امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 29 خرداد 1395 - 08:19

اتحادخبر- سید عبدالکریم موسوی: موسیقی رمضان به چند دسته تقسیم میشود: ایرانیان مسلمان بنا بر یک رسم کهن عادت کرده بودند یک تا سه روز پیش از رویت هلال ماه رمضان به پیشواز این ماه بروند. به همین دلیل، یک ساعت به اذان صبح مانده به بام خانه خود می رفتند و اذان می گفتند و مردم را به صلوات فرستادن دعوت می کردند. این گونه آوازها، اغلب در چهارگاه اجرا می شد...

رمضان و موسیقی ایرانی

سید عبدالکریم موسوی*:
یاد قدیم ها بخیر. ماه رمضان،  حال و هوای دیگری داشت. افطار و سحرش در شرایطی برگزار می شد که هنوز رسانه های جمعی نقش اساسی در اطلاع رسانی به دست نگرفته بودند. آن روزگار مردم برگزار کنندگان اصلی آیین های دینی بودند و هنوز هم خاطرات ماه رمضان سال های نه چندان دور را بسیاری به خاطر دارند.
این آیین ها که تحت عنوان موسیقی های ماه رمضان بررسی می شود، امروزه دیگر فراموش شده و فقط خاطره ای دور از آنها به جای مانده است؛ خاطره ای که نسل بعد هم آن را فراموش می کند و به خاطره ها می سپارد.
موسیقی های ماه رمضان تا حدود ۵۰ سال پیش در کشورمان پررنگ بوده و سپس رو به فراموشی نهاده اند. ما تا ۵۰ سال پیش در گوشه و کنار کشور، موسیقی ویژه ماه رمضان داشته ایم. صلوات خوانی، ذکرخوانی، بسم الله خوانی و منقبت خوانی نمونه هایی از این موسیقی بوده اند که در قرن اخیر فراموش شده اند.
بیش از ۹۰ نوع صلوات خوانی گروهی در نقاط مختلف ایران وجود داشته که متاسفانه در حال حاضر تنها دو نوع آن را می شناسیم. شناسایی این هنرها، وظیفه پژوهشگران و حمایت برای همگانی شدن آن، وظیفه متولیان فرهنگی است. همان مسئولانی که در همه این سال ها تلاشی برای زنده ماندن نغمه ها و آیین های سنتی نکرده اند، در صورتی که می توانستند و می توانند بودجه مستقلی را به موسیقی مذهبی و از جمله موسیقی رمضان اختصاص دهند.
موسیقی رمضان به چند دسته تقسیم میشود: ایرانیان مسلمان بنا بر یک رسم کهن عادت کرده بودند یک تا سه روز پیش از رویت هلال ماه رمضان به پیشواز این ماه بروند. به همین دلیل، یک ساعت به اذان صبح مانده به بام خانه خود می رفتند و اذان می گفتند و مردم را به صلوات فرستادن دعوت می کردند. این گونه آوازها، اغلب در چهارگاه اجرا می شد و گونه ای چاووش خوانی بود. بعدها سحرخوان ها، علاوه بر آواز، نقاره هم می نواختند تا حنجره شان دمی بیاساید. مناجات خوانی، اذان گفتن و دعا خواندن بخش های دیگری بود که به وقت سحر، یکی پس از دیگری اجرا می شد و اینها همه تمهیداتی بود که ایرانیان در گذشته برای بموقع بیدار کردن مومنین از خواب اندیشیده بودند.
در هویت پنهان ما یک نگرانی نسبت به آنچه در حال کمرنگ شدن و از بین رفتن است، وجود دارد. ما باید فرهنگ و پیشینه فرهنگی خود را بخوبی بشناسیم و پاسدار آن باشیم، اما متاسفانه نتوانسته ایم آن گونه که باید و شاید، نسل جدید را با ریشه هایشان آشنا کنیم.
رسانه ها، ارتباط ارگانیک مردم با فرهنگ و هنر خود را به هم ریخته و به فرهنگ آسیب زده اند. به همین دلیل از کسی که ترانه می خواند می خواهند با همان لحن، مناجات خوانی کند ، در حالی که این دو متفاوت با یکدیگر است.
همه متون مورد استفاده در لحن های ماه رمضان الزاما در قالب شعر بیان و خوانده نمی شوند. برخی دعاها و استغاثه ها همچون شطحیات که به وقت افطار و سحر خوانده می شد بر پایه متون و نوشته های مشایخ، فقها و بزرگانی مانند بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی استوار بود ، همان گونه که شعر شاعران بزرگ و کلاسیک ایران همچون سعدی، جامی، عطار و مولوی نیز در بسیاری از ندبه ها و سحرخوانی ها مورد استفاده قرار می گرفت.
موسیقی مذهبی و سنتی، هم ریشه هستند
موسیقی مذهبی از سنتی جدا نیست. موسیقی و الحان مذهبی ما ناشی از موسیقی سنتی یا قومی ماست. موسیقی ای که ما به عنوان موسیقی مذهبی یا دینی ـ مذهبی می شناسیم چیزی جدا از موسیقی سنتی، ردیفی، قومی و نواحی نیست. بر این اساس وقتی تمام ساختارهای موسیقی قومی و ملی ما دستخوش تغییر شد، موسیقی مذهبی هم بالطبع دستخوش تغییر می شود.
در تعزیه از گوشه هایی که مأخوذ از موسیقی ردیف بود، استفاده می شد. همچنین انواع سحری ها، مناجات خوانی ها، استغاثه ها و ندبه ها همه اینها مواردی بوده که از موسیقی سنتی و قومی ما ماخوذ بوده است اما وقتی در حال حاضر موسیقی ملی ما (انواع موسیقی ردیفی، نواحی یا موسیقی هایی که در سنت های فرهنگی ایران قابل تعریف است) دستخوش تغییر شده بالطبع موسیقی مذهبی هم که برداشتی از آنهاست دچار تغییر می شود و باعث از بین رفتن ساختارهای اصالت آمیز آنها می شود.
بیشتر خوانندگان و هنرمندان دوره قاجار مثل احمدخان ساوه ای ، هم راوی موسیقی مذهبی و هم راوی ردیف بودند. به عبارت دیگر این افراد در ایام مذهبی لحن های مذهبی را و در ایام غیرمذهبی، ردیف را می خواندند. همچنین همه خواننده های برجسته و شاخص قاجاریه و اوایل پهلوی اول بدون استثناء علاوه بر این که اذان، مناجات و... می گفتند ردیف هم می خواندند.
شرایط فرهنگی کشور به سمتی رفته که امروزه بسیاری از ساختارهای فرهنگ ملی و فرهنگ کلاسیک ما که به اشتباه به عنوان فرهنگ سنتی از آنها نام برده می شود دستخوش تغییراتی شده اند و به دنبال آن کم کم نوعی بی هویتی جایگزین آن می شود. باید جلوی بروز این اتفاق را بگیریم و اجازه ندهیم این بی هویتی، آیین های فرهنگی ما را بگیرد./ص

