امروز: سه شنبه 28 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 17 آذر 1395 - 10:01

اتحادخبر-حسین جعفری: با سپاس از شهرداری محترم شهر برازجان که دست کم جایی را به یاد بود استاد علیمراد فراشبندی در این شهر نامگذاری کردند . هرچند دیر و دور ! چرا که به حق بخشی از تاریخ دشتستان به نام این بزرگ مرد  و پژوهنده ی شهیر ،پیوند نا گسستنی داردو زنده کرده ی اوست. دیر از این بابت که باید سال ها پیش خیابانی و یا یک مجتمع فرهنگی بزرگ یا مدرسه ای و یا دیگر ...

حسین جعفری:
با سپاس از شهرداری محترم شهر برازجان که دست کم جایی را به یاد بود استاد علیمراد فراشبندی در این شهر نامگذاری کردند . هرچند دیر و دور ! چرا که به حق بخشی از تاریخ دشتستان به نام این بزرگ مرد  و پژوهنده ی شهیر ،پیوند نا گسستنی داردو زنده کرده ی اوست.
دیر از این بابت که باید سال ها پیش خیابانی و یا یک مجتمع فرهنگی بزرگ یا مدرسه ای و یا دیگر مکان علمی، فرهنگی و تاریخی به نام ایشان می شد به طوری که بعضی موقع فکر می کنم حتم در شهر برازجان،زادگاه ایشان، چنین مکان هایی به نام این پژوهشگر و مورخ بزرگ هست و نگارنده در این خصوص کم اطلاع می باشد.
 و دور از این بابت که باید خیابان و یا  جایی در مرکز شهر ویا نزدیک به  آب و آبادانی به نام ایشان می شد ؛جای این همه اسم های گونگون که برخی فقط اسم معنی است و البته پیامی اخلاقی و عاطفی را بر می تابد . اسم هایی مانند ، محبت ، ایثار ، تلاش ، نیایش جوان ،پیر ، امنیت ،آسایش و... این اسم ها خوب است و نیکو اما جایگاه استاد فراشبندی در برازجان به دلایلی که در پی می آید رفیع تر و به چشم شهروندان باید نزدیک تر و در قلب شهر می بود که دست کم روزانه بیش از نیمی از جمعیت برازجان و مسافران به مرکز شهرستان از گوشه وکنار یا دیگر نقاط کشور آن را می دیدند و در اذهان ایجاد پرسش می کرد و تاریخ دشتستان را روزانه " زیر هر گوشی گفتگو می کرد"
جا دارد برای روشن ساختن منظورم تعریفی لغوی از خیابان ارایه دهم . خیابان : راهی که اطراف آن درخت باشد و در زیر درختان دو جهت راه  ، آب جاری باشد .  این اصطلاح از آن جا ناشی می شود که در زبان فارسی  « خیاو» به معنی چشمه است و " خیاو + بان " معنی بالا را می دهد. به همین خاطر نام قدیم مشکین شهر یا مشگین چای، شهر خیاو  یا خیاو چای بوده ( چه با مسمی ) ، زیرا از کوه سبلان، بالای این شهر چشمه های زیادی به پایین سرازیر می شده و در سطح شهر جریان داشته است.
عرب ها به دلیل این که چنین راه هایی که در دوسمت آن درخت و چشمه باشد نداشته اند به راه هایی که منتهی به چاه یا برکه ای می شده « شارع » می گویند و به معنی راهی که از کنار آب می گذرد و امن است.
اصطلاح خیابان یک واژه ی اصیل فارسی است و در شهرهایی مانند تبریز و شمال تهران و شیراز و دیگر شهرهای مناطق کوهستانی  کشورمان معنی خیابان با آن جاهایی که به این نام مسمی است ، تناسب بسیاردارد .
حتی اولین خیابان های برازجان خودمان هم خیابان بود  اگر آب های روان در جدول های کنار خیابان همیشگی نبود اما در ختان کنار خیابان بود ولی یادشان به خیر . اما امروز هر بیابانی و یا کوچه و پس کوچه ای  را تابلویی می زنیم ، به نام خیابان  که به اصطلاح "مال و خرجی هم ندارد ".
