امروز: چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 23 ارديبهشت 1395 - 11:13
اختصاصی اتحادخبر/ با همکاری انجمن گردشگران دشتستان؛

اتحادخبر: بازی یکی از راه های گذران اوقات فراغت است که بخشی از فرهنگ معنوی یک ملت را تشکیل میدهد و در تمام فرهنگهای جهان از گذشته تا کنون به شکل های گوناگون وجود داشته است. نقش بازیهای بومی محلی متاسفانه در جهان مدرن امروز به تدریج کمرنگ شده تا جایی که در بسیاری از مناطق، دیگر اثری از آنها دیده نمیشود. در همین راستا انجمن گردشگران...

اتحادخبر: بازی یکی از راه های گذران اوقات فراغت است که بخشی از فرهنگ معنوی یک ملت را تشکیل میدهد و در تمام فرهنگهای جهان از گذشته تا کنون به شکل های گوناگون وجود داشته است. نقش بازیهای بومی محلی متاسفانه در جهان مدرن امروز به تدریج کمرنگ شده تا جایی که در بسیاری از مناطق، دیگر اثری از آنها دیده نمیشود. در همین راستا انجمن گردشگران دشتستان برآن شد تا در گفتگوهای هفتگی خود سری به کوچه پس کوچه های قدیمی زده و یادی از بازی های دوران کودکیمان کند. چرا که سوق دادن قشر جوان به سوی بازیها و سنت های قدیمی که همراه با فعالیت بدنی و کلامی است راه خوبی برای رسیدن به نشاط و سرزندگی اجتماعی است.

 

 

🌐 انجمن گردشگران دشتستان 🌐

 

اِلَختری  

این بازی که بیشتر دو نفره هست در محیط باز انجام میشه.
دو نفر انگشت بزرگ پای خود را از پشت می گیرند . هر دو طرف لی لی کنان بدون اینکه انگشت پایشان رها شود، سعی میکنند که طرف مقابل را از دایره بیرون کنند. یا اینکه روی زمین بندازند

انجمن گردشگران دشتستان- مهدی پایدار

 

بوجیکا فِر

بازيکنان دايره‌وار مى‌نشينند و از ميان خود يک نفر را به‌نام استاد انتخاب مى‌کنند. براى شروع بازي، بازيکنان يکى از انگشتان خود را روى زمين مى‌گذارند. استاد در حالى‌که يکى از انگشتان خود را به زمين مى‌گذارد و برمى‌دارد چنين مى‌گويد :بوجيکا فر (گنجشک‌ها پر ) کموتِرا فر (کبوترها پر ) پيلوسکا فر (پرستوها پر ) قلاغا فر (کلاغ‌ها پر ) بازيکنان با شنيدن کلمه ٔفر انگشتان خود را به علامت پريدن به هوا بلند مى‌کنند. در همين حال استاد نام شيء يا حيوانى را مى‌آورد که قادر به پريدن نباشد . مثلاً صندلى يا گاو را. هريک از بازيکنان به اشتباه انگشت خود را بلند کند، بازنده است. بازيکنان، نفر بازنده را خم مى‌کنند و دست يکى از بازيکنان را به ‌شکل سيخ يا سه کلمبه (سه‌پايه) روى پشت او قرار مى‌دهند و مى‌پرسند: 'سيخ يا سه‌کلمبه؟ ' اگر نفر بازنده درست گفت که او را رها مى‌کنند و بازى دوباره شروع مى‌شود. ولى اگر درست نگفت، با پشت دست او را کتک زده يا بازيکنان يکى يکى به پشت وى سوار مى‌شوند و مسافتى کولى مى‌گيرند.

