کد خبر: 61412 ، سرويس: گزارش و گفتگو
تاريخ انتشار: 02 خرداد 1395 - 09:22
نگرخواهی از جوانان به مناسبت هفته ی جوان؛
دغدغه های جوانان امروز چیست؟

اتحاد خبر: برای اينکه جوان در مسير درست خوديابی و حقيقت شناسی قرار گيرد، برای اينکه باورهای اساسي در وجود جوان نهادينه شود و براي اينکه از نظر تربيتی بهنجار محسوب گردد بایستی با علم اندوزی، عمل مثبت، تفکر و ايمان به دنبال خواسته های خود برود. در این راستا اتحاد خبر به مناسبت هفته جوان یک نگرخواهی از جوانان در جهت شناخت دغدغه ها و....

اتحاد خبر- زهره عرب: شروع جواني از اين نظر بسيار مهم است که دوره هويت يابی است. برای اينکه جوان در مسير درست خوديابي و حقيقت شناسي قرار گيرد، براي اينکه باورهاي اساسي در وجود جوان نهادينه شود و براي اينکه از نظر تربيتي بهنجار محسوب گردد بایستی با علم اندوزی، عمل مثبت، تفکر و ايمان به دنبال خواسته های خود برود.

دغدغه اصلی جوان امروزی کار و تلاش است. جوان بیکار با پریشانی به آینده می نگرد از زندگی زده می شود ترس از فردا و فرداها دامنگیرش می شود.

جوان امروزی می خواهد جریان داشته باشد و آینده خود را رقم بزند. مانند آب جاری می خواهد در بطن زندگی باشد حیات را لمس کند نه اینکه در یکجا بماند و بعد از مدتی بگندد. جوان امروزی از پوچی گریزان است میل به جاودانگی دارد و می خواهد مطرح باشد.

جوانی دوره عشق ورزی است. اما جوان امروز ازدواج کردن را که سنت پیامبر اکرم (ص) است کوهی دست نیافتنی قلمداد میکند و با تاخیر افتادن آن مشکلاتش را دو چندان می بیند.

جوان امروزی زمینه استفاده از تجربه بزرگترها را دارد اما نه با زور و تحمیل. میخواهد همسو و هم جهت با آنها باشد اگر بی توجهی و بی احترامی نبیند هیچ موقع از عقیده و نظر آنها گریزان نیست!

مهم‌ترین مساله جوانان ما بحث سلامت، آموزش، اشتغال، مسکن، ازدواج، تحکیم خانواده، افزایش سبک زندگی ایرانی - اسلامی، بهینه‌سازی اوقات فراغت، مشارکت جوانان در فعالیت‌ های اجتماعی و... است. به تناوب درباره دغدغه های جوانان بحث شده است؛ از ازدواج و اشتغال تا سبک زندگی. برخی کارشناسان مستقل سبک زندگی را یکی از مهمترین دغدغه های جوان می دانند؛ حضور در شبکه های اجتماعی، نداشتن هدفی در اوقات فراغت، نداشتن مهارت برای اشتغال و زندگی و مانند اینها.

در این راستا اتحاد خبر به مناسبت هفته جوان یک نگرخواهی از جوانان در جهت شناخت دغدغه ها و مشکلاتشان و دیدگاه های آنها در مورد آینده و وضعیت جامعه انجام داده است.

سوالات مطرح شده در این زمینه عبارتند از:


1. فکر می کنید نقش جوان در جامعه ی ما چقدر جدی است؟

2. دغدغه شخصی شما بعنوان یک جوان چیست؟

3. مهمترین مشکل نسل جوان را چه چیز می دانید؟

 

در ادامه پاسخ تعدادی از جوانان را به این سوالات می خوانیم.


نرگس داودی زاده
26 ساله
کارشناس  IT

1- جوان امروز نقش بسیار پررنگی در اجتماع دارد اما در تصمیمات کلان کشور دخالت چندانی ندارد که این از نقاط ضعف محسوب می شود. چون جوان امروز هم از نظر علمی و هم فکری می تواند در امور کشوری نقش مثمر ثمری داشته باشد.

