امروز: شنبه 01 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 31 تير 1395 - 10:41

اتحادخبر: چیزی تا بازگشت هیجان به فوتبال ایران نمانده است.

اتحادخبر: شمارش معکوس برای شروع لیگ برتر آغاز شده و دوباره هیجان و جنجال به فوتبال ایران برمی‌گردد و همه‌چیز از نو آغاز می‌شود. اگرچه لیگ باکیفیتی نداریم و فقط لقب حرفه‌ای را یدک می‌کشد اما باز هم بدون این لیگ چیزی کم است در این فوتبال. لیگی که امسال روی کاغذ ٣ مدعی بزرگ و قدرتمند (استقلال، پرسپولیس و تراکتور) دارد. ٣ تیمی که هرکدام تا بن دندان مسلح شده‌اند و آماده جنگی بزرگ برای قهرمانی هستند. هر سه مدعی امسال لیگ تشنه قهرمانی هستند و در این راه جدال سختی را با هم خواهند  داشت. حتماً هر تیمی که بتواند در جدال‌های رودررو با بقیه مدعیان پیروز باشد شانس بیشتری برای قهرمانی خواهد داشت. از کنار تیم‌هایی مثل سپاهان، گسترش و حتی سایپا هم نمی‌توان به سادگی عبور کرد اما احتمال حضور این تیم‌ها در معادله قهرمانی کم است. تیم‌های دیگر  لیگ هم یا تقویت شده‌اند یا تضعیف. حدس زدن گزینه‌های سقوط هم کار زیاد سختی نیست اما فوتبال ایران است و‌هزار جور اتفاق غیرقابل پیش‌بینی که ممکن است تمام معادلات را به هم بریزد. در ادامه وضع ١٦ تیم لیگ برتر را در ادامه لیگ بررسی خواهیم کرد.

پرسپولیس؛ آرزوهای پروفسور

پرسپولیس مدل جدید روی کاغذ چیزی برای قهرمانی کم ندارد. سرمربی حرفه‌ای اروپایی، جمعی از ستاره‌های فوتبال ایران و جوانان با انگیزه که فصل پیش با اعتماد برانکو در فوتبال ایران مطرح شدند. مهم‌ترین ویژگی پرسپولیس امسال نداشتن نقطه ضعف‌سال گذشته است. جایی که سوشا مکانی اگر بود که با اشتباهات عجیبش پرسپولیس را به دردسر می‌انداخت و اگر هم نبود با حاشیه‌هایش تیم را دچار دردسر می‌کرد. برانکو با کنار گذاشتن بازیکنانی مثل بنگر و نورمحمدی و جذب مهره‌هایی چون سیدجلال حسینی، ماهینی، بیرانوند و نگه داشتن طارمی می‌خواهد برای قهرمانی بجنگد. البته پرسپولیس یکی از ستاره‌های فصل پیش یعنی رامین رضائیان را ندارد و باید دید پروفسور برای او جانشین پیدا کرده یا نه. پرسپولیس روی کاغذ از اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی است و هواداران این تیم امید زیادی دارند با توجه به بازی‌های زیبای قرمزها، برانکو امسال بتواند اولین جامش را در فوتبال ایران به‌دست بیاورد و به طلسم ٩‌سال قهرمان نشدن قرمزها پایان دهد.

استقلال؛ پرستاره و باانگیزه

استقلال با تغییرات زیادی پا به فصل جدید می‌گذارد. منصوریان به تیم محبوبش در قامت سرمربی برگشته و در اولین قدم بازیکنانی را که فکر می‌کرد ممکن است در طول فصل تیمش را دچار حاشیه کنند کنار گذاشت. باشگاه استقلال هم تا جایی که توانست بازیکنان موردنظر او را جذب کرد. ستاره‌هایی مثل کاوه رضایی، بختیار رحمانی، وریا غفوری و کنعانی‌زادگان انتظارات را از تیم منصوریان بالا برده است. مهم‌ترین برگ برنده استقلال حفظ ستاره‌های فصل گذشته مثل رحمتی، مگویان و ابراهیمی است که توانست استقلال را به‌عنوان موفق‌ترین تیم در فصل نقل و انتقالات معرفی کند. به این تیم پرستاره احتمالاً احسان حاج صفی هم اضافه می‌شود تا یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر تشکیل شود. تصاویر تمرینات استقلال هم نشان از انگیزه بالای منصوریان و آمادگی بازیکنان این تیم دارد که حسابی استقلالی‌ها را به آینده تیمشان امیدوار کرده است. تنها مشکلی که می‌تواند باعث ناکامی استقلال شود بی‌تجربگی منصوریان در هدایت تیم‌های پرطرفدار است.
 
