امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 11 آبان 1395 - 08:36

اتحادخبر: در حالي كه نمايندگان مجلس مدعي هستند بيش از 100 هزار ميليارد تومان منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري در بانك‌ها وجود دارد و مي‌توان با 20 درصد اين پول به 2 ميليون نفر وام ازدواج داد بانك مركزي به شبكه بانكي تكليف كرده كه در ماه فقط حدود 150 هزار وام ازدواج پرداخت كند

اتحادخبر: در حالي كه نمايندگان مجلس مدعي هستند بيش از 100 هزار ميليارد تومان منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري در بانك‌ها وجود دارد و مي‌توان با 20 درصد اين پول به 2 ميليون نفر وام ازدواج داد بانك مركزي به شبكه بانكي تكليف كرده كه در ماه فقط حدود 150 هزار وام ازدواج پرداخت كند که بانک‌ها به گفته معاونت نظارتی بانک مرکزی، بانک‌ها همین میزان هم پرداخت نمی‌کنند. در این بین پيش از اين مركز پژوهش‌های مجلس در گزارشي عنوان داشته بود عمده منابع قرض‌الحسنه بانك‌ها به كاركنان و مديران بانک‌ اختصاص مي‌يابد.
 
 جوان نوشت؛ يك نماينده مجلس گفت: طبق تبصره 29قانون بودجه سال 95 بانك‌ها بايد از منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاري خود كه حدود 100هزار ميليارد تومان است، وام قرض‌الحسنه ازدواج دهند اما صف 600 هزار نفري وام ازدواج نشان مي‌دهد بانك‌ها نمي‌خواهند حتي يك‌دهم از منابع قرض‌الحسنه را به مردم ارائه دهند، اين در حالي است كه پيش از اين گزارش مركز پژوهش‌ها نشان داد منابع قرض‌الحسنه ارزان نصيب خود بانكي‌ها مي‌شود.
در برنامه گفت‌وگوي ويژه خبري يك‌شنبه شب 9/8/95 معاونت نظارتي بانك مركزي و دو تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پیرامون «بررسي چارچوب‌هاي نظارتي بانك مركزي» به ايراد سخن پرداختند.

رحيم زارع نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه طبق تبصره 29 قانون بودجه سال 95 بانك‌ها بايد از منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و همچنين قرض‌الحسنه جاري كه در مجموع حدود 110هزار ميليارد تومان است، اقدام به پرداخت وام قرض‌الحسنه و همچنين قرض‌الحسنه ازدواج مي‌كردند، گفت: صف بيش از 600هزار نفري وام ازدواج نشان مي‌دهد پرداخت وام ازدواج به كندي صورت مي‌گيرد و بانك مركزي نيز در پرداخت وام ازدواج بر حسب نص صريح قانون بودجه سال 95 نظارتي بر شبكه بانكي ندارد.

 طبق آمارهاي رسمي خود بانك مركزي بانك‌ها حدود 45 هزار ميليارد تومان منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز دارند كه به نظر مي‌رسد قرض‌الحسنه جاري نيز بيش از 55 هزار ميليارد تومان باشد، بدين ترتيب مي‌توان متوجه شد كه اگر شبكه بانكي بخواهد با توجه به منابع قرض‌الحسنه بيش از 100هزار ميلياردي خود وام قرض‌الحسنه دهد مي‌شود به 10ميليون نفر همين فردا وام 10ميليوني قرض‌الحسنه داد كه تنها اگر يك‌دهم منابع قرض‌الحسنه به ازدواج تعلق گيرد يك ميليون نفر همين فردا وام ازدواج دريافت خواهند كرد.
 