2- دغدغه اولیه هر جوان داشتن شغل خوب و درآمد متناسب با تورم کشور است. دغدغه دیگر نیز داشتن تفریحات سالم و سرگرم کننده است.

3- از مشکلات نسل جوان امروز عدم مهارت کافی در مواجهه با مشکلات است. کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس، کمبود تفریحات سالم برای تخلیه هیجانات درونی در سنین جوانی و . ..
محسن زنگویی

22 ساله

دانشجوی عمران

1. امروزه جوانان نقش چندانی در جامعه ندارند و اینطور که می بینم به حاشیه رفته اند. در پست های دولتی، در کارهای اجرایی، در تصمیم گیری های سیاسی، حتی در آموزش عالی کشور که مستقیما با جوانان سر و کار دارد.

2. اول از همه مسئله ی کار است، کاری که درآمد مناسبی نیز داشته باشد. مسائل دیگری هم هست مانند وضع اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور. اقتصادی از این باب که زندگی برای مردم خیلی سخت شده. کسب درآمدی که جوابگوی حداقل نیازها هم باشد به کار زیاد و دوندگی نیاز دارد. نبود شغل مناسب موجب بسیاری از مسائل و معضلات اجتماعی می شود. مثل اعتیاد، افزایش جرائم، افزایش تن فروشی دختران و زنان، کاهش رفت و آمدهای خانوادگی، کاهش وقت صرف کردن پدر و مادر خانواده برای فرزندان، افزایش خلاء های عاطفی در خانواده ها، افزایش آمار طلاق، و سایر مشکلاتی که بیشتر جوان و خانواده را در معرض آسیب قرار می دهد. نبود اقتصاد قوی و سالم سبب تضعیف کشور در مناسبات بین المللی نیز می شود.  

3. به نظر من از مهم ترین مشکلات جوانان امروز عدم اعتماد به بنفس و گذراندن وقت زیادی در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی هست. ازدواج هم مسئله ی مهمی است که من و بسیاری از جوانان هم سن و سال من دغدغه اش را داریم. اینکه می توانیم شغلی پیدا کنیم یا راه بیاندازیم که کفاف هزینه های ازدواج و یک زندگی مشترک را بدهد یا نه.

 

ساحل تنگستانی
کارشناس ارشد معماری

29 ساله

1. جوان بازتاب دهنده ی تمام و کمال جامعه است. بدلیل صفای روح و زلالی اندیشه اش، بدون نیاز به هیچ صافی میتوان شکل و سطح پیشرفت یک جامعه را در رفتار یک جوان دید. از اینرو می تواند در پذیرفتن نقش های اجتماعی با تکیه بر زلالی نیت و اندیشه ی خود بدون هیچ غل و غشی موفق عمل کند. جوان میتواند تعیین کننده چگونگی شکل گرفتن آینده ی جامعه باشد پس این نیازی دو طرفه در به کار گرفتن جوانان در جامعه است و هم جوانان و هم اجتماع به شدت به همدیگر برای ساخت آینده ی ایده آل نیازمندند.
2. من از زمانی که به خودشناسی اجتماعی رسیدم، یک سلسله اهداف و برنامه هایی در چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت برای خود ترسیم کردم. ابتدا باید تحصیلاتم را به پایان میرساندم. دغدغه ی بعدی رسیدن به جایگاه اجتماعی و شغل آبرومند و موجه بود. در این مسیر دغدغه ی اصلی من پایبندی به اخلاق و تلاش مداوم در جهت رشد علمی و فرهنگی در شخص خودم بود و هست.
3
. برخلاف همه صحبت های کلیشه ای، مهم ترین مشکل نسل جوان را عدم اعتماد از سوی بزرگان برای واگذاری نقش های اجتماعی-سیاسی می بینم. جامعه به نسل جوان نیاز دارد، به طراوت و دانش روز کسب شده ی این نسل نیاز دارد، به نظر من در سپردن نقش های اجتماعی باید تجدید نظر شود و حضور و مشارکت آنان جدی گرفته شود.

