امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 20 آبان 1395 - 09:10

اتحاد خبر-مهراب شاد:در چند سال گذشته بيشترين اسمی كه به گوشمان خورده است اسم شورای شهر و شهرداری است، هر كجا ميروم حرف از يكی از اين نهاد هاست يا اتفاقا حرف از هر دوی اين هاست، ما كه گوشمان زياد حرف های خوب نشنيده است و عادت كرده ايم پس بگذاريد بگويم حرف های خوبی نشنيده ام، كار به جايی رسيده است كه هر كسی يک كارشناس خبره شده است...

سوء مدیریت، زخمی بر پیکره ی ناتوان برازجان

مهراب شاد

در چند سال گذشته بيشترين اسمی كه به گوشمان خورده است اسم شورای شهر و شهرداری است، هر كجا ميروم حرف از يكی از اين نهاد هاست يا اتفاقا حرف از هر دوی اين هاست، ما كه گوشمان زياد حرف های خوب نشنيده است و عادت كرده ايم پس بگذاريد بگويم حرف های خوبی نشنيده ام، كار به جايی رسيده است كه هر كسی يک كارشناس خبره شده است و اين بحث را در هر محفلی باز می كند و با ایده و راهکار عرض اندام می كند و رای هم صادر می كند. ما هميشه با اين موضوع مشكل داشته ايم كه چرا هر كسی در حیطه ی فن و تخصص خود نظر نمی دهد، و حالا من به اين فكر می کنم كه چرا فرد به خود اجازه می دهد در هر کسوت و جایگاهی که هست راجع به دو نهاد مهم شهر نظر بدهد. " كار به خوبی انجام شده است " كه اين مبحث را باز می كند و نظر می دهد و يا " كار به شكل صحيحی انجام نشده است " ... چه چیز و كدام دلیل افراد جامعه را وادار به صحبت و قضاوت در مورد مسائلی می كند كه هيچ تخصصی و دانشی در آن ندارند ؟

به زعم من كارها آنقدر بدون برنامه، و بدون مديريت صحیح و تخصص و... بوده است كه هر فردی اظهار نظر را حق خود می داند.

در سال های گذشته شهرداری كه مدیریت شهر را بر عهده داشته و رونق شهری ايجاد می كند از قافله توسعه شهر جا مانده است و در بیشتر آيتم ها شهر را از محور پيشرفت دور كرده است. برازجانی كه يک شهر اقتصادی و مهم است در يک دهه گذشته با مديريت اشتباه شهرداری و انتخاب های غلط دارد به يک بن بست می رسد و كسانی در این حوزه پست گرفته اند كه یا نبوغ و خلاقيت مديريتی نداشته اند و یا با سنگ اندازی ها و عدم حمایت از سوی نهاد وابسته یعنی شورای شهر به رکود و در نهایت سقوط رسیده اند. شهری كه از زمان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب يک شهر مهاجرت پذير بوده و نيروهای كار از سایر مناطق می پذيرفته در يک دهه گذشته به جايي رسيده كه نيروهای بومی شهر نیز مهاجرت می كنند تا بلکه به نان و نوایی برسند. پای دردل کارگران سابق یا فعلی شهرداری اگر بنشینی حرف های زیادی دارند برای گفتن... البته نبايد همه نگاه ها را به طرف شهرداری برد، حداقل در اين دوره. چون شورا نقش پر رنگی در استقلال و استحكام شهرداری دارد این در صورتی است که ميتوان شورا و شهرداری را به اين بيت شعر مشهور از خيام تشبيه كرد:

این کوزه گر دهر چنین جام  لطیف / می سازد و باز بر زمین می زندش ...

واقعا برای يک شهر جای سوال دارد؛ اين افراد كه عنوان نمايندگی مردم را به دوش می كشند با چه معيارهايی شهردار انتخاب می كنند که بعد از مدتی به این فكر می افتند شهردار فرد مناسبی نيست و بايد تغيير ايجاد شود؟ شورايی كه بايد حامی شهرداری در اجرای تصمیمات باشد و از شهرداری حمايت کرده و در راه زيبا سازی و ساختن شهری پیشرفته و با ثبات کمک حال شهردار باشد مرتب در حال آزمون و خطاست، دود این قصور به چشمان چه کسی می رود؟

فهميدن آنكه عمر يک شورا زمان محدود و كمی نيست كار سختی نيست؛ چند وقتی است به گوشم می رسد اعضای محترم شورا سوال از شهردار دارند. خب این خوب است، نظارت بر شهرداری هم از وظایف شوراست و می تواند اهرمی جهت انجام صحیح امور باشد، اما به تعویق افتادن آن و بازیچه شدن این سوالات هم من را در دوگانگی سختی قرار داد، اين كه نمايندگان ما مطالبه گر شده اند من را به حدی خوشحال می كند تا جایی که به آينده و آيندگان اميدوار می شوم و به خود اميد می دهم روزهای زيبايی خواهد رسيد، ولی در اين بين مشكل آنجاست كه مطالبه گری را در مسائلی دخالت دهيم يا نه اين سوالاتی كه چندین بار با اعمال تغييراتی پرسیده شده اند چرا باید باز تكرار شوند؟ هر از چند ماهی سوال می كنند و اين تمركز تمام كاركنان را بر هم ميزند و عملا شهرداری بر روی هوا است و شورا هم چشم به آسمان دارد...

