- بانک قرضالحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
- پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
- شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریتهای مهمتری در جبهه غزه و لبنان داریم
- جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
- ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
- نقدی بر مجموعه داستان " خینجوشون " اثر مختار فیاض
- توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
- حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
- سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
- تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئتهای ورزشی بوشهر
اتحادخبر- سید عبدالکریم موسوی: موسیقی رمضان به چند دسته تقسیم میشود: ایرانیان مسلمان بنا بر یک رسم کهن عادت کرده بودند یک تا سه روز پیش از رویت هلال ماه رمضان به پیشواز این ماه بروند. به همین دلیل، یک ساعت به اذان صبح مانده به بام خانه خود می رفتند و اذان می گفتند و مردم را به صلوات فرستادن دعوت می کردند. این گونه آوازها، اغلب در چهارگاه اجرا می شد...
سید عبدالکریم موسوی*:
یاد قدیم ها بخیر. ماه رمضان، حال و هوای دیگری داشت. افطار و سحرش در شرایطی برگزار می شد که هنوز رسانه های جمعی نقش اساسی در اطلاع رسانی به دست نگرفته بودند. آن روزگار مردم برگزار کنندگان اصلی آیین های دینی بودند و هنوز هم خاطرات ماه رمضان سال های نه چندان دور را بسیاری به خاطر دارند.
این آیین ها که تحت عنوان موسیقی های ماه رمضان بررسی می شود، امروزه دیگر فراموش شده و فقط خاطره ای دور از آنها به جای مانده است؛ خاطره ای که نسل بعد هم آن را فراموش می کند و به خاطره ها می سپارد.
موسیقی های ماه رمضان تا حدود ۵۰ سال پیش در کشورمان پررنگ بوده و سپس رو به فراموشی نهاده اند. ما تا ۵۰ سال پیش در گوشه و کنار کشور، موسیقی ویژه ماه رمضان داشته ایم. صلوات خوانی، ذکرخوانی، بسم الله خوانی و منقبت خوانی نمونه هایی از این موسیقی بوده اند که در قرن اخیر فراموش شده اند.
بیش از ۹۰ نوع صلوات خوانی گروهی در نقاط مختلف ایران وجود داشته که متاسفانه در حال حاضر تنها دو نوع آن را می شناسیم. شناسایی این هنرها، وظیفه پژوهشگران و حمایت برای همگانی شدن آن، وظیفه متولیان فرهنگی است. همان مسئولانی که در همه این سال ها تلاشی برای زنده ماندن نغمه ها و آیین های سنتی نکرده اند، در صورتی که می توانستند و می توانند بودجه مستقلی را به موسیقی مذهبی و از جمله موسیقی رمضان اختصاص دهند.
موسیقی رمضان به چند دسته تقسیم میشود: ایرانیان مسلمان بنا بر یک رسم کهن عادت کرده بودند یک تا سه روز پیش از رویت هلال ماه رمضان به پیشواز این ماه بروند. به همین دلیل، یک ساعت به اذان صبح مانده به بام خانه خود می رفتند و اذان می گفتند و مردم را به صلوات فرستادن دعوت می کردند. این گونه آوازها، اغلب در چهارگاه اجرا می شد و گونه ای چاووش خوانی بود. بعدها سحرخوان ها، علاوه بر آواز، نقاره هم می نواختند تا حنجره شان دمی بیاساید. مناجات خوانی، اذان گفتن و دعا خواندن بخش های دیگری بود که به وقت سحر، یکی پس از دیگری اجرا می شد و اینها همه تمهیداتی بود که ایرانیان در گذشته برای بموقع بیدار کردن مومنین از خواب اندیشیده بودند.
در هویت پنهان ما یک نگرانی نسبت به آنچه در حال کمرنگ شدن و از بین رفتن است، وجود دارد. ما باید فرهنگ و پیشینه فرهنگی خود را بخوبی بشناسیم و پاسدار آن باشیم، اما متاسفانه نتوانسته ایم آن گونه که باید و شاید، نسل جدید را با ریشه هایشان آشنا کنیم.
رسانه ها، ارتباط ارگانیک مردم با فرهنگ و هنر خود را به هم ریخته و به فرهنگ آسیب زده اند. به همین دلیل از کسی که ترانه می خواند می خواهند با همان لحن، مناجات خوانی کند ، در حالی که این دو متفاوت با یکدیگر است.