*دانشجوی دکتری تصوف و عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب قم



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/05/06 - 20:04
0
0
سلام بر دبیر خدوم و صدیقمان حضرت دکتر موسوی . خیلی زیبا نوشته اید ./ج
1395/05/01 - 22:13
0
0
هرکه این آتش ندارد نیست باد / سلام بر شاعران زنده دل و هنرمندان خسته دل
1395/04/31 - 11:25
0
0
گردد از جان مرد موسیقی شناس
روح موسیقی خلقت را سپاس /ج
1395/04/30 - 11:32
0
0
سلام استاد . خسته نباشید
بنازم خوب زمینه ی تضارب آراء را فراهم نموده اید .
1395/04/28 - 00:18
0
0
در مقایسه با سایر ادیان، موسیقی در ایران از نظر کیفیت و تنوع از سایر ادیان بالاتر است.

موسیقی دینی ایران را می توان در محرم و عاشورا جستجو کرد. این گونه موسیقی از جهات گوناگون مورد توجه و اقبال مردم بوده است. اگرچه این موسیقی از غم انگیزترین و تأثر برانگیزترین نوع موسیقی است اما قسمت زیاد و قابل توجهی را در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی و دیگر ایام عزاداری را در طول سال شامل می شود.

همچنین در هنگام جنگ نیز یکی از عوامل ایجاد روحیه و تحول روحی را می توان در این نوع موسیقی یافت.

