امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 29 شهريور 1395 - 12:59
اختصاصی اتحادخبر/ از سری گفتگو های مجازی انجمن گردشگران دشتستان؛

اتحادخبر- ندا مزارعی: از سری گفتگوهای مجازی انجمن گردشگران دشتستان، روز یکشنبه ۲۸ شهریور ماه بحث و تبادل نظر در مورد حیوانی که در دشتستان به نام  ​کُرزنگرو korzangeru​ برای ساکنین شناخته شده است پرداخت. كرزنگرو نام حيواني است كه اندكي از گربه بزرگتر است و بيشتر در بيشه زارهاي كنار رودخانه زیست مي کند.درباره كرزنگرو دیدگاه های گوناگونی...

اتحاد خبر: از سری گفتگوهای مجازی انجمن گردشگران دشتستان، روز یکشنبه ۲۸ شهریور ماه بحث و تبادل نظر در مورد حیوانی که در دشتستان به نام  ​کُرزنگرو korzangeru​ برای ساکنین شناخته شده است پرداخت.

كرزنگرو نام حيواني است كه اندكي از گربه بزرگتر است و بيشتر در بيشه زارهاي كنار رودخانه زیست مي کند.

درباره كرزنگرو دیدگاه های گوناگونی وجود دارد که از جمله آنها می توان موارد ذیل را نام برد :
 كر در گويش لري به معناي بچه ، زنگ به معناي سياه و مشكي و رو هم در واقع همان چهره و رخ مي باشد كه روي هم رفته به معني بچه ي سياه رو مي باشد.
دکتر حمیدی در فرهنگ نامه بوشهر کرزنگرو را بچه بر یا کودک ربا می نامد و بر این اعتقاد است که کرزنگرو حیوانی است که با خود بچه حمل می کند و احتمال می دهد که در گذشته های دور در مناطق دشتی و دشتستان کانگرو که اکنون زیستگاهش بیشتر در قاره اقیانوسیه می باشد وجود داشته است.

کتاب سیری در گویش دشتستان کرزنگرو را مرکب کلمه کر به معنای فرزند مذکر،زن و گرو به معنای گیرنده و در مجموع به معنای گیرنده فرزند زنان تعریف می کند.

نظریه های گوناگونی در مورد این حیوان وجود دارد ولي هيچ گاه شخصی را ندیده اند كه كرزنگرو به او حمله كرده باشد یا  فردی کرزنگرو را دیده باشد.همين موضوع باعث مي شود تا اين نكته به ذهن بيايد كه شايد اين حيوان هم مانند غولك ، ساخته دست افسانه هاي ما باشد.
قدیمی ها اين حيوان را بسيار چالاك و سريع میدانند و معتقدند این حیوان در برابر كوچكترين حركتي به راحتي از خود انعطاف نشان مي دهد. بيني اين حيوان حساس ترين نقطه بدنش مي باشد وچشم هاي براقي دارد.شايد بتوان این ویژگی ها را با خصوصیات گربه وحشي نزدیک دانست.
بزرگ ترها در قديم براي ترساندن بچه ها از اين واژه استفاده مي كرده اند و برای این که آنها بازیگوشی را کنار بگذارند وبه خواب بروند به آنها می گفتند که بخوابند و گر نه  کرزنگرو می آید و آنها را با خود می برد.حتی در گذشته زمانی که فرزندان برای شنا به رودخانه می رفتند بزرگتر ها به آنها سفارش می نمودند تا از نزدیک شدن به گرداب ها و آب های بزرگ خودداری نمایند و بر این اعتقاد بودند که کرزنگرو در آبهای عمیق بیشتر وجود دارد و ممکن است به آنها حمله کند و غرقشان نماید.به همین سبب بود که خواسته يا ناخواسته و قبل از ورود به آب اين تصور به ذهنشان مي آمد كه نكند كرزنگرو در آب باشد و به آنها حمله نمايد.
کناره نشینان رودخانه مند بر این اعتقادند که این حیوان با آفتاب میانه خوبی ندارد و به همین دلیل در طول روز از استراحتگاه خود خارج نمی شود و همزمان با غروب خورشید سر وکله اش پیدا می شود.افسانه هایی پیرامون درگیری های شبانه صیادان با کرزنگرو در ذهن کهنسالان این دیار هم چنان باقیست که واقعی یا خیالی بودن این موجود را در پرده ای از ابهام فرو برده است.

کرزنگرو از زبان اعضاء انجمن :
اقای اسفندیار فتحی گفتگو را اینچنین اغاز کردند:  تا آنجا که من از دیگران پرسیده ام هنوز کسی را پیدا نکرده ام که به چشم خود ​کرزنگرو​ دیده باشد و یا عکسی از آن وجود داشته باشد.
من فکر می کنم مثل ​غولک​ و ​بچه برو​ افسانه باشد که در قصه ها و اشعار محلی از آنها زیاد گفته شده است.
استاد کمالی هم در اشعارش به این موجودات افسانه ای اشاره کرده است:

غولک پیرو خششه شو میا
پاک غولکل بدشونه افتو میا

و یا

گپ مزه کرزنگرو پشت دره
بچیله بچه برو می بره
سر سیا دندون سفیدو بدتره
بچه بتمرگ گپ بسته خو برو...