همه متون مورد استفاده در لحن های ماه رمضان الزاما در قالب شعر بیان و خوانده نمی شوند. برخی دعاها و استغاثه ها همچون شطحیات که به وقت افطار و سحر خوانده می شد بر پایه متون و نوشته های مشایخ، فقها و بزرگانی مانند بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی استوار بود ، همان گونه که شعر شاعران بزرگ و کلاسیک ایران همچون سعدی، جامی، عطار و مولوی نیز در بسیاری از ندبه ها و سحرخوانی ها مورد استفاده قرار می گرفت.
موسیقی مذهبی و سنتی، هم ریشه هستند
موسیقی مذهبی از سنتی جدا نیست. موسیقی و الحان مذهبی ما ناشی از موسیقی سنتی یا قومی ماست. موسیقی ای که ما به عنوان موسیقی مذهبی یا دینی ـ مذهبی می شناسیم چیزی جدا از موسیقی سنتی، ردیفی، قومی و نواحی نیست. بر این اساس وقتی تمام ساختارهای موسیقی قومی و ملی ما دستخوش تغییر شد، موسیقی مذهبی هم بالطبع دستخوش تغییر می شود.
در تعزیه از گوشه هایی که مأخوذ از موسیقی ردیف بود، استفاده می شد. همچنین انواع سحری ها، مناجات خوانی ها، استغاثه ها و ندبه ها همه اینها مواردی بوده که از موسیقی سنتی و قومی ما ماخوذ بوده است اما وقتی در حال حاضر موسیقی ملی ما (انواع موسیقی ردیفی، نواحی یا موسیقی هایی که در سنت های فرهنگی ایران قابل تعریف است) دستخوش تغییر شده بالطبع موسیقی مذهبی هم که برداشتی از آنهاست دچار تغییر می شود و باعث از بین رفتن ساختارهای اصالت آمیز آنها می شود.
بیشتر خوانندگان و هنرمندان دوره قاجار مثل احمدخان ساوه ای ، هم راوی موسیقی مذهبی و هم راوی ردیف بودند. به عبارت دیگر این افراد در ایام مذهبی لحن های مذهبی را و در ایام غیرمذهبی، ردیف را می خواندند. همچنین همه خواننده های برجسته و شاخص قاجاریه و اوایل پهلوی اول بدون استثناء علاوه بر این که اذان، مناجات و... می گفتند ردیف هم می خواندند.
شرایط فرهنگی کشور به سمتی رفته که امروزه بسیاری از ساختارهای فرهنگ ملی و فرهنگ کلاسیک ما که به اشتباه به عنوان فرهنگ سنتی از آنها نام برده می شود دستخوش تغییراتی شده اند و به دنبال آن کم کم نوعی بی هویتی جایگزین آن می شود. باید جلوی بروز این اتفاق را بگیریم و اجازه ندهیم این بی هویتی، آیین های فرهنگی ما را بگیرد./ص
*دانشجوی دکتری تصوف و عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب قم
تازه ترین خبرها
- بانک قرضالحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
- پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
- شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریتهای مهمتری در جبهه غزه و لبنان داریم
- جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
- ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
- توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
- حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
- سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
- تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئتهای ورزشی بوشهر
- حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
- نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
- بازسازی اساسی پاسگاههای پلیس راه استان بوشهر
- معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا میشود
- رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
- مشکلات اراضی مردم در استان بوشهر برطرف شود
- بیش از ۲ هزار عملیات سازمان آتشنشانی شهرداری بوشهر انجام شد
- مسؤولان قضائی شهرستان کنگان در حل مشکلات اهتمام ورزند
- محموله بزرگ کالای قاچاق در گناوه کشف شد
- تغییر رویکرد بانکهای استان بوشهر به توسعه محوری
- ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
- رقم باورنکردنی کرایهخانه در تهران ۱۳۳۷ (+عکس)
- سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)
- نگاهی به مهم ترین سیستم های پدافند ایران (+عکس)
- ترکیه : نتانیاهو در صدد کشاندن منطقه به جنگ است
- رئال روی مکرون را زمین می اندازد
- سرمربی تیم فوتبال سپاهان: شاید وقتی نباشم، اسم من را صدا بزنند
- سرمربی پرسپولیس به نشست خبری نرسید
- بایدن : ایران بهدنبال محو اسرائیل است
- صعود سپاهان در جدول با برد در دربی اصفهان
- پیام تبریک رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی
- محرومیت حسینی و جریمه نقدی برای مرادمند و استقلال
- برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
- این باکتریها به خون انسان تشنه هستند!
- نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو
- بیکارتر از کیم کارداشیان، مرفهتر از ایلان ماسک!
- مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
- جراحی برداشتن لوزه؛ چرا و چه کسانی؟
- به بچههایتان نودل ندهید!
- رئال راهی نیمهنهایی لیگ قهرمانان شد
- دیوید کامرون خطاب به اسرائیل: درگیری را تشدید نکنید
- حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد
- امیر عبداللهیان عازم نیویورک شد
- دیدار پرسپولیس و نفت؛ ماموریت متفاوت برای قهرمانی و بقا
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۱.۳۰
- عناوین روزنامههای امروز1403/01/30
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/01/30
- تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
- افزایش 136 درصدی درآمد پتروشیمی پردیس در اسفندماه 1402
- نسخه اینترنتی هفته نامه اتحاد جنوب/شماره 1288
- آریاساسول در بین ۸۲۸ ناشر بورسی رتبه اول را به خود اختصاص داد
روح موسیقی خلقت را سپاس /ج
بنازم خوب زمینه ی تضارب آراء را فراهم نموده اید .
موسیقی دینی ایران را می توان در محرم و عاشورا جستجو کرد. این گونه موسیقی از جهات گوناگون مورد توجه و اقبال مردم بوده است. اگرچه این موسیقی از غم انگیزترین و تأثر برانگیزترین نوع موسیقی است اما قسمت زیاد و قابل توجهی را در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی و دیگر ایام عزاداری را در طول سال شامل می شود.
همچنین در هنگام جنگ نیز یکی از عوامل ایجاد روحیه و تحول روحی را می توان در این نوع موسیقی یافت.
موسیقی دینی ایرانی را می توان به انواع زیر تقسیم کرد:
- ایین های عاشورایی
- موسیقی نمایشی تعزیه
- موسیقی عبادی
- موسیقی عرفانی
ایین های عاشورایی بیشترین تنوع و بیشترین قسمت موسیقی دینی ایران را در بر می گیرد. ایین های عاشورایی با نوعی موسیقی ریتمیک همراه با حرکاتی سمبلیک همچون زنجیر زنی، سینه زنی، کف بر هم کوبیدن اجرا می شود. در این مراسم از سازهای بادی و طبل های گوناگون استفاده می شود که در مقایسه با همین مراسم در کشورهای دیگر و کشورهای عربی نوع سازها فرق کرده و خود مراسم نیز دارای تفاوتهای زیادی است.
در گذشته در میان همه اقوام و به خصوص آسیایی ها نقش موسیقی و ادبیات در هنگام اجرای ایین های دینی به قدری مهم بود که بدون موسیقی و شعر هیچ مراسمی اجرا نمی شده است. به همین دلیل است که در این نواحی موسیقی و هنر دینی مهم ترین بخش موسیقی و هنر را تشکیل می دهد.
موسیقی دینی و ایینی در ایران با توجه به نوع دین ایین های ویژه خاص خود را دارد. فرقه های مختلف اسلامی از جمله شیعه و سنی از موسیقی و نغمه های خاصی استفاده می کنند که با اعتقادات و نیازهای ایین آنها همخوانی دارند.
در مقایسه با سایر ادیان موسیقی در ایران از نظر کیفیت و تنوع از سایر ادیان بالاتر است. موسیقی اسلامی بخش قابل توجهی از موسیقی ایرانی را تحت سیطره خود قرار داده و به شاخه های گوناگونی تقسیم شده است. در مقایسه با سایر هنرها، موسیقی دینی از اهمیت فوق العاده ای و رواج فوق العاده زیادی برخوردار است.
موسیقی ایرانی را می توان بر اساس محتوا و نوع اجرا به شاخه های مختلفی تقسیم کرد و از هر کدام از این شاخه ها هم می توان به زیرمجموعه های بیشتری دست یافت. در میان انواع موسیقی دینی موسیقی عاشورایی و تعزیه منحصراً توسط شیعیان اجرا می شود و موسیقی عاشورایی خود به شاخه ها و دسته های مختلفی تقسیم می شوند.
که هر بخش از آن دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص خود می باشد و بسته به نوع مراسم و حتی روزهای مختلف عاشورا با هم تفاوت شایان ذکری دارند و تعزیه نیز به قسمتها و بخش های مختلفی تقسیم می شود.
حماسه عاشورا و شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) در طول تاریخ شیعه در سراسر جهان اسلام از تنوع و شکوه بسیار زیادی برخوردار است. حماسه کربلا مهمترین حماسه تاریخ شیعه تلقی می شود به همین دلیل ایین های عاشورایی در ایران اهمیت فوق العاده داشته است.
