امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 21 شهريور 1395 - 14:05

اتحاد خبر-اکبر توسلی: يكي از اولين گام‌ها در جهت اتصال بوشهر به شبكه ريلي كشور، در قالب مطالعات اتصال بوشهر به راه ‌آهن جنوب به صورت راه ‌آهن بوشهر ـ ماهشهر، در سال 1376 انجام پذيرفت. نتايج اين مطالعات نشان داد كه انتقال بار بندر بوشهر از طريق راه ‌آهن جنوب كه خود در انتقال بار بندر امام بدليل وجود گلوگاه راه‌آهن درود ـ انديمشک دچار مشكلات فراوان و ...

راه‌آهن بوشهر؛ نياز امروز، توسعه فردا

*اکبر توسلی

 

تاريخچه احداث راه آهن در استان بوشهر به نزديک يک قرن گذشته باز مي‌گردد. در سال ۱۹۱۸ ميلادي، راه آهني از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کيلومتر توسط انگلستان کشيده شد. اين خط ‌آهن كه بيشتر جنبه نظامي داشت، واردات کالاي انگلستان را نيز از طريق بوشهر آسان مي‌نمود. در پايان جنگ جهاني نخست، انگلستان پيشنهاد فروش اين راه آهن را به شهرداري بوشهر ارائه داد که متأسفانه بودجه شهرداري اين شهر تکافوي خريد آن را نکرد و اين مسير توسط سازندگانش جمع‌آوري و مصالح آن به بصره انتقال يافت.


يكي از اولين گام‌ها در جهت اتصال بوشهر به شبكه ريلي كشور، در قالب مطالعات اتصال بوشهر به راه ‌آهن جنوب به صورت راه ‌آهن بوشهر ـ ماهشهر، در سال 1376 انجام پذيرفت. نتايج اين مطالعات نشان داد كه انتقال بار بندر بوشهر از طريق راه ‌آهن جنوب كه خود در انتقال بار بندر امام بدليل وجود گلوگاه راه‌آهن درود ـ انديمشک دچار مشكلات فراوان و عدم ظرفيت مي ‌باشد، امكان‌پذير نخواهد بود. از سوي ديگر ميزان مسافران جابجا شده مابين اين دو بندر به ميزاني نخواهد بود كه بتواند به تنهايي اين راه‌آهن را توجيه‌پذير سازد.

در ادامه، در سال 1382، مطالعات راه‌آهن شيراز- بوشهر انجام پذيرفت. نتايج مطالعات، نشان مي‌داد كه اتصال بوشهر به شبكه ريلي از طريق شيراز كه در ادامه مسير اصفهان- شيراز در نظر گرفته شده بود، داراي توجيه فني-اقتصادي مناسب مي‌‌باشد. اين محور به طول نزديک به 439 کيلومتر از ايستگاه راه‌آهن مرودشت آغاز و نهايتاً به شهرستان بوشهر منتهي مي‌شود. علاوه بر اين، انشعاب اهرم تا بندر عسلويه نيز به طول نزديک به 205 كيلومتر، سبب اتصال بندر عسلويه كه از اصلي‌ترين مناطق فعال در عرصه صنعتي و به ويژه پتروشيمي كشور مي‌‌باشد، خواهد گرديد. لذا مجموعا طول كريدور ريلي شيراز- بوشهر- عسلويه به 647 كيلومتر مي‌‌باشد.


اتصال مستقيم استان و بندر بوشهر به شبكه سراسري راه آهن، پوشش ريلي منطقه پارس جنوبي و تامين تقاضاهاي ترابري زيرساخت‌هاي صنعتي اين منطقه، امكان توسعه زيرساخت ريلي در آينده جهت پوشش منطقه پارس شمالي و افزايش ايمني حمل و نقل در منطقه و كاهش مصرف انرژي از جمله اهداف اصلي در احداث اين محور مي باشد.

ميزان ترافيک پيش‌بيني شده مسافري و باري اين محور در افق طرح به 2 ميليون نفر و 6 ميليون تن بار مي‌باشد. از كل بار پيش بيني شده براي محور، نزديک به 30 درصد مربوط به صنايع نفتي و پتروشيمي منطقه عسلويه مي‌باشد. ميزان ظرفيت محور نيز در همان سال، معادل با 11 ميليون تن بار مي‌باشد.

بررسي وضعيت استان بوشهر، نشان دهنده ظرفيت‌ هاي عظيم استان در جذب گردشگر و حمل كالاي داخلي و بين‌المللي مي‌باشد. به عنوان نمونه مي‌توان به موارد زير اشاره نمود.

وضعيت گردشگري استان بويژه در ايام خاص به صورتي است كه به شهادت آمار، استان بوشهر در سال‌هاي اخير در ايام نوروز رتبه دوم جذب گردشگر را در ميان تمامي استان هاي کشور دارا بوده است. پيش‌بيني‌ سازمان گردشگري استان حاکي از اين است که در نوروز 95، حداقل پنج ميليون نفر گردشگر به استان بوشهر سفر کرده‌اند.
 