مثلا برای ما می گفتند که این حیوان را به هیچ عنوان نمی توان شکست داد و کشت مگر ضربه بر بینی آن وارد کنی و به همین خاطر هم هنگام جنگیدن یک دست بر بینی خود می گیرد و با یک دست دیگر می جنگد!
اگر اشتباه نکنم دکتر حمیدی در یکی از کتابهایش از کرزنگرو نام برده ولی بیشتر ساخته و پرداخته ی حدسیات خود باشد و تا جایی که کرزنگرو را همان کانگورو می خواند و می گوید قبلا در این مناطق گانگورو وجود داشته است!!!
ا
من فکر می کنم اگر این حیوان وجود داشته باشد همان گربه وحشی است.

در پاسخ به جناب فتحی اقای جمال کازرونی دومورد را مثال زدند:

 من خودم شخصی را میشناسم که ادعا میکند کرزنگرو دماغش را گاز کرفته والان دماغش از نظر ظاهری اشکال داره و دوست دیگری دارم راننده کامیون است تعریف میکرد که شبی در جاده  به جهت انجام کاری نگه داشتم یک باره از پشت سر مورد حمله حیوانی قرار گرفتم در اولین لحظه متوجه شدم که حیوان کوچکی است به هر زحمتی بوداز خودم جدایش کردم بعد با لگدی فراریش دادم
جای پنجهایش بر گردن ودستهایش پیدا بود ادعا میکرد مورد حمله کرزنگرو قرارگرفته.

خانم ندامزارعی یک بیت از شعری را در وصف کرزنگرو به اشتراک گذاشتند:

 کُرزنگلو میگو جونِ یَ پُسم
سِرشَم خَرده و دس و پای وَشَم

کرزنگلو میگه جان تنها پسرم    سرش را خوردم و دست و پاهایش هم پیشم است!

اقای امید دریسی در تکمیل صحبتهای اقای فتحی فرمودند:
پیرو صحبت های دوستم اقای اسفندیار فتحی ، در حیوانات تقریباً تنها گربه سانان هستند که نقطه ضربه پذیری آنان در برابر جدل های روبرو بینی آن ها می باشد.

بنابراین کرزنگرو را با این توصیفات باید از گربه سان ها پنداشت.

اضافه کنم که دلیل محافظت از بینی صرفاً در درگیری با "مارها" مورد توجه است!
زیرا تنها جایی از بدن گربه سان ها که پوشیده از مو نیست بینی آنان است.

همیشه گربه ها در مواجه با مارها و نه حیوانات دیگر، یک دست خود را بر روی بینی قرار داده (برای جلوگیری از نیش زدن مار) و با آن گلایز می شوند و معمولاً در نهایت پیروز این درگیری هستند.
 
آقای احسان مبارکی:
من از پدر بزرگم شنيدم كه كرزنگرو رو  سر چهاول (باغ) خودمون ديده و حتي مورد حمله هم قرار گرفته بوده و جاي زخم هم بروي سينه اش مشخص بود

اقای اسماعیل شهبازی و خاطرات کودکی پدربزرگوارشان از کرزنگرو:

پدر من در کودکی فرد بسیار فضول و دلیری بوده.در بخش سعد آباد
پدرم میگه ما بهمراه دوستانمان یک گروه 8 نفره درست کرده بودیم
میگفت چند شب بود یه موجودی میومد گوسفندای ولات رو تیکه پاره میکرد و میرفت و گفت در حوالی روستا لاشه مرده مار فراوون پیدا میشد.پیرمردای ولات میان جلسه میگیرن و میگن که این کار کرزنگروئه.از جوونا درخواست میکنن هرکس میتونه داوطلب بشه که بره برای شکار کرزنگرو
هیچکس جرات اینکار رو نداشته
پدرم گفت ما 8 نفر تصمیم گرفتیم اینکار رو انجام بدیم
میگه اونوقت 12 یا 13 سالمون بیشتر نبود
با یه دردسری 7 نفرشون بیشتر مجوز نمیگیرن از خانواده شون
شبا ساعت 11 که همه خواب بودن اینا میرفتن دور و بر چهاول مخصوصا چهاولی که آب داشتن یا چاه داشتن
قسم میخورد گفت در عرض 5 ماه 4 عدد کرزنگرو شکار کردن
دقیقا شکل و شمایلش رو مثل حیوان مورد اشاره آقای دریسی وصف کرد
گفت بعد از اون چون بچه فضولی بیدیم پیرزنل ولات بهمون میگفتن (گرگعلی) یعنی بچه فضول
گفت میذاشتیم تا به دوستامون حمله کنه بعد با بیل یا چوب میزدیم تو دماغش.اونم با نیم ساعت کل و کشتیر و زخمای بسیار.و بیش از 6 یا 7 ضربه
میگفت گونی یا با پیش مخ مثل لباس درست میکردیم زیر لباسامون میپوشیدیم که اگه خواست پنجه بکشه بدنمون چیزیش نشه ولی میگه لامصب همش بصورت حمله میکرده

