کد خبر: 61981 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 18 خرداد 1395 - 12:28
اختصاصی اتحاد خبر/به بهانه هفته محیط زیست؛
نگاهی به وضعیت محیط زیست در استان بوشهر /تصاویر

اتحاد خبر: بی ‏تردید، موضوع آلودگی محیط زیست یکی از مهم ترین معضلاتی است که انسان معاصر را با چالش های جدی روبه ‏رو کرده است. این مسأله از آن جهت دارای اهمیت است که علائم تهدید کننده حیات، آشکار شده و نسل حاضر و آینده را با تهدید مواجه ساخته است.  به همین مناسبت (هفته محیط زیست) نظر یک مسئول اجرایی محیط زیست و تنی چند....

اتحاد خبر-زهره عرب: بی ‏تردید، موضوع آلودگی محیط زیست یکی از مهم ترین معضلاتی است که انسان معاصر را با چالش های جدی روبه ‏رو کرده است. این مسأله از آن جهت دارای اهمیت است، که علائم تهدید  کننده حیات، آشکار شده و نسل  حاضر و آینده را به دلیل آلودگی های گسترده زیست محیطی، با تهدید مواجه ساخته است. از سوی دیگر، انسان بدون داشتن محیط زیستی امن و سالم، قادر نخواهد بود به زندگی طبیعی خود ادامه دهد. به همین جهت، حفظ و حمایت از محیط زیست و سالم نگه داشتن آن، به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای اساسی برای ادامه حیات، مورد توجه و عنایت همگان قرار گرفته است.

حق انسانها در داشتن محیط زیستی امن و سالم، به عنوان یک حق بشری در کنار سایر حقوق شناخته شده برای بشر، چند سالی است که مورد بحث و بررسی محافل علمی و طرفداران محیط زیست است.  

حفظ محیط زیست، پاسخ به یکی از نیازهای روز جامعه برای نگاهداری بیش‌تر از محیط زیست و رعایت حقوق عمومی است و تخریب محیط زیست معلول نابرابری های اجتماعی و استفاده‏ های غلط از طبیعت و یکی از عوامل تضییع حقوق انسان هاست.

محیط زیست، مجموعه ای از انواع حیات در کره زمین است که در شبکه ای پیچیده و کاملاً وابسته به هم گرد آمده اند. حفظ این مجموعه برای بقای زندگی در آن بسیار مهم است. همچنین شناخت آلاینده های محیط زیست و پیدا کردن راه کار مناسب برای مبارزه با آنها و فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست، امری ضروری می نماید.

عملکرد انسان در محیط زیست

کارشناسان حفظ محیط زیست، مهم ترین عامل تخریب و آلودگی کره زمین را انسان می دانند. با آنکه انسان مدعی پیشرفت و توسعه فرهنگ است، ولی محیطی را که خود در آن زندگی می کند، آلوده می سازد. برخی از مشکلاتی که به دلیل افزایش جمعیت و استفاده نادرست از طبیعت گریبان گیر جهان شده، عبارت است از: جنگل زدایی، بیابان زایی، شورشدن خاک های حاصل خیز، اسیدی شدن آب های شیرین، کاهش منابع آب شیرین، فرسایش خاک، افزایش استفاده از سموم و افزایش آلودگی های زیست محیطی.

به هرگونه عملیاتی که برای نگهداری محیط زیست یا جلوگیری از تخریب آن صورت می‌گیرد، حفاظت محیط زیست گفته می‌شود.

حفاظت از محیط زیست، عبارت است از تلاشی که به منظور حفظ سلامتی محیط و انسان‌ها، در سطوح شخصی، سازمانی یا دولتی، از محیط طبیعی محافظت می‌کند. با توجه به رشد جمعیت و تکنولوژی، محیط بیوفیزیکی گاهی اوقات نادیده گرفته می‌شود. این موضوع باید به رسمیت شناخته شود و دولت‌ها باید محدودیت‌هایی علیه فعالیت‌های تخریب محیط زیست ایجاد کنند.