آشفتگی صورت‌های مالی بانک‌ها
 
از سوي ديگر حسن‌نژاد نماينده مرند كه در كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي است و كارشناس حوزه پولي و بورسي به شمار مي‌رود خطاب به معاونت نظارتي بانك مركزي اعلام داشت كه صورت‌هاي مالي بانك‌ها دچار اشكالات اساسي است و در اثر كوتاهي بانك مركزي در حوزه نظارت بر بانك‌ها، بانك‌ها سودهاي كاغذي، جرايم كاغذي و تسهيلات استمهالي ايجاد كرده‌اند كه همين امر وضعيت اسفباري را براي بانك‌هاي كشور ايجاد كرده است.
حسن‌زاده در ادامه به بسته بودن نماد چندين بانك در بورس اوراق بهادار همانند بانك ملت، پست‌بانك و بانك تجارت اشاره داشت و گفت: حقوق صاحبان سهام بانك‌ها به دليل وضعيت صورت‌هاي مالي بانك‌ها تضييع شده است.
 
در ادامه برنامه معاون نظارتي بانك مركزي با اشاره به تذكر نظارتي اين بانك در زمينه اجراي نرخ مصوب سود تسهيلات و سپرده‌ها به 10 بانك، تأكيد كرد: پس از تذكرها، نظارت مستمر صورت گرفته و از رفع ايرادها اطمينان حاصل شده است.

فرشاد حيدري در پاسخ به اين سؤال در پاسخ به اين نقد كه گفته مي‌شود، به استناد نرخ تورم كه 8 درصد است و در مقابل نرخ سود تسهيلات 18‌درصد اجرا مي‌شود، بر اين اساس بانك‌ها در اين زمينه به گران‌فروشي مبادرت مي‌كنند، اظهار كرد: اين موضع مبناي علمي ندارد.
امروز نرخ سود سپرده‌ها 15 درصد و نرخ سود تسهيلات 18 درصد است، فاصله بين 15 تا 18 درصد براي بانك‌ها، تفاضل 3 درصدي است كه قاعدتاً بايد هزينه بانك‌ها را پوشش دهد و بانك‌ها براي پوشش هزينه‌ها آن را دريافت مي‌كنند.
 
تذکر به 10 بانک
 
معاون نظارتي بانك مركزي با اشاره به تذكر نظارتي اين بانك در زمينه اجراي نرخ مصوب سود تسهيلات و سپرده‌ها به 10 بانك، تأكيد كرد: پس از تذكرها، نظارت مستمر صورت گرفته و از اجراي صحيح قانون و برطرف كردن ايرادها در بانك‌ها و شعبه‌هاي مورد نظر اطمينان حاصل شده است.
 
حيدري با اشاره به حمايت نظام بانكي از واحدهاي توليدي و صنعتي گفت: براي حمايت از بنگاه‌هاي اقتصادي، تحت نظارت كارگروه‌هاي تسهيل و رفع موانع توليد، حدود 10 هزار ميليارد تومان تسهيلات در شبكه بانكي به بيش از 13هزار بنگاه كوچك و متوسط اعطا شده است.
 
بانك‌ها بايد بپذيرند كه نرخ سود سپرده‌ها 15 درصد است
 
حيدري درباره الزام بانك‌ها به نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار درباره سپرده بانكي و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري هم تصريح كرد: بانك‌ها مجازند بخشي از منابع خود را در بازار سرمايه به كار گيرند و بخشي را هم در شبكه بانكي سپرده‌گذاري كنند. آنچه ما به بانك‌ها الزام كرده‌ايم اين است كه حداكثر نرخي كه مي‌توانند به اين صندوق‌ها پرداخت كنند، 15 درصد است. اكنون هم با دقت تمام اين بازارها نظارت مي‌شوند، ممكن است بازدهي آنها در بازار سرمايه بيش از اين نرخ باشد و بتوانند نرخ بالاتر بپردازند.

وي ادامه داد: بايد بپذيريم كه مصوبه شوراي پول و اعتبار براي نرخ سود سپرده‌ها 15‌درصد است و وظيفه بانك مركزي نظارت بر اجراي مصوبات است. در صورتي كه بانك‌ها به مصوبات و مقررات پايبند نباشند به هيئت انتظامي بانك‌ها معرفي مي‌شوند.
   