خانم مریم عباسی در پی خاطرات دوستان یاداور شدند که در قصه های قدیم شنیدم که کرزنگلو خودشو مثل آدم هم میکنه ،حالا نمیدونم راست بوده قصه ها یا نه؟

نظریه ی اقای مصطفی صفری :

به نظر من حیواناتی به نام کرزنگرو و غولک وجود خارجی ندارند و این ها ساخته و پرداخته ی اذهان پدران و مادران ما هستند.آن جانوری که در استان ما از آن به عنوان کرزنگرو نام برده می شود نیز، باید نوعی از گربه سانان باشد. من در این زمینه تحقیقات اندکی انجام داده ام و از هر کسی سوال گرفته ام اطلاعتش محدود به همان حرف های کلیشه ای و تکراری بوده  و در تعریف کرزنگرو چنین می گویند که حیوانی بوده بسیار چابک و تیزپا، با پنجه هایی درنده که به انسان ها حمله می کرده و راه گریزی از دست او وجود نداشته داست.
قدیمی ترها، اندازه این حیوان عجیب الخلقه را نیز کمی بزرگ تر از گربه های خانگی می دانند و دماغ این حیوان را پاشنه آشیل وی می دانند که با کوچکترین ضربه به آن، باعث از پای در آمدنش می شود.
نکته ی جالبی که من متوجه شده ام این است که تاکنون کسی از شکار این حیوان حرفی به میان نیاورده و همه می گویند گرزنگرو ما را دنبال کرده یا ما را زخمی کرده یا...!!!
اجداد ما قبل از اینکه روستانشین شوند، داخل کوهها و اشکفت ها زندگی می کرده اند و به طور قطع به یقین در کوهستان با حیواناتی مواجه می شده اند که نام آن ها را نمی دانسته اند و کرزنگرو نیز شاید یکی از همان حیوانات باشد.
داخل کوه های منطقه ما تا کمتر از صد سال پیش گله های بز و قوچ وحشی بسیاری وجود داشته که مردم به وفور آن ها را شکار می کرده اند و قاعدتا حیوانات درنده ای نیز در پی آن ها وجود داشته است و هم اکنون نیز ما در کوهستانمان مناطقی داریم که معروفند به کوه پلنگی یا کوه شکالگه یا طاوه ی مرغی یا تنب پازنان.
در آخر تحقیقاتم به این داستان رسیدم
می گویند در اصل کرزنبرو بوده....!!!!
حالا چرا کرزنبرو.....؟!!!
در قدیم وقتی یه پسر دختری را می خواسته و عاشق وی می شده ولی به بنا هر دلیلی نمی توانسته با وی ازدواج کنه، در شب عروسی آن دختر یا شب های بعد از آن، به کمک دوستانش عروس را می دزدیده....!!!!البته آن پسر جوانی که این کار را انجام می داده بدون شک پسر جوان و دلیری بوده ، کم کم و بعدها مردم برای ترساندن فرزندان خردسالشان مثلا هنگامی که نمی خوابیده اند، آن ها را از کرزنبروها می ترسانده اند و می گفته اند اگه نخوابی کرزنبرو میاد تو را می بره...!!!
کُرزنبرو یعنی کری که زن می برد
کُر یعنی پسر
و بعدترها که مردم مورد هجوم این گربه سانان قرار می گرفته اند، چون نام این حیوان را نمی دانسته اند آن ها را در دلیری و چابکی به کرزنبروها تشبیه کرده می کرده اند و کم کم کرزنبرو شده کرزنگرو...!!! ظاهرا تو استان لرستان هم به کرزنگرو، کرزنبرو می گویند.
تعبیر دیگر اینکه :
 برخی از جوانان که از روی غیرت اجازه چنین کاری را به خوانین نمی داده اند، زن خود را مخفیانه از محل دور می کرده اند و تا سال ها از محل زندگی خود فاصله می گرفته اند و کاری نیز از دست تفنگ چیان خان بر نمی آمده است.
پس از آن بوده که به چنین پسران دلیری، کر زن برو می گفته اند...!!!

اقای علی بناری کلا با نظر دوستان مخالف بود :
 باتمام احترامی که برای دوستان ولی با نظراتتون مخالفم چرا که کرزنگرو واقعیت داشته و دارد .