موسیقی دینی ایرانی را می توان به انواع زیر تقسیم کرد:

- ایین های عاشورایی

- موسیقی نمایشی تعزیه

- موسیقی عبادی

- موسیقی عرفانی

ایین های عاشورایی بیشترین تنوع و بیشترین قسمت موسیقی دینی ایران را در بر می گیرد. ایین های عاشورایی با نوعی موسیقی ریتمیک همراه با حرکاتی سمبلیک همچون زنجیر زنی، سینه زنی، کف بر هم کوبیدن اجرا می شود. در این مراسم از سازهای بادی و طبل های گوناگون استفاده می شود که در مقایسه با همین مراسم در کشورهای دیگر و کشورهای عربی نوع سازها فرق کرده و خود مراسم نیز دارای تفاوتهای زیادی است.

در گذشته در میان همه اقوام و به خصوص آسیایی ها نقش موسیقی و ادبیات در هنگام اجرای ایین های دینی به قدری مهم بود که بدون موسیقی و شعر هیچ مراسمی اجرا نمی شده است. به همین دلیل است که در این نواحی موسیقی و هنر دینی مهم ترین بخش موسیقی و هنر را تشکیل می دهد.

موسیقی دینی و ایینی در ایران با توجه به نوع دین ایین های ویژه خاص خود را دارد. فرقه های مختلف اسلامی از جمله شیعه و سنی از موسیقی و نغمه های خاصی استفاده می کنند که با اعتقادات و نیازهای ایین آنها همخوانی دارند.

در مقایسه با سایر ادیان موسیقی در ایران از نظر کیفیت و تنوع از سایر ادیان بالاتر است. موسیقی اسلامی بخش قابل توجهی از موسیقی ایرانی را تحت سیطره خود قرار داده و به شاخه های گوناگونی تقسیم شده است. در مقایسه با سایر هنرها، موسیقی دینی از اهمیت فوق العاده ای و رواج فوق العاده زیادی برخوردار است.

موسیقی ایرانی را می توان بر اساس محتوا و نوع اجرا به شاخه های مختلفی تقسیم کرد و از هر کدام از این شاخه ها هم می توان به زیرمجموعه های بیشتری دست یافت. در میان انواع موسیقی دینی موسیقی عاشورایی و تعزیه منحصراً توسط شیعیان اجرا می شود و موسیقی عاشورایی خود به شاخه ها و دسته های مختلفی تقسیم می شوند.

که هر بخش از آن دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص خود می باشد و بسته به نوع مراسم و حتی روزهای مختلف عاشورا با هم تفاوت شایان ذکری دارند و تعزیه نیز به قسمتها و بخش های مختلفی تقسیم می شود.

حماسه عاشورا و شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) در طول تاریخ شیعه در سراسر جهان اسلام از تنوع و شکوه بسیار زیادی برخوردار است. حماسه کربلا مهمترین حماسه تاریخ شیعه تلقی می شود به همین دلیل ایین های عاشورایی در ایران اهمیت فوق العاده داشته است.

مراسم عاشورا خود به مراسم متنوع دیگر تقسیم می شود. در این میان موسیقی عاشورایی اهمیت ویژه ای دارد. در روزهای محرم، نوحه ها و مراثی گوناگون خوانده می شود که غیر از آنهایی که در تجلیل از امام حسین (ع) سروده و اجرا می شوند. نوحه های مربوط به حضرت عباس (ع)، علی اصغر (ع)، حضرت زینب (ع) و حضرت رقیه (ع) از اهمیت خاصی برخوردارند. مراسم ایینی شام غریبان نیز که به یاد اسرا و یتیمان بازمانده از فاجعه کربلا اجرا می شود بسیار رایج و متداول است و با شکوه خاص خود اجرا می شود. که این مراسم به خاطر آشفتگی اسیران کربلا بر عکس مراسم زنجیرزنی و سینه زنی در روزهای دیگر بدون همراه داشتن بیرق و پرچم و وسایل روشنایی برگزار می شود. در نواحی مختلف ایران هم ایین های بیشماری در مورد فاجعه کربلا اجرا می شود که در همه آنها موسیقی نقش بسیار مهمی دارد از جمله این مراسم می توان قالی شویان اردهال کاشان، مراسم نخل گردانی، قنبرخوانی، مقتل خوانی و مراسم چمر اشاره کرد.
سلام سید جان. خیلی ارادت داریم. /ج
1395/04/22 - 00:28
0
0
درود براستاد گرانقدر و دوست داشتنی
سرافراز باشید/ج