تراکتور؛ بازگشت ژنرال به روزهای اوج

امیر قلعه‌نوعی پارسال تراکتور را در رده یازدهم جدول تحویل گرفت و با فاصله یک امتیاز نسبت به استقلال چهارم لیگ کرد. قلعه نوعی اگرچه بازیکنان موثری مثل شجاع خلیل‌زاده و بختیار رحمانی را از دست داد اما تیمش آن‌قدر پرستاره و منسجم هست که غصه نبودن این دو بازیکن را نخورد. بازیکنانی مثل علیرضا رمضانی، بنگر، محمد نوری، ادینیو، کرار، محمد ابراهیمی و شهرام گودرزی خریدهای خوب تراکتور هستند. درواقع جنس قلعه‌نوعی در تراکتور جور است و او می‌تواند بعد از سال‌ها قهرمانی لیگ برتر را به تبریز ببرد. تراکتور اگر بتواند در بازی‌های مستقیم با رقیبانی چون استقلال و پرسپولیس از آنها پیشی بگیرد، می‌تواند امید زیادی به قهرمانی داشته باشد. قدرتمند بودن تراکتور می‌تواند جذابیت و هیجان لیگ شانزدهم را بیشتر و بازی‌های این تیم با بقیه مدعیان را تبدیل به فینال‌های حساس لیگ کند.

سپاهان؛ به دنبال روزهای خوش
 
سپاهان بعد از قهرمانی تراژیک در لیگ چهاردهم تا جایی که توانست در‌سال گذشته بد بود. عنوان یازدهمی بدترین نتیجه تاریخ سپاهان در لیگ برتر بود. این تیم قبلا در لیگ اول نهم شده بود و در لیگ چهارم عنوان دهمی را به‌دست آورد تا در سالی که سه سرمربی به خود دید عنوانی بهتر از یازدهمی نصیبش نشد. حالا سپاهان با سرمربی قهرمان فصل گذشته و تیمی که کاملا متحول شده می‌خواهد به سطح اول فوتبال برگردد. ویسی در اولین قدم بازیکنان قدیمی و پا به سن گذاشته سپاهان مثل عقیلی، احمدی و گردان را کنار گذاشت و تیمش را جوان کرد. او با نویدکیا هم کاملا سیاستمدارانه برخورد کرد تا جایی که نویدکیا با نوشتن نامه معذرت‌خواهی به تمرینات سپاهان برگشت و ویسی این حاشیه بزرگ را فعلا برای تیمش حل کرد. او به قول خودش برای متحول‌کردن سپاهان به اصفهان رفته و باید دید می‌تواند به این هدف بزرگ برسد و سپاهان را به دوران اوجش برگرداند یا نه.
 
استقلال خوزستان؛ باز هم شگفتی‌ساز؟

شگفتی‌ساز فصل قبل را نمی‌توان جزو مدعیان فصل آینده به حساب آورد، مگر این‌که باز هم شگفتی ساز شوند. استقلال خوزستان ویسی و خسوس دو عامل قهرمانی فصل پیش را از دست داد. سرمربی جوان این تیم پورموسوی است که امید زیادی به تیمش دارد و دستیار و تئوریسین اصلی ویسی بوده است. استقلال اسکلت تیم فصل قبل را حفظ کرده و این مهم‌ترین ویژگی‌اش است. شاید استقلال خوزستان بتواند در این فصل سهمیه آسیایی‌اش را حفظ کند اما قهرمانی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

صبا؛مدعی سقوط

صبا می‌تواند یکی از مدعیان اصلی سقوط به لیگ دسته اول باشد. تیمی که به دلیل مشکلات مالی علی دایی و چند بازیکن آن را رها کردند تا صمد مرفاوی، روی نیمکت این تیم بنشیند. صبا با توجه به وضعیتی که دارد و مشکلات مالی که همیشه با آن درگیر بوده به احتمال زیاد یکی از کاندیداهای سقوط خواهد بود.

فولاد؛ در محدوده قرمز

بالاخره دراگان اسکوچیچ از فولاد رفت تا نعیم سعداوی به آرزوی همیشگی‌اش برسد و روی نیمکت فولاد بنشیند. فولاد امسال دست به جوانگرایی زده و ترجیح داده به جای خرید از بازار نقل و انتقالات از تیم‌های پایه استفاده کند. شاید فولاد بتواند امسال باز هم پدیده به فوتبال ایران معرفی کند اما نمی‌تواند جزو مدعیان حضور در نیمه بالای جدول باشد.
 
