امروز: چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 29 شهريور 1395 - 09:03

اتحادخبر- عبدالخالق عبدالهی: از قدیم می گفتند دختر با لباس سفید عروسی به خانه شوهر می آید و با کفن سفید هم از خانه شوهر می رود و با اینکه به نظرم این ضرب المثل نشان از بی دانشی و ظلم مشترک به مرد و زن بود و دختر و پسر حق انتخاب چندانی در انتخاب شریک زندگی اشان نداشتند و گاه عروس و داماد برای اولین بار شب عروسی همدیگر را...

دخترکان غمگین شهر من

عبدالخالق عبدالهی:

از قدیم می گفتند دختر با لباس سفید عروسی به خانه شوهر می آید و با کفن سفید هم از خانه شوهر می رود و با اینکه به نظرم این ضرب المثل نشان از بی دانشی و ظلم مشترک به مرد و زن بود و دختر و پسر حق انتخاب چندانی در انتخاب شریک زندگی اشان نداشتند و گاه عروس و داماد برای اولین بار شب عروسی همدیگر را می دیدند اما با همه این محدودیت ها، باید پذیرفت که  در قدیم  طلاق یک امر بعید، دور از ذهن و تا حدودی یک ناهنجاری اجتماعی مذموم محسوب می شد اما امروز اگر فرصت کنید و سری به راهروهای دادگاه خانواده در استان بزنید خواهید دید  پدیده طلاق خصوصا از نوع توافقی اش نه تنها مدتی است به شدت شایع شده بلکه امری عادی و کاملا پیش پا افتاده محسوب می شود. البته همه می دانیم گاه زن و شوهر پس از مدتی به این نتیجه می رسند که نمی توانند زندگی مشترک را ادامه دهند و گاه طلاق به عنوان آخرین و حتی بهترین راه حل است و چه بسا یک طلاق به موقع باعث آزادی روح و روان زوجین و حتی نجات جان آنان و جلوگیری از بروز ناهنجاری های اجتماعی نیز  می گردد.
بنده قصد ندارم دوران گذشته را که همه به نوعی تخته بند این رسوم و عادات  منسوخ بوده ایم را توجیه یا ستایش کنم  یا خدایی نکرده حق انتخاب شریک زندگی را از جوانان امروز بگیرم و نفی کنم فقط می خواهم بگویم طلاق های توافقی در سنین زیر 20 سال امروز نتیجه  ازدواج های زودهنگام و شتاب زده ای  است که در گذشته یا نبود یا خیلی کم بود اما متاسفانه مدتی است به شدت شایع شده  و به  قول دوستی  هنوز طنین " شپ و کِل " عروسی دو نوجوانی که از زندگی هیچ نمی فهمند  فروکش نکرده که این تب تند به عرق می نشیند و در همان دوران عقد یا حداکثر یکی دو ماه بعد از عروسی نغمه شوم طلاق سرداده می شود و نهایتا کار به جدایی می کشد.
به گمانم آزادی لجام گسیخته و بیش از حد فرزندان، عدم درک صحیح از زندگی مشترک، ناآگاهی والدین، تربیت ناصحیح، فاصله فرهنگی دو خانواده، بدبینی ، چربیدن احساس بر عقل و حتی چشم و هم چشمی والدین باعث شده تا این پدیده شوم یعنی ازدواج در سنین پائین و پیامدش یعنی طلاق توافقی و زود هنگام یک معضل و اپیدمی در جامعه شود به طوری که کمتر خانواده ای در استان بوشهر است که امروزه به نوعی به این عذاب الیم گرفتار نباشد.
دور از جون خانم ها ، کرمانی ها در ضرب المثلی که نمی دانم هنوز هم آن را به کار می برند یا نه، می گویند" برای نجات از شرِ دختر، خواستگار که هیچ، اگر یک سگ هم دهن باز کرد باید فورا دختر را در دهانش انداخت " ظاهرا بعضی از والدین در این دوره و زمانه این ضرب المثل  را یکبار دیگر احیا کرده و دقیقا به آن عمل می کنند و با تن دادن به ازدواج فرزندانشان در سنین کم،  ناخواسته جگرگوشه هایشان را در دهان سگ های جهل و تباهی می اندازند و باعث یک عمر سیه روزی آنان می شوند.