انجمن گردشگران دشتستان- ندا مزارعی

اَتَل مَتَل تو تولِه

بازيکنان رديف مى‌نشينند و پاهاى خود را دراز مى‌کنند. آن‌گاه يکى استاد شده و در حالى‌که با دست روى پاى بازيکنان مى‌زند چنين مى‌خواند :  اتل متل تو توله ، گاو حسن چه جوره ، نه شیر داره نه پستون ، گاوشو بُردن هندستون ، یک زن هندی بستون در اينجا، کلمه ' بستون' به‌هر که افتاد بازنده است. استاد از نفر بازنده مى‌پرسد: 'اوو گرم مى‌خواى يا اوو سرد؟' نفر بازنده، بايد يکى را انتخاب کند. اگر آب گرم انتخاب کرد بازيکنان او را سخت پنجير مى‌گيرند. اگر آب سرد را انتخاب کرد آهسته پنجيرش گرفته و دوباره بازى را از نفر بازنده شروع مى‌کنند .

انجمن گردشگران دشتستان- ندا مزارعی

گرگ چمبری

از میان بازیکنان دو اوسا انتخاب شده و افراد خود را انتخاب می کنند. بازیکنان دو بیله میشوند. یک بیله آدم ها، بیله دیگر گرگ ها. سپس روبه روی هم قرار می گیرند. افراد هر بیله پشت سر هم ایستاده, هر یک با دو دست کمر نفر جلویی را محکم می گیرند. انگاه دو بیله بر خلاف جهت همدیگر، شروع به پریدن می کنند و چنین میخوانند:
گرگ ها: هله هله گرگ چمبری؟
آدم ها: زهله نداری ببری
گرگ ها: اگه ببرم چه میکنی
آدم ها: خار خرنجت میکنم
گرگ ها: لقمه مو چرب تره
آدم ها: کار مو تیز تره
گرگ ها: خونه خاله کمو هله
آدم ها: از ای هله از او هله
گرگ ها: آغام گفته دسی بده
آدم ها: دسی ندارم چه بکنم
گرگ ها: آغام گفته اسوم بده
آدم ها: اسوم ندارم چه بکنم؟

بعد از این گفتگو ها نفرات دو بیله سعی می کنند همدیگر را به سمت خود بکشند و هر بیله برنده شد دیگران موظفند آنها را کول کرده و تا مسافتی ببرند.

انجمن گردشگران دشتستان- عباس حیدری  

 
چیش بگیرو ( قایم باشک )

 

برای این بازی قرعه کشی میکنن یه نفر باید گرگ بشه و چشم بذاره و تا ۵۰ بشماره بقیه هم تو این مدت میرن قایم میشن بعداز اینکه شمارش تموم شد اون فردی که چشم گذاشته باید دنبال بقیه بگرده و پیداشون کنه اگه پیدا کرد دنبالش میوفته تا بگیردش فردی که قایم شده بود باید خودشو به محلی که گرگ چشم گذاشته بود برسونه و بگه سُک سُک و اگر نتونست برسه و گرگ گرفتش که سوخته و باید از بازی بیرون بره .

انجمن گردشگران دشتستان- ندا مزارعی

بوآ پیره یا جوون

این بازی فکاهی بدون رقابت در فصل تابستان انجام میشد.
وسیله این بازی هسته هندونه یا هسته پَهَک می باشد. طرف اصلی هسته ها را تحت فشار بین دو انگشت قرار می دهد و با ذکر بوات پیره یا جوون از طرف مقابل سوال میکند. طرف مقابل هم جواب میدهد. همزمان هسته تحت فشار را رها میکند.
اگر هسته خیلی بالا رفت بوآ جوون هست اگر هسته ارتفاع نگرفت بوآ پیر هست.

انجمن گردشگران دشتستان- مهدی پایدار

بِیگ بازی


بیگ بازی همون عروسک بازی است.


بیگ بازی همون عروسک بازی بود با این تفاوت که عروسک را با پارچه درست میکردن واز پنبه  پر میکردن ولباسهای رنگی میپوشاندن این بازی مخصوص دختر خانما بود  وبسیار سرگرم کننده .

