کد خبر: 68084 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 07 آبان 1395 - 20:37
تجلیل باشکوه از دکتر جعفری نهج البلاغه پژوه دشتستانی در تهران/ حاضران و سخنرانان چه کسانی بودند+ تصاویر

اتحاد خبر: همایش نکوداشت مجاهد نستوه و نهج البلاغه پژوه برجسته دشتستانی، دکتر سید محمد مهدی جعفری بعدازظهر پنج‌شنبه ۶ آبان‌ ماه در سالن امیرالمؤمنین مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی در تهران برگزار شد. در این همایش که با حضور جمعی از فرهیختگان علمی و سیاسی کشور و شاگردان و دوستداران وی برگزار شده بود، پیام سید محمد خاتمی....

اتحاد خبر: همایش نکوداشت شارح و مفسر نهج البلاغه، دکتر سید محمد مهدی جعفری ظهر روز پنج‌شنبه ۶ آبان‌ ماه برگزار شد.

به گزارش اتحاد خبر؛ همایش نکوداشت مجاهد نستوه و نهج البلاغه پژوه برجسته دشتستانی، دکتر سید محمد مهدی جعفری بعدازظهر پنج‌شنبه ۶ آبان‌ماه در سالن امیرالمؤمنین مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی در تهران برگزار شد.

در این همایش که با حضور جمعی از فرهیختگان علمی و سیاسی کشور و شاگردان و دوستداران وی برگزار شده بود، پیام حجة الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات - که به علت مسافرت نتوانسته بود در این همایش شرکت کند- توسط دکتر هادی خانیکی، مشاور سیاسی وی قرائت شد.


پیام سید محمد خاتمی به این شرح است:

* بسم ا... الرحمن الرحیم
اندیشوران بالانگر از یک سو بزرگ ترین نماد فرهنگ و نماینده و پاسدار هویت فرهنگی جامعه اند و از سوی دیگر، هدایتگر جامعه به سوی آینده ای بهتر. فرهنگ فاخر اسلامی-ایرانی نیز، وامدار دانشمندان، روشنفکران و هنرمندان ژرفانگر خویش است.
حضرت آقای دکتر سید محمدمهدی جعفری از جمله بزرگواران دانشمند و پژوهشگری است که همه ی عمر شریف خود را وقف پاسداری از میراث گرانقدر و فرهنگ ایرانی-اسلامی و نیز بارورتر کردن آن کرده است و جا دارد به اهتمام ویژه این عزیز به معجزه پیامبر اکرم و کتاب هدایت انسان، قرآن کریم و دریای موج خیز معارف انسان ساز، نهج البلاغه اشاره کنم و از خداوند منان برای ایشان طلب طول عمر باعزت و کامروایی روزافزون در ادامه ی این راه پر برکت داشته باشم و چه کار شایسته ای است بزرگداشت استاد محمدمهدی جعفری که در واقع بزرگداشت فضیلت و فرزانگی و تعهد و گرانمایگی است. برای دست اندرکاران این بزرگداشت نیز سلامتی و موفقیت روزافزون آرزو می کنم.

سید محمد خاتمی

 

رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی نیز در این همایش با اشاره به مبارزات دکتر جعفری گفت: خوشحالم که امروز می خواهم چند کلمه راجع به دانشمند مبارزی صحبت کنم که برای من هم خاطره است و هم خوشحالم اینگونه افراد عالم و ارزشمند فراموش نشده اند.

دکتر سید محمد کاظم موسوی بجنوردی افزود: دشتستان در اندیشه ی تاریخ ایران، خاستگاهی برای مبارزان و عالمانی بوده که برافروزنده ی چراغ علم و جهاد در ابعاد مختلف زیست انسانی بوده اند و این بار نیز مجاهد و عالمی دیگر که برآیند زندگی وی، گستره ی معنای مجاهد و مبارزه را فزونی بخشیده است.

 

وی سپس با ذکر خاطراتی از آشنایی خود با دکتر جعفری تصریح کرد: علما معتقدند معنای واژه ها انتزاعی است و مفهوم اصلی آن ها غالبا در جملات قابل تشخیص است و مفهوم مبارزه را دکتر جعفری در زندگی خویش معنا نموده است.

