امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 28 تير 1395 - 07:27
گزارشی از تلاش بنار سلیمانی ها برای احیای روستا؛

اتحادخبر: توسعه روستایی، شعاری است که این روزها مرتبا از زبان مسئولان به گوش می‌رسد، شعاری که امید رهایی از مشکلات را به مشام اهالی دیروز روستاها می‌رساند، امیدی که به آنان می‌گوید زندگی در روستا آسان‌تر می‌شود. اهالی روستای بنار سلیمانی آبپخش نیز مدتی است کمر همت به احیای روستای پدریشان بسته‌اند و جوانان ...

اتحادخبر- جواد راهپیما: توسعه روستایی، شعاری است که این روزها مرتبا از زبان مسئولان به گوش می‌رسد، شعاری که امید رهایی از مشکلات را به مشام اهالی دیروز روستاها می‌رساند، امیدی که به آنان می‌گوید زندگی در روستا آسان‌تر می‌شود.

1 (1).jpg

اهالی روستای بنار سلیمانی آبپخش نیز مدتی است کمر همت به احیای روستای پدریشان بسته‌اند و جوانان دیروز روستا از اقصی‌نقاط استان و حتی کشور در حال بازگشت به این روستا هستند.

افزایش ۳۰ برابری جمعیت بنار در تعطیلات

جمعیتی که به ادعای حمید محمدی، عضو شورای بنار سلیمانی در ایام عادی ۳۳ خانوار است و در تعطیلات از ۱۰۰۰ نفر تجاوز می‌کند و زمین فوتبال خاکی روستا و همهمه عصر جمعه را گواه سخنش می‌گیرد.

وارد جاده روستاهای پایین دست آبپخش که می‌شوی با مناظر چشم‌نوازی روبه‌رو می‌شوی … یک سمت جاده نخلستان‌های سر به فلک کشیده و یک دست جاده کانال‌های آبیاری که این روزها اندک آبی در آن جاری است.

چند کیلومتری که بروی به ورودی بنار سلیمانی می‌رسی، روستایی که سال ۶۵ و بعد از وقوع سیلی ویرانگر جمعیتش را از دست داد و این روزها شاهد رجعت دوباره آنان است.

گویا فرزندان دیروز این روستا دلشان شوق وطن کرده و می‌خواهند به زادگاهی برگردند که روزی در کوچه‌های آن قایم موشک بازی کرده‌اند و در گرماگرم ظهرهای تابستان آن در کانال‌های آبیاری نخیلات به شنا سرگرم بوده‌اند.

واتس‌آپ عامل جمع کردن مردم بنار پس از ۳ دهه دوری

محمود کرمی، از سکنه قدیمی روستا که این روزها با آگاهی از نقش تبلیغات شروع به معرفی روستا کرده است، می‌گوید “واتس‌آپ” اهالی قدیمی بنار سلیمانی را دور هم جمع کرده و برای روستا وبلاگ‌نویسی می‌کند؛ تاریخ و مشاهیر روستا را به صف کرده و قصد معرفی آنان را دارد … کرمی از آنهایی است که با گذشت بیش از پنج دهه از زندگی هنوز آپدیت است و جوان!

1 (16).jpg

از گذشته روستا برایمان می‌گوید: از دهه ۴۰ و سال‌های ابتدایی دهه ۵۰ می‌گوید که در روستا چغندر قند می‌کاشته‌اند و به کارخانه قند ممسنی فارس صادرات داشته‌اند تا کشت پنبه در روستا که برای نوجوانان امروز روستا به افسانه‌ای شبیه است.

باغ و دام در گذشته رزق غالب مردم بنار سلیمانی بوده و پول بابرکت عرق پدران دیروز روستا نخبه‌‌های فراوانی را برای روستا پرورش داده است … از دکتر کرمی دیروز که اولین پزشک منطقه دشتستان بوده تا علی احمدزاده و حنیف کازرونی و مسعود زارعی که هر کدام در عرصه‌ای از این دیار پهناور می‌درخشند.

دو سالی می‌شود که جوانان امروز و دیروز روستا متحد شده‌اند و سنگر سازندگی روستا را خالی نکرده‌اند … سنگری که از ورودی روستا فعالیتش را حس می‌کنی … فعالیتی که سبب تفاوت این روستا که تا دیروز و دیروزها فقر از سر و رویش بالا می‌رفت با روستاهای مشابه آن شده است.

حمید محمدی که حضور در شورا را دستمایه‌ چانه‌زنی با مسئولان استانی و شهرستانی برای آبادانی روستا کرده با حلاوت از اقدامات مردمی برای آبادانی بنار سلیمانی می‌گوید و از اقداماتی که توسط مسئولان انجام شده هم تشکر می‌کند.