از معدود عشق های بیست و چهارساعته، شتاب زده و کم عمق خیابانی که بگذریم دختران یا بهتر بگویم دخترکانی را می شناسم که به تشویق ، تطمیع و حتی تهدید والدین شان در سن 13 - 14 سالگی پای سفره عقدی نشسته اند و یکی – دو سال بعد جام تلخ طلاق توافقی را سرکشیده اند و در سنی که بچه های همسن و سال آنها هنوز عروسک بازی می کنند این دخترکان غمگین شهر من در حالی رخت سفید عروسی را با ردای سیاه  بیوه گی معاوضه کرده اند که بار سنگین  طلاق زودهنگام را بر گرده نحیف خود به دوش می کشند و یکباره که چشم باز می کنند می بینند بخاطر یک اشتباه هم از تحصیل و درس و مشق بازمانده اند و هم طبق یک قانون نانوشته از بسیاری حقوق اجتماعی محروم مانده  و خدا می داند چه ناهنجاری های اجتماعی و چه فرجام تاریکی در انتظار این دخترکانی است که قرار است یک عمر چوب ندانم کاری خود یا والدین ندانم کار خود را بخورند.
 این محرومیت و آسیب های شدید روحی - روانی وحتی  جسمی در حالی است  که این دخترکان گاهأ مجبورند سختگیری و حتی نگاه تحقیر آمیزخانواده و بستگان متعصب را هم به جان بخرند و در خیلی از موارد،  ازدواج مجدد این بیچارگان نیز چنگی به دل نمی زند و به دلیل مُهر طلاقی که بر پیشانی دارند و تعبیر غلط " دوبخته " و" میوه کرمو " بودن معمولا بخت دومشان نیز بهتر از اولی از آب در نمی آید و خلاصه اینکه بیشترشان تا آخر عمر همچنان سیاه بخت باقی می مانند.
بنده بر خلاف خیلی ها اصلا معتقد نیستم دولت و دولتیان باید در این مورد و موارد مشابه دیگر، فرهنگ سازی کنند بلکه برعکس عقیده دارم  فرهنگ را ما مردم کوچه و بازار می سازیم و در جامعه رونق می دهیم و نهادینه می کنیم و تک تک مان در ایجاد یا حل این معضلات اجتماعی  سهم و نقش مشترک داریم و خصوصأ باید در مورد عوارض این ازدواج های احساسی و زودهنگام در جامعه اطلاع رسانی کنیم. لابد شنیده اید که می گویند یکروز منشی شیخ عبدالکریم حائری موسس حوزه علمیه قم،  گزارش ارتداد یک نفر را به شیخ داده بود و درخواست ارتداد او را کرده بود. شیخ عبدالکریم رو به منشی خود کرده و گفته بود: آقا شیخ مهدی، تو 20 سال است منشی منی، تا امروز بیش از صد تا مسلمان را آوردی که آن ها را تکفیر کنم، هیچوقت شد دست کافری را بگیری و بیاوری پیش من و بگوئی : آقا این کافر را مسلمانش کن؟
به دولت و نهادهای مسئول کاری ندارم شاید آنها نتوانند یا اصلا نخواهند در این مورد کاری کنند  بنده و شما به عنوان شهروندان این شهر که تا امروز شاهد ده ها مورد طلاق لازم و غیر لازم بوده ایم آیا یکبار شده قدمی در جهت روشنگری خانواده ها و جلوگیری از این اتفاقات بدفرجام برداشته باشیم؟