 به همین مناسبت(هفته محیط زیست) نظر یک مسئول اجرایی محیط زیست و تنی چند از فعالان سمن های زیست محیطی را جویا شده ایم:


صادق پورسالم

رئیس محیط زیست شهرستان دشتستان

 محیط انسانی: شامل زیستگاه های تحت اختیار انسان می باشد و به واسطه فعالیت های انسانی موجود، وضعیت مدیریت پسماندها، استقرار صنایع  و سرانه فضای سبز چندان وضعیت خوبی ندارد لیکن عدم استقرار صنایع نفت و گاز و وجود منابع کنترل کننده آلایندگی همچون باغات و رودخانه ها باعث امیدواری برای زیست بدون دغدغه انسان شده است، تجدید نظر در جانمایی صنایع آلاینده، دقت نظر در استقرار و رعایت مسایل زیست محیطی تاسیسات صنایع نفت و گاز از مهمترین دغدغه های پیش روی این حوزه محیط زیست است.

محیط طبیعی: شامل عرصه های طبیعی خارج از فعالیت و سکونتگاه های انسانی است که وضعیتی بسیار شکننده دارد، تصرف اراضی، شکار و صید غیرقانونی، تخریب رستنی ها، بهره برداری غیرمجاز از منابع باعث گردیده که در مناطقی از دشتستان دیگر اثری از حیات وحش وجود نداشته باشد. هم اکنون در دو منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم و کوه سیاه بالغ بر 450 راس قوچ و میش و کل بز حضور دارند. در عرصه های کوه گیسکان، خیرک و کوه سیاه از گونه پلنگ عکسبرداری شده و پروژه حفاظت مشارکتی از پلنگ ایرانی در بخش ارم اجرایی گردیده است و امیدواریم وضعیت حیات وحش از این حالت شکننده بیرون بیاید. افزایش نیرو و امکانات محیط زیست شهرستان، ثبت شکار ممنوع ارم، ایجاد پاسگاه محیط زیست در بخش ارم و بخش شبانکاره میتواند کمک شایانی به بهبود وضعیت حفاظت از محیط زیست دشتستان نماید.

 

علی تنگ ارمی

فعال محیط زیست

انجمن همیاران محیط زیست ارم

همه محیط‌ هایی که در آنها زندگی جریان دارد محیط زیست نامیده می‌شود. به عنوان مثال استخر آب، یک شهر، اقیانوس و کویر همگی انواعی انواعی از محیط زیست به حساب می‌آیند. آلودگی محیط زیست از منابع گوناگون صورت می‌گیرد. با پیشرفت تمدن بشری و توسعه فن‌آوری و ازدیاد روز افزون جمعیت، در حال حاضر دنیا با مشکلی به نام آلودگی در هوا و زمین روبرو شده است که زندگی ساکنان کره زمین را تهدید می‌کند. بطوری که در هر کشور حفاظت محیط زیست مورد توجه جدی دولتمردان است. امروزه وضعیت زیست محیطی به گونه‌ای شده است که مردم یک شهر یا حتی یک کشور از آثار آلودگی در شهر یا کشور دیگر در امان نیستند.

این آلودگی ها شامل آلودگی محیط زیست، آلودگی آب ها و آلودگی هوا می شود.

در اصل 50 قانون اساسي آمده است: «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ كه‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ كه‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا كند، ممنوع‏ است.»

توسعه اقتصادی پایدار کشور مرهون بهره برداری مناسب از امکانات آب، خاک، منابع طبیعی و ظرفیت های موجود نیروی انسانی و به عبارتی حفاظت از محیط زیست است. لذا سمن ها و افراد علاقه مند و فعال در حوزه محیط زیست در بخش ارم نیز با تلاش و علاقه مندی جهت برپایی نشست های هم اندیشی، شرکت در کلاس های آموزشی، پایش های ادواری، انجام برنامه های نمادین نظیر رها سازی پرندگان و ... سعی در ایجاد انگیزه و تولید فرهنگی جدید در بخش ارم در راستای صیانت از محیط زیست بکر و دیدنی آن نموده اند که امید داریم برای آینده، با اجرای برنامه های ذیل، به بخشی از اهداف متعالی خود در حوزه محیط زیست برسیم.

· بررسی عملکرد تقابلی و تعاملی گذشته و حال در محیط زیست بخش ارم و مقایسه با عملکرد بخش های دیگر که از نظر منابع زیستی با بخش ارم همخوانی دارند تا ضمن مشخص شدن جایگاه بخش ارم در این مقوله، و تبیین نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصت ها و تهدیدهای پیش رو، با انتخاب راهبردهای جامع و درست بتوان به حفظ محیط زیست، کنترل و کاهش آلودگی ها (شامل پسماندها، پساب ها و...) در حد استانداردهای زیست محیطی بويژه ارائه راهكار برای حل معضل زباله هاي شهری پرداخت.