انجمن گردشگران دشتستان- راضیه  جابری


هفت سنگ



افراد به دو گروه مساوی تقسیم میشوند و هرکدام یکی از بازیکنان خود را بعنوان سردسته یا رهبر انتخاب میکنند یکی از گروه ها در فاصله معینی از محلی هفت سنگ که روی هم چیده شده اند می ایستند تا به نوبت با توپ تنیس سنگها رو مورد هدف ق ار داده و بزنند .
گروه دوم نیز در پشت هفت سنگ منتظر نتیجه اند تا هر گاه توپ پرتاب شده از سمت گروه اول به هفت ینگ ب خورد نکرد فوراََ جایشان را با آن گروه عوض کنند ولی اگر برخورد کرد و سنگها ریختند  آنها توپ را ب میدارند و با پاسکاری و هدف گیری سعی میکنند نفرات گروه اول رو با توپ بزنند که اگر اصابت کند ادور بازی خارج میشود.
نفرات گروه اول در هرفرصتی که بدست بیارند به سراغ سنگها میروند تا آنها را روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند . اگر گروه موفق شود هفت سنگ را روی هم بچیند برنده است .

انجمن گردشگران دشتستان- ندا مزارعی


چیل چیل

برای این بازی نیاز به دو گروه است که از   گروه های 2 نفر تا به بالا تشکیل می شود  .ابتدا قرعه کشی میکنن  و گروهی که بازنده می شود (گروه 2)باید چشم بزاره و یکی از اعضا گروه برنده قرعه کشی(گروه 1) با توجه به تعداد نفرات تا یک عدد خاص از قبل تعیین شده می شمارد و بقیه گروه مقابل (گروه 2)باید چشم هایشان را ببندند تو این مدت گروه 1 باید با خاک نرم یک برامدگی با خاک درست کند (کوپ) و وفتی شمارش تمام شد گروه 2 به دنبال پیدا کردن این کوپ ها ی خاکی می گردند و هر کوپی را که پیدا کردند رویش سنگ می گذارند  یا با دست آن را خراب می کنند (زمان این کار هم مشخص و از قبل تعیین شده است) در آخر به شمارش کوپ های پیدا نشده می پردازند و گروها جایشان را عوض می کنند و به همین ترتیب عمل می کنند در آخر برنده کسی است که کوپ های پیدا نشده بیشتری دارد .
زمین این بازی نیز معمولا در قلعه های قدیمی و خانه های خشتی قدیمی و یا حیاط های بزرگ و حتی منطقه های بزرگ تر انجام می شود

انجمن گردشگران دشتستان- حسین بهزادی

سه سنگ و سه هسته

برای این بازی به دو نفر نیاز است که این دو نفر ، نفر اول سه تا سنگ رو انتخاب میکنه و نفر دوم بخاطر اینکه تفاوتی داشته باشه با نفر اول معمولاً به جای سه تا سنگ سه تا هسته خرما انتخاب میکرد . روش بازی هم بدینصورت بود که با یک تکه چوب یک مربع روی زمین میکشید و دوتا خط ضربدری داخل مربع و روی ظلع های مربع سه نقطه رو مشخص میکنید و یک نقطه هم وسط خط ضربدری داخل مربع انتخاب میکنید و حالا بازی شروع میشه و روش این بازی فکری هم این بود که با جابجا کردن سنگ و هسته خرما بصورتی ردیفی هر سه تا سنگ و هسته خرما در یک ردیف قرار بگیرد. یاد آوری کنم زمانی که دیگه اجازه نداشتیم تو کوچه یا روی پشت بام بریم این بازی رو انجام بدیم توی خونه دوتا برگ از دفتر جدا میکردیم و همانجا توی خونه این بازی رو انجام میدادیم که اون هم حال و هوای خودش رو داشت.

انجمن گردشگران دشتستان- سید محمد رضا شاهروبندی

چو کِلی

این بازی با دوچوب  یکی بزرگ ودیگری کوچک انجام میشد.