......... مرحوم الهی قمشه‏‌ای می‏‌فرماید:

هرکس که دلی دارد یک مور نیازارد ٭٭٭٭ کان مور هم از دلبر، دارد اثری بر دل

سپس فرمود: زمانی به خراسان رفته بودم و در آنجا با انجمن ادبی خراسان ملاقاتی داشتم، در آن دیدار دو غزل از خود به آنها تقدیم کردم تا در این باره (که کدام غزل از جوانی و کدام یک در پیری سروده شده)، داوری کنند و آنها کاملاً وارونه داوری کردند.

گفتند: پس چرا شور و عشق در سروده ایام پیری شما بیشتر است. گفتم: باید به همین صورت باشد. شاعر هرچه پیرتر شود، عاشق‏‌تر می‏‌شود. انسان در جوانی، شور و عشقی خام دارد و در پیری می‏‌فهمد که معشوق حقیقی کیست.

انسان هرچه بالاتر می‏‌رود، سخنانش عاشقانه‏‌تر و شورانگیزتر می‏‌شود. آن‏گاه که در قدم نخست، نواختن را رها کرد، در گام بعدی خواندن را نیز کنار می‏‌نهد. البته خواندن، اگر غنا نباشد، از بهترین نعمت‌ها است. اگر می‏‌خواهید در بهشت از صوت خوش داود(علیه‌السلام) (قاری بهشت) بهره‏‌مند شوید، باید از گوش خود مواظبت کنید تا هر چیزی را نشنود و در آخر، در گام سوم، به جایی می‏‌رسید که وقتی اشعار یا مطالب اخلاقی- عرفانی را مطالعه می‏‌کنید، اشک از دیدگانتان جاری می‏‌شود.»
1395/04/21 - 16:15
0
0
یا حق . آقای موسوی معلم عزیز و گرامی سلام علیکم . احوال شریف ؟ / خدا را شاکرم که به دور از هیاهوهای سیاسی به کار تحقیق و پژوهش مشغول هستید . خدا یارتان و دست حق نگهدارتان
درود بر شما حضرت موسوی عزیز / شورت همه ساله در فزون باد .
1395/04/20 - 16:42
0
0
سلام بر شاگرد موسیقی شناسم جناب دکتر موسوی
سرافرازم نموده اید . آفتاب گرم جنوب ارزانی وجودتان . به همان گرمی تابستان 1367 تالار وحدت هستید . دوستان موسیقی دوست را بیشتر از احوالات ملودی ها و ریتم های موسیقی بهره مند ساز . سه روز مهمان دشتستانی های پر شور بودم . عشق کردم . خدا نگدارتان باد . یا علی
مطالعات انجام شده نشان مي دهد که طبيعت آدمي گرايش باطني به ريتم و هارموني دارد و از نظم و هماهنگي آن لذت مي برد. از آن جايي که اساس هستي و خلقت بر وحدت و هماهنگي استوار است، انسان نيز جزيي از نظام گسترده و يکپارچه اين هستي است و ميل به اتصال و ارتباط با قدرت و نيروي لا يزال هستي دارد ميل به زيبايي و هماهنگي و گرايش به وحدت، در طبيعت و خمير مايه ذاتي آدمي است. سرشت موزون آدمي، بي چون و چرا از ترکيب نقوش و هماهنگي نغمات و تکميل احساسات لذت مي برد و از جلوه هاي هنري و آثار زيبا محظوظ مي گردد.
استفاده از موسيقي به عنوان يکي از مظاهر اين زيبايي، فقط محدود به امور پزشکي نمي باشد. مراسم دعا، نيايش، نوحه خواني، تعزيه، موسيقي جنگ که براي يکنواخت کردن رفتار رواني- حرکتي يا يورش سربازان مورد استفاده قرار مي گيرد، موسيقي باليني (لالايي گهواره) که در تمام قبايل اين مرز و بوم در تاريخ فرهنگ و هنر ايران جايگاه خاصي دارد، مثلا صداي لالايي مادر که با ريتم خاص خود در ساقه مغزي فعاليت بنيادي، هشياري را پايين ميآورد و حتي آرامش ايجاد کرده و خواب را تسهيل مي کند (چون سيستم شنوايي تحت تاثير کارکرد حواس و هيجان از نظر کيفيت دائما تغيير مي