امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 12 مهر 1395 - 08:50

اتحادخبر-مختار فیاض: اعلامیه از بارگه کرببلا داد/با زینب و سجاد سوی شام فرستاد/این جمله ز خون بود، در آن نشریه مسطور/باید بشر از قید اسارت شود آزاد/ در سال۶۱هجری، یعنی ۱۳۷۷ سال پیش(به قمری) در مجموعه ی تحت خلافت خلیفه ی اموی، یعنی یزید ابن معاویه، اتفاقی رخ داد که از بعد ظاهری، مثل سایر جنگ و نزاع هایی بود که در آن سال ها، در شبه جزیره ی عربستان ...

حسین(ع) منادی آزادی

مختار فیاض:

اعلامیه از بارگه کرببلا داد/ با زینب و سجاد سوی شام فرستاد

این جمله ز خون بود، در آن نشریه مسطور/ باید بشر از قید اسارت شود آزاد                                                                           

در سال۶۱ هجری، یعنی ۱۳۷۷ سال پیش(به قمری) در مجموعه ی تحت خلافت خلیفه ی اموی،یعنی یزید ابن معاویه، اتفاقی رخ داد که از بعد ظاهری، مثل سایر جنگ و نزاع هایی بود که در آن سال ها، در شبه جزیره ی عربستان و به تعبیر عام تر، در سراسر جهان، به وفور اتفاق می افتاد. در این حادثه حسین(ع) فرزند دوم علی علیه السلام، با گروهی اندک به جنگ سپاه  بزرگ حکومت اموی رفت و همان طور که عقل، منطق و سنت الهی اقتضاء می کرد؛ در زمانی بسیار کوتاه (ظرف چند ساعت)، خود و جنگاورانش، به شهادت رسیدند و اهل بیتش که فرزندش زین العابدین(ع) و خواهرش زینب(س) از جمله ی آنان بودند، به اسارت در آمدند. از آن تاریخ تا کنون در همه ی ممالک اسلامی، خصوصاً در میان شیعیان، این ایام با یادکرد و عزاداری های ویژه، گرامی داشته می شود. برای همه ی کسانی که بیرون از دین اسلام و مذهب شیعه به این ماجرا نگاه می کنند؛ دوام این یادکرد و عزاداری، بسیار عجیب است. یعنی گریه و زاری کردن بر شخصی که ۱۳۷۶سال پیش ،در یک حادثه ی سیاسی و مذهبی جان باخته است را غیر قابل هضم می دانند. اما برای کسانی که واقعا مسلمان و شیعه محسوب می شوند؛ این عزاداری ها و یادکردها، نه تنها منطقی و قابل قبول است؛ بلکه بسیار مترقیانه و روشن بینانه تلقی می شود: اول این که، در سراسر جهان، تمجید و تجلیل از قهرمانان و جان باختگان حوادث خاص، معمول و متداول است. به طور مثال، امروز در سراسر جهان، ورزشی با عنوان "دو ماراتن" شناخته می شود که ریشه آن، به جنگ میان داریوش بزرگ با یونانیان، برمی گردد. داستان از این قرار است که چون، سپاه یونان بر سپاه ایران پیروز می شود؛ یکی از سپاهیان، با نام "ماراتون" از محل جنگ تا آتن را با پای پیاده می دود تا خبر مسرت بخش پیروزی را به مردمش، ابلاغ کند اما لحظه ای که به آتن، می رسد از فرط خستگی  و تشنگی، جان می سپارد. از آن زمان تا کنون یونانیان، به پاس کار بزرگ این سپاهی، نام این ورزش را که به اندازه دویدن  او ست؛"دو ماراتن‘’ نهادند و آن را در سراسر جهان ترویج کردند. این مطلب را عرض کردم که بگویم بزرگداشت قهرمانان خاص، در همه ی مناطق جهان، معمول و متداول است و منحصر به مسلمانان و شیعیان نیست. 