مراسم عاشورا خود به مراسم متنوع دیگر تقسیم می شود. در این میان موسیقی عاشورایی اهمیت ویژه ای دارد. در روزهای محرم، نوحه ها و مراثی گوناگون خوانده می شود که غیر از آنهایی که در تجلیل از امام حسین (ع) سروده و اجرا می شوند. نوحه های مربوط به حضرت عباس (ع)، علی اصغر (ع)، حضرت زینب (ع) و حضرت رقیه (ع) از اهمیت خاصی برخوردارند. مراسم ایینی شام غریبان نیز که به یاد اسرا و یتیمان بازمانده از فاجعه کربلا اجرا می شود بسیار رایج و متداول است و با شکوه خاص خود اجرا می شود. که این مراسم به خاطر آشفتگی اسیران کربلا بر عکس مراسم زنجیرزنی و سینه زنی در روزهای دیگر بدون همراه داشتن بیرق و پرچم و وسایل روشنایی برگزار می شود. در نواحی مختلف ایران هم ایین های بیشماری در مورد فاجعه کربلا اجرا می شود که در همه آنها موسیقی نقش بسیار مهمی دارد از جمله این مراسم می توان قالی شویان اردهال کاشان، مراسم نخل گردانی، قنبرخوانی، مقتل خوانی و مراسم چمر اشاره کرد.
سرافراز باشید/ج
......... مرحوم الهی قمشهای میفرماید:
هرکس که دلی دارد یک مور نیازارد ٭٭٭٭ کان مور هم از دلبر، دارد اثری بر دل
سپس فرمود: زمانی به خراسان رفته بودم و در آنجا با انجمن ادبی خراسان ملاقاتی داشتم، در آن دیدار دو غزل از خود به آنها تقدیم کردم تا در این باره (که کدام غزل از جوانی و کدام یک در پیری سروده شده)، داوری کنند و آنها کاملاً وارونه داوری کردند.
گفتند: پس چرا شور و عشق در سروده ایام پیری شما بیشتر است. گفتم: باید به همین صورت باشد. شاعر هرچه پیرتر شود، عاشقتر میشود. انسان در جوانی، شور و عشقی خام دارد و در پیری میفهمد که معشوق حقیقی کیست.
انسان هرچه بالاتر میرود، سخنانش عاشقانهتر و شورانگیزتر میشود. آنگاه که در قدم نخست، نواختن را رها کرد، در گام بعدی خواندن را نیز کنار مینهد. البته خواندن، اگر غنا نباشد، از بهترین نعمتها است. اگر میخواهید در بهشت از صوت خوش داود(علیهالسلام) (قاری بهشت) بهرهمند شوید، باید از گوش خود مواظبت کنید تا هر چیزی را نشنود و در آخر، در گام سوم، به جایی میرسید که وقتی اشعار یا مطالب اخلاقی- عرفانی را مطالعه میکنید، اشک از دیدگانتان جاری میشود.»
سرافرازم نموده اید . آفتاب گرم جنوب ارزانی وجودتان . به همان گرمی تابستان 1367 تالار وحدت هستید . دوستان موسیقی دوست را بیشتر از احوالات ملودی ها و ریتم های موسیقی بهره مند ساز . سه روز مهمان دشتستانی های پر شور بودم . عشق کردم . خدا نگدارتان باد . یا علی
استفاده از موسيقي به عنوان يکي از مظاهر اين زيبايي، فقط محدود به امور پزشکي نمي باشد. مراسم دعا، نيايش، نوحه خواني، تعزيه، موسيقي جنگ که براي يکنواخت کردن رفتار رواني- حرکتي يا يورش سربازان مورد استفاده قرار مي گيرد، موسيقي باليني (لالايي گهواره) که در تمام قبايل اين مرز و بوم در تاريخ فرهنگ و هنر ايران جايگاه خاصي دارد، مثلا صداي لالايي مادر که با ريتم خاص خود در ساقه مغزي فعاليت بنيادي، هشياري را پايين ميآورد و حتي آرامش ايجاد کرده و خواب را تسهيل مي کند (چون سيستم شنوايي تحت تاثير کارکرد حواس و هيجان از نظر کيفيت دائما تغيير مي کند)، خوش خواني قبايل، مخصوصا عشاير از متون شاهنامه فردوسي و موارد ديگر از جمله صداي آبشار و آواز پرندگان و... همه از اشکال ديگر موسيقي مي باشند، مثلا زنان عشاير و بعضي قبيله ها چند ساعت قبل از زايمان، محلي را در کنار آبشار انتخاب مي کنند صداي آبشار با موسيقي و ريتم طبيعي خود فعاليت بيوالکتريکي و شيميايي ساقه مغز و ارتباطش با قشر مخ را به نحوي تغيير مي دهد که اولا : آرامش و ثانيا: کاهش درد را باعث مي شود./ج
مثل همیشه گل کاشتید . موید باشید ./ج
اعمالتان قبول
و عیدتان سرشار از شادی/ج
عیدتان مبارک/ج
تلاش شما در خارج کردن موسیقی فاخر این هنر اصیل ایرانی که ریشه در دین اسلام دارد قابل تقدیر است. موفق باشید./ج
خسته نباشید
مقاله اتان زیباست ./ج
خیلی آقاست. خدا نگهدارشون باشه
دارد و... همه ابزار این بی اعتبارسازی دولت در اذهان عمومی است.
