کد خبر: 70392 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 16 آذر 1395 - 08:32
در آستانه ١٦ آذر، روز دانشجو، فعالان سياسي با دانشجويان رودر رو شدند
از برجام و املاک‌نجومی تا مبارزه با فساد/مناظره چهره‌های سیاسی در روز داغ دانشگاه‌ها
اتحادخبر: تب روز دانشجو امسال نه در روز دانشجو كه از چند روز پيش از آن در سراسر كشور آغاز شد. تبي كه درجه بالاي امسالش با توجه به انتخاباتي كه پنج ماه ديگر پيش روي كشور است عجيب نيست اما اين تب تفاوت‌هاي بسياري دارد.
از دو روز پيش در سراسر كشور شخصيت‌ها و چهره‌ها يا مشغول سخنراني بوده‌اند، يا براي رسيدن به سخنراني‌هاي متعدد در سفر بودند يا آنكه امروز قرار است سخنراني داشته باشند.
 
به گزارش اتحادخبر؛ ترافيك چهره‌ها و شخصيت‌ها در همه دانشگاه‌هاي كشور بيداد مي‌كند. تب روز دانشجو امسال به هفته دانشجو تبديل شده است و سخنرانان از هر دو جناح سياسي كشور ميهمان دانشجويان شده‌اند.
 
به گزارش اعتماد، مراسم‌هايي كه در آنها دانشجويان از هر دو طیف حضور پيدا مي‌كنند و سوال مي‌پرسند. تا اينجاي كار سخنراني‌ها با آرامش كامل انجام مي‌شود. پرسش و پاسخ صورت مي‌گيرد و تب دانشگاه با وجود تندي‌اش اما تشنجي به همراه ندارد. امروز اما در سراسر كشور، تب دانشگاه به اوج خود مي‌رسد تا در سال پاياني عمر دولت يازدهم متفاوت‌ترين روز دانشجو در يادها بماند.
همچنین روزنامه ایران نوشته است: مبارزه با فساد و فرجام «برجام» از محورهای اصلی نشست‌های دانشجویی در شهرهای مختلف بود. روحانی امروز در دانشگاه تهران به جمع دانشجویان می‌رود.
نشست‌ها
‌ برنامه دانشگاه امیرکبیر با موضوع «مبارزه با فساد اقتصادی» بدون حضور یاشار سلطانی برگزار شد؛ یاشار سلطانی پیش از شروع این برنامه در توییتر خود دلیل حضور نداشتنش را نبود شرایط لازم برای حضور در مراسم دانشگاه امیرکبیر خواند.
‌ دبیر هیأت نظارت بر انتخابات دانشگاه کاشان با برگزاری سخنرانی فاطمه صادقی دختر صادق خلخالی و پژوهشگر زنان در این دانشگاه مخالفت کرد.
‌ در حالی که بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که مراسم روز دانشجو با سخنرانی حسین شریعتمداری در این دانشکده برگزار می‌شود، از ورود برخی خبرنگاران جهت پوشش خبری این برنامه ممانعت شد.
‌ لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با محمد جواد حق‌شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در دانشگاه علم و صنعت درباره «پساترامپ» مناظره کردند.
‌ علیرضا زاکانی در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری از لغو سه برنامه سخنرانی‌اش در شهر مشهد انتقاد کرد.
‌ مناظره «زنده باد مخالف من» که قرار بود روز دوشنبه با موضوع «بررسی آزادی بیان در دولت یازدهم» و با حضور مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه «شرق» و حمید رسایی مدیر مسئول هفته نامه «9 دی» در دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شود، به دلیل حضور نیافتن رحمانیان لغو شد.
‌ مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه صدا و سیما برگزار و از حسین شریعتمداری با عنوان عمار رهبری قدردانی شد. شریعتمداری، گفت: برجام به عنوان فاجعه در مدارس تدریس شود.