صنعت نفت؛ در نزدیکی سقوط
 
بقا در لیگ برتر کاری دشوار برای صنعت نفت است. تیمی که با نادر دست‌نشان می‌خواهد لیگ را آغاز کند و به جز رضا نوروزی و عقیل اعتمادی بازیکن شناخته شده و در حد لیگ برتر ندارد. نماینده آبادان که با دست خالی وارد لیگ برتر می‌شود کار دشواری در این ماراتن طولانی و نفسگیر دارد و باید تلاش زیادی برای بقا در لیگ داشته باشد.
 
نفت؛ در اندیشه بقا

نفتی‌ها بعد از این‌که در تهران ماندگار شدند، فرصت زیادی برای جشن و پایکوبی نداشتند. اسپانسر پرسپولیسی این باشگاه اول افشین پیروانی و بعد علی دایی را به‌عنوان سرمربی تیم انتخاب کرد. نفت تقریبا همه ستاره‌هایش به جز امیرارسلان مطهری را در فصل نقل و انتقالات از دست داد. بیرانوند، جلال حسینی، وحید امیری، علی قربانی و کوروشی از نفت رفتند و بازیکنانی مثل آل‌نعمه و محمد قاضی جذب شدند. به نظر می‌رسد تیم علی دایی نتواند برای موفقیت بزرگی در لیگ تلاش کند. این تیم نهایتا می‌تواند به بقا در لیگ فکر کند چون خیلی دیر تکلیفش روشن شد و ستاره‌ای هم ندارد که روی آن حساب کند.
 
ذوب آهن؛ فقط جام حذفی

تیم یحیی گل‌محمدی با قهرمانی در جام حذفی عملکرد ناامیدکننده‌اش در لیگ را جبران کرد. تیم یحیی امسال مهم‌ترین ستاره‌اش را از دست داد. رفتن کاوه ضایی و پیدا نکردن جانشین برای او بزرگترین نقطه ضعف ذوب‌آهن است. آنها حسن‌زاده را هم به سایپا فروختند و در کمال تعجب با خونسردی در فصل نقل و انتقالات عملکرد سایر تیم‌ها را به نظاره نشستند. ذوب‌آهن چند ماه حدادی‌فر میدان‌دارش را هم در اختیار ندارد تا یحیی با چالش بزرگی روبه‌رو شود. با توجه به نقل و انتقالات این تیم به نظر می‌رسد ذوب‌آهن امسال هم بخواهد کوتاه‌ترین راه را برای کسب سهمیه و موفقیت انتخاب کند:  جام حذفی. چون بعید است زور این تیم به بزرگانی چون استقلال، پرسپولیس و تراکتور برسد.
 
پیکان؛ آسانسور رفت و برگشت به لیگ یک

پیکان، این باشگاه متمول تهرانی در سال‌های اخیر درحال رفت و آمد به لیگ یک و لیگ برتر بوده است. این تیم دو‌سال گذشته با خریدهای گرانقیمت مثل مهدی رحمتی و ساموئل می‌خواست شگفتی‌ساز لیگ برتر شود اما دوباره به لیگ یک برگشت و با مرزبان دوباره لیگ برتری شد. پیکانی‌ها امسال را با آقا معلم فوتبال ایران آغاز کرده‌اند. مجید جلالی برخلاف همیشه که دست به جوانگرایی می‌زند در پیکان به سراغ قدیمی‌ها هم رفته تا تیمش تلفیقی از جوان‌ها و باتجربه‌ها باشد. او امیدوار است با حضور بازیکنانی مثل رحمان احمدی، امیرحسین صادقی و آرش برهانی که هر سه آخرین سال‌های فوتبال‌شان را سپری می‌کنند بتواند پیکان را در لیگ برتر نگه دارد.
 
سایپا؛ مطمئن و بدون حاشیه

سایپا با مجید جلالی نتوانست آسیایی شود تا آقا معلم از جمع نارنجی‌پوشان کنار گذاشته شود و فرکی که یک نیم فصل استراحت کرد روی نیمکت این تیم بنشیند. او بعد از دو قهرمانی پی در پی با فولاد و سپاهان، با ناملایمتی از سپاهان کنار گذاشته شد و ترجیح داد مدتی استراحت کند. او در نقل و انتقالات با کنار گذاشتن بازیکنانی مثل مهدی دغاغله، آندرانیک تیموریان، مجید ایوبی، میلاد میداوودی و مسعود ابراهیم‌زاده به سمت جوان کردن تیمش رفت. او شاه مهره تیمش را از ذوب‌آهن آورد تا مشکل گلزنی سایپا را با مسعود حسن‌زاده حل کند. فرکی جوانان خوب و با انگیزه‌ای مثل مهدی ترابی دارد و روی آنها هم حساب ویژه‌ای باز کرده است. باید دید فرکی می‌تواند موفقیتش با فولاد و سپاهان را با سایپا هم تکرار کند یا نه.
 
