امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 10 شهريور 1395 - 16:08
در نشست خبری مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر;

اتحاد خبر:منطقه کوه سیاه و شاهزاده ابراهیم جزء مناطق شکار ممنوع/بوشهر مرکز پایلوت کشور برای پرداخت خسارت طرح حفاظت از پلنگ آسیایی/در طرح مطالعات جزایر 800 جوجه را حلقه گذاری کردیم/بررسی پایش آنلاین واحدهای صنعتی از طریق سازمان محیط زیست کشور/نصب دستگاه سنجش آلودگی هوای محیطی برای کلیه شهرها/اجرای طرح ملی موسیقی سبز ...

اتحاد خبر-زهره عرب: مدیر کل حفاظت محیط زیست در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت: محیط زیست بستر حیات است، بستر کلیه فعالیت های ما بر روی یک بستر زنده یعنی محیط زیست است که همه ی ما هم بر آن تاثیر گذاشته و هم از آن تاثیر می گیریم و اگر برنامه ریزی نکنیم و یا فاکتورهای استاندارد را مدنظر قرار ندهیم باعث می شود بحران یا تخریب به وجود بیاید و این در نهایت به ضرر کل حیات و در جوامع نگران کننده است.

منطقه کوه سیاه و شاهزاده ابراهیم جزء مناطق شکار ممنوع

حسین دلشب با اشاره به اینکه در استان ما نزدیک به 6.8 درصد از مساحت تحت مدیریت محیط زیست است، گفت:
ما با توجه به ارزش های زیستگاهی و تنوع زیستی که یک منطقه دارد مطالعه و بررسی ها را انجام داده و به شورای عالی محیط زیست فرستاده ایم. در سال 95 کوه بیرمی بعنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد، مناطقی مثل کوه سیاه و منطقه شاهزاده ابراهیم نیز جزء مناطق شکار ممنوع اعلام شدند. مناطق دیگری را نیز پیشنهاد کرده ایم که اگر اضافه بشود این میزان به 10 درصد می رسد و اگر این روند ادامه داشته باشد تا چند سال آینده به نرم جهانی می رسیم.

به گزارش اتحاد خبر، وی اضافه کرد: در استاندارد جهانی باید حدود 12 درصد از مناطق بعنوان مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت محیط زیست باشند.


بوشهر مرکز پایلوت کشور برای پرداخت خسارت طرح حفاظت از پلنگ آسیایی

دلشب تصریح کرد: در طرح حفاظت از پلنگ آسیایی به عنوان یک طرح اجتماع محور با مشارکت مردم محدوده تنگ ارم دشتستان تا گیسکان را در محدوده وسیعی دوربین گذاری کرده ایم و زیستگاه پلنگ را نیز شناسایی کردیم. با مشارکت دفتر حیات وحش، صندوق ملی محیط زیست و بیمه کل آن منطقه را بیمه کرده ایم و خسارات هرگونه حمله به دام های محلی یا آسیب از طرف حیات وحش را به مردم آن منطقه پرداخت کرده ایم. این طرح برای اولین بار در بوشهر شروع شد و بوشهر مرکز پایلوت کشور برای پرداخت خسارت این بیمه است.

در طرح مطالعات جزایر 800 جوجه را حلقه گذاری کردیم

حسین دلشب عنوان کرد: خوشبختانه ما در طرح مطالعات جزایر - هر سال در تابستان که فصل مهاجرت پرستوهای دریائی است انجام می گیرد- انجام داده ایم. امسال در چند مرحله 800 جوجه را حلقه گذاری کردیم. با حلقه گذاری می توانیم عمر این جوجه ها و مسیر مهاجرت آنها را تشخیص بدهیم.

دلشب افزود: برای لاک پشت ها نیز تک زده می شود که این کار به شکل نصب یک پلاک و پلاک گذاری انجام می شود.

اجراء کارگاه شهروند سبز در 31 شهر

مدیر کل حفاظت محیط زیست در خصوص طرح شهروند سبز گفت: در بحث آموزش و در طرح امید اجتماعی ما طرح شهروند سبز را پیشنهاد کردیم. در تمام شهرستان ها یک سمن محیط زیستی معرفی شده و اعلام موجودیت کرد و در هر شهر توسط NGO های همان شهر طرح شهروند سبز را آموزش دادیم. در 31 شهر آموزش محیط زیست کارگاه شهروند سبز را اجرا کردیم.