 

موسوی بجنوردی افزود: ترجمه و تالیف برخی از آثار مذهبی و انقلابی در دوران پیش از انقلاب اسلامی و حضور فرهنگی ایشان در محافل علمی و دانشگاهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرگز برای او هدفی خالی به شمار نمی رفت، اینها همه دست مایه ای برای تبیین مفهوم بلند مبارزه و آزادی بود که دکتر جعفری آنرا در لابلای نهج البلاغه یافته بود.

 

حجت الاسلام سید محمود دعایی نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی نیز گفت: زمانی که آقای رجایی رییس جمهور بود و دکتر جعفری هم نماینده دشتستان در مجلس بودند، آقای رجایی سفری به استان فارس داشتند و از منطقه بازدید کردند. در شهر بوشهر، عده ای از جوانان انقلابی بوشهر که به عنوان حزب اللهی گفته می شدند، می آمدند در گوش آقای رجایی می گفتند این نماینده ای که همراهت است کذا است و کذا...؛ خود آقای رجایی بعداً ماجرا را برای استاد جعفری نقل کرده و گفته بودند این جوانان نمی دانستند قبل از انقلاب ماه ها شکنجه شدم که شما را لو بدهم، چرا که شما رابط من بودید.

 

مدیرمسئول روزنامه اطلاعات افزود: ایشان شخصیتی بود که قبل از انقلاب من را به افراد انقلابی وصل کرده بود و مرا راهنمایی می کرد! دکتر جعفری، در همان مجلس هم که بودند، فعالیت های فرهنگی خود را دنبال می کردند.

 

در این همایش، علاوه بر حجّة الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی و دکتر سید محمد کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی؛ مهندس لطف الله میثمی مدیر مسئول نشریه‌ی چشم‌انداز ایران و از هم‌رزمان سابق استاد، خانم اعظم طالقانی دختر آیة الله سید محمود طالقانی، دکتر نجف‌قلی حبیبی دبیر کمیته‌ی علمی و فرهنگی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، دکتر مصطفی دلشاد تهرانی استاد دانشگاه و دکتر مهدی حسین‌زاده استاد دانشگاه و از جوان‌ترین شاگردان نهج‌البلاغه‌ی وی، به ایراد سخنرانی و بیان ویژگی‌های دکتر جعفری پرداختند.

در ادامه‌ی این آئین، سیده سوده جعفری دختر دکتر سید محمدمهدی جعفری، دل‌نوشته‌ ای که (در مورد پدر) در نجف و در کنار مرقد امام علی(ع) نگاشته بود را  قرائت کرد که حاضران را تحت تأثیر قرار داد. وی سپس از شور و حال همیشگی پدرش در نیایش های شبانه و میزان علاقمندی اش به امام اول شیعیان گفت.

همچنین دکتر سید جمال جعفری پسر استاد گفت: نکوداشت این خادم الحیدر که عمر خویش را در راه خدمت به امیرالمومنین و تفسیر و ترویج کتاب نهج البلاغه گذرانده، بزرگداشت یک فرد نیست، بزرگداشت یک فرهنگ است، فرهنگ پیروی از امیرالمومنین(ع).

وی ضمن ایراد سخنانی در خصوص ویژگی‌های استاد، از طرف خانواده جعفری، از برگزارکنندگان و حاضران در این همایش تقدیر و تشکر به عمل ‌آورد.

آخرین سخنران این همایش دکتر سید محمد مهدی جعفری بود. وی با اشاره به وصیت آخر امیرالمومنین و امیدواری به عملی شدن آن گفت: امیرالمومنین(ع) به امام حسن و امام حسین و سپس تمام کسانی که این وصیت به دستشان می رسد توصیه به داشتن تقوای خدا و برنامه ریزی و نظم در زندگی می کند. ایشان می فرماید: «از جدتان رسول خدا شنیدم که فرمود اصلاح بین خودتان از تمام نمازها و روزه ها برتر است.»

 

وی افزود: اگر این جلسه و جلسات مانند این نتیجه ای داشته باشد همان باشد که همه با هم پیوند داشته باشند و کدورت ها را کنار بگذارند و همه مانند زمان صدر انقلاب با صمیمیت با هم زندگی کرده و نسبت به هم دلمان صاف باشد.

