امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 13 مهر 1395 - 09:10
به مناسبت 13 مهر؛ سالروز هجرت امام از نجف به پاریس

اتحادخبرـ وحید عبد علی پور: سید روح الله موسوی خمینی که ایرانیان او را «امام خمینی» می نامند و جهانیان با نام «آیت الله» از او یاد می کنند. به باور قریب به اتفاق کارشناسان یکی از بزرگترین و تأثیر گذارترین شخصیت های قرن بیستمی جهان است. مبارزی نستوه و خستگی ناپذیر که با ایستادگی در راه اهداف و آرمانهایش یکی از باشکوه ترین انقلاب های پوپولیستی ...

امام خمینی و انتخاب دموکراسی

وحید عبد علی پور*

سید روح الله موسوی خمینی که ایرانیان او را «امام خمینی» می نامند و جهانیان با نام «آیت الله» از او یاد می کنند. به باور قریب به اتفاق کارشناسان یکی از بزرگترین و تأثیر گذارترین شخصیت های قرن بیستمی جهان است. مبارزی نستوه و خستگی ناپذیر که با ایستادگی در راه اهداف و آرمانهایش یکی از باشکوه ترین انقلاب های پوپولیستی را به ثمر رساند. اما رهبری انقلاب نیز هزینه های خاص خود را داشت. رهبر انقلاب این هزینه را با 15 سال تبعید به خارج از کشور پرداخت می کند. ابتدا در 13 آبان 1343 به ترکیه تبعید می شود، که مدت 11 ماه به طول می انجامد. سپس رژیم پهلوی در تاریخ 13 مهر 1344 ایشان را به مدت 14 سال به عراق تبعید می کند و در نهایت در تاریخ 13 مهر 1357 و در بهبوحه انقلاب به فرانسه تبعید می گردد.


در این میان به استثنای تبعید گاه اول یعنی ترکیه، تبعید گاه های دوم و سوم یعنی عراق و فرانسه همانند دو روی یک سکه هستند. عراق به عنوان کشوری خاورمیانه ای که در بین النهرین واقع شده از همان بدو پیدایش خود از زمان دولت بابل در دنیای باستان تا به امروز با دیکتاتوری زاده شده و به حیاط خود ادامه داده است. حکومت های خودکامه و استبدادی از مشخصه های بارز حکمرانی در این کشور تا زمان سقوط صدام حسین بوده است. در نقطه مقابل فرانسه از انقلاب کبیر خود در سال 1789 به این سو با دموکراسی پیوندی ناگسستنی یافته است. شکل گیری نهاد های دموکراتیک که حاصل دموکراسی دیرپای این کشور است، موجب ایجاد جامعه مدنی قدرتمند و آزادی های فراوان گردیده است.
در این شرایط سئوال اساسی این است که رهبری امام خمینی از نظام سیاسی حاکم بر عراق که نمود عینی «دیکتاتوری شرقی» است و نظام سیاسی فرانسه که نماینده «دموکراسی غربی» است به چه میزان تأثیر پذیرفته و کدامیک فضای بیشتری را برای فعالیت های مبارزاتی ایشان فراهم کرده است؟ در پاسخ می توان گفت: تحرکات امام خمینی تا آبان ماه 1356 که حاج آقا مصطفی خمینی به شهادت رسید، چندان زیاد نبود و در سال چند بار به مناسبت های مختلف سخنرانی می فرمودند که از طریق نوار منتشر می گردید. لذا محدودیت و فشاری از سوی رژیم بعث عراق بر فعالیت های ایشان اعمال نمی گردید. اما پس از شهادت فرزندشان، فعالیت های خود را سرعت و وسعت دادند. در این دوره شعارها معطوف به از بین بردن رژیم شاه و ایجاد یک حکومت مردمی بود.