 

ناهید اخلاقی

26 ساله

کارشناس ارشد شهرسازی

۱- یكي از راه های پيشرفت كشورها سرمايه گذاري بر روي نسل جوان و نسل آينده شان مي باشد، جوانان به عنوان نيروي فعال، متحرک و پرتلاش ميتوانند نقش خوبي در پيشرفت يک کشور داشته باشند، امروزه نقش جوان در تمامی جوامع در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و ... به چشم میخورد، کشور جوان ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چند که هستند جوانانی که استعداد بسیار دارند ولی متاسفانه به دلیل نبود بستر و شرایط کاری مناسب نمی توانند تمام آنچه را که میتوانند به کار گیرند و برای جامعه ی خود به استفاده بگیرند.
۲- شاید من جوان دغدغه ی شخصی خاصی نداشته باشم، زیرا در مسیر اهدافم و با توجه به زمان بندی های زندگی ام به آنچه که میخواستم رسیدم، اما دغدغه جوانان اطرافم را هر روز میبینم. نبود کار مناسب با توجه به شرایطشان، جوانانی که درس خوانده ولی متاسفانه کار مناسبی ندارند و یا با توجه به کمبود سرمایه نمی توانند کار ازاد انجام دهند و تمام ذهنشان درگیر همین مسئله شده و به نوعی میتوان گفت موضوع اشتغال دغدغه ی اصلی جوانان ماست.
۳- جوانان در هر کشوری به عنوان نیروی انسانی، سرمایه‌ های اصلی و توان آن کشور محسوب می‌شوند، لیکن زمانی میتوان از این سرمایه به نحو خوبی استفاده کرد که آن جوان انگیزه ی کافی جهت زندگی و پیشرفت داشته باشد، زمانی که جوان ما هویت خود را بداند و به باور خوب بودن و کامل بودن رسیده باشد، متاسفانه جوانان ما امروزه با مسئله ای با عنوان آینده ی مبهم روبرو هستند و‌ شاید این یکی از اصلی ترین مشکلاتشان باشد، جوانی که نداند سرانجام کار و‌ زندگی شخصی اش چه می شود، رسیدن به شغل مناسب را برای خود غیر ممکن بداند و  زندگی ایده الش را دور و دست نیافتنی ببیند. در کل می توان گفت مشکلات اصلی جوانان امروز سرزمین ما، آینده ی مبهم، نداشتن شغل مناسب و به دنبال آن سخت شدن ازدواج ها، نداشتن انگیزه و‌ در پی آن کمبود شادی و نشاط در جوانان دانست.

صدیقه فتحی
24
ساله
لیسانس مددکاری

1. با وجود جوان است که جامعه به خودش رنگ میگیرد و جوان جامعه را میسازد. پس نقش جوان در جامعه بسیار پر رنگ و حیاتی است.

2. دغدغه هر جوان در هر جامعه ای اطمینان از تامین بودن آینده اش است. از همه نظر، تحصیلات، اشتغال، مسکن، ازدواج و و و ... . اما دغدغه شخصی من اشتغال است.

3. مهم ترین مشکلم نبود امکانات و کم توجهی مسئولین نسبت به این موضوع است.

مهراب شاد 
21
ساله

فوق دیپلم معماری

1. نقش جوانان در جوامع بسیار پررنگ است.

2. ارتباطات اجتماعی، فرهنگی، ساختار نظام کشور، کار، اهمیت به فرهنگ اصیل ایرانی، زنده نگه داشتن یاد بزرگان ایران، مطالعه و نظام آموزشی.