‌ سیدحسین هاشمی استاندار تهران در نشست مشترک با رؤسای دانشگاه‌های استان تهران گفت: حفظ نشاط سیاسی مورد نظر رهبر معظم انقلاب در میان دانشجویان از جمله نیازهای اساسی است که با مدیریت صحیح و فضایی جدی قابل تحقق است.
‌ محسن رهامی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در دانشگاه کردستان: مشکل جریان اصلاح‌طلبی مدیریت پس از موفقیت است.
‌ پروانه مافی نماینده مجلس در دانشگاه آزاد فنی تهران غرب:‌ قدرت هر کجا باشد باید بر آن نظارت کرد و دانشجو یکی از ارکان نظارت است.
‌ احمد مازنی نماینده مجلس  در دانشگاه آزاد واحد تهران غرب: هرکسی با ابزار قدرت بخواهد حریم دانشگاه را بشکند، دانشجو تمام قد در مقابل او می‌ایستد.
‌ جواد اطاعت فعال سیاسی در دانشگاه تربیت مدرس:استعمار صد شرف به استبداد دارد.
 سید حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در دانشگاه دولتی یاسوج: با هر فسادی باید برخورد شود
ویژه برنامه‌های گرامیداشت روز دانشجو امسال زودتر از موعد آغاز شد. روز گذشته بسیاری از دانشگاه‌ها میزبان چهره‌های سیاسی و دانشگاهی بودند و امروز هم تعداد دیگری از دانشگاه‌ها مراسم خود را برگزار می‌کنند.
حسن روحانی، رئیس جمهوری  صبح امروز به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران می‌رود، جایی که به فاصله چند ساعت محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه هم میهمان دانشجویان است. علی لاریجانی، رئیس مجلس اگر چه به دانشگاهی نمی‌رود اما  امروز در بهارستان نشست خبری برگزار می کند. علاوه بر مسئولان، چهره‌های سیاسی با گرایش‌های مختلف فکری و سیاسی هم در جمع دانشجویان حضور می‌یابند. با این حال امسال به نظر می‌رسد در کنار موضوع برجام فساد و مبارزه با آن، از محورهای برجسته ویژه برنامه‌های مراسم 16 آذر است.
 
تأکید  محمود صادقی بر مبارزه جدی با فساد
محمود صادقی نماینده مردم تهران در دانشگاه امیرکبیر تهران تأکید کرد: ما برای اجرای دغدغه‌های رهبری انقلاب کار می‌کنیم. من عمیقاً برای ایشان احترام قائلم. این برای ریا نیست دیروز هم گفتم من تا آخرین قطره خونم برای مبارزه با فساد می‌جنگم و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسم. اما می‌دانم رهبری هم دغدغه جدی برای مبارزه با فساد دارند.
وی  با بیان اینکه در زمان استبداد شاهنشاهی رؤسای دانشگاه‌ها از تحویل دانشجو خودداری می‌کردند، گفت: امروز متأسفانه برخی رؤسای دانشگاه‌های ما با یک تلفن مرعوب می‌شوند. صادقی یادآور شد: از سال ۵۷ تاکنون مگر بنا نبود این جمهوری اسلامی فساد مربوط به آن حکومت ستمشاهی را بردارد؟ همه می‌دانند من شاه‌دوست نیستم. من در خانه‌ای ضدشاه بزرگ شدم و پدر من از پیشگامان مبارزه علیه شاه است. امروزه در مطالعاتی که در خصوص راهبردهای ضدفساد شده است دو سیاست را از هم تفکیک می‌کنند. سیاست‌هایی که برای مبارزه با فساد نهادهای خاص ایجاد می‌کنند و سیاست‌های ضدفساد ضمنی. یعنی چندان ستاد مبارزه با فساد سیاسی تأسیس نمی‌کنید که بعد از چند سال رئیس این ستاد خود به جرم فساد به زندان بیفتد بلکه زمینه‌های فساد را در ساختار قدرت از بین می‌برد. ساختار قدرت خود به خود از فساد جلوگیری می‌کند. این اصل تفکیک قوا است.