 

دکتر جعفری همچنین در کمال تواضع و فروتنی ضمن تشکر و تقدیر از دست‌اندرکاران، حاضران و سخن‌رانان، با نام‌ بردن از استادان خویش، موفّقیّت‌های خود را مرهون آنان دانسته و از مرحوم آیت الله منتظری و مرحوم آیت الله طالقانی به نیکی و به بزرگی یاد کردند.

 

حاشیه ها:

- در این همایش، بزرگان علم و دانش و فرهنگ و سیاست از جمله دکتر مصطفی معین وزیر فرهنگ و آموزش عالی دولت اصلاحات، دکتر مصطفی تاج‌زاده فعال سیاسی و معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات، حجّة الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی رئیس مؤسسّه‌ی اطّلاعات و نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی، محسن آرمین از نمایندگان برجسته و سخنگوی مجلس ششم، دکتر ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه دولت مهندس بازرگان، فریدون سحابی، ابوالفضل بازرگان، حبیب الله پیمان، دکتر محمد توسلی، حجة الاسلام والمسلمین سید هادی خسروشاهی، حجة الاسلام والمسلمین شیخ احمد منتظری، حجة الاسلام والمسلمین شیخ سعید منتظری، مصطفی ملکیان، عمادالدین باقی، محمد محمدی گرگانی، محمد جواد رجائیان، حسن محجوب، اسدی لاری، سید محمد ثقفی، حسین چاری، محمد باقر سعادت نماینده فعلی دشتستان در مجلس، مهندس غلامرضا رازقی نماینده اسبق دشتستان، عبدالرحمن ندیمی بوشهری استاندار سابق بوشهر، احمد مدرسی‌زاده اولین استاندار بوشهر بعد از انقلاب اسلامی، مهندس صباغیان، دکتر شکوری راد، دکتر احمد زیدآبادی، حجة الاسلام محمد برکت، دکتر عبدالرسول عمادی، اکبر صابری، یدالله سعدی، محمد مهدی شقاقیان، علی اعتصامی، محمد مهدی اعتصامی، عبدالحمید اعتصامی، مهران اعتصامی و جمعی دیگر از بزرگان و فرهیختگان حضور داشتند.

 

- پیام  آقای سید محمد خاتمی که توسط دکتر هادی خانیکی قرائت شد با ابراز احساسات زیاد برای آقای خاتمی همراه بود.

 

- دکتر جعفری در سخنان خود ضمن تشکر از ارسال پیام رییس دولت اصلاحات با کنایه زیبایی از ایشان یاد کردند که اگر چه ایشان ممنوع التصویر هستند اما بردن نامشان ممنوع نیست! (تشویق دکتر جعفری و اقای خاتمی توسط حاضران)

 

- اعظم طالقانی دختر آیت الله طالقانی و هم دوره دکتر جعفری در اولین مجلس شورای اسلامی با حالتی مریض بر روی ویلچر خود را به این همایش رسانده بود و متنی را در تقدیر از دکتر جعفری قرائت کرد و او را برادر خود خطاب کرد و جالب بود که آقای جعفری نیز ایشان را خواهر خودش نامید.

 

- مهمانانی از حداقل 10 استان کشور در این نکوداشت شرکت کرده بودند.

 

- سالن مملو از جمعیت بود و به ناچار صندلی های اضافی در راهروها و جاهای خالی سالن چیده شد و تعداد زیادی نیز ایستاده مراسم را همراهی می کردند.

 

- از استان بوشهر و بویژه شهر برازجان تعداد قابل توجهی در این همایش شرکت کرده بودند.

 

- در پایان هدایایی از سوی برگزارکنندگان، علاقه‌مندان، شاگردان، همکاران و دانشگاهیان به دکتر سید محمد مهدی جعفری تقدیم شد.

 

* قسمت هایی از این خبر و حاشیه نگاری ها از پایگاه خبری "فکر شهر" و یادداشت دکتر عبدالرسول عمادی اقتباس شده است.

 








 

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/68084