اما جایی را که به نام استاد فراشبندی نام گذاری کرده اند  انصافا نه شایسته و برازنده ی این بزرگ مرد است ، دور از هر مکانی ،آب وآبادی، حال خیاو و بان هم پیشکش . این نشان از آن دارد که یا این مرد را نمی شناسیم یا نسبت به ایشان کم لطفی شده است. جایی که تابلو نصب شده ( همان طور که در تصویر پایین می بینید )اکنون یک سمت آن بیابان است و زمین هایی  توقیف شده به نام ورثه ی مرحوم شاه حسینی  که فکر می کنم به دلایل عدیده تا یک قرن دیگر هم جزء شهر نشود و یک سمت دیگرش آخرین خانه های شهرک « خانه ی کارگر » از دل خاک روییده است از آب و درخت که معنی خیابان بدهد که هیچ از آسفالت و سنگ جدول و دیگر نشانه های شهرو شهر نشینی هم اثری نیست و آدم فکر می کند شهرداری این تابلو را آنجا نصب کرده که گم نشود و روزی بیایند و ببرند به امید ایزد بزرگ در آغاز یک خیابان منصوب سازند  چرا که بیابان است و بیابان ؛ یعنی ، جای بی آب و آبادی مثل همان جایی که تابلو نصب شده است.
دلایل نگارنده در مدعای این که باید زودتر و نزدیک تر به نام این استاد بزرگ مکان هایی  اختصاص داده می شد زحمت های زیادی است که در زنده ساختن بخشی مهم و مقطعی از تاریخ دشتستان کشیده اند و آثاری از خود به یادگار گذاشته اند که هر شهروند دشتستانی باید با آن آشنا باشد و بخش هایی را مطالعه کند و یا دست کم ویژه نامه ی شماره 634نوروز 1390  هفته نامه ی وزین اتحاد جنوب را مطالعه کند که جا دارد برای چندمین بار از دست اندرکاران این هفته نامه تشکر و سپاس داشته باشم به دلیل این که علاوه بر زحمت های زیادی که  طول سال در خبر رسانی و ارایه ی اطلاعات گونا گون به شهر وندان عزیز متحمل می شوند نوروز هر سال ویژه نامه ای  پر بار وبا کوشش بسیار منتشر می سازند که علاوه بر اطلاعات مفید از هر دست ،  هر سال پرونده ای درخشان در معرفی و آثار یکی از مشاهیر فرهنگی ، تاریخی ، مذهبی ، علمی ، سیاسی و.... دارد که بسیار ارزشمند است و نوروز سال   1390   این پرونده  " یادی از پدر تاریخ و روزنامه نگاری دشتستان ، علیمراد فراشبندی " اختصاص به استاد علیمراد فراشبندی داشت .
تصویری از تابلو خیابان اما در بیابان:






کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1397/04/08 - 15:37
0
0
الان اسم بلوار تغییر کردہ بہ شہید فراشبندی
1395/09/21 - 09:54
1
1
پدراستادبزرگ تاریخ دشتستان درزمان حیاتش درروستای بنه جاموشی زندگی می کردکه درآن زمان مرحوم پدربزرگم کدخدای آن روستا بودن وبعداز آن مرحوم پدرم کدخدای آنجا شدن که الان آن روستا به قلعه سفید نقل مکان کرده است مرحوم پدرم چون علاقه بسیارزیادی به تاریخ ومردم شناسی ومردم داری داشت ازبرخورد و بزرگی فراشبندی بزرگ واستاد علیمراد برایمان زیادتعریف می کرد و همیشه ایشان راانسانی بزرگ با دانش فراوان ومنش والای وذکاوت بسیار ارزشمندی یادمی کرد ولی افسوس که ما آن زمان کوچک بودیم وقادربه هضم این درس بزرگ ازاین بزرگان نشدیم یادوخاطره همه پدران ارزشمند استادان گرانقدرهمیشه جاودان با دبا تشکرویژه ازجناب آقای جعفری بزرگوارازاین حسن توجه شان به تاریخ بزرگان دشتستان وهم چنین ازشهرداری محترم برازجان درجهت نامگذاری خیابانی به نام این استاد فرهیخته دشتستان بزرگ دشتستان باداشتن چنین بزرگان ارزشمندی همیشه بزرگ وماندگارخواهدماندبشرط اینکه ما حافظان خوبی ازارزش ودانش وبزرگی آنان باشیم./ص
1395/09/20 - 07:06
1
1
با درود باید اضافه کنم استاد فراشبندی برخلاف نامشان زاده ی برازجان بودند و جدشان سال ها پیش به دشتستان مهاجرت کرده و ابتدا در روستایی بنه از توابع بخش زیراه نزدیکی سده ساکن بوده اند سپس به برازجان آمده و خود استاد دوران پیری را در شیراز سپری می کنند
1395/09/19 - 10:02
1
1