 

این بازی با دوچوب  یکی بزرگ ودیگری کوچک انجام میشد دو طرفه زمین بازی دوتا چاله کوچک میکندن بعد بازیکنا به دوگروه تقسیم میشدن هرکدوم به یه سمت زمین قرار میگرفتن گروه اول چوب  کوچک را روی چاله  قرار میداد وبا قرار دادن چوب بزرگ زیر ان ضربه  میزد تا چوب کوچک پرتاب بشه  چوب کوچک باید کنار گروه دوم قرار بگیره در غیر این صورت  باخت به حساب  می اومد وباید مسافتی  که تعین میشد هبوو...... میکشیدن یعنی نفس خود را حبس میکردن   از مبدا تا مقصد  این بازی بیشتر  مخصوص  اقا پسرا  بود.

انجمن گردشگران دشتستان- راضیه  جابری

سول بازی

این بازی به این شکل بود که زمین صافی  رابه شش قسمت خط کشی میکردن ویه سنگ خیلی صافی انتخاب میکردن وبا بالا گرفتن یه پا وپریدن  این سنگ را باید از شش  قسمت خط کشی  شده  رد میکردن اگه در حین بازی  پای تا شده را روی زمین میذاشتن یا سنگ از قسمت خط کشی شده بیرون میرفت باخت  حساب میشد  ونوبت بعدی میرسید  این بازی بیشتر مخصوص دخترخانما بود .

انجمن گردشگران دشتستان- راضیه جابری

بهشت و جهنم

این بازی با دو گروه حداقل سه نفره و حداکثر شش هفت نفر انجام میشد  و برای شروع بعد از یار گیری گروه اول که نوبتش بود در  گوشه ای بطوری که گروه دوم براحتی نتونه
ببینه  روی زمین با یه سری چیزا مثل یه مشت خاک  ، یه شیرینی ، سنگ ، کاغذ. چوب ، گل و بعضی چیزهای کوچک و ریز  دیگه که تو کوچه  و در دسترس بچه ها بود دوتا نماد یکی از بهشت و دیگری از جهنم درست میکردن رمز این نمادها این بود که طوری ساخته بشه که حریف نتونه  براحتی نماد جهنم و بهشت را از هم تشخیص بده
بعد دویار از گروه اول که صاحب نمادها بودن زیر بغل  یک به یک افراد گروه دوم را در حالتی  که. آنها چهار زانو رو زمین  نشسته  و با دستهاشون انگشت شصت پاهاشون را گرفته و آماده بلند شدن از زمین بودن را میگرفت و از زمین بلند میکردن و برای تشخیص  تا محل نمادها یا به اصطلاح دکه  میبردن .
مث اگه  از  یه گروه چهار نفره سه نفرشون درست گفته بودن برنده میشدن در غیر این بازنده و نوبت به ساختن نماد توسط گروه دوم میشد. و بازی به همین ترتیب ادامه داشت  تا اینکه خسته میشدیم ودر صلح و آرامش ویا با تقلب و دعوا بازی تموم میشد .

انجمن گردشگران دشتستان - شهین بازیار

چغرک بازی


این بازی بوسیله دو نفر یا بیشتر انجام میشد به این شکل که دوکهای قدیمی نخ ( چغرک دشکه) که هر کدام معرف یک رقم بود یعنی بعضی از چغرکها یکی حساب میشد و دیگری بر اساس شکل و بزرگی به رقمهای بالاتری معرفی میشد را روی یک خط درون دایره ای قرار میدادند بعد شرکت کننده گان با یک فاصله نسبتا زیاد  یک‌تکه سنگ صاف و خوش دست را که غالبا از تو دره محله پیدا میکردند به نوبت به سمت چغرکها پرتاب میکردند که سنگ می بایست ضمن اصابت با چغرک و بیرون انداختن ان از دایره خود نیز از محوطه دایره خارج شود . البته این بازی قانون و مقررات خاص خودش رو داشت که به اختصار خدمتتان ارایه شد