سوال مردم این است که آیا شورای شهر موقع انتخاب شهردار مطالعه ای در مورد سابقه و توانايی فرد منتخب داشته است یا نه، و اگر وجود داشته بر اساس چه معيار ها و نتیجه گیری هایی انتخاب را انجام داده است. معیارها تغییر کرده یا نتیجه گیری ها و ارزیابی ها درست از کار درنیامده است که چند صباح از عمر مدیر نگذشته شورا به فكر تغيير افتاده است؟ اینکه آیا اين تغيير صحيح است، و آیا می توانند كسی را جايگزين كنند كه كارهای خارق العاده یا لااقل مفیدی برای شهر انجام دهد يا اين كه شهرداری مثل اين چند سال كه در هوا بوده است همچنان در هوا بماند پرسشی است که جوابش در آینده مشخص می شود.

كدام راه صحيح تر است، حمايت و كمک به مهمترين جايگاه شهری در رونق و زيبايي شهر يا مسائلی كه در بالا به آنها اشاره شد... آنچه روشن است اینکه شهر برازجان نیاز به یک مدیریت صحیح دارد، این سوء مدیریت ها و این خرده اختلافات شورا و شهرداری و ... دوای درد نیست بلکه خود زخمی است بر پیکره ی ناتوان این شهر، شهری كه سال هاست شور و نشاطی در آن ديده نمی شود!