اقای عباس حیدری از  اقای علی بناری پرسید چرا معتقد هستید کرزنگرو وجود داره؟ دلیلی بر این موضوع دارین؟

 اقای علی بناری پاسخ سوال را با شرح خاطره ای داد :

 بنام یزدان پاک

​(کورزنگرو)​
دقیقا یادم میاد 7 یا 8 سالم بی و  حتی با اینکه تو ولات (بنارسلیمانی) هم دنیا نومده بیدوم ولی تمام دوران بچگیمو تو ولات گذروندوم یعنی بلا استثنا پنجشنبه پسین ولات بیدیم تا غروب روز جمعه .
یه صبح جمعه ای خوم و باپیم (پدربزرگم) سوار گاری خرکی واویدیم رفتیم تو زمینل دیرو(نام منطقه ای در شمال روستا که در فصل زمستون و بهار علف فراوانی دارد) تا بری حیوونامون علف بیاریم هوا هنوز کامل روشن نشده بی که از رو پل جو گپ رد شدیم و افتادیم تو مسیر خاکی منتهی به دیرو . تقریبا یه کیلومتری که رفتیم دیدوم باپیم نگرانه، گفتم می چنه ؟ گفت کار نداشتو فقط محکم بشین . تو گاری هم یه لیتک(چوب تازه نخل) آبادی بید و داس و بند. فقط سی یه لحظه پشت سرمونه که سیل کردوم دیدوم یه حیوونی از گربه بزرگتر و از سگ کوچیکتر و بسیار بد شکل دنبالمون داره میاد به شکلی که ن میدوه و ن اروم میاد . خدا بیامرز باپیم یه نهیبی و الاغ زد و گاریه به سرعت روند . جونورکو هم که همون کرزنگرو بید افتاد دنبالمون و سعی میکرد که بیاد بالای گاری . هر سری هم باپی با لیتک میزه تو سرش کلا یادمه وقتی یورش میاورد دست چپشه میزاشت رو بینیش . این وضعیت تقریبا یه کیلومتری ادامه داشت تا اینکه باپیم سر کرد هوی کمک . خالوم اینا که تو غله کال بیدن سریع چند نفری اومدن بیرون و افتادن دنبال کرزنگرو و فراریش دادن . یادمه وقتی تو صورت باپیم سیل کردوم تا رنگ تو صورتش نی . بعدها که نقل محافل شد گفتن اگه باپی به موقع ای کارای نمیکرد هم مونه و هم خوشه کَل کَل( تیکه تیکه ) میکرد. به جرات یکی از زشت ترین حیوونایی بی که تا حالا دیدوم و خیلی سریع.

 تو منطقه ما یه وقتایی اینقدر گراز وجود داشت که از زور گشنگی تو ولات هم میومدن ولی الان حتی یه دونشم نمی بینیم و همه به سمت جنگلهای رودحله کوچ کردن و خیلی از حیوونای دیگه که مجال بردن اسمشون نیست و اینکه درمورد کرزنگرو هم صادقه.

سخنان مدیر انجمن اقای مجید کمالی پور:
 یکی از خاصیت های تعیین موضوع برای انجمن همینه که ادمو میفرسته دنبال پیدا کردن منبع ..خودم وقتی متوجه شدم که چند ساعته دارم تو اینتر نت دنبال کرزنگرو میگردم ...
تقریبا همه مطالب مثل هم بود که نقطه برجستش همون اظهارات دکتر حمیدی بود . و اینکه کرزنگرو را به چند بخش تقسیم کرده بود .کر زن  گرو
کر=پسر..زن=زن..گرو=گیرو
ما اصلا یا حداقل در محدوده وسیعی به پسر نمیگیم کر ..کر معمولا مربوط با مناطق لیراوی و حیات داووده ...در مورد گرو به معنای گیرنده هم حداقل تو برازجون نمیگن چیش بگرو . میگن چیش بگیرو ...بنابراین تعمیمش به کل استان درست نیست ..
بالشخصه فکر نمیکنم این موجود وجود خارجی داشته باشه و زاییده تخیلات مردمه ..چرا از وقتی امکانات زندگی نوین مخصوصا همه گیر شدن استفاده از صنعت برق باب شده دیگه نه کسی جن میبینه و نه کسی را جن میزنه  و نه جگر هیچ زائویی را ال میبره و نه غولکی دیده میشه و نه کرزنگوئی ؟
تاریکی خودش توهم زاست مخصوصا تو شبهای پاییز که شبهای درازی هستند .ترسیدن از تاریکی اگر با پریدن گربه درشتی هم همراه باشه میتونه توهم کرزنگرو را با کمی غلو فراهم کنه ..ضمن اینکه اصول تربیتی جدید هم نبود که نباید بچه را ترساند.بچه هائی که هیچ سرگرمی نداشتند الا اویزان شدن به پدر و مادر .. اطاق ها هم که محدود بود و باید بنحوی خوابانده میشدن تا والدین راحت باشند .البته اینقدر توهم موجودات افسانه ای توسط پدر و مادرها تکرار شد تا خودشان هم باورشان بشود که کرزنگروئی هست.

نتیجه ای که از گفتگوی امروز اعضا میتوان گرفت این است که اکثریت اعضا کرزنگرو را زاییده ی خیال میدانند و بر این باورند که این حیوان فقط افسانه است و بس.