آموزش در مدارس و طرح محیط بان از مهر ماه

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهار داشت: آموزش در مدارس و طرح محیط بان از مهر ماه دوباره شروع می شود و توسط محیط بانان در مدارس آموزش انجام می شود.


از نظر مشکلات زیست محیطی واحدهای صنعتی و اثرات سوء آنها هیچگونه تعارفی نداریم

حسین دلشب در پاسخ به وضعیت مجوز زیست محیطی برای احداث پتروشیمی دشتستان به خبرنگار اتحاد خبر گفت: درخواست احداث پتروشیمی از طرف اداره مسکن و شهرسازی به ما ابلاغ شده است. ما اعلام کرده ایم که واحدهای پتروشیمی در هر مقیاس باید گزارش ارزیابی زیست محیطی ارائه بدهند که این گزارش در مرحله مکان یابی و امکان سنجی یک واحد صنعتی است که توسط مشاور ذی صلاحی که سازمان مدیریت تایید کرده است انجام می شود.

وی افزود: پس از تهیه ی این گزارش بازدید از زمین و محدوده توسط ما انجام می شود و یک کمیته زیست محیطی استانی تشکیل می شود که اعضا آن متشکل از استانداری، یک NGO، یک استاد دانشگاه، نماینده سازمان آب، نماینده علوم پزشکی و نماینده اداراتی که با محیط زیست در ارتباط هستند می باشد، مشاور این طرح را ارائه و همه اعضا سولات و دغدغه ها را مطرح کرده و نظر می دهند. این نظرات به همراه نظر مردم آن منطقه جمع بندی به کمیته حفاظت محیط زیست در تهران ارسال می شود. کمیته حفاظت محیط زیست در تهران نیز متشکل از نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی، نماینده محیط زیست، نماینده وزارت صنایع، نماینده وزارت نفت، نمایندگان دانشگاه تهران، و یک نماینده کل NGO های کشور است که در آنجا نیز بررسی های لازم انجام می شود.

دلشب تصریح کرد: در خصوص پتروشیمی دشتستان استعلام از جهاد کشاورزی با توجه به اینکه این منطقه سابقه کشت داشته است و با توجه به اینکه منابع آبی موردنیاز این طرح باید از منابع قابل قبول تامین بشود مکاتبات انجام شده، در مکاتبه با سازمان آب هنوز جوابی اعلام نشده است. البته جهاد کشاورزی نیز در پاسخ خود اعلام کرد که استعلام باید از جهاد کشاورزی و مراکز علمی کشور پاسخ گرفته شود.

وی افزود: در چند روز گذشته به همراه رئیس جهاد کشاورزی استان زمین را مجددا دیدیم. کلیه فاکتورهای زیست محیطی این طرح جمع بندی و نظر مردم هم پرسیده می شود. از نظر مشکلات زیست محیطی و اثرات سوء یک واحد صنعتی هیچگونه تعارفی نداریم و مجوز کار غیرکارشناسی داده نخواهد شد. ما بصورت شفاف، دقیق و صریح پاسخ خود را اعلام می کنیم.


مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: اگر قرار باشد توسعه و اشتغال صورت بگیرد ولی طبیعت را تخریب کند این توسعه ناپایدار خواهد بود، و این را وظیفه خود می دانیم که اطلاعات کارشناسی و اثرات، مشکلات و عوارض هر پروژه را به گوش مسئولان ارشد استان برسانیم.

اجازه نمی دهیم فعالیتی بدون مجوز زیست محیطی انجام شود

دلشب در خصوص مسئولیت های وزارت نفت در قبال مناطق تحت توسعه خود و اینکه وزارت نفت تابحال در استان بوشهر مسئولیت های خود را انجام داده است، به خبرنگار اتحاد خبر گفت: در طرح های توسعه ای وزارت نفت در استان مثل حوزه های مشترک گازی که با قطر داشتیم به نحوی فعالیت های شتاب زده ای در جنوب استان شکل گرفت، و با شکل گیری تجمع سنگینی از فعالیت ها در یک نقطه مشکلاتی بوجود آمد. الان برای فعالیت های بزرگی که در آینده شکل خواهد گرفت بایست درخواست مجوز و استعلام از محیط زیست گرفته شود. کلیه مطالعات ارزیابی زیست محیطی، مدیریت بحران، مخاطرات زیست محیطی و ... از آنها خواسته می شود، و از طرف ریاست محیط زیست با وزیر نفت مکاتبه شده است که قبل از اخذ این مجوزها حق هیچگونه فعالیتی را نخواهند داشت. هر فعالیتی هم بدون اخذ این مجوزها انجام شود در هر مرحله ای جلو آن کار را خواهیم گرفت. ما اجازه نمی دهیم فعالیتی بدون مجوز زیست محیطی انجام شود.

