- نشست فرماندهان پایگاهها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
- چهار درصد باقیمانده از کالاهای متروکه سنواتی بنادر بوشهر در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفت /اهتمام ویژه دستگاه قضا برای خروج کامل کالاهای متروکه از بنادر استان
- پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی پروژه فاصلاب شهرهای شمالی استان بوشهر
- کرایههای حمل و نقل عمومی از امروز گران شد
- امروز شنبه یکم اردیبهشت؛ قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران
- قیمت طلا و سکه یک اردیبهشت۱۴۰۳/ سکه در یک قدمی کانال ۴۴ میلیون
- ریزپرنده چیست؟
- اگر ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟ (+عکس)
- علائم هشداردهنده حمله قلبی
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
اتحاد خبر-اکبر توسلی: يكي از اولين گامها در جهت اتصال بوشهر به شبكه ريلي كشور، در قالب مطالعات اتصال بوشهر به راه آهن جنوب به صورت راه آهن بوشهر ـ ماهشهر، در سال 1376 انجام پذيرفت. نتايج اين مطالعات نشان داد كه انتقال بار بندر بوشهر از طريق راه آهن جنوب كه خود در انتقال بار بندر امام بدليل وجود گلوگاه راهآهن درود ـ انديمشک دچار مشكلات فراوان و ...
*اکبر توسلی
تاريخچه احداث راه آهن در استان بوشهر به نزديک يک قرن گذشته باز ميگردد. در سال ۱۹۱۸ ميلادي، راه آهني از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کيلومتر توسط انگلستان کشيده شد. اين خط آهن كه بيشتر جنبه نظامي داشت، واردات کالاي انگلستان را نيز از طريق بوشهر آسان مينمود. در پايان جنگ جهاني نخست، انگلستان پيشنهاد فروش اين راه آهن را به شهرداري بوشهر ارائه داد که متأسفانه بودجه شهرداري اين شهر تکافوي خريد آن را نکرد و اين مسير توسط سازندگانش جمعآوري و مصالح آن به بصره انتقال يافت.
يكي از اولين گامها در جهت اتصال بوشهر به شبكه ريلي كشور، در قالب مطالعات اتصال بوشهر به راه آهن جنوب به صورت راه آهن بوشهر ـ ماهشهر، در سال 1376 انجام پذيرفت. نتايج اين مطالعات نشان داد كه انتقال بار بندر بوشهر از طريق راه آهن جنوب كه خود در انتقال بار بندر امام بدليل وجود گلوگاه راهآهن درود ـ انديمشک دچار مشكلات فراوان و عدم ظرفيت مي باشد، امكانپذير نخواهد بود. از سوي ديگر ميزان مسافران جابجا شده مابين اين دو بندر به ميزاني نخواهد بود كه بتواند به تنهايي اين راهآهن را توجيهپذير سازد.
در ادامه، در سال 1382، مطالعات راهآهن شيراز- بوشهر انجام پذيرفت. نتايج مطالعات، نشان ميداد كه اتصال بوشهر به شبكه ريلي از طريق شيراز كه در ادامه مسير اصفهان- شيراز در نظر گرفته شده بود، داراي توجيه فني-اقتصادي مناسب ميباشد. اين محور به طول نزديک به 439 کيلومتر از ايستگاه راهآهن مرودشت آغاز و نهايتاً به شهرستان بوشهر منتهي ميشود. علاوه بر اين، انشعاب اهرم تا بندر عسلويه نيز به طول نزديک به 205 كيلومتر، سبب اتصال بندر عسلويه كه از اصليترين مناطق فعال در عرصه صنعتي و به ويژه پتروشيمي كشور ميباشد، خواهد گرديد. لذا مجموعا طول كريدور ريلي شيراز- بوشهر- عسلويه به 647 كيلومتر ميباشد.
اتصال مستقيم استان و بندر بوشهر به شبكه سراسري راه آهن، پوشش ريلي منطقه پارس جنوبي و تامين تقاضاهاي ترابري زيرساختهاي صنعتي اين منطقه، امكان توسعه زيرساخت ريلي در آينده جهت پوشش منطقه پارس شمالي و افزايش ايمني حمل و نقل در منطقه و كاهش مصرف انرژي از جمله اهداف اصلي در احداث اين محور مي باشد.
ميزان ترافيک پيشبيني شده مسافري و باري اين محور در افق طرح به 2 ميليون نفر و 6 ميليون تن بار ميباشد. از كل بار پيش بيني شده براي محور، نزديک به 30 درصد مربوط به صنايع نفتي و پتروشيمي منطقه عسلويه ميباشد. ميزان ظرفيت محور نيز در همان سال، معادل با 11 ميليون تن بار ميباشد.
بررسي وضعيت استان بوشهر، نشان دهنده ظرفيت هاي عظيم استان در جذب گردشگر و حمل كالاي داخلي و بينالمللي ميباشد. به عنوان نمونه ميتوان به موارد زير اشاره نمود.
وضعيت گردشگري استان بويژه در ايام خاص به صورتي است كه به شهادت آمار، استان بوشهر در سالهاي اخير در ايام نوروز رتبه دوم جذب گردشگر را در ميان تمامي استان هاي کشور دارا بوده است. پيشبيني سازمان گردشگري استان حاکي از اين است که در نوروز 95، حداقل پنج ميليون نفر گردشگر به استان بوشهر سفر کردهاند.
