود که تحریم ها اثر ندارند و تحریم‌ها اراده ایرانی‌های را نخواهد شکست. از این رو ما به همراه دوستان خود در جامعه بین المللی تلاش خواهیم کرد که برجام و اجرای آن ادامه پیدا کند. در دیدارهایی که در این دو روز اخیر در ژاپن با نخست وزیر و وزیر امور خارجه داشتم و در دیدارهایم در چین و قبل از آن در هند، همه بر این امر تاکید داشتند که این توافق هسته ای یک توافق بین المللی است و باید به آن احترام گذاشت، اما این به آن معنی نیست که گزینه های ما محدود هستند.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من اعتقاد دارم که توافق برجام به حیات خود ادامه خواهد داد؛ چرا که دیپلمات‌ها درباره آن مذاکره کرده اند چرا که دیپلمات‌ها معمولا رویکرد درست را انتخاب می کنند آن هم بعد از امتحان همه گزینه‌های غلط رویکرد درست را انتخاب می کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم های معاملات بانکی با دلار گفت: این آمریکا است که خود را با محدود کردن تعامل دلاری با ایران محروم کرده است. از این رو ما با دیگر کشورها با پول ملی خود آنها معامله می کنیم و با ژاپن نیز با ین و یورو معامله می کنیم؛ از این رو این آمریکاست که خود را از معامله دلاری ایران محروم کرده است.
در این جلسه تعدادی از دیپلمات های خارجی مقیم ژامن نیز حشور داشتند./ص
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/70559