دوم این که، آزادی، جوهر زندگی اجتماعی است و همه ی انسان ها، نوعا از صمیم قلب، آن را می ستایند و خواهان دستیابی به این اکسیر ارزشمند هستند. بنابراین نه تنها  خود مشتاقانه برای تحصیل آزادی حاضر به جان فشانی هستند بلکه هر کس که در این مسیر گام بردارد؛ برایشان قابل ستایش و احترام است. و با توجه به این که جوهر قیام امام حسین(ع) به هدف دفاع از آزادی و حریت انسان ها بود؛ (یعنی آن چیزی که در طول حکومت اموی، خصوصا در دوران حکومت یزید، لگدمال شده بود) هرکس به هر اندازه، نسبت به ماهیت این قیام معرفت و شناخت داشته باشد؛ نسبت به امام حسین(ع) ارادت و احترام خواهد داشت و این ارادت تا روزگاری که مقوله ی آزادی نزد انسان ها، محترم باشد؛ تداوم خواهد داشت.

سومین دلیل ماندگاری قیام امام حسین(ع) در میان مسلمانان(خصوصا شیعیان)، توجه  و تأکید این امام به اصل دین و  آموزه های دینی و جلوگیری از انحرافاتی است که حکومت وقت، در دین  به وجود آورده بود. بنابراین چون دین یک امر فطری است و همه ی انسان ها،علی العموم،به دنبال پیام های اصیل و ناب دین هستند؛ قیام امام حسین را در رسوا ساختن  تحریف کنندگان دین و سوء استفاده کنندگان از این موهبت فطری، می ستایند و همواره سالروز قیامش را گرامی می دارند.

البته به باور بنده، امام حسین(ع) اصل آزادی را بر دین داری ارجح می دانستند. چرا که در کلام معروفشان،خطاب به سپاه وحشی اموی می فرمایند: "اگر دین ندارید؛ لااقل، آزاده باشید."

مع الوصف و به یقین، اگر در همه ی اعصار، دینداری ها و عزاداری ها، همراه با معرفت، شناخت و آرمان باشد؛ سعادت و خوشبختی، قرین لحظه های دینداران و عزاداران خواهد بود. بنابراین در شروع محرم ۱۴۳۸هجری قمری، آرزو می کنیم که همه ی مسلمانان و شیعیان ،عزاداری ها و مراسم مذهبی ویژه ی این روزها و شب ها را با معرفت و شناخت واقعی از قیام امام حسین(ع) و گام برداشتن در آن مسیر مقدس و منطقی، انجام دهند تا هدف از قیام امام حسین، که به فدا کردن جان خود، فرزندان و یارانش انجامید؛ به درستی، محقق گردد.(آمین)/ص