· صیانت از مراتع و بررسی ساختار این زیست گاه ها در بخش در توسعه پایدار

· پژوهش های منطقه ای و فرامنطقه ای حفظ اکوسیستم و ساماندهی حوزه‌های آبریز و رودخانه ها و کاهش آثار و بلایای طبیعی

· جلوگیری از شکارهای غیرمجاز و ایجاد محیطی امن جهت ورود گونه های مختلف جانوری

· برگزاری کلاس های آموزشی ترویجی جهت ارتقا فرهنگ صیانت از محیط زیست

· رسیدن به تعداد بیشترین جمعیت همیار واقعی محیط زیست در بخش ارم




رضا پرتوی سنگی

دبیر شبکه غیر دولتی زیست محیطی و منابع طبیعی استان بوشهر

انجمن حیات سبز لیان

روز جهانی محیط زیست با شعار " به سوی طبیعت برای زندگی " گرامی باد.

محیط زیست بزرگترین موهبت از طرف خالق هستی می باشد که به انسان هدیه شده است و حفظ آن از بزرگترین عبادات بشری محسوب می شود. هر ساله در جهان 5 ژوئن برابر با 15 خرداد به عنوان روز جهانی محیط زیست تعیین گردیده که این امر در سال 1972 میلادی در سازمان ملل برای اولین بار مورد تصویب مجمع عمومی قرار گرفته و طی قطعنامه ای به تمامی کشورهای عضو با عنوان «برنامه محیط زیست سازمان ملل» ابلاغ گردیده در ایران نیز 15 تا 21 خرداد ماه به عنوان "هفته محیط زیست" نام گذاری شده است که هدف آن افزایش آگاهی مردم و دولت برای حفظ محیط زیست و ترغیب مسئولان به اتخاذ تدابیری برای مقابله با تخریب محیط زیست و حفظ گونه های زیستی است و هر ساله از سوی سازمان ملل شعاری مناسب با وضعیت محیط زیست جهان تعیین و به اطلاع همگان می رسد که امسال (2016) با شعار " به سوی طبیعت برای زندگی" تعیین شده است.

به همین مناسبت با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر کارگاه آموزشی با عنوان " جایگاه و نقش تشکل های مردمی در حفظ محیط زیست و گردشگری پایدار با رویکرد طبیعت گردی" در شانزدهم خرداد در سالن اجتماعات محیط زیست بوشهر واقع در خیابان عاشوری برای علاقه مندان دایر شده است.

انجمن حیات سبز لیان از قدیمی ترین انجمن های زیست محیطی استان بوشهر بوده که در سال 1383 توانست پروانه فعالیت استانی از وزارت کشور اخذ و در اداره ثبت شرکت ها با شماره 107 به ثبت برسد . زمینه فعالیت انجمن در رابطه با آموزش همگانی و ارتقاء فرهنگ زیست محیطی در سطح استان می باشد و تاکنون موفق شده فعالیت های چشمگیری داشته باشد. این انجمن دارای چهار دفتر نمایندگی در شهرستان های دیلم با مدیریت آقای روح اله فلاحتی، شهرستان دشتی به نام شهید شاخص سال 94 " نادر مهدوی" به مدیریت آقای رزمی نژاد، دفتر تنگستان به مدیریت سرکار خانم طوبی خلیفه، دفتر جزیره شیف به مدیریت آقای یاسین ملاحی می باشد.

اتفاقات مطلوب زیست محیطی در استان بوشهر :

- تشکیل کمیته راهبردی آلودگی های ناشی از منطقه ویژه عسلویه، کنگان با هماهنگی و برنامه های کوتاه مدت محیط زیست، بهداشت، پدافند غیر عامل، ایمنی، مدیریت بحران منطقه عسلویه با تصویب وزیر نفت که به منطقه ابلاغ شده است.

-  دستورالعمل پایش کامل منطقه ویژه عسلویه

- سند مکان یابی پسماندهای صنعتی عسلویه

- تشکیل کمیته کود و سم برای اولین بار در کشور در استان بوشهر

- تشکیل کمیته برنامه های مقابله با آلودگی ها و نحوه مشارکت ارگان ها در حوزه محیط زیست دریایی

- تصویب سند محیط زیست استان بوشهر

- حفاظت از مناطق تحت مدیریت و مناطق آزاد به نحوی که آمار سرشماری وحوش ( طی یک سال) در چند مرحله افزایش را نشان می دهد.