این در حالی بود که شاه پس از انعقاد معاهده الجزایر روابط دوستانه ای با رژیم بعث عراق داشت. لذا درصدد بر آمد از طریق دولت عراق جلوی فعالیت های امام را بگیرد. در همین ارتباط حجت الاسلام سید علی اکبر محتشمی پور از یاران نزدیک امام در تبعید می گوید: «اول آمدند و با امام صحبت کردند و گفتند ما با دولت ایران تعهداتی داریم، لذا شما نمی توانید فعالیت مبارزاتی علیه آن رژیم داشته باشید. امام هم می گوید من به فعالیت های خود ادامه می دهم، زیرا در قبال ملتم تعهد دارم. بنابراین منزل امام تحت محاصره نیروهای امنیتی قرار گرفت. این محاصره حدودأ از دو ماه قبل از هجرت امام آغاز شد. محاصره ابتدا محدود بود؛ بدین صورت که به هیچ وجه اجازه ورود اتباع عربی به محل سکونت ایشان را نمی‌دادند که رفته رفته دایره تنگ‌تر شد و بعد به ایرانی‌ها اجازه ورود نمی‌دادند. اما خانواده و شاگردان را اجازه می‌دادند. رفته رفته فقط خانواده می‌توانستند نزد امام بروند و به ما هم اجازه ورود نمی‌دادند.»
بنابراین ملاحظه می شود، در دیکتاتوری های شرقی مانند عراق که شهروندانش از کوچکترین آزادی های مدنی محروم هستند و خفقان و سرکوب حرف اول را در این نوع نظام ها می زند، چگونه فضا و عرصه را بر رهبری انقلابی همچون امام خمینی تنگ گردانیدند، تا  امام به ناچار مجبور به مهاجرت شود. حجت الاسلام محتشمی پور می گوید: «امام ابتدا نظرشان روی سوریه بود. اما نگران این هم بودند که مبادا سوریه مانند رژیم عراق جلوی فعالیت ایشان را بگیرد.» بنابر این امام پس از اینکه کویت از ورود ایشان جلوگیری کرد فرانسه را برای ادامه فعالیت ها و مبارزاتش انتخاب نمود.
اما چرا فرانسه؟ حجت الاسلام مهتشمی پور در پاسخ به این سئوال می گوید: «فلسفه انتخاب فرانسه این بود که ایرانیان برای رفتن به این کشور به ویزا نیاز نداشتند و می توانستند بدون ویزا در آن کشور سه ماه بمانند. از طرف دیگر فرانسه به مهد آزادی معروف بود و آزادیخواهان دنیا برای فعالیت به آنجا می رفتند.». در تأیید این مدعا، حاج سيد احمد خميني نقل كرده است: «امام در فرانسه شبانه روز كار مي كردند. روزي نبود، مگر اينكه سخنراني داشتند و يا مصاحبه و اعلاميه‌اي و اين پدر پير انقلاب، با تمام وجود براي سقوط رژيم شاهنشاهي و شكست آمريكا در ايران كه به اميد خدا در منطقه خواهد بود، سر از پا نمي شناخت. گاهي مصاحبه كنندگان مي گفتند تا كنون اينگونه نديده اند كه در اطاقي 3×2 بدون تشريفات و بيا و برو و بدون ميز و صندلي، روحاني اي سخن بگويد و به دنبال آن ايران به سخن و حركت در آيد.»
این سخنان خود موید این نکته است، که امام در راه مبارزات و فعالیت های خود در پاریس از چه میزان آزادی و استقلال عمل در مقایسه با نظام دیکتاتوری عراق برخوردار بوده است. این در شرایطی است که فرانسه بر خلاف عراق منافع راهبردی در ایران داشت. ایران همانند فرانسه در بلوک غرب قرار داشت و فرانسوی ها علاوه بر سرمایه گذاری اقتصادی در ایران، قراردادهای هنگفتی نیز در زمینه هسته ای و ساخت نیروگاه های اتمی با ایران امضاء کرده بودند. بنابراین سقوط حکومت استبدادی شاه به هیچ وجه خوشایند آنان نبود. اما ساختارهای نهادینه شده دموکراسی در جامعه فرانسه و التزام به اصول آن، مانعی جدی بر سر راه اعمال فشار از سوی کاخ الیزه در راستای اعمال محدودیت بر فعالیت های امام خمینی در این کشور بود.