وضعيت حمل كالا در سطح استان بوشهر به گونهاي است كه در سال 1393 طبق سالنامه آماري حمل و نقل جادهاي، بيش از 9.5 ميليون تن كالا از مبدا/ به مقصد ساير استانهاي كشور (به جز كالاي درون استاني) توسط شيوه جادهاي جابجا شده است. اين پتانسيل سترگ باري بندر بوشهر، سبب شده است كه تردد قابل توجه حجم وسايل نقليه سنگين در داخل شهر بوشهر و جادههاي اين استان، باعث بروز مشكلات ايمني، افزايش تصادفات و مشكلات ترافيك در سطح شهر بوشهر و جادههاي مواصلاتي آن گردد.
اتصال بوشهر به شبكه سراسري راهآهن، علاوه بر موارد فوقالاشاره، ازديدگاه بينالمللي و تقويت كريدورهاي بينالمللي ترانزيت شمال- جنوب نيز حائز اهميت ميباشد. اتصال بنادر امام خميني، بوشهر، بندر عباس و چابهار، سبب ايجاد نوار سراسري ريلي بينالمللي در جنوب كشور شده كه عبور بارهاي بينالمللي در كريدور شمال- جنوب را ميسر ميسازد.
نزديک به هشت سال ميباشد كه احداث اين مسير ريلي در دستور كار قرار گرفته است، اما متاسفانه، تاكنون از پيشرفت مطلوبي برخوردار نبوده است. با توجه به پيشرفت اجرايي محور، برآورد منابع اعتباري مورد نياز براي اتمام طرح به قيمت سال 1392، بیش از 3 هزار میلیارد تومان براساس مستندات فرمهاي سرمايهگذاري شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور بوده است که امروز این رقم افزایش هم یافته است.
در انتها، انتظار ميرود اين خواسته و مطالبه به حق مردم شريف استان بوشهر مورد توجه جدی دولت و مجلس قرار بگیرد؛ مردمی كه علاوه بر خدمات شاياني كه تاكنون به اين مرز و بوم ارائه نمودهاند، پاسداران و ميزبانان شایسته پايگاه دستاوردهاي هستهاي كشور (نيروگاه اتمی)، پایتخت نفت و گاز کشور (پارس جنوبی) و پایانه صادرات نفت ایران (خارگ) بوده اند.
تازه ترین خبرها
- نشست فرماندهان پایگاهها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
- چهار درصد باقیمانده از کالاهای متروکه سنواتی بنادر بوشهر در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفت /اهتمام ویژه دستگاه قضا برای خروج کامل کالاهای متروکه از بنادر استان
- پیشرفت بیش از ۹۰ درصدی پروژه فاصلاب شهرهای شمالی استان بوشهر
- کرایههای حمل و نقل عمومی از امروز گران شد
- امروز شنبه یکم اردیبهشت؛ قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران
- قیمت طلا و سکه یک اردیبهشت۱۴۰۳/ سکه در یک قدمی کانال ۴۴ میلیون
- ریزپرنده چیست؟
- اگر ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟ (+عکس)
- علائم هشداردهنده حمله قلبی
- بهترین زمان نوشیدن قهوه برای لاغری
- استاندار بوشهر: نقش سپاه در توفیقات نظام برجسته است
- سرمربی جدید تیم فوتبال تراکتور امروز انتخاب می شود
- پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس
- بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده/دلالها خطرناک هستند
- آغاز انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز
- بیمه زنان خانهدار برای نخستین بار در دولت سیزدهم عملیاتی شد
- دیدار حسین امیرعبداللهیان با دستیار ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد
- مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح
- افزایش ۲۳ درصدی صادرات گاز روسیه به اروپا
- دختر ۱۱ ساله زنی را که با مادرش درگیر شده بود، کشت!
- گزینه سرمربیگری سرخها برای فصل بعد مشخص شد
- تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد!
- ستاره استقلال زیر تیغ جراحی؛ زمان بازگشت به میادین مشخص شد
- تولد دوباره ستاره استقلال بعد از ۶ ماه
- تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
- 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
- استان بوشهر به کرویدر ترانزیتی اوراسیا، روسیه و کشورهای خلیج فارس تبدیل شده است
- پتروشیمیها حق ورزش و جوانان استان بوشهر را نادیده نگیرند
- تخصیص ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح فاضلاب گناوه و دیلم
- آزمون استخدام سازمان تامین اجتماعی در بوشهر برگزار شد
- سپاه نقشی غیر قابل انکار در توفیقات نظام جمهوری اسلامی داشته است
- هفته ای پر بارش پیش روی کشور/ ورود سامانه جدید از روز دوشنبه
- آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد
- فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
- جشنواره هندبال استان بوشهر برگزارشد
- تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
- حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و ۶ مجروح
- واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل
- پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه پاسداران
- بیانیه حشدالشعبی عراق درباره انفجار مهیب در یک پایگاه نظامی
- تصاویری از بهشت روی زمین در شمال ایران
- قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/01
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/01
- بانک قرضالحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
- پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
- شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریتهای مهمتری در جبهه غزه و لبنان داریم
- جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
- ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
- توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
واقعا باید به طراح این محور آفرین گفت و بهش جایزه داد!!! آخه کدوم آدم عاقلی یه مسیر رو این قدر طولانی طراحی می کنه؟؟!! یعنی باور کنیم این طرح و نقشه کارشناسی شده است؟ یعنی باور کنیم اعمال نفوذی تو طراحی این محور رخ نداده است؟ عبور این محور از دو شهر صدهزار نفری و چند منطقه پرجمعیت روستایی مسافر بیشتری در پی دارد یا از دو شهر کوچک 10 هزار نفری و یک شهر 80 هزار نفری ؟؟....
خدایا ظهور امام زمانمان را برسان شاید چند صباحی از دست این آدم های خدانشناس تونستیم راحت و بدون حق خوری زندگی کنیم. الهی آمین