- آب گیری تالاب حله با مدیریت زیست بوم و مشارکت جوامع محلی

- ارتقاء زیستگاه ارزشمند کوه بیرمی «خاییز» با مساحت 22000 هکتار در شهرستان تنگستان به منطقه حفاظت شده

- اجرای طرح امید اجتماعی با نام "شهروند سبز " در حوزه محیط زیست با مشارکت سمن ها و همکاری ارگان های دولتی جهت آموزش جوامع محلی در روستاها و شهرستان ها که بیشترین بازده را دارا بوده و هم اکنون دبیرخانه دائمی شهروند سبز در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر دائر می باشد.

معضلات زیست محیطی استان بوشهر :

- طرح فاضلاب شهری فقط در سه شهر ساحلی بوشهر، دیلم و گناوه اجرا گردیده  و با تصفیه خانه ناقص فعالیت می نمایند که بایستی جهت اجرای طرح مذکور از سوی وزارت نیرو و کشور ابلاغ اعتبار گردد.

 - افزایش گونه های حیات وحش نسبت به  زیستگاه ها در مناطق حفاظت شده خارگ و مند.

- کمبود شدید نیرو نسبت به شرایط توسعه استان به خصوص در مناطق حساس و شکننده محیط زیست ( عسلویه، جم ، ...)

در پایان امید است همگان دست در دست یکدیگر با نگرشی نوین جهت حفظ و صیانت از  طبیعت و زمین این مادر خسته از نامهربانی بکوشند.

 

 کاوه حق پرست
انجمن اقلیم پاک بوشهر

از آغاز قرن نوزدهم و به حرکت افتادن چرخ های صنعت، انسان  مدرن دوره جدیدی از زندگی را تجربه کرد. رشد روز افزون صنایع مختلف، انسان را چنان از خود بیخود کرد که بی محابا فریاد کشید؛ اکنون فن آوری، طبیعت را به زانو در آورده است.
بریتانیا به عنوان نماد نوگرایی بی وقفه به پیش میرفت و جاده ها و ریل ها و ماشین های بخار در پی هم تولید میشد؛ اما از همان زمان، همراه با رشد بی بند و بار گونه صنعت، اتفاق دیگری نیز در شرف تکوین بود. اتفاقی که انسان دو قرن بعد از آن آگاه شد؛ و آن تخریب طبیعت و محیط زیست این کره خاکی به عنوان تنها زیستگاه طبیعی بشر، در موازات تجهیز روز افزون صنعت بود. بسا هنوز هم بخش بزرگی از نوع بشر، یا از این پیامد آگاهی ندارد یا بر آن باور ندارد.
انسان، نه تنها با رشد صنعتی شدن و نوگرایی باعث تباهی طبیعت گردید بلکه طبیعت را ابزاری برای رشد نوگرایی گردانید.
اکنون مدتی است بشر، در پی جبران فعالیت های ناشیانه خود افتاده است؛ هر چند دیر.. اما این هم بیشتر بخاطر بقاء نسل بشر بر روی زمین است تا بقاء طبیعت...

بهر روی، امروزه انسان ها تا حدودی نسبت به آینده شرایط فعلی و رشد فزاینده و مخرب صنعتی شدن بدون رعایت فاکتورهای زیست محیطی آگاهی یافته اند. در این خصوص ابتدا گروه های مردمی با هدف جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست و نابودی حیات وحش، با هشدار دانشمندان این حوزه، وارد میدان شدند و با تلاش ها و حضور تاثیرگذار خود توانستند همراهی دولت ها را نیز جلب نمایند و این تلاش مستمر و پیگیر مردمی و تشکیلات غیر دولتی مردمان در سراسر دنیا توانست تا جایی موفقیت کسب کند که دولت ها تن به اجلاس پاریس دهند. حال جدای از آنکه تعهدات این اجلاس انجام پذیرد یا خیر..