انجمن گردشگران دشتستان- علی بناری

تیر مایه بازی ، یا تیله بازی

 
این بازی توی زمینی صاف  به تعداده بازیکنا چندتا چاله کوچک  به ردیف  میکندن این با زی از دونفر تا چند نفر  میشد شرکت کنن   وبا هرکی زودتر گفتنه سالم ودیگری میگفت پس سالم  وهمیجور نوبتشون را معلوم میکردن واونی که گفته بود سالم  بازی را شروع میکرد وتیر مایه یا تیله خودش رابا دوانگشت به سمت چاله که  کول میگفتن  پرتاب میکردن بعد نوبت نفر بعدی میشد تا هر چند نفر هرکس تیر مایه را توی چاله یا همون کول میکردیا به تیر مایه رقیب ضربه  میزد برنده بود ویه تیر از رقیب میبرد   این بازی بیشتر مخصوص اقا پسرا بود

انجمن گردشگران دشتستان- راضیه  جابری

سیابردک

این بازی  معمولا  توی شب های مهتابی بازی میشد که سایه بلند باشه تعدادی به یه ردیف صف میگرفتن ودستای خودشون را بالاسرشون قلاب میکردن یه نفر سنگی به سمت سایه اونا پرتاب میکرد سنگ توی سایه هرکی می افتاد سنگ را برمیداشت وبه جایی که از قبل مشخص  کرده بودن میرفت باز سنگ  انداخته میشد نفر بعدی باید میرفت نفر اولی را کوله میکرد به صف بر میگردوند.

انجمن گردشگران دشتستان- راضیه حابری

گِری ، هوی گِرِیه
بازی تابستانی، در رودخانه

یک نفر شروع کننده بازی و جمع مقابل - شروع کننده بازی با استارت بقیه در محیط آب تلاش میکرد که کف دست خود را روی کله بقیه بزاره و به ایشان بگوید '' گِرِش کردم '' - نفرات مقابل باید تلاش میکردند تا این امر رخ ندهد.
هر کس گر میشد نوبت بعد را اجرا میکرد....

انجمن گردشگران دشتستان- مهدی پایدار

یه شوته

زمان بچگی وقتی میرفتیم تو کوچه فوتبال بازی کنیم اما کسی نبود ، بخصوص وقت امتحانات که خانواده ها نمیگذاشتن بچه ها بیان بیرون و بازی کنند نهایتش دو نفر میشدیم ..
هر کدوم با دو تیکه سنگ یه گل میساختیم و نفری یه شوت میزدیم ، اگه بیشتر از یه بار توپ به پا برخورد میکرد خطا بود ...
ار نکته های اصلی این بازی این بود که کرنر نداشت و هر سه تا کرنر یه پنالتی نصیب طرف مقابل میکرد.

انجمن گردشگران دشتستان- امید.ق 

مچ گو '' استخوان گاو

این بازی بیشتر یک بازی شبانه بود
در این بازی چند نفر در یک راستا و پشت یک خط، در صورتی که دست ها را پشت کمر خود قرار میدهند. یک نفر به عنوان داور و باپیر ،استخوان حیوانی '' مُچ گو '' را یکباره تو دست یکی از بازیکنان میگذارد، بازیکن مذکور باید سریعا و در یک اقدام ضربتی از کنار بچه ها جدا شود بدون اینکه تماسی با بقیه برقرار کند. لازم به ذکر است، بقیه بازیکنان باید با تیزهوشی کامل هنگام حرکت فرد مذکور با لگد، تماسی با ایشان برقرار کنند تا به قول معروف نسوزد.
هنگامی که داور یا باپیر مسابقه استخوان را در دست طرف قرار میدهد به زبان محلی '' مُچ گو در دسِ گو وردار بدو '' میخواند. بعد از اتمام کلام باپیر طرف حرکت خود را آغاز میکند.