بنابراین امام با درس گرفتن از نظام های دیکتاتوری شرقی «عراق» و با تیز هوشی و آینده نگری مختص به خود، کشوری دموکراتیک و با آزادیهای مدنی فراوان «فرانسه» را برای ادامه مبارزات انقلابی خود انتخاب کردند. عاملی که قطع به یقین موجبات پیشرفت و تسریع روند پیروزی انقلاب را فرآهم ساخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران گذار خود به سمت دموکراسی را آغاز کرد. اما بخش قابل توجهی از این گذارها از نوع آزاد سازی به شکل دموکراسی حداقلی «گسترش حق رأی، آزادی های سیاسی نسبتأ محدود، رقابت های محدود حزبی و انتخابات نسبتأ رقابتی» بوده است. گرچه مدل نظام جمهوری اسلامی با پیاده سازی دموکراسی غربی یا حداکثری «آزادی های گسترده، پاسخگویی بالای حکومت، مشارکت و رقابت حزبی – انجمنی نهادینه و گسترده» سنخیت چندانی ندارد. اما دولتمردان باید تمام مساعی خود را برای پیاده سازی مدل دموکراسی حداقلی که تا حد زیادی با ساختار حکومت در جمهوری اسلامی قابل تطبیق و سازگاری است، به کار گیرند. زیرا که انقلابمان مدیون دموکراسی است.


*کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای





کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/08/01 - 23:47
0
1
دست شما درد نکند برای جوانی که خودش انقلاب را از نزدیک لمس نکرده و سالها پس از پیروزی انقلاب متولد شده و بر اساس شنیده ها و نوشته ها که بعضاً تغییراتی در نقل قولها انجام شده جالب است. اما واقع امر پس از پیروزی انقلاب مدت ها شاهد آزادی بیان به معنای وسیع آن بودیم اما سوء استفاده گروهک ها باعث لغو این آزادی شد اما اگر بیانیه ها و مصاحبه های امام خمینی را در فرانسه با بعد از آمدن به ایران مقایسه شود تفاوت زیادی را میبینید که علتش همان راهکارهایی بود که گروهک ها در پیش گرفته بودند و کشور در سراشیبی سقوط و از هم پاشیدگی قرار گرفته بود. /م
1395/07/21 - 08:37
2
1
جناب نویسنده! میشه بفرمایید چرا این به اصطلاح مهد دموکراسی در امور داخلی ایران، سوریه، عراق و... دخالت کرده و اجازه زندگی راحت به آنها نمی دهد؟ آیا تحریم ظالمانه ایران و مشارکت در کشتار مردم بیگناه عراق و سوریه هم جزء همین دموکراسی است؟ چطور تا حکومت ایران تغییر نکرده بود اجازه فعالیت به امام(ره) در فرانسه دادند اما با وقوع انقلاب اسلامی به یکباره همین فرانسه مهد آزادی شد دشمن درجه یک امام؟/ج
1395/07/18 - 11:00
2
2
در ارتباط با مسئله دموکراسی و و نظر امام خمینی درباره آن لازم می دانم چند نکته را متذکر شوم.
اول: اینکه دموکراسی زایده فرهنگ و ارزش های غربی است و در تضاد با ارزش ها و باورهای دینی و اسلامی جامعه ایران٬ زیرا که دموکراسی بدون همزادهایش یعنی سکولاریسم اومانیسم و لائیسم وجود خارجی ندارد.
دوم: امام تنها از روی تمسخر و از جنبه جدلی واژه دموکراسی را به کار گرفته استو تمسک به آن را عاملی برای عوام فریبی غربی ها می داند.
سوم:امام خود در باره دموکراسی می گوید( ما می خواهیم حکومت اسلامی را به نحوی که شباهت داشته باشدبه اسلام اجرا کنیم تا شما معنی دموکراسی را ان ظوری که هست بفهمید و بشر بداند که دمومراسی که در اسلام است با این دموکراسی معروف اصطلاحی که دولتهل و روسای جمهوری و سلاطین ادعا می کنندبسیار فرق دارد.) صحیفه امام. جلد ۴. ص ۴۱۸
چهارم: ببینید که این آزادی های گسترده و بدون قید و بند جوامع غربی چه به روز این ممالک اورده است. دوستی که عملکردصنعت فیلم سازی امریکا را مصداق دموکراسی خوانده است چرا از ترویج فرهنگ ابتذال و برهنگی مادیگرایی. شیطان پرستی و... توسط هالیوود سخن نمی گوید. اگر آنها به واسطه دموکراسیشان به رئیس جمهورشان فحاشی می کنند. ما در ایران خط قرمزمان ولایت و رهبری است و باید حرمت و جایگاه ولی فقیه حفظ شود و ما اجازه بی حرمتی به ارزش های اساسی نظام را نخواهیم داد.