در این میان آنچه ارزشمند و تاثیر گذار بود توانایی تشکیلات مردمی و غیر دولتی در شکل گیری چنین رویداد مهمی است که به وقوع پیوست. در ایران هم گروه های مردمی همگام با آگاهی و واکنش های جهانی نسبت به تخریب محیط زیست و طبیعت، با یکدیگر همدل و همراه شدند و با تشکیل نهادهای مردمی در حوزه های مختلف  زیست محیطی، تلاشی پیگیر و آگاهانه برای نجات محیط زیست و طبیعت کشور خود آغاز کردند. گرچه در تسریع این روند، فجایع زیست محیطی بار آمده توسط دولت نهم و دهم بسیار تاثیر گذار بود.
در استان بوشهر هم با توجه به تخریب محیط زیست دریایی توسط شرکت های فعال در پارس جنوبی و همچنین کاهش نزولات جوی، گام هایی در جهت شکل گیری تشکل های مردمی در حوزه زیست محیطی برداشته شد. یکی از تشکل های مردمی ثبت شده در این حوزه، انجمن زیست محیطی اقلیم پاک میباشد که با آغاز به کار دولت یازدهم و کسب مجوزهای لازم کار خود را از سال ۹۴ بطور رسمی آغاز نمود.
حوزه فعالیت انجمن اقلیم پاک بطور ویژه بر روی تالاب ها میباشد.
انجمن اقلیم پاک استان بوشهر در سال گذشته با انعقاد قراردادی سه جانبه میان  مدیریت طرح ملی تالاب های ایران (سازمان حفاظت محیط زیست کشور) و سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر و انجمن اقلیم پاک، طرحی بنام طرح آگاهی رسانی کارکردها و ارزش های تالاب حله (واقع در روستای کره بند، مرکز دهستان انگالی) آغاز نمود که این طرح شش ماهه در ماه جاری به پایان خواهد رسید.


هدف از اجرای این طرح آگاهی جامعه محلی اطراف تالاب، کارکردها و ارزش های آن بود. این طرح در قالب چهار گروه دانش آموزان دبستانی، جوانان، کشاورزان و زنان، اجرا گردید و برای هر یک از گروه ها دو کارگاه آگاهی رسانی در محل روستا همراه با بازدید از تالاب برگزار گردید. البته انجمن اقلیم پاک برای ادامه فعالیت های خود در این حوزه طرح های دیگری در حال بررسی دارد که از جمله به طرح مردم نگاری، فعال سازی حوزه زنان روستا و تشکیل سازمانی مردم نهاد از میان اهالی روستا را میتوان نام برد.
نکته قابل توجه  در این امر این است که تالاب حله به دلیل شرایط خاصی که دارد سال هاست محل مناقشه جامعه محلی و برخی سازمان های دولتی مرتبط در این حوزه شده است. امید است که با آگاهی رسانی سازمان های مردمی و همدلی مردم جامعه محلی و سازمان های مرتبط در این حوزه، بتوانیم این گنجینه طبیعی را حفظ و احیا نماییم.

سعیده مهدی زاده

انجمن فرهنگ سازان محیط زیست دشتستان

رشد تساعدی جمعیت و ترویج الگوی زندگی مصرفی در چند دهه اخیر موجبات برداشت بی رویه از منابع طبیعی را فراهم ساخته است. شتاب روزافزون توسعه٬ آن هم از نوع ناپایدارش در بسیاری از نقاط کره زمین خسارات بعضا جبران ناپذیری را به بار آورده است٬ طوریکه این روزها محیط زیست یکی از پرچالش ترین مباحث روز دنیا است. ایران هم به عنوان کشوری در حال توسعه از این قاعده مستثنی نیست و در این میان استان بوشهر به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ذخایر غنی نفتی٬ موقعیت ویژه ای دارد.

توسعه تاسیسات پالایشگاهی نفت٬ گاز و پتروشیمی از یک سو و معضل خشکسالی و کم آبی  از سوی دیگر نفس محیط زیست استان را به شماره انداخته است. در این شرایط آموزش شهروندان در راستای ارتقا فرهنگ محیط زیست می تواند زمینه ساز مطالبه گری و مسئولیت پذیری بیشتر آنها در زمینه محیط زیست باشد. انجمن فرهنگ سازان محیط زیست٬ انجمنی است که با هدف آموزش و ترویج مسئولیت های شهروندی در قبال محیط زیست در شهرستان دشتستان فعالیت می کند. یکی از فعالیت های مهم و موثر این انجمن٬ اجرای طرح محیط یار دانش آموز در مقطع ابتدایی شهرستان دشتستان بوده است. طی این طرح سرفصل های مهم محیط زیستی به دانش آموزان آموزش داده می شود تا به این شکل با اهمیت محیط زیست و حفاظت از آن آشنا شوند. انجمن فرهنگ سازان در نظر دارد که در آینده نیز با تداوم چنین طرح هایی به آموزش های پایه ای در حوزه محیط زیست بپردازد.