کند)، خوش خواني قبايل، مخصوصا عشاير از متون شاهنامه فردوسي و موارد ديگر از جمله صداي آبشار و آواز پرندگان و... همه از اشکال ديگر موسيقي مي باشند، مثلا زنان عشاير و بعضي قبيله ها چند ساعت قبل از زايمان، محلي را در کنار آبشار انتخاب مي کنند صداي آبشار با موسيقي و ريتم طبيعي خود فعاليت بيوالکتريکي و شيميايي ساقه مغز و ارتباطش با قشر مخ را به نحوي تغيير مي دهد که اولا : آرامش و ثانيا: کاهش درد را باعث مي شود./ج
سلام استاد
مثل همیشه گل کاشتید . موید باشید ./ج
1395/04/15 - 19:28
0
0
سید جان درودتان باد
اعمالتان قبول
و عیدتان سرشار از شادی/ج
1395/04/15 - 19:25
0
0
استاد سلام
عیدتان مبارک/ج
1395/04/10 - 10:15
0
0
سلام جناب موسوی بزرگوار
تلاش شما در خارج کردن موسیقی فاخر این هنر اصیل ایرانی که ریشه در دین اسلام دارد قابل تقدیر است. موفق باشید./ج
1395/04/10 - 10:12
0
0
سلام آقای موسوی. الحق مطلب زیبا بکر و نوی نگاشته اید . دعاگوی شما هستم . ج . ن/ج
1395/04/09 - 11:12
0
0
آقای دکتر سلام
خسته نباشید
مقاله اتان زیباست ./ج
1395/04/05 - 15:40
0
0
سلام آقا سید گل . احوال شریف . مثل روزگاران قدیم پرنشاط ، چهار نعل می تازی و شیاطین جن و انس را محبوس می سازی . طیب الله نفسک الزکیه برادر
1395/04/05 - 02:33
0
0
سلام استاد موسوی.عارفی از دیار اب پخش زیبا. خوشحال شدم مجدد وارد دنیای مطبوعات شدی.زکات العلم نشره. احسنت.واعظی دوستدار موفقیت های شما./ج
1395/04/04 - 00:27
0
0
آقای موسوی 20 سال پیش معلم دبیرستان من بوده و الآن استاد من در دانشگاه خلیج فارس است.
خیلی آقاست. خدا نگهدارشون باشه
1395/04/03 - 13:09
0
0
مهمترین نکته این است که هر وقت روابط داخلی میان دولت و مسئولان نظام دلخواه و موثق نیست، فرهنگ و هنر نخستین و در دستر سترین ابزاری است که با فشار آوردن بر آن میتوان دولت را تحت فشار قرار داد. تقابل مردم و دولت از نارضایتی های فرهنگی و اجرای به ظاهر ناقص قانون در این حوزه از سویی و بی عرضه نشان دادن دولتیان در مقابله با این هجوم به مقوله ی فرهنگی از دیگر سو، دو نکته ی بارز در این جنگ سیاسی است. حربه هایی چون تعطیلی نابه هنگام کنسر تها، اعلام نارضایتی از اکران برخی فیلمها که برچسب بی اخلاقی بر آنان میزنند، اعتراض به چاپ کتابها و مقاله های مختلف در حوزه ی آزادی بیان، گالری گردیهای آخر هفته در هر مکانی که مهر گالری بر پیشانی
دارد و... همه ابزار این بی اعتبارسازی دولت در اذهان عمومی است.
1395/04/03 - 12:44
0
0
استاد سلام
ما مفتخر به شاگردی بوده و هستیم . امیدوارم مردم نجیب دشتستان ، قدر دان نعمتی چون شما باشند .
1395/04/03 - 12:42
0
0
صدها سلام بر استاد مهربان دانشگاه آزاد اهرم / ما منتظر مطلب بعدیم
1395/04/02 - 14:39
0
0
سلام استاد
خیلی زیبا بود ./ج
1395/04/02 - 14:26
0
0
قلندران حقیقت به نیم جو نخرند
قبای اطلس آنکس که از هنر عاریست/ج
1395/04/02 - 14:24
0
0
سلام آقای موسوی
دستتتون درد نکنه . امروز یکی از دوستان از درج چنین مقاله ای باخبرم کرد . فوق العاده است/ج
1395/04/02 - 11:55
0
0
با سلام
درود بر سید برگوار