1395/07/17 - 12:18
2
3
ایام محرم را به همه مسلمانان جهان تسلییت عرض میکنم
در خصوص مقاله دوست خوبم جناب آقای عبدالعلی پور راجع به دموکراسی از نگاه امام و رویکرد ایشان به این مقوله حیاتی خواستم چند نکته اساسی را خدمت دوستان عرض نمایم. نکته اول : اینکه دموکراسی یعنی دمو به معنای مردم و کراسی به معنای حکومت ( حکومت مردم بر مردم ) نکته دوم: اینکه جای هیچ شک و شبهه ای نیست که فرانسه خواستگاه تمدن و آزادی و دموکراسی است لذا رفتن امام (ره) به این کشور نشان از این دارد که امام در مرحله اول مورد شناسایی آزادیخواهان جهان قرار می گیرد و گرایش امام به سمت رفرم و تغییرات و اصلاحات اساسی از اصول اساسی و ناب دموکراسی است. قطعا انتخاب فرانسه خیلی بهتر از ارتجاء منطقه خاورمیانه هست که هم اکنون نیز با گذشت سالیان متمادی خوی از دموکراسی و آزادی را نبرده اند و دیکتاتوری و میلتاریستی ریشه در همه ارکان قدرت و اجتماع و آداب و آموزش این کشور ها را دارد. لذا انتخاب فرانسه برای حضرت امام بسیار حیاتی بود. نکته سوم اینکه امام بعد از مهاجرت به ایران مستقیما اعلام می فرمایند که ( نه شرقی و نه غربی ) شاید در نگاه اول از گل واژه ( دموکراسی ) فاصله می گیرند اما به عقیده شخصی بنده حضرت امام می خواستند خودباوری و خویشتن داری را در این ملت زنده و عجین کنند. که البته در دوره های بعدی از دوران لیبرال ها، دوران مکتبی ها، دوران سازندگی ، دوران اصلاحات (دموکراسی ) دوران اصول گرایان و جدیدا دوران اعتدالگرایان نگاه نه شرقی و نه غربی از زاویه های متفاوتی دیده شدند و هر دوران یک نوع بازی در عرصه بین الملل از خود بروز دادند که در واقع شعار اول انقلاب را خیلی راحت دور زدند. نکته چهارم اینکه رویکرد اصلاحطلبی و دموکراسی با صدور انقلاب از دیدگاه حضرت امام برای رهایی مظلومین جهان خاصه ملت دربند خاورمیانه و شاخ آفریقا و خلیج تا ابد فارس از همان ابتدا مشخص بود. نتیجه گیری اینکه: انتخاب دموکراسی و گرایش اصلاح طلبی و مبارزه با دیکتاتوری در قلم و اندیشه و حرکت ایشان هویدا بود و قطعا برای اینچنین تفکری عربستان سعودی و عراق و کویت و دیگر شیوخ مناسب نبودند لذا مهاجرت ایشان به مهد تفکر و آزادی و دموکراسی بسیار به جا بود و از همین جا بود که انقلاب در ایران شدت گرفت و به مطلوب خود رسید. ایام به کام ارادتمند شما مصطفی فیروزی/ج
1395/07/15 - 17:55
0
4
با سلام خدمت آقای عبد علی پور.
مطالب جالب و درخور توجهی بود. واقعا جا دارد در کشور ما مسائله دمکراسی که خواسته عموم ملت می باشد مورو توجه ارکان حکومتی قرار گیرد.