از آنجایی که این معضل امروزه فراگیر و نهادینه شده و مختص قشرخاصی نیست  و به قول معروف " گبر و ترسا و مسلمان کشته یک خنجرند " و همانطور که گفته شد کمتر خانواده ای است که امروزه با این مشکل دست به گریبان نباشد  امیدوارم با یک عزم عمومی  شاهد روزی باشیم  که فرهنگ ازدواج در سن مناسب در جامعه ی سنتی ما که متاسفانه هنوز زیر اخیه عرف و عادات غلط اجتماعی دست و پا می زند نهادینه شود و بپذیریم که برای یک ازدواج موفق تنها بلوغ جسمی کافی نیست و با  اطلاع رسانی و آگاهی دادن به خانواده ها و حتی نقل این معضلات در جلسات و محافل خانوادگی از ازدواج زودهنگام فرزندانمان جلوگیری کنیم و دیگر شاهد طلاقهای توافقی و تاراج گل های باغ زندگی  این دخترکان غمگین شهر خود نباشیم و دست پشت دست نکوبیم که:
یک طرف تاراج گلچینT یک طرف غوغای زاغ
حیف از این گلهای رنگین ، وای بر مرغان باغ/ص



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/07/05 - 23:16
0
2
جناب مجهول، شما خود هم برای نوشته خود ارزش قائل نیستی و آن را قبول ندارید. اگر به گفته خود ایمان دارید چرا مجهول می نویسید. مجهول محترم سعی کنید با اسم و رسم بنویسید تا مردم باورتان کنند. وقتی بی نام و نشان می نویسید یعنی خودتان هم به نوشته خود ایمان ندارید. مهم نیست که راجع به بنده چگونه قضاوت کنید./ج
1395/07/05 - 12:02
0
1
احسنت جناب عبدالهی واقعا مقاله خوبی بود لطفا در خصوص مقوله ازدواج و طلاق و بحث حجاب و عفاف بیشتر قلم فرسایی نمایید که خیلی در سطح جامعه به آن یعنی روشنگری نیاز داریم و از اخلاق خوب شما اینه که با شجاعت و بدون واهمه از دولت های موافق و مخالف گرایش سیاسی تان قلم می زنید که این شما را ممتاز و تبدیل به یک مصلح اجتماعی و فرهنگی خاص کرده است . امیدوارم با توجه به کمک شما اهداف متعالی اسلام در جامعه پیاده شود . البته میدانم سخت است ولی گذر زمان اقدامات شما را تبدیل به فرهنگ مفیبد و موثر خواهد نمود . موفق باشید
1395/07/05 - 07:05
1
1
آقای سملی شما دچار فوبیای دولت دهم شدید. توهم توطئه سراسر وجودتون رو گرفته.قدری تفکر بدور از تعصب لازم است تا مسائل مطرح شده در نوشته آقای عبدالهی را با عینک های سخیف مشاهده نکنیم. از دخترکان غمگین حاصل طلاق های زودرس ،باید به فساد پنهان گریزی زد. فسادی که حاصل ولنگاری فرهنگی است. دخترکانی که با دسترسی به یک گوشی ساده در فضای اینستاگرام و تلگرام و کلش آو کلنز براحتی در حجله کودکان همسن و سالشان شبی را سر میکنند و مبتلا به زنای ذهنی و خود ارضایی می شوند.
1395/07/01 - 09:05
0
1
درود بر شما
خالق عزیز من با نظر شما در رابطه با روشنگری قبل از ازدواج مخالفم!
برادر من این روشنگری شاید در جوامعی کاربرد داشته باشد ولی در جامعه ایران امروز به هیچ عنوان کاربردی ندارد. جامعه ایران بیمار است. همانگونه که استاد سملی هم گفتند دروغ به نوعی در جامعه نهادینه و امید به پایین ترین سطح خود رسیده است. فرزند از پدر و مادر فرار می کند و پدر و مادر از فرزندان.
هم اکنون نیز قبل از ازدواج کلاس های مشاوره وجود دارد ولی هرگز فایده ای نداشته...
باور کنید تا زمانی که امید در جامعه ریشه نزند هیچ کاری نمی توان جهت پیشرفت فضای فرهنگی انجام داد و اتفاقا عکس نظر شما تزریق امید در حال حاضر ارتباط مستقیم با عملکرد مسئولین نظام دارد.