دلشب عنوان کرد: خوشبختانه در وزارت نفت مطالعاتی در خصوص رفع آلودگی های عسلویه ابلاغ شده است. وضعیت زیست محیطی و جنبه های زیست محیطی منطقه دقیقا ارزیابی شده و طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ابلاغ شده و ما کمیته نظارتی تشکیل داده ایم و کار نظارت را انجام می دهیم، ان شالله هر چه سریع تر شاهد اجرای این دستور که در تفاهم نامه ی بین محیط زیست و وزارت نفت نیز نوشته شده است باشیم.


بررسی پایش آنلاین واحدهای صنعتی از طریق سازمان محیط زیست کشور

دلشب در رابطه با شیوه تعیین حق آلایندگی برای صنایع در سازمان محیط زیست و وضعیت شرکت سیمان دشتستان از نظر میزان آلایندگی به خبرنگار اتحاد خبر گفت: وظیفه معاونت پایش در اداره حفاظت محیط زیست بررسی و بازدید از کلیه واحدهای صنعتی و مطالعه آلودگی این واحدها است.

وی افزود: ما بسیاری از واحدهای صنعتی را وادار به نصب سیستم های آنلاین کرده ایم. برای مثال در اتاق پایش ما کلیه ی خروجی های فلر سیمان دشتستان دیده و ثبت می شود ، و ما کل اطلاعات این واحدها را داریم.

دلشب تصریح کرد: خروجی یک فعالیت از نظر استاندارد دستورالعمل مشخصی دارد، فاکتور آلایندگی براساس استانداردهای بین المللی تدوین شده است، برای مثال ممکن است یک فاکتور آلایندگی 24 ساعته محاسبه می شود، یا برخی از فاکتورها ماهانه یا سالانه محاسبه می شوند. واحدها هر سه ماه یک بار باید گزارش خوداظهاری را از طریق آزمایشگاهی که مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است گرفته و برای ما بفرستند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به پایش آنلاین واحدهای صنعتی گفت: پایش آنلاین واحدها را هم داریم، فعالیت های هر واحد از نظر پسماند ، فاضلاب و ... توسط یک تیم و براساس دستورالعمل ها بررسی و جمع بندی می شود. سپس نتیجه آزمایشات و میزان آلودگی و مدیریت زیست محیطی آن واحد را تدوین و در اختیار معاونت محیط زیست قرار می دهیم. پایش آنلاین از طریق سازمان محیط زیست کشور نیز بررسی می شود.


نصب دستگاه سنجش آلودگی هوای محیطی برای کلیه شهرها

حسین دلشب افزود: ما در حال نصب دستگاه سنجش آلودگی هوای محیطی برای کلیه شهرها هستیم تا همه مردم به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. امسال در گناوه و برازجان این دستگاه راه اندازی شده است، در بوشهر هم از قبل وجود داشته و حتی در کنگان و عسلویه هم این کار انجام می شود. در سایت اداره کل محیط زیست نیز می توانید نتیجه پایش آنلاین واحدها را ببینید. میزان آلایندگی ها و آلودگی بایست با آمار و مستند باشد.


اجرای طرح ملی موسیقی سبز در اردیبهشت 96

وی ادامه داد: طرح خوانش زیست محیطی نیز به مدت چند ماه است که هر هفته در اداره کل محیط زیست اجرا می شود. پارسال جشنواره بین المللی فیلم سبز را در استان اجرا کردیم و جایزه هم گرفتیم، و امسال نیز طرح موسیقی سبز را در اردیبهشت 96 خواهیم داشت.



کانال تلگرام اتحادخبر

مرتبط:

نظرات کاربران
1395/06/11 - 15:10
0
0
این قانونی که حفاظت میط زیست برای پتروشیمی دشتستان گذاشته اولان بایددوراین پتروشیمی راخط کشید وبعداگراین قانون برای تمام استان بوددیگراستان ما هیچ مشکل زیست محیطی نخواهدداشت
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...