استاد علیمراد فراشبندی بنیانگزار تاریخ دشتستان نگارنده ای واقعیت نویس بود ، وی تالیفات فراوانی در باره مبارزات مردم استان بوشهر دارد که در حقیت باعث زنده ماندن مبارزان این استان شد ، ودر آن زمان روزنامه خامه ملت را انتشار داد که بر اثر انتقادشدید از دولت پهلوی مدتی در زندان قزل قلعه تهران بسر برد ایشان که شخصیتی فرهنگی بود زندگی نامه و مبارزات وخدمات شهید میرزا محمدخان برازجانی که بنیانگزار فرهنگ وموسس اولین مدرسه در شهر برازجان می باشدرا در چندین جلد کتاب بطور مشروح بنیان نموده است ، وی تالیفات فراوانی دارد که نشانگر ظلم ستیزی ایشان نسبت به انگلیسیها می باشد از جمله آثار این نویسنده بزرگ، 1 - کتابهای انگلیسهارا بهتر بشناسید 2 - استعمارگران بدانند 3 - تاریخ وجغرافیای برازجان یا سنگر مجاهدین 4 - نظری به گذشته ایران 5 - سند خدمت من به دشتستان 6 - مرز داران جنوب ایران 7 - اسلام دین جامع آسمانی 8 - سالنامه فرهنگ شهرستان برازجان 9 - جلد سوم تاریخ و جغرا فیای برازجان یا سنگر مجاهدین 10 - لغات و اصطلاحات محلی دشتستان 11 - دانشمندان دشتستان 12 - جغرافیای تاریخی دشتستان 13 - تاریخچه مختصر سازمان دولتی در شهرستان دشتستان
ضمن تشکروقدردانی از جناب آقای حسین جعفری که یادی از پدر تاریخ دشتستان مرحوم فراشبندی نمودند : به عرض می رساند که زحمات مرحوم فراشبندی درمورد تاریخ دشتستان مانند فردوسی می باشد که زبان پارسی را با سرودن اشعارحماسی زنده کرد، ایشان به استناد از کتب تاریخ معتبری ، چون فارسنامه ناصری ، کتاب آبی ،کتاب طوفان در ایران ، خاطرات وخطرات ، فعلیت های واسموس آلمانی ، دانشمندان وسخنسرایان فارس ، کتاب اسناد جنگ اول، وی 2 جلد کتاب تاریخ بنام گوشه از تاریخ انقلاب مسلحانه مردم مبارز دشتی ، دشتستان ، تنگستان ، علیه استعمار ودیگری بنام کتاب جنوب ایران در مبارزات ضد استعماری تالیف کرده است از محسنات این نویسنده بزرگ این است که با توجه به اینکه دشتستانی بوده است تالیفاتش فقط در مورد مبارزات مردم دشتستان نیست شامل ، مبارزان دیگراستان شده است : نظر به اینکه سایر نویسنگان ، بخصوص شهر بوشهر فقط در باره نویسندگان تنگستانی تالیفاتی دارند ، که این انحصار طلبی باعث ضایع شدن نقش مبارزان دشتستانی در سریال دلیران تنگستان شد وسالها گذشت تا اینکه مردم دشتستان با مطالعه کتب تاریخ فراشبندی وسایر نویسندگانی چون آقایان دکتر خیر اندیش ، دکتر مالکی ، اتابک زاده ، فخرائی ، شهر سبزی ، قاسمی ، صابری : از نبردهای مردم مبارز دشتستان به فرماندهی شهید میرزا محمدخان برازجانی علیه استعمار انگلیس ، در 4 جایگاه ، سربست چغادک ، شور احمدی ، کوههای لرده ، رود فایاب ، اطلاع حاصل نمودند ./ص
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • ورودی تیم های پایه و مدارس فوتبال استان رایگان شد/موج خوشحالی فوتبالدوستان استان
  • 🎥ویدیو/خیابانی: مصاحبه مارادونا بعد از مرگ من منتشر می‌شود
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • دهکده لجستیک در بوشهر راه‌اندازی می‌شود / بنادر استان بوشهر نیازمند توسعه فضای انبار و بارانداز
  • تحقق دفاع مشروع
  • مدیرعامل شرکت پلیمر آریاساسول: تداوم تولید پایدار و عملکرد بدون حادثه اهداف سال 1403 هستند
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/27
  • بارش‌های موثر در استان بوشهر از امشب/ امکان وقوع سیلاب
  • دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در آماده باش هستند
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب
  • 37 خواص عالی این خوراکی و آب آن برای زیبایی و درمان بیماری ها
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • از تورم تا انتخابات/ مروری بر مهمترین اتفاقات سال 1402
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • خاکسپاری مادر شهید تمیزی در سالروز شهادت فرزندش/ تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • تصاویر اتحاد خبر از حال و هوای نوروز باستانی در برازجان
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • انتصاب یک نیروی متخصص بومی به عضویت هیات مدیره پتروشیمی جم
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • .: اسماعیل حدود 3 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 3 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 3 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 5 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 7 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 7 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 10 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 10 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 10 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...
  • .: ا.ن حدود 11 روز قبل گفت: جنگ و صلح چه ...