وضعيت حمل كالا در سطح استان بوشهر به گونه‌اي است كه در سال 1393 طبق سالنامه آماري حمل و نقل جاده‌اي، بيش از 9.5 ميليون تن كالا از مبدا/ به مقصد ساير استان‌هاي كشور (به جز كالاي درون استاني) توسط شيوه جاده‌اي جابجا شده است. اين پتانسيل سترگ باري بندر بوشهر، سبب شده است كه تردد قابل توجه حجم وسايل نقليه سنگين در داخل شهر بوشهر و جاده‌هاي اين استان، باعث بروز مشكلات ايمني، افزايش تصادفات و مشكلات ترافيك در سطح شهر بوشهر و جاده‌هاي مواصلاتي آن گردد.

اتصال بوشهر به شبكه سراسري راه‌آهن، علاوه بر موارد فوق‌الاشاره، ازديدگاه بين‌المللي و تقويت كريدورهاي بين‌المللي ترانزيت شمال- جنوب نيز حائز اهميت مي‌باشد. اتصال بنادر امام خميني، بوشهر، بندر عباس و چابهار، سبب ايجاد نوار سراسري ريلي بين‌المللي در جنوب كشور شده كه عبور بارهاي بين‌المللي در كريدور شمال- جنوب را ميسر مي‌سازد.


نزديک به هشت سال مي‌باشد كه احداث اين مسير ريلي در دستور كار قرار گرفته است، اما متاسفانه، تاكنون از پيشرفت مطلوبي برخوردار نبوده است. با توجه به پيشرفت اجرايي محور، برآورد منابع اعتباري مورد نياز براي اتمام طرح به قيمت سال 1392، بیش از 3 هزار میلیارد تومان براساس مستندات فرم‌هاي سرمايه‌گذاري شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور بوده است که امروز این رقم افزایش هم یافته است.

در انتها، انتظار مي‌رود اين خواسته و مطالبه به حق مردم شريف استان بوشهر مورد توجه جدی دولت و مجلس قرار بگیرد؛ مردمی كه علاوه بر خدمات شاياني كه تاكنون به اين مرز و بوم ارائه نموده‌اند، پاسداران و ميزبانان شایسته پايگاه دستاوردهاي هسته‌اي كشور (نيروگاه اتمی)، پایتخت نفت و گاز کشور (پارس جنوبی) و پایانه صادرات نفت ایران (خارگ) بوده اند.


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1396/09/12 - 13:39
0
0
مسیر شیراز مرودشت فراشبند اهرم بوشهر را آنقدر طولانی انتخاب کرده اند که بعد از گذشت 12 سال از طراحی مسیر برای هیچ سرمایه گذاری مقرون به صرفه نیست فقط مقداری از بودجه کشور هزینه و رها شد .ودر صورت ساخت کلیه دست اندرکاران ساخت آن به علت مسافت بیش از هد حاضر به استفاده از آن نیستند.
1396/07/18 - 09:53
0
1
با سلام طرح راه آهن بوشهر بندرامام قطعه ای از مسیر ریلی بندرعباس ماهشهر است که بصورت کمربند ساحلی بنادر و مناطق اقتصادی جنوب کشور را پوشش می دهد که مسیری استراتژیک و موثر درسطح ملی و داستانی است و از نیازهای ضروری کشوراست که مطالعات ان انجام گرفته و در مرحله آجرا باکمال تاسف با دخالت عده ای به هدف اینکه مسیر بوشهر شیراز را پیش بیندازند موجب تاخیر و توقف این طرح شدند که حالا متوجه شده اند اشتباه کرده اند. زیرا مسیر بندرامام اندیمشک دو خطه شده د ثانی مسافرین که نمی خواهند فقط بین دو بندر بوشهر و ماهشهر رفت آمد کنند. طرح مصوب و کارشناسی شده اصلی به علت اینکه در مسیری کوتاهتر و هموار می گذرد بسیار سریع تر به اتمام می رسد. همزمان می می شود با سرمایه خارجی مسیر شیراز را تکمیل کرد.


1395/06/22 - 19:26
0
1
من اگرجای نماینده دشتستان بودم تا زمانی که راه آهن خط اصلی درشهربرازجان عبورنکند وایستگاهی درنزدیکی شهرحوزه استحفاظی اش نداشته باشداجازه اجرایی شدنش را می گرفتم امیدوارم نماینده ما هم بتونه تاریخ راتکرارکنه مثل اجدادش که بااحداث مدرسه سعادت نام خودرا درتارخ ماندگارکردند/ج
1395/06/21 - 17:45
1
3
طرح مسیر این راه اهن خنده دارترین طرح در نوع خود است.اه مردم دشتستان بزرگ است که این طرح به سرانجامی نمیرسد./ص
1395/06/21 - 16:54
1
3
با سلام
واقعا باید به طراح این محور آفرین گفت و بهش جایزه داد!!! آخه کدوم آدم عاقلی یه مسیر رو این قدر طولانی طراحی می کنه؟؟!! یعنی باور کنیم این طرح و نقشه کارشناسی شده است؟ یعنی باور کنیم اعمال نفوذی تو طراحی این محور رخ نداده است؟ عبور این محور از دو شهر صدهزار نفری و چند منطقه پرجمعیت روستایی مسافر بیشتری در پی دارد یا از دو شهر کوچک 10 هزار نفری و یک شهر 80 هزار نفری ؟؟....
خدایا ظهور امام زمانمان را برسان شاید چند صباحی از دست این آدم های خدانشناس تونستیم راحت و بدون حق خوری زندگی کنیم. الهی آمین
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • اگر ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟ (+عکس)
  • شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم
  • فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 6 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 7 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 19 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 19 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری 1 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 7 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 7 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...