​"با تشکر از همه عزیزانی که در موضوع مورد نظر شرکت کردند. بی شک انجمن با وجود شما بزرگواران نمود پیدا میکند.​"


  تنظیم کننده: ندا مزارعی



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1401/12/11 - 03:08
0
0
این موجود در منطقه رامهرمز. ماشین زد
دیدیم
یک شب همکار ما امد شرکت سیمان گفت کفتاری توی جاده ماشین زد
ما رفتیم دیدیم کفتار نیست
از سگ کمی کوچکتر بوده.
دندانهای. نیشش. بزرگ و دندان وسط کوچک و زیبا بود
نوک گوشش. بلند و خمیده بود به سمت داخل
ازش عکس گرفتیم.
گفتیم. شاید گربه وحشی باشد
ولی همکاران گفتن این کر زنگرو هست
صورتش تقریبا کمی شبیه ببر بوده ولی کوچکتر
1401/10/25 - 12:26
0
0
سلام و درود فراوان بنده خودم دیشب کور زنگلو در منطقه خودمان دیدم دو تا بودن تا حالا به هیچ انسانی آسیب نرساندن محیط زیست تا حالا نشنیدم در مورد این حیوان صحبت کنن تاریخ ۲۵/۱۰/۱۴۰۱بهبهان جاده زیدون روستای تیله کوه بی بی حلیمه
1401/10/25 - 12:21
0
1
تاریخ ۲۷.۱۰.۱۴۰۱ کور زنگلو را دیشب در منطقه خودمان دیدم دو تا بودن خوزستان شهرستان بهبهان جاده زیدون
1401/10/10 - 07:17
0
0
کرزنگلو هست ووجود داره ولی درحال انقراض هست. همه میدونن تو روستای ما که عموی من یه کرزنگلو روبا زدن سنگ به پوزه ی اون از پا در اوورده. اره کمی از گربه بزرگتره. جنگلهای ماغر که اتیش گرفته بود دوتا از این گربه سان از لونه خود اواره شده بودن وفردی از بومی های اون محل موفق شد ازشون فیلم بگیره وکاملا هم میدونست که کرزنگلو هستن وفیلمش رو هم من پارسال دیدم اگه گیرم اومد میزارم واستون. تاجایی که من خیلی درموردکرزنگلو تحقیق کردم همون سیاه گوش هست چون تویه ایران فقط 8گربه سان وجود داشته که کرزنگلو دقیقا شبیه سیاه گوش که یکی از این 8مورد هست میباشد وبا گورکن کاملا فرق میکنه. با یکم تحقیق وسرچ کردن تو گوگل خیلی راحت به این نتایج میرسین. پیروز باشید
1401/07/14 - 22:19
0
0
خیلی کنجکاوم ببینم عکسی که خانم لینا از کرزنگلو گرفتن . موفق شدن ارسال کنن؟
1401/05/17 - 15:26
0
1
ما امروز این حیوان رو‌توی باغمون دیدیم اطراف شیراز هستیم
اگه بتونم امروز براتون عکسش رو میزارم
همونجور که گفتن از سگ کوچکتره و از گربه خیلی بزرگتر پنجه های بلند خمی داره و گوشهای کوچولو
و اینکه اصلا تند نمیدوه در حد یا انسانی که میشه گفت دو خوبی داره
اگه کسی بلده چطور میشه عکس بزارم راهنمایی کنه چون عکس زیاد گرفتیم ازش
پاسخ: عکس هاتون را در واتساپ به شماره 09173720624 ارسال فرمایید.
1401/04/23 - 15:56
0
0
هفتاد سال قبل چنین جانوری در منطقه تنگ ارم وجود داشته مرحوم پدرم برام تعریف کرد فرمود زیاد دیده حتی کرزنگرو روی درخت نخل هم کنار روستا دیده بود فرمودند هر چه با چماق و چوب به بدنش می‌زدند اثر نداشت فقط روی بینیش ضربه بزدی از بین می‌رفت.
خلاصه وجود داشته.
1400/09/05 - 15:14
0
2
کرزنگلو همان گورکن عسل خوار هست. با یک سرچ در اینترنت به تصاویر ها دسترسی پیدا می کنید.
1399/11/30 - 01:42
0
2
دوستان گرامی که میفرمایند وجود نداره خودم ازش عکس گرفتم
1399/11/07 - 20:23
0
0
کرزنگرو اشتباه هست . کرزنگلو درستش هست و همون گربه وحشی هست به گویش لری گلو وحشی
1399/11/05 - 04:01
1
4
این جونور در زبان کردی ایلامی کوله ش میگن البته نام دیگه ای هم داره که مخصوص پهله زرین آباد ،دهلران و آبدانانه(همگی از توابع ایلام هستند)که بهش می گویند"چاله چول خور"که نتیجه پیوند گرگ نر و کفتار هستش