صادقی تأکید کرد: همین یک اصل اگر بدرستی اجرا شود، از فساد جلوگیری می‌شود. قوا باید مستقل باشند. به نماینده حق سؤال و حق تحقیق و تفحص در همه امور داده شده است. اما برخی تفسیرهای شورای نگهبان محدودیت‌هایی دارد که به نظر من برخلاف نص قانون است.
نماینده تهران گفت: من اصل ۵۳ قانون اساسی را می‌خوانم که می‌گوید کلیه درآمد‌های دولت در خزانه کل باید باشد. من می‌گویم اینکه می‌گویید موازین شرعی و قانونی، این چیست؟ صادقی همچنین با بیان اینکه الان ستادهایی برای مبارزه با فساد شکل گرفته که خودشان با هم مشکل دارند، گفت: الان آنقدر سازمان‌های عریض و طویل شکل گرفته اما هرچه می‌دویم عمق این فساد کمتر نمی‌شود.
عمق این فساد در نهادهای نظارتی است. هرچه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که سازمان بازرسی بگندد یا به فرض مثال آن مأموری که قرار است به بورسیه‌ها رسیدگی کند معلوم شود خودش بورسیه است.
 صادقی ادامه داد: من درخواست تفریغ بودجه دیوان محاسبات را کردم.اینها می‌گویند ما هم آمار و ارقامی داریم اما یک ارقامی را به ما نمی‌دهند. ما هرکار می‌کنیم می‌گویند تشویش افکار عمومی است؛ من می‌گویم تنویر افکار عمومی است مردم اگر بدانند در نهانخانه‌ها اسرار نهانی وجود  ندارد خیالشان راحت می‌شود.
صادقی در واکنش به این سؤال که چرا رأی مردم در نهادهای غیر انتخابی مهم نیست، گفت: مگر در نهادهایی که انتخابی است مهم است؟ الان نماینده مجلسی که از هفت خان رستم رد شده و نماینده شده یک سؤال کرده اینجور دارند با او رفتار می‌کنند. مشکل ما این نیست که نهاد انتخابی هست یا نیست.مشکل اینجاست که همین نهادهایی که پیش‌بینی شده به طرقی دور زده شدند و عقیم شدند. وقتی یک نماینده‌ای که می‌خواهد صحبت کند نگران این است که چهار سال بعد تأیید می‌شود یا نه، نمی‌تواند صحبت کند.
رحمت‌الله حافظی: در موضوع املاک نجومی، متخلفان را رها کردند
رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران  نیز در این مراسم گفت: نباید عده‌ای فرصت‌طلب تحت هر لوایی از جناح‌های چپ و راست به سیستم‌ها نفوذ و از نقاط ضعف نظارتی و منابع مردم سوء استفاده کنند. وی افزود: جایی که آقایان احساس کنند به نفع آنهاست، از نقطه نظرات رهبری استفاده می‌کنند و اگر به نفع آنها نباشد، کر و کور و ناشنوا می‌شوند. مسئولان باید بدانند که بر مردم نیستند؛ بلکه باید با مردم و برای مردم  باشند. حافظی ادامه داد: در موضوع املاک نجومی متخلفان رها شد و  به کسی که این انحراف را منعکس کرده پرداختند. درخصوص موضوع املاک نجومی، خطای اول در شورای دوم رخ داد که چگونگی واگذاری‌ها را تصویب کرده است.
وی افزود: ما انتظار داشتیم به اصل تخلف پرداخته شود. برخی ها  فکر می‌کردند جریان سازمان‌یافته است و حتی فکر کردند از خارج کشور مدیریت می‌شود و در نهایت چوبش را یاشار سلطانی خورد تا در نهایت فهمیدند که جریانی در کار نبوده است. انتظار می‌رود  متخلفان شناسایی  و با آنان برخورد شود.
علي مطهری در كرمان چه گفت؟(اینجا)
مصطفي معين در اصفهان چه گفت؟(اینجا)
لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/70392