اول محرم۱۴۳۸ مصادف با دوازدهم مهر ماه نود و پنج



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/08/18 - 15:07
0
0
دین با تظاهر و پیشانی پینه بسته دروغین هیچ جایگاهی در جامعه اسلامی ندارد ,ازادگی و مردانگی و ازاده بودن داره در جامعه ما پا به فرار می گذارد ,امام حسین چرا زیر تیر باران در روز عاشورا نماز خواند ,چرا هیهات من الذله سر دادند ,چرا علمدار کربلا امان نامه شمر را پرتاب کرد ,چرا علمدار کربلا اب ننوشید ,ایا ما وفاداریم ,حس انسان دوستی ,نوع دوستی ,حمایت اجتماعی داریم ,یا تظاهر فقط داریم
1395/08/18 - 14:56
0
0
سلام مدتهای زیادی است که از قلم استاد فیاض بهره مند می شویم که تشکر می کنیم ,دوستان دروغ و تزویر حدی دارد ,دروغ به یک ملت حدی دارد ,نگذاریم ملت با ما قهر کند ,دروغ و امار دروغ دادن روش ناپسندی است و ملت واقعیت را می دانند ,نگذاریم دروغ و تزویر بلای دین شود ,با ملت راستگو باشیم ,وای به حال ما که روزی برسد ملت از دروغ خسته شوند !!!!!!
1395/08/18 - 14:47
0
0
سلام و درود بر اقای فیاض دوست داشتنی ,اقای فیاض وجدان بیدار و نفس لوامه خیلی بهتر از دین با تظاهر جواب می دهد ,اگر فرد وجدان داشته باشد ,که به شدت سرزنش کند ,اصلاحات اساسی در جامعه صورت می گرفت ,چون انسان فطرتش پاک است ,بر اثر تکرار گناه است ,که فطرت و وجدان چرکین می شود ,وغارت و کشتار و انداختن شکم از مال حرام عادی می شود .
1395/08/02 - 11:22
0
0
نوشتن و کامنت گذاشتن کار خوبی است اما هر دو زمانی خوبترند که هردو یعنی هم نوشتن و هم نظر دادن بر مبنای آگاهی باشد نه صرفا بر اساس شنیده ها. آقای قاسم جمله ای که شما به امام حسین نسبت داده اید صد در صد اشتباه است امام میفرمایند اگر دین ندارید آزاد مرد باشید یعنی آزاد مرد بودن را با دینداری برابر میداند و کلمه لا اقل را همان جاعلین همیشگی گنجانده اند. اما آقای فیاض زحمت خودتان بدهید و محققانه تر بنویسید حیف است که در رسانه معتبر استان مطالب ضعیف نشر یابد. نام این سرباز Philippides بوده است و نام دشتی واقع در 42 کیلومتری آتن که جنگ در آن واقع شده است ماراتون بوده است. در ضمن ناپلئون بناپارت این داستان را یک خیالبافی از ناحیه هرودت میداند و میگوید این یک گزافه گویی و لاف بیشتر نیست.
1395/08/02 - 10:46
0
0
خوبه آدم توی یه نشریه یا رسانه معتبر مطلب بنویسه ظاهراً از نوشتن این مطلب بیست روزی گذشته اما یک نفر به خودش زحمت این را نداده که ایا بر مطلب این آقا نقدی وارد هست؟ وارد نیست؟ یا خواننده ای در کار نیست یا اگه هست مثل یک دیوار که هر اطلاعیه ای روش بچسبونی صدایی ازش بیرون نمیاد. هیئت تحریریه هم که قربونشون برم من. آقای فیاض عزیز جنگجویی که خبر پیروزی یونا نیها را میبره اسمش Philippides بوده که از دشت ماراتن یا ماراتون که در 42 کیلومتری آتن قرار داشته است را یک نفس میدود که البته در تارخ توسط تاریخ نویسان بزرگ به عنوان یک دروغ و بلوف از آن یاد شده است و حقیقت ندارد.
1395/07/21 - 08:26
0
1
جناب فیاض! از شخصی چون شما که این همه برای رشد و تعالی مردم قلم می زند بعید است تفاوت بین آزادی و آزادگی را نداند! متاسفانه شما از جمله ((اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید))دو برداشت اشتباه دارید. یکی اینکه آزادگی را مساوی آزادی دانسته اید که حتی اگر فقط معنی لغوی آن را هم مد نظر داشته باشید اطلاعات نادرستی به خواننده منتقل می کنید. دوم اینکه امام حسین(ع)فرمودند هدف من از قیام ، اصلاح امور است، نفرمودند آزاد کردن مردم یا جامعه است. ضمنا آزادگی و حتی آزادی در بطن دینداری است. نه امری جدا و موازی با آن. دین امری کلی است و بر همه موضوعات دیگر ارجحیت دارد. تا جایی که امام حسین(ع) می فرمایند((اگر دین محمد(ص)جز با کشتن من پایدار نمی ماند پس ای شمشیرها مرا در بر گیرید.))یعنی حاضر است همه چیزش را فدا کند تا دین بماند. البته امیدوارم مثل کامنت قبلی از بنده آزرده خاطر نشوید. /ج
1395/07/18 - 19:54
0
3
از"زاده سعدآباد مظلوم "سپاسگزارم.ان شاالله که منبعد بیشتر از مطالب و نقدهای ایشان بهره مند شویم
1395/07/15 - 20:35
0
8
خوب و جالب بود، تشکر
1395/07/15 - 20:08
1
0
سلام آقای فیاض:
من زاده سعدآباد مظلوم هستم وبخاطر نفی بلدی که شدم فی الجبار برای ارتزاق و تعالی علمی خود و خانواده آنجا سکنی گزیده م
اینکه چرا اصفهان را بعنوان نام کامنت های این حقیراست
بخاطر حساسیت های وسو استفاده هاست.
درمورد عدم پاسخ دررابطه با نوشتارتان در جریان حادثه کودتا ترکیه بود(تشبیه نظامیان آنجا با نیروهای ولایی و مردمی اینجا) که واقعا ناراحتم کرد.و علی رغم پیگری بنده شما پاسخی درقبال کارمنت های آن نوشتار ندادی.
ازاینکه پاسخ منو دادی ممنونم.من از علاقمندان حاجی صابری(علی الله مقامه)هستم.
الان تا چندروز دیگر سعدآباد هستم. /ج