روح الله صفایی

فعال محیط زیست

آیا آلودگی فقط به دلیل ازدحام جمعیتی رخ می دهد؟ استان بوشهر چه آلودگی هایی را تجربه کرده است؟

«مساله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی، برای ما مساله تجملاتی و درجه دو نیست؛ یک مساله حیاتی است؟» مقام معظم رهبری 14 اسفند 1377

استان بوشهر با توجه به موقعیت جغرافیایی هرگونه آلودگی و طرح های عمرانی غیرکارشناسی بدون توجه به محیط پیرامونی را تجربه کرده است. در حال حاضر به بهانه توسعه ، ملاحظات زیست محیطی نادیده گرفته می شود و در این صورت در توسعه پایدار صدمه ی جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. غفلت برخی مدیران دستگاه های اجرایی از پژوهش و آینده نگری تا معضلات زیست محیطی مانند ایجاد کانون های گرد و غبار، از بین رفتن ماهی ها و موجودات دریائی و هوائی که دیگر پاک نیست، همه و همه عاملی شده است برای فرار مردم از این مناطق.

با توجه به تجمع فازهای پارس جنوبی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها در مناطق جنوبی استان بوشهر، دستگاه های متولی مسئولیت اجتماعی خطیری در قبال مناطق پیرامون آن دارند. وزارت نفت در سال های اخیر نسبت به توسعه و استخراج منابع گازی شتاب زده عمل کرده است و به رسالت خود در حوزه های پیرامونی به خوبی عمل نکرده است. (CSR)

 

حرکت در مسیر توسعه باید مبتنی بر نگرش محیط زیست صورت پذیرد که این امر در سایه ی استانداردها، تعامل و همدلی مسئولان با مردم میسر خواهد بود. مردم استان بوشهر در خلا قوانینی برای کاهش آلاینده ها همچنان شاهد فعالیت پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، کارخانجات، طرح های بدون ارزیابی محیط زیستی و تردد خودروهای فرسوده، هستند. داشتن هوای پاک حق مسلم شهروندان است، اما در جنوب کشور و استان بوشهر حتی احقاق حق و یا مطالبه ای در این خصوص و درخواست رسیدگی به مشکلات و آلودگی های دهشتناک نفت و گاز وجود ندارد!

تهدیدات محیط زیست شامل این موارد می شود:

1. آلودگی خاک

2. فلرینگ غیرعادی (مشعل ها) و آلودگی هوا

3. انباشته کردن غیراصولی گوگرد در حاشیه جاده

4. ریختن پساب شیمیایی به دریا و آلودگی آب

5. از بین رفتن سواحل طبیعی و بکر و جایگزین نشدن (مناطق تفریحی مردم)

6. استحصال اراضی به دریا و عدم توجه به سازه های ساحلی و فراساحلی

7. آلودگی نفتی کشتی ها

8. آلودگی صوتی

9. کاهش تنوع زیستی گیاهی و جانوری

10. توجه نداشتن به مساله پسماند و نبود نظارت کافی

اینها بخشی از پیامدها و تخریب ها، توسط صنعت و ضعف های مدیریتی در استان است.

 

پس از برهم زدن تعادل زیست محیطی در منطقه، سازمان های مردم نهاد در راستای ترویج و حمایت گری از محیط زیست اقدام به فعالیت در این زمینه کرده اند. موسسه باور زمین نیز همگام با سایر سازمان های مردم نهاد برای بهبود وضعیت موجود تلاش می کنند که در این راستا تلاش هایی را انجام داده ایم:

1. درخواست پیاده روی سکوت در واکنش به آلودگی هوا ناشی از بوی شدید نفت و گاز که هدف از آن حساس نمودن ذهن مردم نسبت به این موضوع است.