امسال بي‌نظيرترين سال برای بانک‌ها
 
حيدري با اشاره به اينكه نظارتي كه بانك مركزي به صورت‌هاي مالي دارد، با همكاري وزارت امور اقتصادي و دارايي صورت گرفته است، افزود: سال جاري يكي از بي‌نظيرترين سال‌ها در شبكه بانكي بوده است، به نحوي كه مجامع عمومي بانك‌ها، با چهارماه تأخير به لحاظ شفاف كردن صورت‌هاي مالي، جلوگيري از تضييع حقوق سهامداران و سپرده‌گذاران برگزار شد. به استناد قانون علميات بانكي بدون ربا، اقدامي كه صورت گرفت براي حفظ حق مردم و تأمين حقوق همه افراد ذينفع بوده است.

حيدري با اعتقاد بر اينكه اگر صورت‌هاي مالي شفاف مي‌خواهيم بايد تبعات آن را هم بپذيريم، افزود: يكي از وظايف بانك مركزي حفظ حقوق سپرده‌گذاران است. در واقع شفاف‌سازي در زمينه حساب‌ها، تفكيك حقوق صاحبان سهام و صاحبان سپرده به نحوي كه هيچ اختلاف منافعي ايجاد نشود از ديگر وظايف بانك مركزي است.
 
معاون نظارتي بانك مركزي همچنين دليل متوقف ماندن نماد چند بانك در بورس را منوط به ارائه صورت‌هاي مالي شفاف دانست و افزود: زماني كه مي‌گوييم صورت‌هاي مالي بايد شفاف باشد، بايد تبعات آن را نيز بپذيريم.
 
پرداخت ناچیز 330 هزار تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج در 3 ماه
 
حيدري درباره سازوكار تسهيلات قرض‌الحسنه هم گفت: بانك مركزي در بخشنامه‌اي به بانك‌ها هم سپرده‌هاي قرض‌الحسنه پس‌انداز و هم جاري را براي استفاده در تسهيلات ازدواج به شبكه بانكي ابلاغ كرده است. اين اتفاق از مرداد ماه سال جاري اجرايي شد. در واقع از مرداد تا امروز 330 هزار تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده و بانك مركزي بانك‌ها را موظف به پرداخت ماهانه 150 هزار فقره وام ازدواج به متقاضيان كرده است. تا كنون نيز توانسته‌ايم طبق اين برنامه ماهانه به 110 هزار نفر وام اعطا كنيم و اميدواريم در آينده پرداخت‌هاي 150 هزار نفري را تحقق بخشيم.
   
دفاع تلویحی حیدری از شرکت‌داری بانک‌ها
 
حيدري خاطر نشان كرد: از نظر آماري طي هفت ماه سال جاري 3 هزار و 900 ميليارد تومان تسهيلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است. در واقع عملكرد هفت ماه گذشته ما معادل عملكرد بهترين سال ما، يعني سال 93 بوده است. اميدواريم در پنج ماه آتي هم بتوانيم اين صف را به نصاب قانوني برسانيم.
 

حيدري يادآور شد: سرمايه شبكه بانكي 70 هزار ميليارد تومان است. طبق قانون نيز بانك‌ها مي‌توانند تا 40 درصد اين عدد سرمايه، در امور شركت‌داري، خريد سهام و سرمايه‌گذاري‌ها هزينه كنند و اگر با رقم كل تسهيلات بانك‌ها مقايسه شود، مي‌توان گفت كه عددي بالغ بر 900 ميليارد تومان است.

وي اظهار كرد: اگر 38 هزار ميليارد تومان را با 900 هزار ميليارد تومان تسهيلات اعطايي بانك‌ها مقايسه كنيم، مشاهده خواهيم كرد كه مجموعه سرمايه‌گذاري بانك‌ها نسبت به تسهيلات اعطايي عدد ناچيزي است، ضمن آنكه نسبت سرمايه‌گذاري بانك‌ها به تسهيلات اعطايي حدود 5 درصد است و بانك‌ها ملزم به رعايت حد نصاب در اين بخش هستند.  حيدري در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر پنج تعاوني غيرمجاز فعال در بازار پول داريم كه بايد ساماندهي شوند و علاوه بر آن تعدادي از صندوق‌هاي قرض‌الحسنه نيز وجود دارند./ج

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • تصاویری از بهشت روی زمین در شمال ایران
  • تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 3 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 4 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 16 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 16 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 21 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...