1395/07/15 - 14:14
0
5
من فکر می کنم تحلیل های صمیمی و همه فهم جناب فیاض،بهتر می توتند ما را در شناخت دین و بزرگان دینمان کمک کند.
1395/07/13 - 18:47
1
9
شخصی با عنوان"اصفهان" این گونه بنده را خطاب؛قرار داده است:"آقای فیاض تو که نمی تونی ازنوشتار خودت دفاع کنی لطفا ننویس."
عجب توصیه ای!!!
جناب "اصفهان"!شما از کجا می دانید که من از نوشته ی خودم نمی توانم دفاع کنم؟نکند شما هم غیبگو هستید؟
پناه بر خدا از دست روحیه و رویه ی استبداد زدگی!!!!!!!!!!!!!
من نمی دانم این کلام "اصفهان"یعنی چه؟"تو نگرشت نسبت به مخاطبان اتحاد حقیرانه است"
باز هم پناه بر خدا.../ج
1395/07/13 - 18:37
1
11
سلام بر عزیزی که نام خود را در صدر کلامش، مرقوم ننموده است. راجع به اولویت و ارجحیت "آزادی"، شما را به کلام خودتان، ارجاع می دهم:"نگاه حداقلی به انسان این است که حتی اگر دین مدار نیست آزادگی را به جا آورد."
ضمنا من نگفته ام؛ حادثه کربلا در "عربستان" اتفاق افتاده است لطفا یکبار دیگر؛ مطلب بنده را مرور کنید./ج
1395/07/12 - 13:47
13
2
آقای فیاض تو که نمی تونی ازنوشتار خودت دفاع کنی لطفا ننویس.
تو نگرشت نسبت به مخاطبان اتحاد حقیرانه است.
اونی که جامعه را پاینده نگه می دارد، جهاد است نه آزادی. آزادی لازم است اما جوهر اجتماع نیس؛ آن هم آزادی که آزادی فردی و اجتماعی دیگران را به مخاطره نیندازد. مثلا من آزاد باشم که هرنوع پوششی داشته باشم ولی آیا پوششی که چه جنس مخالف و چه هم جنس مرا در ارتباط اجتماعی تحت تاثیر منفی خود قرار دهد و باعث ناراحتی آنان شود آیا با این کارم آزادی آنها مخدوش و محدود نشده؟ آیا دیگران نباید آزادی داشته باشند که راحت با ما به مکالمه و مراوده بپردازند بدون اینکه موهای غیرمتعارف من و پوشش جلف و مسخره وخیلی جلف من باعث تحریک ...
حسین اگر حال امروز مردم را ببیند این حسین است که به حال ما می گرید.
حسین بن علی علیه السلام گریه و ماتم نمی خواهد او رفت تا تفکر فیلم همه جانبه علیه ظلم در داخل جامعه اسلامی و مجاهدت و عزت انسان نمیرد. این همه عزادار ولی چرا کارها در ادارات راه نمیفته. چرا مردم از مسئولین معمم وغیر معمم می نالند. چرا آمار طلاق در استان مظلوم بوشهر بی داد میکنه.آیا این راه حسین است!؟بجویید آیا این راه حسین است.
1395/07/12 - 13:01
8
2
ارجحیت آزادی بر دین داری در اندیشه شما کاملا اشتباه است.
اولا آزادی نه تنها مقوله ای جدا از دین داری نیست بلکه یکی از اصول و اهداف دین مداری محسوب می شود.
ثانیا برداشت شما از کلام امام (ع) ناقص است. حضرت فرموده اند اگر دین ندارید آزاده باشید. یعنی اصل بر دین داری ست و کمال انسانی با حرکت در مدار دین است اما نگاه حداقلی به انسان این است که حتی اگر دین مدار نیست آزادگی را به جا آورد.
در ضمن قیام عاشورا در عراق صورت گرفته و نه در عربستان!
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
  • علائم هشداردهنده حمله قلبی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 6 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 18 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 18 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 24 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 7 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 7 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...