گسترش؛ حمله به سهمیه
 
شگفتی‌ساز لیگ شانزدهم می‌تواند تیم دوم تبریز باشد. تیمی که سرمربی باهوشی مثل فراز کمالوند دارد که توانست در فصل نقل و انتقالات به خوبی نقاط ضعف تیمش را پوشش دهد. باشگاهی که مالک متمول آن تمام امکانات و سخت افزارهای لازم برای موفقیت را در اختیار تیم قرار داده و هیچ بعید نیست که تیم امسال فراز کمالوند بتواند آرزوی آسیایی شدن گسترشی‌ها را برآورده کند. گسترشی‌ها یکی از اصلی‌ترین عوامل قهرمانی فصل گذشته استقلال خوزستان را در اختیار دارند و امیدوارند خسوس شاهکارهای فصل گذشته را برای آنها هم تکرار کند. خلعتبری و پریرا هم از نصف جهان به تبریز کوچ کردند تا کنار ستاره‌های فصل قبل مثل باتیستا و داریوش شجاعیان این تیم را به سرمنزل مقصود برسانند.
 
پدیده؛معمولی در میانه جدول

خیلی بعید است که تیم اول شهر مشهد امسال هم بتواند شگفتی خاصی از خودش نشان دهد. پدیده که فصل گذشته روزهای پر فراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشت، در میانه دوم جدول قرار گرفت. این تیم برای امسال هم سورپرایز خاصی در فصل نقل و انتقالات رو نکرد. مهاجری به‌عنوان سرمربی ماندگار شد. شهاب گردان که در لیست مازاد طلایی‌پوشان اصفهان بود بعد از سال‌ها دوباره به مشهد برگشت و کفشگری کنار گذاشته شده توسط پرسپولیس هم به این تیم پیوست. میلاد کمندانی و خرسندنیا هم جوانانی هستند که شاید بتوانند به‌عنوان پدیده‌های جوان خودشان را مطرح کنند. احتمالا پدیده امسال هم مثل‌سال گذشته تیمی معمولی در میانه‌های جدول است.
 
ماشین‌سازی؛ نخستین حضور در لیگ برتر

تیم قدیمی تبریز برای نخستین‌بار توانست طعم حضور در لیگ برتر را بچشد. رسول خطیبی، با این تیم از لیگ برتر به لیگ یک آمد تا ماشین‌سازی سومین تیم تبریزی باشد که با خطیبی به لیگ برتر می‌آید. با حضور آندو که وزنه سنگینی در ماشین سازی خواهد بود و با بودن بازیکنان جوان و با انگیزه این تیم می‌تواند یکی از شگفتی‌سازان لیگ باشد. خطیبی امسال پیام صادقیان را هم به تبریز برده تا بلکه او را احیا کند.
 
سیاه جامگان؛ بقا ادامه دارد
 
سیاه جامگان یکی از تیم‌هایی بود که در فصل گذشته احتمال زیادی داشت که سقوط کند. این تیم تا لبه پرتگاه سقوط هم رفت اما فرهاد کاظمی آن را در لیگ نگه داشت تا دو نماینده مشهد در لیگ برتر حفظ شود. این تیم در فصل نقل و انتقالات هم تحرک خاصی به غیر از جذب چند پرسپولیسی سابق  نداشت و حتما مهم‌ترین هدف کاظمی این است که تیمش را در جدول یکی دو پله بالاتر ببرد و در لیگ نگه دارد./ج
روزنامه شهروند


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • تیم کشتی نونهالان هیئت کشتی دشتستان قهرمان مسابقات انتخابی استان بوشهر شد
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/01
  • 🎥ویدیو/شنبه های اتحاد خبر با سید حمید شهبازی(۵)
  • اگر ۷ ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟ (+عکس)
  • علائم هشداردهنده حمله قلبی
  • بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
  • فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
  • چهار درصد باقیمانده از کالاهای متروکه سنواتی بنادر بوشهر در مسیر تعیین تکلیف قرار گرفت /اهتمام ویژه دستگاه قضا برای خروج کامل کالاهای متروکه از بنادر استان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • مهدی یوسفی؛ جوانِ شایسته و نخبه
  • .: علی حدود 11 ساعت قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 11 ساعت قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 23 ساعت قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 23 ساعت قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری 1 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز 1 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 4 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 5 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 7 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 7 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...