3. مهم ترین مشکل در حال حاضر نبود انگیزه، حمایت نشدن و کمبود اطلاعات است.

 

حسن احمدی

27 ساله

لیسانس نرم افزار

1- نقش و تاثیری که جوان باید بر جامعه داشته باشد برای همه مشخص است و نیازی به توضیح مجدد ندارد. ولی چیزی که کاملا واضح است این است که در حال حاضر نه تنها جوانان، بلکه همه اقشار سنی نقشی را که باید داشته باشند ندارند. یکی از دلایل اصلی آن هم این است که میبینیم آدم ها همه فقط و فقط به منفعت شخصی خودشان اهمیت میدهند و نه تنها اولویتی برای جامعه نسبت به سود شخصی خود قائل نیستند، بلکه اکثرا کوچکترین اهمیتی هم نمیدهند که قرار است چه بر سر جامعه و کشورشان بیاید.
البته در این مورد مقصر اصلی خود مردم هستند ولی این چیزی از گناه مسئولین کم نمی کند.

2- واقعا نمیخواهم خیلی فیلسوفانه جواب بدهم... ولی یکی از دغدغه های مهم شخصی من بعنوان یک جوان 27 ساله شناخت خودم است. مسئله ای ک این روزها واقعا فکرم را مشغول کرده است. البته در جوان های نسل بعد از خودم نمی بینم که چنین دغدغه هایی را داشته باشند.

3- مهم ترین مشکل نسل جوان و بلکه مهم ترین مشکل مردم ما این است که هویت خودمان را از دست داده ایم. یعنی بطور دسته جمعی "هر چه پیش آید خوش آید" به جلو می رویم و اصلا به این فکر نمی کنیم که چه بودیم و چه شدیم. ما تبدیل شده ایم به آدم هایی ک فقط حرف می زنیم و شعار می دهیم، عمل نمی کنیم، خود را گول می زنیم و توجیه می کنیم.


 ملیحه زارع پور
24
سال
کارشناس فقه و حقوق

1. متاسفانه در جامعه ی امروز ما فقط در حد رسانه به جوان اهمیت داده میشود، این یعنی شعار! ولی وقتی به جامعه نگاه میکنی می بینی وضعیت حال جامعه و مشکلات موجود نتیجه ی عدم توجه به این قشر یا بهتر بگویم نسلی است که استعدادها و توانایی های زیادی داشته اند.

2. شغل مناسب و با وضعیت اقتصادی موجود ، دغدغه ی ادامه تحصیل.

3. همین شرایطی که در بند 1 و 2 گفته شد شامل شغل، نقش اجتماعی و تحصیل. 



سحر علیپور تنگسیری

لیسانس ادبیات نمایشی

27 ساله

1. در جامعه ایرانی در حال حاضر جوان ایرانی نقشی را ایفا نمی کند که پر رنگ باشد یا کم رنگ، زمینه برای حضور جوان ایرانی وجود آنچنانی ندارد و همان هم در تسخیر یک عده خاص است، البته دلیل این حاشیه نشینی جوان ایرانی هر چه هست او را از حضور در جامعه کنار گذاشته است، جوان امروز خیلی درگیر موثر بودن در جامعه نیست و تحصیل برای او تقریبا به تفریح بدل شده است، که همه اینها دلایل خاص خودش را دارد، البته جوانان زیادی هستند که تلاش می کنند در جامعه ایرانی تاثیر خود را داشته باشند، در هر صورت به دلایل زیادی، بخشی از جوانان ایرانی به دنبال حضور پر رنگ در جامعه نیستند.

2- بیان دغدغه شخصی کمی سخت و طولانی است، ولی به طور کل پیشرفت در زمینه تحصیلی و استفاده درست از رشته تحصیلی که تاکنون این رشته یعنی ادبیات نمایشی به شدت نادیده گرفته شده، به شخصه دغدغه اصلی من اشتغال به عنوان یک فارغ التحصیل این رشته و موثر بودن و پیشرفت در رشته تحصیلی خودم است، گذشته از دیگر دغدغه ها.