انجمن گردشگران دشتستان- مهدی پایدار


قُطور



برای این بازی به پنج تا سنگ صاف نیاز داریم.
ابتدا یکی از سنگ ها رو در دست گرفته و چهارتای دیگه رو روی زمین قرار میدهند .
بعد سنگی را که در دست دارند به هوا پرتاب میکنند وقبل از آنکه به زمین برسد یکی از سنگها را از زمین برمیدارند سپس سنگی را که برداشته اند در دست دیگر قرارداده و دوباره همین کار را تکرار میکنند تا اینکه همه ی سنگها را از زمین بلند کنند . این مرحله ی اول بازی بود .
در مرحله ی دوم یکی از سنگها را به هوا پرتاب کرده و بقده ی  سنگها را دوتا دوتا برمیدارند در مرحله ی بعدی سنگها را سه تا سه تا و بعد چهارتا.
نوبت بعد پنج سنگ را به هوا انداخته و با پشت دست آنها را میگیرند .
اگر سنگی روی دست نماند بازنده است . واگر سنگهایی ماند همبازیها یکی از سنگها را انتخاب میکنند و فرد باید جوری دستش را تکان دهد که همه ی سنگهای پشت دستش بی اُفتد بجز سنگ مورد نظر همبازیهایش بعد همانجور که سنگ پشت دستش رو کنترل میکنه که نیوفته تمام سنگهای روی زمین رو جمع میکنه .

انجمن گردشگران دشتستان - ندا مزارعی


او شی شلنگ

او شی شلنگ بازی نبود، یک اصطلاح در بازی های دارای خط بود. ( چرخک بازی -قاو بازی و...)

این اصطلاح زمانی استفاده میشد که شَکِه ای که برای پرتاب به سمت چرخک یا قاو ها پرتاب میشد، روی خط بازی می افتاد و زننده شَکِه در پرتاب بعدی خود یک پا را روی خط می‌گذاشت و پرتاب شکه را زیر پایی که بلند بود پرتاب می کرد


انجمن گردشگران دشتستان- مهدی پایدار

اِتِ تَل توته مِتَل

بازی دسته جمعی که چند نفر پاهاشون رو دراز میکردند کنار هم می نشستند.یکی بزرگتر جلوی بچه ها می نشست و شعر زیبای
ﺍﺗﻮ ﺗﻞ ﺗﻮﺕ ﻣﺘﻞ
ﻧﺎﺭ ﺍﺣﻤﺪﯼ ، ﻧﺎﺭ ﺷﮑﺮ ‏(؟‏)
ﺗﻮ ﺗﯿﺸﻪ ﻭﺭﺩﺍﺭ ، ﻣﻮ ﺗﻮﺭ
ﺑﺮﯾﻢ ﺑﻪ ﺟﻨﮓ ﮐﺎﻧﻈﺮ
ﮐﺎﻧﻈﺮ ﻫﯽ ﮐﻪ ، ﻫﻮ ﮐﻪ
ﮔﻠﻪ ﺷﺎﻩ ﺭﻡ ﮐﻪ
ﺳﯽ ﻭﺳﻪ ﺗﺎﺵ ﮐﻢ ﮐﻪ
ﺩﺧﺘﺮ ﺷﺎﻩ ﺷﻮﻧﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺩ
ﺷﻮﻧﻪ ﻣﺮﺩﻭﻧﻪ ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺩ
ﺑﺮﻭ ﺳﺮ ﺣﻮﺽ ﺗﻮﺗﯿﺎ
ﻧﺮﺵ ﺑﮕﯿﺮ
ﻣﺎﺩﻩ ﺍﺵ ﺑﭙﺎ
را می خواند. بپا روی پای هر نفر بود، طرف ازش سوال می کرد که آب گرم می خوای یا آب سرد !؟
بازنده یکی را انتخاب میکرد بقیه بچه ها کُنجیر بهش می‌دادند.