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/08/24 - 11:17
0
0
ما چنمون درسه که بخا ای یکی درس بو/ج
1395/08/23 - 22:27
0
0
متاسفانه متاسفانه متاسفانه زمزمه ها، اسم ها و کاندیداهای احتمالی که برای شورای شهر آینده به گوش میخورند جای بسی نگرانی دارد
فکر کنم بعضی از این بزرگواران شورای شهر را با شورای زمان مدرسشون اشتباه گرفتن، چون با صرف اندک زمانی متوجه عدم تخصص و تجارب لازم ایشان خواهیم شد و صرفا جهت استفاده از امتیاراتی است که کم و بیش شاید به گوش شما هم رسیده باشد.الله اعلم
1395/08/23 - 19:38
0
2
به نظرمن شوراهم آنچه که به مردم می گوید واقعیت ندارد : ونیروهای شهرداری هم در اقدامات با شهردار همکاری ندارند !!!! اغلب پارکها ومیاددین آن جلوه وزیبائی قبل را ندارند وبدون نگهبان روبه ویرانی رفته اند !!!! آیا مخارجی که جهت پارکها و میادین شده است پر خرج تر از حقوق یک نگهبان نیست ؟ مسلم است که مخارج زیادی شده است اما با نبودن نگهبان یکی پس از دیگری از بین می رود و جایگزین هم نمی شود !!!!!
1395/08/22 - 16:58
0
0
احسنت بر مهراب عالی بود خوشتیپ
1395/08/22 - 14:26
0
0
تاحس جاطلبی وقدرت وپیدا کردن اسم ورسم ازقدرت مدیریت دروجودمان باشد سنگ روی سنگ آرام نمی ایستد این شهربرازجان قطارش بسوی رکود بیشتر حرکت می کند تا بسوی پیشرفت انشااله آینده گان ما بهتروباچشمان ودیدبازتروفکری خوشبینانه به شهرشان آن را به سوی ترقی وآبادانی به پیش ببرندما به امیدآنروز زنده هستیم/م
1395/08/22 - 14:08
0
0
درود بر آقای شاد نازنین : انتخاب شهردار با آرای مستقیم مردم، روش مدرنی است که در بسیاری از کشورهای دنیا از آن استفاده می شود.در صورتی که در ایران نیز انتخاب شهرداران با آرای مستقیم مردم صورت پذیرد، باید گفت که یک گام دیگر به سمت مردمسالاری، حفظ حقوق شهروندی و ارتقای استانداردهای دموکراسی نزدیک تر شده ایم. که در آن روابط بین شهردار و شورا بدون ابزار خاصی همسو و هماهنگ می شود اما نکته اساسی این است که ملاک های حداقلی و بصورت کلی باید وجود تا داشته باشد تا افرادی که صاحب ویژگی های علمی و مهارت های عملی خاصی هستند به عنوان عضو شورا یا کاندایدای شهرداری گردند که متاسفانه فقدان تعریف های مشخص در این مورد سبب شده که شورا ها نتوانسته باشند جایگاه مناسبی در مدیریت شهری و افکار عمومی داشته باشند و شهرداران بدون تخصص در رشته های تحصیلی مرتبط با حوزه عمران ، جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، معماری و .... در این جایگاه مهم قرار گرفته و نه تنها راه پیشرفت را سردرگم باشند بلکه سال ها به بیراهه می روند. بنظر می رسد شهروندان بعنوان ولی نعمتان نظام مقدس جمهوری اسلامی حق دارند بدانند نمایندگان ایشان در شورای شهر بر چه اساسی شهردار را انتخاب می نمایند و حتی از جزییات مذاکرات هم با خبر باشند. اما در جایی که آراء مردم تحت کنترل احساس و عواطف هست ، ساختارهای علمی برای گزینش و کارندیداتوری وجود ندارد ، اصل وجود شوراها با تردید همراه است و شهرداران صرفا بر اساس روابط سیاسی انتخاب می شوند هرگز نباید رویاگونه انتظارات بیهوده داشت بلکه باید به دنبال تغییر در نگرش سیستم و افراد جامعه بود این هم پس از تلاش ده ها ساله نخبگان سیاسی ، فرهنگی ، علمی و اجتماعی هر جامعه اتفاق خواهد افتاد.
1395/08/21 - 11:37
0
0
چه سخت در اشتباهیم که به دنبال پل صراط در جهان دیگر می گردیم ، پل صراط خدمت صادقانه و بی هیچ چمداشتی به مردم (سردار سلیمانی ) پل صراط دعوت به انقلاب اقتصادی و دعوت به دوست داشتن و پیشرفت ایران (مقام معظم رهبری ) پل صراط مذاکره رو دررو با اژدههای اقتصادی و سیاسی برای پیشرفت و ارامش مردم و کشور (دکتر ظریف ) پل صراط عبادت به جز خدمت خلق نیست .
1395/08/20 - 21:35
0
1
ریشه مشکلات ناشی از انتخاب های اشتباه شهروندان است .وقتی هنگام انتخابات با نگاه قومیتی و بدون در نظر گرفتن سطح دانش و سوابق اجرایی و توانمندی افراد ،آنها را انتخاب می کنند نتیجه همین میشود که مشاهده میکنید.از ماست که بر ماست.
1395/08/20 - 21:10
0
1
سلام آقای شاد.
صحبت کردن من وتو وهرکسی دیگر درباره این موضوع وقت تلف کردن است،چون نه کسی حرف ما را قبول دارد واگرهم قبول کند عمل کننده ای نیس.
وظیفه من وتو اینه که پای صندوق اخذ رای بهتر هواسمون باشه که نبود.
کسی که پای صندوق تفکرش غیراز تخصص وکارآمدی واخلاص وایمان وحب خدا وشهر وموطن وعلم وپیشرفت چیزه دیگه هس،آیا میشه از منتخبین اون چه توقعی میشه داشت.ازماست که برماست.
حال این افرادرا وراه برون رفت از همه زوایای اون را هیچ کسی بهتر از خود این آقایان نمی دانند همین آقایان وخانم های که در جزء به جزء امور هستند.
نکته ای که لازم به بیان است اینه که برسی کنیدکه نفع چه کسانی در این انشقاق ها وگرفتاری های گوناگون شهربرازجان است،
چرا میتوانند باخبرشوند که چه نقطه زمین خوب داره وکجا جای ساختن مغازه یا خونه است.من اهل سعدآبادم واین رو میدونم که سهم من از ساختن شهرم مشخصه وبرای ایفای تکلیفم تلاش میکنم،سهم معلم وکشاورز ومغازه دار وکارمند وهرکس دیگه هم همینجور مشخصه وباهم شهر را میسازیم،با دخالت بیجا من در شورا ودخالت بیجا شورا در اموری که ربطی بهش نداره حاصلش میشه همینی که دشمنان دشتستان عظیم می خواهند.
آقای شاد:کسی راکه تشنه نیس نمیشه آب داد.کسی دنبال حق وحقیقت نیس که من وتو بخواهم راه بلدشان بشیم.
تنها حرفی که برای اینها لازمه یک کلام ختم کلام(وعده ما سرپل صراط)
وطن خواه
1395/08/20 - 17:01
1
2
دولت باید قانونی تصویب کند ، که شهردار مستقیما توسط مردم انتخاب شود تا من نوعی با هر موقعیت و پایگاه شغلی اجازه ورود به حورزه مدیریتی مسئولین را نداشته باشم .!!!
1395/08/20 - 12:21
0
1
مشکل از خود شورای شهر است آقای شاد اما این قسمت از یادداشتتون نکته بسیار جدی و مهمی است که چرا شهر برازجان که در گذشته شهری مهاجر پذیر بوده امروز بدلیل نبود فرصتهای شغلی و امکانات مناسب شهری بشدت مهاجر فرست شده و جمعیت گسترده ای از شهروندان خود را از دست داده البته رفع این گرفتاریها بیشتر در حیطه استانداری و نماینده مجلس فرماندار است که باید در سطح کلان فکری به حال آن کنند./ج
1395/08/20 - 10:37
0
5
اول باید در انتخاب شورای شهر دقت بشود و بر اساس تخصص و کارآیی ایشان اقدام به انتخاب شود، اما متاسفانه در برازجان انتخاب سلیقه ای صورت می گیرد و طبیعی است که انتخاب شهردار نیز در سایه این انتخاب غلط قرار می گیرد و باعث می شود شهردار نتواند خوب کار کند.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...