واقعا عالی بود موضوع پیوند بین هنر و فرهنگ اسلامی/ج
1395/04/01 - 23:17
0
0
درود بر معلم عزیزم آقای موسوی
خواستم تشکر کنم. من کلاس تار میرم .. عاشق موسیقی ملی عرفانی سرزمین ایرانم. شما به ما مثل همیشه دلگرم دادید. دمتون گرم خدائیش/ج

1395/04/01 - 16:19
0
0
آقا سید خیلی گلی/ج
1395/04/01 - 16:19
0
0
باران شبیه کودکیم، پشت شیشه هاست
دارم هوای گریه، خدایا بهانه ای/ج
1395/04/01 - 16:17
0
0
جناب دکتر درود و هزاران درود
خیی دلنشین فرموده اید. دلمان از اینهمه سیاسی بازی بگرفت . بیشتر برامون از اهل دل و اربابب معرفت بگو ./ج
1395/03/31 - 23:43
0
0
زبانه خامه ندارد سر بیان فراق وگرنه شرح دهم با تو ، داستان فراق
محضر موسوی محبوب سلام
روزگار عجیب و زمانه ی غریبی است استاد
تجمل و تفاخر ، ذهن و زبان و دل و دماغ ماها را سخت افشرده است .
بازهم گلی به جمال شما !
صفحات این پایگاه خبری دچار تعجب شده اند .
چه جای گل که درخت ز ریشه بسوخت از این سموم نفس کش که در جوانه گرفت
وا مظلوما از غذای روح عاشقان ، ( موسیقی عرفانی - مذهبی ) که در چنبره ی پیچ و خم بروکراسی در حال احتضار است .
اصلا روحمو شاد کردین با این خطوط نورانیتان .
آجرکم الله فی هذه الشهر المبارک الرمضان
1395/03/31 - 11:40
0
0
آقا سید متشکریم .
عالی بود .
1395/03/31 - 11:38
0
0
ها، ای مقاله خیلی زیبا بید .
دس ای آقای موسوی درد نوکنه .
1395/03/30 - 20:47
0
0
آقای دکتر سلام

مگر شما در این وانفسای مظلومیت موسیقی فاخر ایرانی و بی مهری مسئولین ، دم از هنر و هنرمندان بزنید .
دمتان گرم و سرتان سبز و دلتان آباد باد .
در پناه حضرت حق وامام زمان محفوظ باشید .
1395/03/29 - 16:47
0
1
سلام بر سید گرانقدر و استاد مسلم خودم
شور عشقتان، بر مزید باد
تحفه ای جز این غزل سعدی شیرین سخن ، در پاسخ به این ذوق آزمایی شما ندارم . بپذیرید .

من از تو صبر ندارم که بي تو ، بنشينم / کسي دگر نتوانم که بر تو ، بگزينم
بپرس حال من آخر ، چو بگذري روزي / که چون همي گذرد روزگار مسکينم
من اهل دوزخم ار بي تو زنده خواهم شد / که در بهشت نيارد خداي غمگينم
ندانمت که چه گويم تو هر دو چشم مني / که بي وجود شريفت جهان نمي بينم
چو روي دوست نبيني جهان نديدن به / شب فراق منه شمع پيش بالينم
ضرورتست که عهد وفا به سر برمت / و گر جفا به سر آيد هزار چندينم
نه هاونم که بنالم بکوفتي از يار / چو ديگ بر سر آتش نشان که بنشينم
بگرد بر سرم اي آسياي دور زمان / به هر جفا که تواني که سنگ زيرينم
چو بلبل آمدمت تا چو گل ثنا گويم / چو لاله لال بکردي زبان تحسينم
مرا پلنگ به سرپنجه اي نگار نکشت / تو مي کشي به سرپنجه نگارينم
چو ناف آهو خونم بسوخت در دل تنگ / برفت در همه آفاق بوي مشکينم
هنر بيار و زبان آوري مکن سعدي / چه حاجتست بگويد شکر که شيرينم
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 2 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...