انجمن گردشگران دشتستان- مهدی پایدار

از چند یکی

از چند یکی بازیی قدیمیه و بازی هوش است نمیدانم علت فراموشی آن چی است حد اقل بالای۳۰ سال  ندیده ام که جایی این بازی را انجام دهند
بازی بین دو نفر و یک داور یا ناظر و عده تماشاچی که آنها هم هر کدام به نوبت با باخت یکی از طرفین مقابل فرد برنده شده بازی میکنند
البته دونفر اول با باخت یک نفر جایشان عوض میشود
باید آنقدر بازی کنند تا یک نفر برنده شود
و اما بازی
برای این بازی ۲۸ سنگ به اندازه یک بند انگشت نیاز است
ابتدا یک خط به شکل بعلاوه روی زمین رسم میکنند
خطها هرکدام یک متر که برا هر طرف بعلاوه از مرکز نیم متر در نظر میگیرند
اول چهار سنگ را در وسط بعلاوه قرار میدهند بعد به فاصله ۲۰ سانت روی هریک از خطها سه سنگ میگذارند دوباره با فاصله ۲۰ سانت دو سنگ و روی نوک خطها هم هرکدام یک سنگ میگذارند
یک نفر که با خشک یا تر مشخص میشود پای بازی می نشیند
و نفر بعدی در جایی قرار میگیرد که صحنه بازی و فرد بازیگر را نبیند
بازیگر باید با ردیف خاص سنگها را بردارد یعنی اول از چهارتایی یکی را بردارد و سوال کند از چند یکی رقیب جواب میدهد از چهار یکی از سه تایی بر میدارد از چند یکی میگوید از سه یکی از دوتایی از دو یکی از یکیی از یک یکی برمیگردد وسط از چند یکی از سه یکی باز از چند یکی از سه یکی از چند از دو ازچند از یک دوباره وسط از چند از دو یکی از چند از سه از چند از یک یکی دوباره وسط از چند از یک یکی از چند از سه یکی از چند از دو از چند از یک دو باره وسط از چند از یک یکی از چند از سه یکی از چند از دو از چند از یک یکی دوباره وسط چون چهار سنگ وسط برداشته شده وقتی میگوید از چند یکی رقیب باید بگوید اینجا مرو حالا از وسط از چند یکی ایجا مرو از چند از دو یکی از چند از یک از چند اینجا مرو همینطور ادامه میدهد جاههایی که ریگشان رفته میگوید اینجا مرو و جاههایی که مانده تعدادشان را میگوید تا یا ببازد یا تمام ریگها را بگوید و برنده شود.
 
انجمن گردشگران دشتستان- حیدر نیکنام


 شَکِّه یا لی لی

لی لِی یه بازی گروهی ست که در حیاط و فضای بازانجام می‌شد .

اصول این بازی با پریدن از روی مربع‌های کشیده شده روی زمین است. هر مربع یک شماره دارد. شرکت کننده اول سنگی را روی یک شماره می‌اندازد و اگر توانست این کار را بطور دقیق انجام دهد با لی لی کردن همه مربع‌ها را بجز مربعی که سنگ را در آن انداخته طی می‌کند و سنگ را در بازگشت می‌آورد طوریکه پاش روی خط ها نیاد .
طرح لی‌لی را با گچ یا زغال بر زمین می‌کشیدیم .

انجمن گردشگران دشتستان - معصومه باهنر

 

گردآورنده : ندا مزارعی

 

🌐🌐🌐🌐



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم / ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر 2 برابر شد
  • اتمام ساخت قطعات پل دسترسی مجتمع بندری نگین/ فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری/تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بر لزوم شتاب بخشی به پروژه ها
  • از دست اندركاران معاینات ادواری كاركنان پتروشیمی پردیس تقدیر شد
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/04
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/03
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/03
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/04
  • بیماریابی در بوشهر افزایش یافت/ تقویت مراکز مراقبت سلامت در استان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: لیلادانا حدود 2 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 5 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 7 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 8 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 10 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...