2. برگزاری همایش پیامدهای توسعه صنعت با حضور متخصصان و کارشناسان محیط زیست

3. جشنواره کودک و محیط زیست - پاکسازی ساحل و نقاشی زیستگاه های دریائی

4. ساعت زمین - خاموش کردن یک ساعته المان های شهری

5. کمپین 5000 امضایی در اعتراض به آلودگی صنعتی در سراسر شهرستان کنگان و محیط زیست

6. حضور در تریبون آزاد کنگان و توسعه  و گوشزد کردن آینده هولناک کنگان و محیط زیست

7. جلسه خصوصی با خانم ابتکار که متاسفانه خانم دکتر ابتکار آلودگی های عسلویه و کنگان را نفی کردند.

8. طرح جنگلانه در منطقه نوستالژی بی بی حبش با حضور چشمگیر مردم

9. برگزاری دوره های شهروند سبز از طرح های امید اجتماعی در شهرستان

10. نوشتن چندین مقاله در رسانه های مکتوب و مجازی

 

امیدواریم در آینده بتوانیم در مباحث آموزش مردمی و کودکان، انجام طرح های مطالعاتی و تحقیقاتی و ارائه راهکارها، حذف فلرینگ و صنایع پاک و همچنین ارائه سند برای پسماندهای صنعتی و غیرصنعتی در استان بوشهر (با توجه به حجم بالای تولید زباله یا طلای کثیف) گام های مفید و تعاملی برداریم.

 

 بتول خواجگانی

فعال محیط زیست

انجمن حامیان ایران سبز

محیط زیست به تمامی محیطی اطلاق می شود که نسل انسان به طور مستقیم و غیر مستقیم به آن وابسته است و زندگی و فعالیت های او در ارتباط با آن قرار دارد . محیط زیست انسانی شامل هوا، آب، خاک، گیاه، بیشه، مرتع، دریا، دریاچه، رودخانه، چشمه، آبزیان، حیوانات، کوه، دشت، جلگه، کویر، شهر و یا ده است. آلودگی محیط زیست مهمترین مشکلی است که انسان را با دشواری هایی روبرو ساخته است . لذا بررسی این معضل می تواند راهگشای بسیاری از مسائل مطرح در بحث حفاظت محیط زیست باشد . انسان از راه های گوناگون باعث ایجاد آلودگی می شود. بنابراین می توانیم نتیجه بگیریم افزایش بیش از حد جمعیت و عدم ایجاد فرهنگ استفاده مناسب از منابع طبیعی و انرژی باعث ایجاد و تداوم این مشکل می شود.

انجمن حامیان ایران سبز با اهداف خیرخواهانه و دارای شخصیت حقوقی، غیردولتی و غیرانتفاعی برای انجام فعالیت های داوطلبانه با گرایش غیرسیاسی و طبق اساسنامه مدون فعالیت میکند.
انجمن حامیان ایران سبز در زمینه حفظ محیط زیست و زمین از تهدیدها کارهای مثبت زیادی را انجام داده است که در اینجا گوشه ای از آنرا می آوریم:
1.
اجرای پروژه شهر سالم به منظور همکاری و مشارکت و علاقمندی خود مردم برای رفع نیازهای محله و ارتقاء سلامت مردم، بهبود محیط زیست سالم ، همیاری و علاقمندی مسئولین شهر در دو محله خضر و نجف آباد است.
2.
ایستگاه نقاشی به همراه نمایشگاه زیست محیطی در تونل سبز پارک لاله و پارم والفجر، که هدف از این طرح گرامیداشت روز زمین پاک و آموزش مسائل زیست محیطی استفاده صحیح از زمین است.
3.
برگزاری اردوی سیاحتی و تحقیقاتی جهت توانمندسازی اعضاء در زمینه مسائل زیست محیطی
4.
برپایی نمایشگاه و کارگاه آموزشی محیط زیست سالم به مناسبت روز جهانی محیط زیست با حضور رابطین بهداشتی و کارشناسان محیط زیست به منظور پاکیزه نگه داشتن سه عنصر اصلی حیات (آب، هوا، خاک) و جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی
5
همکاری با جمعیت هلال احمر شهرستان و استان جهت متناسب بودن اهداف داوطلبانه انجمن و جمعیت هلال احمر
6.
آموزش در مدارس به منظور ارتقاء فرهنگ زیست محیطی و نهادینه شدن آن در بین نوجوانان و جوانان و سالم نگه داشتن محیط زیست توسط دانش آموزان و خانواده
7.
کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری
8.
پاکسازی طبیعت


لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/61981