نکته جالب اینه که در زمان و فصل جفت گیری کفتار ها بعضی از کفتار های ماده بدلیل نداشتن جفت و از طرفی چیره شدن قوای جنسی (فحل) از گله دور شده و سر در سوراخی گذاشته و اجازه می دهند هر حیوانی به آنها رابطه برقرار کند حالا ممکنه مورد توجه حیوانهای مختلفی قرار بگیره ولی از قضا فقط از گرگ (ولگرد و تنها و شاید پیر و از گله خود دور افتاده) صاحب توله میشه که محصول این پیوند کوله ش یا چاله چول خور هست که از لحاظ جثه دوبرابر گرگ و کفتاره و چون نه نژاد مادر را دارد و نه پدر را و از سویی عقیم هم هست به تنهایی زندگی می کنه و همین عامل باعث میشه که مقوله ترس از انسان و سگها رو یاد نگیره
معروفه که هر حیوانی از انسان ترس دارد بجز کوله ش .
خیلی نادر هست چون همانند قاطر نازاست و عقیمه . شبها به شکار میاد وشکار مورد علاقش سگ هست ، بارها و بارها سگ های عشایر را شکار کرده و باخودش برده ، سگ ها به شدت از ترس دارن ، چوپانهایی که شبها گله به چرا بردن از دور دیدنش که چطور خیلی سریع با گام های بلند میدویده و سگ ها که بوشو احساس کردن به سمت انسان فرار میکنن و پناه میارن ، تنها با شلیک اسلحه شکاری تونستن فراریش بدن .
عشایر بختیاری بویراحمد خوزستان و بوشهر به این حیوان میگن کرزنگلو عشایر و روستاییان جنوب فارس بهش میگن لاتور ، عرب های عشایر و روستایی خوزستان میگن حیوان الشیب ، در لرستان بهش میگن کلژد، در کتاب مفضل بن عمر از اصحاب امام صادق(ع) نام این حیوان سمع یاد شده است.
1399/04/20 - 01:02
0
3
کرزنگرونوعی گربه وحشی ایرانی است،،،که بسیارخشن،،مقاوم،،،کینه جووجنگنده هست،،،،،احتمالا نسلش منقرض ویادرحال انقراض باشه
1399/04/02 - 01:40
0
1
بعد از ۴ سال پیام گذاشتن برای تکمیل این مبعث شاید ببجا نباشه : کرزن گلو: کر = بچه - زن = پسوند و به معنی: قاپیدن سریع و تند و تیز و گلو یا گولی = گربه
همانطور که یکی از شرکت کنندگان در بحث اشاره کردند.
در واقع نوعی گربه ی وحشی یا سیاه گوش است.
و بومی کوهپایه های جنوبی زاگرس و شکار پرندگانی مثل کبک، تیهو و بادرچین و کلوتر چاهی و همچنین جوندگان کوچک مثل خرگوش کوهی، انواع موش های صحرایی و کوهی، گورکن و ...
و بدلیل زندگی عشایری و روستایی ساکنین این مناطق و نوع نگهداری از کودکان بوده که مورد شکار از سوی این نوع گربه ی وحشی قرار میگرفته اند. بنابر نوع زیست و زندگی به همین دلیل و شاید از روی تکرار زیاد (زندگی عشایری و در معرض خطر بودن و ...)
و چون نوزادان و کودکان بی دفاع و شکار راحتی بوده اند.
به همین دلیل اغلب بین مردم این مناطق معروف به «بچه بروک» بوده است.
در صورت نیاز فیلم کوتاهی از این گربه سان بومی کوهپایه های جنوبی زاگرس موجود است.
1399/04/01 - 20:49
1
1
درود.
من در کودکی بین سنین7،8سالگی به چشم خود کرزنگرو را دیده ام.
روستای ما چهاربرج دشتستان.جوانان روستا روزهای تعطیل به شکار گراز میرفتند که درآن زمان چون حمل اسلحه جرم محسوب می شد با سگ شکار میکردند.
در یکی از رورها با یک حیوان عجیب و غریب برخورد میکنند و به هرصورت آن را زنده گرفته و به روستا می آورند.
در وسط روستا یک بلندی(تل)وجود داشت.این حیوان را که دست و پایش را بسته بودند هرچه با چوب و چماق میزدند از ضربت چوب و چماق آسیب نمیدید.
تا اینکه یک نفر چوبی را به پوزه حیوان زد و در دم جان سپرد.
این حیوان با توجه به عکسهایی که در دنیای مجازی پخش میشود همان گورکن عسلخوار هست.
با پوزه ای زشت و گوشهای کوچک که به سحتی در بین موهای سرش پیدا بود با چنگالهای دراز.
رر همین سالهای گذشته هم از شکارچیان چوله شنیده ام که گورکن علسخوار(کرزنگرو )در کوههای اطراف بهبهان و بخش ارم دشتستان یافت شده و وجود دارد.
1398/05/05 - 22:59
0
2
در کوهای خشت هم هست داداش و بابام دیده بودن
1398/04/03 - 23:15
0
2
درود و عرض ادب