3- مهم ترین مشکل نسل امروز نادیده گرفته شدن در همه زمینه هاست، علمی، فرهنگی، آموزشی، نسل امروز نیاز دارد که زمینه را برای فهم و درک خود از جایگاهش داشته باشد تا بتواند در خود آنچه که لازم است را بیابد تا از این سردر گمی نجات پیدا کند.

 

محمد امين زارعي
17 ساله
سال آخر رشته الكترونيک
 

1- جواب سوال يک و دو تقريبا يكي است که در ادامه می گویم.

2- دغدغه شخصي كه نمي شود گفت همه جوانان يك دغدغه هاي خاصی دارند كه اكثرا به هم شبيه هستند. همه آنها نياز به شغل توانايي استقلال يافتن و تشكيل زندگي دارند. من به شخصه فكر مي كنم نيازهاي مادي يك جوان از همه نيازهایش مهم تر هست. در كشور ما مشكلات اقتصادي فراواني وجود دارد و زمینه اشتغال بسيار كم است همين باعث ميشود که اميد به استقلال و تشكيل خانواده بدليل مشكلات اقتصادي در جوان از بين برود.
جوان بيكار خود يكي از عوامل فساد هست. جواني كه توانايي مالی برای تشكيل خانواده ندارد و نميتواند به راحتي استقلال مادي خود را تامين كند با مشكلات روحي فراواني روبرو مي شود و قطعا اسيب هاي زيادي به جامعه اي كه جوان در ان دچار مشكل باشد وارد ميشود. بعنوان نتيجه گيري تنها دغدغه جوان مسائل مادي و اينده هست.
3- مهمترين مشكل نسل جوان همان كمبود كار و عدم توانايي براي استقلال و تشكيل خانواده هست يعني در كل همه مشكلات يك جوان ريشه در مشكلات اقتصادي دارد. اقتصاد، اقتصاد بايد اقتصاد قوي باشد و جوان منبع درامد داشته باشد تا بتوان از باقی مشكلات جلوگيري كرد. جواني كه مشغول به كار و درامد باشد از فساد ها و جامعه ستيزي ها دوري ميكند و در نتیجه جامعه سالم تري داريم وقتي جوان در رفع همه نيازهاي شخصي، مادي و... ناتوان باقي بماند ريشه هاي افكار پليد را در خودش پيدا ميكند. اگر اشتباه هست ببخشيد ولي نظر من اين است فقط بايد مشكلات اقتصادي جوانان و مشكلات سياسي دولت از بين برود.

محمد جواد رئیسی
22 ساله
دانشجوی پرستاری

1- خیلی پر رنگ است. به نظر من هفتاد درصد نقش های جامعه را جوان ها باید بر عهده بگیرند، چون پتانسیل این کار را داشته و در صورت به عهده گرفتن این مسئولیت از پس انجام آن برمی آیند. درصد باقی مانده نیز بر عهده افرادی گذاشته شود که دارای تجربه در این زمینه ها هستند.

2- دغدغه ی اصلی من به عنوان یک جوان خدمت سربازی است. چون زمان زیادی از جوانی صرف آن می شود. در حال حاضر هم دانشگاه و همه ی گرفتاری های درسی و جانبی آن... و البته رسیدن به علائقم دغدغه ی این روزهای من است.

3- مهم ترین مشکل نسل ما هوس های زودگذر است که اگر نباشد خیلی از مشکلات به وجود نمی آید. مشکل دیگر نیز همه گیر شدن استفاده از گوشی های هوشمند و گسترش فضای مجازی علیرغم نبود فرهنگ درست استفاده از این ابزارها است.

* * * * *

در پایان از سیده خدیجه حسینی رییس کمیسیون امور بانوان و جوانان شورای شهر خواسته ایم از جوانان و وضعیت آنان در جامعه بگوید.