1 (13).jpg

 

اجرای ۶ پروژه عمرانی در بنار

ایجاد شبکه روشنایی در ورودی روستا، آسفالت بخشی از معابر، نوسازی شبکه آب، جابه‌جایی تیر برق، تملک زمین ورزشی روستا، بازسازی مسجد صاحب‌الزمان(عج)، دیوار کشی آرامستان و تسطیح و زیرسازی معابر و … تنها بخشی از اقدامات عمرانی روستا است که عمدتا خودجوش و مردمی بوده‌اند.

البته کودکان روستا هم در مسیر توسعه بی‌نصیب نبوده‌اند و در هیاهوی سازندگی روستا، بوستان امید سهمشان شده است تا بتوانند اندکی از کودکیشان لذت ببرند.

محمدی اشاره‌ای به گازرسانی روستا می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون شبکه گاز به روستا رسیده و مسئولان قول داده‌اند تا چند ماه آینده علمک گاز را به درب منزل اهالی روستا برسانند.

ضعف آنتن‌دهی تلفن همراه در بنار سلیمانی هم داد همه را درآورده و پیرمردهای روستا می‌گویند برای یک تماس ساده باید “اِنّا اَنزَلنا” بخوانی و دخیل ببندی.

تقویت بنیه فرهنگی در مناطق روستایی از رموزی است که به توسعه اجتماعی آنها کمک می‌کند و نامدار نگهبان از جانبازان روستای بنار سلیمانی این موضوع را مورد تاکید قرار می‌دهد.

سردار شهید کرامت باید به جامعه معرفی شود

نگهبان از عدم معرفی سردار شهید کرامت گله‌مند است و می‌گوید: آن شهید بزرگوار در استان همجوار شناخته‌ شده‌ است و در خانه خود غریبی می‌کند؛ در بسیاری از شهرهای همجوار وقتی درباره او سئوال می‌کنی، نه تنها جوانان و گاها میانسالان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و این مساله به‌خاطر بی‌مهری است که به آن سردار شهید صورت گرفته است.

1 (14).jpg

وی معتقد است توجه به شخصیت این شهید ارجمند در شوراهای نامگذاری اولویتی است که برای معرفی ایشان باید مورد توجه قرار گیرد؛ در گذشته هم پیشنهاد نامگذاری قطعه‌ای از اتوبان‌ها و جاده‌های اصلی دشتستان به‌نام این شهید را داده‌ایم و اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

این روزها خبر تعریض جاده روستاهای پایین دست آبپخش که راه دسترسی به دیار شهید کرامت است به‌گوش می‌رسد و از مسئولان انتظار داریم این مسیر را به‌نام شهید کرامت مزین کنند.

مشکلات ورزشی هم این روزها یقه روستا را گرفته و فوتبالیست‌های روستا دادشان هواست … بنار سلیمانی این روزها دو تیم پیشکسوتان و امید دارد که با عزم جزم عملکردی خوب از خود به جای گذاشته‌اند.

زمین ورزشی مهم‌ترین نیاز ورزشکاران بنار

حسین بنافی، سرمربی پیشکسوتان بنار سلیمانی زمین ورزشی را مهم‌ترین مشکل ورزشی روستا می‌داند و می‌گوید: انتظار داریم مسئولان استان که این روزها دستشان گرم احداث زمین چمن مصنوعی است نیم‌نظری هم به دیار ما داشته باشند.

1 (9).jpg

روستایی که در گذشته برای خودش بهارستانی بوده و کشت جالیزی و مرکبات داشته و چند قدمی عقب‌تر در آن چغندر قند و پنبه کشت می‌شده این روزها تنها در دو عرصه نخیلات و غلات مانور می‌دهد … غلاتی که ۱۰۰ درصد دیم‌کارند و بنابر ادعای کشاورزان روستا ۱۲۰ هزارتایی نخل هم دارد.

علی بنافی، از کشاورزان بنار سلیمانی می‌گوید: آبیاری نخیلات مهم‌ترین معضل کشاورزی امروز بنار سلیمانی است و آنچه خاطر کشاورزان این روستا را مکدر کرده، کمبود آب و فرسودگی کانال‌های آبیاری روستا است که سبب هدررفت منابع آبی می‌شود.