خدمت دوستان گرامی عرض کنم ، کرزنگرو در اصل همان دله یا گورکن می باشد که بنا بر اقلیم بسیار گرم مملکت ما و کهن بودن گونه های مختلف جانوری این سرزمین و تکامل خاص و ویژه ی کشور عزیزمان ، رنگش سیاه و اسکلت و استخوان بندی و دندان و ناخن های آن ، بسیار خشن و زمخت و در عین حال بسیار قوی و نیرومند ، حاصل گردیده است.
پاینده باشید.
1398/02/17 - 19:07
2
1
سلام بنظر من این موجود کاملا واقعی است به دلیل اینکه اگر واقعیت نداشت یعنی عال یا بچه بروک هم واقعی نیستند خاله مادرم که فوت کرده در شهر اهرم زندگی میکرد که یک شب که 8 ماهه باردار بوده عال آن را باخود میبره و جنینش را میکشه وخود خاله ی مادرم رو در چاه سنگ بری اهرم میندازه تا مردم میان میارنش بیرون تا آخر عمرش دیوانه بود دلیل اینکه عال اون را برده وجنینش را کشته طبق گفته ی مادرم این است که درآن زمان زنی که باردار بوده باید بالای شرس قرآن و یک شی فلزی باشد تا احل اونا (جن ها) نبرنش ولی درزمان حال نیازی به اینها نیست زیرا آن زمان خانه ها ویا هرجای دیگر از چوب و خشت درست میشده ولی حالا خانه ها از میلگرد ساخته میشده باتشکر
1397/08/24 - 01:17
1
2
طبق گفته پدران مااین حیوان بیشتر عصرها واوایل شب ازلانه اش بیرون میاد وبه دوقسمت ازبدن انسان حمله ور میشه..........برای نجات خود باید باچوب یا هروسیله دردسترس به بینی (پوزه) او ضربه زد تاازدستش رهایی یابی وگرنه ولکنت نیست چون پوست ضخیمی شبیه پوست خرس دارد شاید این حیوان همان سگ توره باشد یاگربه وحشی یاهرحیوان دیگری که باشدوبرای قدیمی ها ناشناخته ودرزبان لری به آن کرزنگلو گویند
1397/08/17 - 23:47
1
1
یه حیوانی هس به نام سگ تور فک کنم اون باشه خیلی چابکه .توله سگ و روباه هس یعنی روباه نر و سگ ماده جفت گیری میکنن تولشون میشه سگ تور فقط شبا بیرون میاد از گربه بزرگتر حمله هم میکنه وحشتناک سریع هس پنجه های خیلی تیزی هم داره
1397/06/25 - 21:00
0
1
البته مردم بدونن که گورکن عسل خوار. یا رودک عسل خوار و همچنین کارکال یا هر گربه وحشی کاملا بی ازار و انسان گریزه ولی ممکنه در شرایط خاص خطر دفاع کنه یا به خاطر دفاع از محدوده بچه هاش مقداری هم تعقیب کنه و مخصوصا گورکن چون ظاهرش برای عوام ترسناکه و عجیب و کم تر دیده شده اونا رو مطمین کنه این همون جانور افسانه ایست و تقریبا پذیرفته شده که اونه
1397/06/25 - 20:57
0
0
خب اون معنی ریشه ایش همون افسانست ولی به دلیل بازتابش به گورکن عسلخوار کم یاب که به چشم عوام زشته و ناخن بلند داره و دندونای بلندو پوزه بلند .بینی حساس و جانور گریز پا جسور هست که خاصیت خز ها و گورکن ها هست.و البته به گربه وحشی کارکال هم که تو همون منطقه هست هم ممکنه بعضی بگن. بنابر این اون اقا پسر که میگه من در کودکی دیدم هم درست میگه .
1397/06/08 - 01:17
0
1
این موجود را اگر خواستین ببینیم یا تعریف یا اینکه شکلی از تصویر واقعی به دست بیارید سفر کنید به گیسکان دشتستان.این موجود اینقدر مرغ و خروس های ما را خورده.حتی چیزهای جالب تر اینجاست که قدرت تقلید صدا هم دارد.
1397/06/05 - 09:34
1
2
سلام من تا حالا کرزنگرو مرده دیده ام الان من ۱۳ سال دارم و دقیقا فکر کنم ۷ سالم بود. اینم بگم که من لر دشمن زیاری (هرایجان) هستم خوب حالا ادامه داشتیم تو جاده نوراباد میرفتیم که با بابام وایسادیم برای اینکه واسه داییم
کاری انجام بده من هم وقتی از ماشین پیاده شدم داشتم بازی میکردم دیدم که پشت یه لوله بزرگ یه حیوون افتاده رفتم نگاه کردم دیدم که یه حیوون از گربه کمی بزرگتر و زشت تر با پوز کمی جلو و دماغ سیاه و ناخان های تیز افتاده به بابام گفتم اومد نگاه کرد دید که کرزنگرو هست برای اینکه من نترسم گفت سگه. تا همین پارسال فهمیدم کرزنگرو بوده و سگ نبوده از بابام هم پرسیدم اول یادش نمیامد کجا بعد که فکر کرد فهمید و گفت کرزنگرو بوده بعضی وقت ها هم در اطراف روستای ما صدای داد می اید