 

سیده خدیجه حسینی

کارشناس ارشد حسابداری

رییس کمیسیون امور بانوان و جوانان شورای شهر برازجان

میلاد سرور جوانان عالم، شبیه ترین آیینه پیغمبری حضرت علی اکبر, و هفته جوان و تولد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی فاطمه (عج) را به همشهریان عزیز بویژه جوانان سلحشور این دیار را تبریک عرض می نمایم.

جوان در نظام اجتماعی همچون جریان خون در رگ های بدن است که اگر از حرکت باز ایستد همه چیز متأثر خواهد شد. جوان سرشار از استعداد است که اگر این استعداد تربیت و تقویت شود مانند بذری که در خاک خوب کاشته شود، محصول خواهد داد و اگر به حال خود رها شود مانند تخمی که در مزین شوره زار افتاده باشد، از بین می رود و محصول نمی دهد.

در همه انقلاب ها و نهضت ها جوانان جایگاه ویژه ای دارند، بنا به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب "جوان در هر جامعه و کشوری محور حرکت است. اگر حرکت انقلابی و قیام سیاسی باشد، جوانان جلوتر از دیگران در صحنه اند،‌ اگر حرکت سازندگی یا فرهنگی باشد، باز جوانان جلوتر از دیگرانند و دست آنها کارآمدتر از دست دیگران است حتی در حرکت انبیای الهی هم محور حرکت و مرکز تلاش و تحرک جوانان بودند"

حضرت علی اکبر (ع) از عالی ترین الگوها و بهترین سرمشق ها برای جوانان پاک سرشت و با ایمان می باشد. جوانان عصر ما می توانند خصایص والای عفت، ادب، ایثار، وقار، وفا، سخاوت و شجاعت، اطاعت از ولی امر را از سرور خوبان الهام گرفته و نتیجه عملی زندگی خویش قرار دهند.

در خصوص مشکلات نسل جوان باید دو حوزه معرفتی و تربیتی و محیطی و میدانی را مورد بحث و بررسی قرار داد در حوزه تربیتی باید خودباوری و ارزش محوری را به جوانانمان یاد دهیم و زمینه آموزش های سالم مطابق با آموزه های دینی و همسو با فرهنگ اسلامی ایرانی را بر ایشان مهیا سازیم.

در حوزه محیطی چنانچه سه مقوله مهم شغل، ازدواج و مسکن در جامعه احیاء گردد بسیاری از مشکلات عدیده شخصی و اجتماعی کاهش یافته و ما به سمت جامعه ای سالم و پویا حرکت خواهیم کرد. جوانانی که بواسطه وجودی پاک نهاد آکنده از صداقت، باورپذیری و وفاداری به وعده های مسؤلانی که باورشان کرده اند، انرژی خود را بدون هیچ چشمداشت مالی سال ها صرف تحقق یافتن وعده ها می نمایند، در میادین مختلف علمی، ورزشی، هنری و ... فعالیت های اجتماعی در قالب سازمان های مردم نهاد، انتخابات مجلس و شورا حضور یافته که این جوانان استحقاق بها دادن به ظرفیت ها و استعدادهای حقیقی آنها و تحقق وعده های آرمانی را دارند.

سخن آخر

کمیسیون بانوان و جوانان شورای اسلامی شهر برازجان ضمن تبریک مجدد هفته جوان به همه جوانان همشهری امیدوار است امکانات و شرایط لازم را در راستای تشریک مساعی هر چه بیشتر جوانان فرهیخته در فرآیند اداره امور شهری و مدیریتی شهر فراهم گردد که آمادگی خود برای دریافت نظرات و پیشنهادات سازنده و راهگشای شما آینده سازان و سرمایه های واقعی این خطه عالم پرور را اعلام می نماید؛ باشد که بتوانیم با همفکری و همراهی همگانی دست در دست هم در تحقق آرمان های این خاک پاک گام برداریم.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/61412