1 (15).jpg

 

آبیاری و لایروبی زهکش از خواست‌های کشاورزان

لایروبی زهکش‌های روستا هم از خواسته‌هایی است که کشاورزان به آن تاکید دارند و از اداره آبیاری منطقه انتظار دارند روستایشان را در بحث لایروبی فراموش نکند

در چند سال اخیر برخی اهالی هم برای یافتن رزقشان به بنار سلیمانی بازگشته‌اند و در روستا به دامداری مشغولند … کل کارشان هم خلاصه می‌شود پرورش بیش از ۱۵۰۰ راس گوسفند و ۱۰۰ راس گاو و فعالیتی جزئی در حوزه پرورش طیور.

عدم بازاریابی مناسب، خشکسالی و مشکل تامین کاه، علوفه و سبوس و گسترش خدمات دامپزشکی به روستا از مشکلاتی است که محمد نظری از دامداران روستا به آنها تاکید دارد و خواهان پشتیبانی مسئولان از دامداران است.

1 (12).jpg

اسماعیل سلیمانی، از اهالی روستا نیز ایجاد پل ارتباطی بین بنار آب‌شیرین و بنار سلیمانی را ضروری می‌داند و می‌گوید: ایجاد این پل ارتباطی رفت و آمد کشاورزان در محدوده کشاورزی را آسان می‌کند.

1 (10).jpg

 

اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی آبپخش

محمداسماعیل شفیعی، رئیس جهاد کشاورزی آبپخش با بیان اینکه توسعه کشاورزی کلید توسعه اقتصادی منطقه آبپخش است، می‌گوید: در سال‌‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه عمرانی، آب، خاک و خدماتی به کشاورزان آبپخشی ارائه شده است.

http://up.aftababpakhsh.ir/up/aftababpakhsh/98.jpg

وی، اجرای طرح کاداستر در اراضی کشاورزی آبپخش، توسعه پوشش سیمانی کانال‌های آبیاری تحت مدیریت جهاد کشاورزی، تشکیل گروه‌های آب‌بران، شرکت تعاونی تولید روستایی و صندوق خرد زنان روستایی، اجرای طرح زهکشی سرپوشیده در یک هزار و هشت هکتار از اراضی کشاورزی منطقه، اجرای طرح پایلوت آبیاری تحت فشار در ۱۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی آبپخش و … را ازجمله مهم‌ترین خدمات ارائه شده به کشاورزان آبپخشی می‌داند.

شفیعی معتقد است: برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی نیز از اقدامات موثر مجموعه جهاد کشاورزی است که روند توسعه کشاورزی در این بخش را سرعت می‌بخشد.

رئیس جهاد کشاورزی آبپخش می‌گوید: توسعه خدمات حوزه‌های دامی و گیاهی در شاخه‌های زراعت و باغبانی و دامپروری از نکاتی است که مرکز در بازه زمانی پنج ساله اخیر به‌طور مستمر به آن توجه داشته و خدمات بسیار خوبی در این عرصه به بهره‌برداران آبپخشی ارائه شده است.

اجرای طرح مقابله با انگل‌های خارجی بدن دام

سیروس بنافی، رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دشتستان نیز می‌گوید: خدمات رسانی به بهره‌برداران حوزه دامی مهم‌ترین رویکرد این شبکه است که متناسب با امکانات و منابعی که در اختیار داریم در این راستا حرکت می‌کنیم.

1.jpg

بنافی اجرای واکسیناسیون تب برفکی گوسفند و بز، واکسیناسیون پی‌.آر.آر (طاعون نشخوار کنندگان)، واکسیناسیون تب برفکی گاو  و گوساله و واکسیناسیون لمپی اسکین گاو و گوساله را از جمله مهم‌ترین خدمات ارائه شده به دامداران دشتستانی می‌داند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان دشتستان می‌گوید: از ابتدای مرداد ماه سال جاری طرح مبارزه با انگل‌های خارجی بدن دام با رویکرد سم‌پاشی بدن دام و جایگاه نگهداری در شهرستان دشتستان اجرا می‌شود.

1 (2).jpg

1 (3).jpg

1 (4).jpg

1 (5).jpg

1 (6).jpg

1 (7).jpg

1 (20).jpg

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

گزارش و عکس: مسعود باقری – جواد راهپیما



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/04/31 - 18:19
0
0
درود بر بنار سلیمانی و مردان با غیرتش
1395/04/28 - 08:04
0
0
سلام گرم وخالصانه بر خانواده های محترم کرمی وبنافی الخصوص همسایه عزیز وگرامی جناب اقای محمود کرمی درشهربرازجان محله خوب علی اباد خیابان بنیاد مسکن انشااله هرکجا ودرتلاش هرکاری است موفق سربلند باشد/ج
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 8 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...