ما مفتخر به شاگردی بوده و هستیم . امیدوارم مردم نجیب دشتستان ، قدر دان نعمتی چون شما باشند .
خیلی زیبا بود ./ج
قبای اطلس آنکس که از هنر عاریست/ج
دستتتون درد نکنه . امروز یکی از دوستان از درج چنین مقاله ای باخبرم کرد . فوق العاده است/ج
درود بر سید برگوار
واقعا عالی بود موضوع پیوند بین هنر و فرهنگ اسلامی/ج
خواستم تشکر کنم. من کلاس تار میرم .. عاشق موسیقی ملی عرفانی سرزمین ایرانم. شما به ما مثل همیشه دلگرم دادید. دمتون گرم خدائیش/ج
دارم هوای گریه، خدایا بهانه ای/ج
خیی دلنشین فرموده اید. دلمان از اینهمه سیاسی بازی بگرفت . بیشتر برامون از اهل دل و اربابب معرفت بگو ./ج
محضر موسوی محبوب سلام
روزگار عجیب و زمانه ی غریبی است استاد
تجمل و تفاخر ، ذهن و زبان و دل و دماغ ماها را سخت افشرده است .
بازهم گلی به جمال شما !
صفحات این پایگاه خبری دچار تعجب شده اند .
چه جای گل که درخت ز ریشه بسوخت از این سموم نفس کش که در جوانه گرفت
وا مظلوما از غذای روح عاشقان ، ( موسیقی عرفانی - مذهبی ) که در چنبره ی پیچ و خم بروکراسی در حال احتضار است .
اصلا روحمو شاد کردین با این خطوط نورانیتان .
آجرکم الله فی هذه الشهر المبارک الرمضان
عالی بود .
دس ای آقای موسوی درد نوکنه .
مگر شما در این وانفسای مظلومیت موسیقی فاخر ایرانی و بی مهری مسئولین ، دم از هنر و هنرمندان بزنید .
دمتان گرم و سرتان سبز و دلتان آباد باد .
در پناه حضرت حق وامام زمان محفوظ باشید .
شور عشقتان، بر مزید باد
تحفه ای جز این غزل سعدی شیرین سخن ، در پاسخ به این ذوق آزمایی شما ندارم . بپذیرید .
من از تو صبر ندارم که بي تو ، بنشينم / کسي دگر نتوانم که بر تو ، بگزينم
بپرس حال من آخر ، چو بگذري روزي / که چون همي گذرد روزگار مسکينم
من اهل دوزخم ار بي تو زنده خواهم شد / که در بهشت نيارد خداي غمگينم
ندانمت که چه گويم تو هر دو چشم مني / که بي وجود شريفت جهان نمي بينم
چو روي دوست نبيني جهان نديدن به / شب فراق منه شمع پيش بالينم
ضرورتست که عهد وفا به سر برمت / و گر جفا به سر آيد هزار چندينم
نه هاونم که بنالم بکوفتي از يار / چو ديگ بر سر آتش نشان که بنشينم
بگرد بر سرم اي آسياي دور زمان / به هر جفا که تواني که سنگ زيرينم
چو بلبل آمدمت تا چو گل ثنا گويم / چو لاله لال بکردي زبان تحسينم
مرا پلنگ به سرپنجه اي نگار نکشت / تو مي کشي به سرپنجه نگارينم
چو ناف آهو خونم بسوخت در دل تنگ / برفت در همه آفاق بوي مشکينم
هنر بيار و زبان آوري مکن سعدي / چه حاجتست بگويد شکر که شيرينم