برادر قلم انتقادی ات به مسئولین اولین قدم جهت حرکت دادن جامعه به سمت امید است؛ رهایش نکن
پیروز باشی/ج
1395/06/30 - 01:04
0
2
یک نوشته متفاوت و مفید
1395/06/29 - 14:05
0
1
باعرض سلام خدمت همه کارکنان اتحاد خبر و برادر بزرگوارم جناب اقای عبدالهی که همیشه با یاداشت ها و نقدهای منصفانه گوشه ای از ناهنجاری ها و بدعتهای غلط و درست را موشکافی نموده تا شاید دریچه ای بسوی خوشبختی این مردمان مرز بوم و این دیار خسته وکهن گشوده شود باری اقای عبدالهی متن بالا را چندین بار به دقت مطالعه نمودم با شما برادر عزیز موافق هستم اما باید این را هم مد نظر داشت که در هر جامعه ای که هرکس برای خود کدخدایی میکند و حرمت بزرگ و کوچک نگه داشته نمیشود و هرکس ساز خود را کوک مینماید وضعیت بهتر از این نمیشود یا سن ازدواج انقدر میرود بالا یا دخترکان را در سن کم مجبور به ازدواج میکنند و انقدر لالایی از شوهر برایش میخانند که طفلک رو قانع به ازدواج نموده ولی موقع جدایی این خانواده نوپا که رسید هرکس خودش را سعی میکند بدون تقصیر جلوه دهد وتوپ را به گفته معروف در زمین دیگری بیندازد تا من و تو ما نشویم و نخاهیم که این سنت های اشتباه را از جامعه برداریم اش همان اش است و کاسه همان کاسه
1395/06/29 - 13:06
0
2
فقط باید گفت درود بر این قلم
با سپاس از قلم شیوای جناب عبدالهی، و تقدیر از احساس مسئولیت این عزیز در قبال جامعه در حال فروپاشی اخلاقی ما ، اما نکته ای که لازم دیدم توضیح دهم این است که ما مطابق سخنان پیشوایان دین نباید گناه معضلات اجتماعی را به گردن مردم بینداز یم. هم نبی مکرم اسلام و هم مولا متقیان علی (ع ) فرموده اند که " الناس علی دین ملوکهم" یعنی مردم در رفتار اجتماعی خود از حکمرانان خود تبعیت می کنند. و مقام رهبری نیز در جمع دولتمردان در دولت قبل خطاب به آنان به درستی گفته اند: "واقعاً «النّاس على دين ملوكهم». ملوك در اين‏جا به معنى پادشاهان نيست كه بگوييم ما پادشاه نداريم؛ نه، ملوك شماها هستيد؛ النّاس على دين ماها." جناب عبدالهی عزیز عمود خیمه اخلاق در این کشور زمانی سرنگون شد که رئیس دولت قبل بقول میر محصورمان راست راست در چشم مردم نگاه کرد و دروغ گفت. غمگینی امروز دخترکان شهر شما و شهر من محصول دروغ های دیروز است.





1395/06/29 - 10:40
0
2
احسنت به این یادداشت زیبا درود بر قلمت.
انصافا لذت بردم.
1395/06/29 - 09:57
0
2
معضل فراگیرطلاق وازدواج های زودهنگام ناشی ازعدم آگاهی اجتماعی وسطح پایین دانش ازدواج در جامعه است این کاربایدزیرساختی وبیسیک انجام بگیرد اینکه فقط پدرومادرتلاش کنن بی فایدست بقول خودمون :هرچقدر میخوای توخونه بگو آب تو کیچه او....مشکل تو کیچه ی آقای عبدالهی ...
جامعه ی ما سخت بیماراست...
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم / ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر 2 برابر شد
  • اتمام ساخت قطعات پل دسترسی مجتمع بندری نگین/ فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری/تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بر لزوم شتاب بخشی به پروژه ها
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • از دست اندركاران معاینات ادواری كاركنان پتروشیمی پردیس تقدیر شد
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/04
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/04
  • ادامه لغو کنسرت ها در بوشهر
  • حضور فعالانه آریاساسول در بزرگ‌ترین رویداد پلاستیک آسیا
  • کارگروه گیاهان دارویی و محصولات کم‌آب‌بر در دشتستان تشکیل می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: لیلادانا حدود 2 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 5 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 8 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 8 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 10 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...