1397/05/26 - 00:44
2
2
کرزنگرو وجود دارد من کسی گرسنگی و دنبالش کرده برام تعریف کرده همین پارسال اتفاق افتاده تو منطقه کوهمره جروق از توابع شهرستان کازرون هست همه دیدن خودمم صداشون شنیدم
1397/04/18 - 10:58
0
6
سلام خدمت برادران کرزنگلو وجودداره وتوی استان کهگلویه و بویراحمد شبانه اگر کنار رودخانه ها دوربین کار بزارین می توانید فیلمش بگیرید و در زبان لری علاوه بر کرزنگلو به ان کرنیس هم میگن معنی کرنیس میشه کر: سوراخ یا غار و شاید هم به پسر اشاره کنه؛ نیس هم میشه نایاب و یا نادر و نتیجه ان میشه جانوری که در سوراخ یا غارها زندگی میکنه ولی روزها پیدا نمیشود چرا که لرها به واژه کر مه و تاریکی هم میگن
1397/03/12 - 10:05
2
1
کرزنگرو همان گورکنه. (کریعنی کوتاه . زنگرو یعنی زانو. پس کرزنگرو یعنی حیوان زانو یا پا کوتاه .کلمات به پارسی باستان است ). کرزنگرو گوشتخوار هم هست برای بردن نوزادان هم میاید شامه ی قوی دارد.پوزه اش آسیب پذیر است.شب بیرون می آید .جنگش با سگ ها رادرشب دیده ام .جسدش را نیز که با تفنگ کشته شده دیده ام .پنجه های بسیارقوی ؛چشمان براق و دست و پای کوتاهی دارد. درخوزستان دراطراف هندیجان این حیوان یافت می شود
1397/02/04 - 20:09
2
4
عامو کرزنگرو هسیا مو ندیدمه ولی واقعیت داره
1397/01/29 - 16:50
1
5
بیایید سراج آباد یا سرخره قدیم از عبدالله مشایخ اطلاعات بگیرید یاد آوری کنم شخصی به نام محمد خنده می در سالیان گذشته در چاهی در روستا کرزنگرو را گرفته به خان شبانکاره نشان داده و مشایخ شاهد ماجرا بوده
1397/01/16 - 03:01
5
1
سلام ودرود فک کنم ما توعصر دایناسورها هستیم ک چنان او توش میکنین وبا تعریف میگین فلان و و‌بمان خالو اگه ای حیون وجود خارجی داشت و کسی ک ادعا می‌کنه ی عکس ازش بزاره
1396/07/08 - 08:03
0
7
پدر من خودش تعریف کرد وقتی در پشتکوه و روی زمین خوابیده بوده یه موجود با ناخونهای تیز دست به موهاش میزده وپدرم یواشکی و زیر چشمی نگاهش کرده تا کرزنگرو بوده. و چون هیچ تکونی نمیخوره بعد از کمی وارسی راهشو میگیره میره.... به نظر من هر چی از قدیم هست ریشه در واقعیتی داره. کرزنگرو هم ممکنه یه حیوانی بوده که الان هم باشه ولی نام ان چیز دیگری باشه. بنظر من اعضای انجمن باید تحقیقات بیشتری میکردن
1395/06/30 - 19:39
2
7
در ضمن مهمترین خصوصیت کرزنگلو ک در موردش در مستند60 جانور مرگ بار صحبت شد این بود که این جانور ممکن هست ک در منطقه شما زندگی کنه ولی شما هیچوقت در طول عمر خود اون رو نتونید ببینید
1395/06/30 - 17:20
4
1
با درود نظریه ها بر اساس مسموع و تخیلات عامیانه بود که جزیی از فولکولر و فرهنگ مردم است اما مستند علمی نیست با توجه به سخنان و روایات نقل شده تا کنون کرزنگرو نامی محلی برای گورکن ساخته شده و بر آن داستان های خیالی و ادبیات منظوم در اوزان متناسب با این واژه با مضمون ترس ساخته اند که واقعیت نداد مثل شعرهایی که ذکر شد یا کرزنگرو بچه برو و گرنه در گذشته برادر یا خواهر کدامیک از پدر بزرگ های ما یا جد ما را کرزنگرو خورده عزیزان دور هم بنشینید یک چیز علمی یا اجتماعی را به بحث بگذارید خدا پدران را بیامرزد این متیل ها چیست که انرژی کمیاب را صرف آن می کنید؟/ج
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • تصاویری از بهشت روی زمین در شمال ایران
  • فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 4 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 4 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 16 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 16 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 22 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...