واقعا به دور از انصاف است که بگوییم مطالب فوق غرض ورزانه است. در کشور های دمکراتیک
دفاع از حق آزادی بیان امری کاملا روش و واقعیست. شما ببینید که صنعت فیلم هالیود چه فیلیم های
تندی علیه سیستم حکومت آمریکا می سازد و علاوه بر آنکه برخورد با آن ها نمیشود حتی تشویق هم
میشوند و با این شیوه برخورد راه شکوفایی جامعه خود را هموار میکنند.. جا دارد به مفسران و علمای این
عرصه فرستی داده شود تا انقلاب را نقد کنند و مشکلات و محاصن آن را باز بینی کنند تا از گذشته
بدای ساختن آینده استفاده کنیم. الان کافیه ببینیم چند درصد آرمان های انقلاب تحقق پیدا کرده
1395/07/15 - 14:09
0
3
در ابتدا باید احسنت گفت به جرآت و جسارت نویسنده برای پرداختن به موضوعی که تاکنون کمتر کسی بدان پرداخته است. نویسنده با زیرکی مسئله دموکراسی و آزادی را در خلال هجرت تاریخی امام خمینی به پاریس مطرح کرده است. بر خلاف نظر جناب سعید که معتقد است انتخاب فرانسه برای کنترل بهتر امام و با تأیید غرب بوده است. انتخاب فرانسه از روی آگاهی و آینده نگری از جانب امام و همراهان صورت گرفت، تا به واسطه آزادی های فراوان و عدم محدودیت برای فعالیت های مبارزاتی، صدای انقلاب بهتر و سریع تر به ایران و جهان مخابره شود و این از محسنات دموکراسی و ارزش های انسانی آن است.
1395/07/15 - 07:21
2
2
سلام
من با نظر آقای سعید موافقم
1395/07/14 - 20:16
2
2
در این مقاله به گونه ای نشان داده شده که دموکراسی غربی اسباب پیروزی انقلاب را فرآهم اورده است و چون امام و انقلاب مدیون غرب و دموکراسیشان هستند. ما هم باید به سمت دموکراسی و ارزش های غربی حرکت کنیم./ج
1395/07/14 - 10:47
1
2
با سلام!
مقاله به جز چند اشتباه املایی، از نظر محتوایی، دارای بار مفهومی نسبتن مناسبی است. به نکته بسیار خوبی اشاره و تاکید شده و بر آگاهی های خواننده می افزاید. پیوستگی معنایی مقاله، علاوه بر اینکه چشم نواز است، خواننده را در پایان هر بند(پاراگراف) منتظر بند پسینی می کند که از اصول مقاله نویسی است و نویسنده با تسلط بر موضوع، این اصل را به خوبی رعایت کرده است. برای عبدعلی پور، جوان تحصیل کرده و بادانش، آرزوی پیروزی و سربلندی دارم. /ج
1395/07/13 - 19:40
1
0
متأسفانه منابع غربی رتبه ایران را از لحاظ دموکراسی خیلی پایین تر از اون چیزی که هست نشان می دهند. /ج
1395/07/13 - 19:34
1
1
بسیار مفید. استفاده بردیم. به امید دموکراسی/ج
1395/07/13 - 14:55
4
2
ذکر چند نکته ضروری ست:
اولا نوع نگاه آقای عبدعلی پور برخلاف تیتر گمراه کننده انتخابی، مبتنی بر تصویرسازی دموکراسی خواهانه از غرب است نه ارائه تصویر منطقی از امام (ره)
ثانیا طبق فرمایش امام در جلد 10 صحیفه، ایشان قصدی بر حرکت به پاریس نداشته اند و فشار رژیم شاه و غرب برای منع امام از حضور در کشورهای اسلامی منجر به این انتخاب شده. "...و هیچ هم در ذهن من این نبود که به فرانسه بروم" صحیفه ج 10
ثالثا قید انقلاب پوپولیستی غرض ورزانه است چرا که از مفهوم پوپولیست تعریف ناخوشاندی در اذهان سیاسی ست.
رابعا انتخاب فرانسه برای اقامت با تایید غرب و با توجیه کنترل بهتر امام و دور ساختن ایشان از جامعه اسلامی بوده و نه تنها مهد دموکراسی آزاده منشی به خرج نداده بلکه کاملا برعکس خواستار کانالیزه کردن امام بوده است.
والعاقبه للمتقین.../ج
1395/07/13 - 10:18
0
2
امام خمینی یک شخصیت بسیاربزرگ وارزشمند درانقلابهای بزرگ جهان است که کمتر کشوری درجهان این چنین رهبری به خوددیده باشدوتا ایران پابرجااست نام امام خمینی می درخشد روح شاد ویادش همیشه جاودان باد
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...