- حسین علایی: حاکمیت باید یک تغییر معنادار در سیاستهای اقتصادی و سیاسی خود ایجاد کند / ۳ پیام آراء باطله در انتخابات ۱۱ اسفند
- محاسبه جالب یک اقتصاددان درباره نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳
- فوت ۶۱۷ نفر در تصادفات رانندگی تا امروز
- واریز حقوق بازنشستگان با رقم ویژه !!!
- تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
- کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق حذف شد + بهانه عجیب!
- استان بوشهر رتبه سوم جذب گردشگر و ورود مسافر در کشور را دارد
- دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
- برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
- یوسفی؛ مدیری با نگاه فرهنگی
اتحادخبرـ حسین جعفری: شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی در سه بخش ارایه شده است. بخش نخست اسطوره، بخش دوم: حماسه که باورهای اسطوره ای وآرکی تایپ ها در کنش های پهلوانان به نظم در آمده است و بخش سوم : دوره های تاریخی است که تا پایان دودمان ساسانی را در بر می گیرد. در این کتاب سترگ همه ی دست آوردهای فکری و عملی بشر ...
حسین جعفری
مقدمه:
شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی در سه بخش ارایه شده است . بخش نخست اسطوره ، بخش دوم :حماسه که باورهای اسطوره ای وآرکی تایپ ها در کنش های پهلوانان به نظم در آمده است و بخش سوم : دوره های تاریخی است که تا پایان دودمان ساسانی را در بر می گیرد.
در این کتاب سترگ همه ی دست آوردهای فکری و عملی بشر به همان صورت که در زندگی انسانی اتفاق افتاده وچیرگی بر طبیعت را در درازای تاریخ به نظم کشیده شده است . شاهنامه را یکی از بزرگترین کتاب حماسی در جهان می دانند که بر آنیم در این نوشته بخشی از نگرش حکیمانه ی فردوسی در نظم داستان های ملی را تقدیم خوانندگان محترم نماییم .
فردوسی از محدود افرادی است که در گستره ی ادبیات و فرهنگ فارسی حکیم نامیده می شود . این عنوان رابه هرکسی نداده اند بلکه حکیم به کسی گفته می شده که بر همه ی علوم زمانه مسلط باشد و بتواند پیوند دهنده ی دانش ها و علوم زمانه خود بود و فردوسی یکی از آنان است که در قرن چهارم و پنجم هجری قمری می زیسته و دانا به همه چیز زمانه از حکمت ، فلسفه ، طب ، ادب و فرهنگ ، سیاست و فنون رزم وبرپایی بزم و مجالس ، ریاضیات وهنجار، نجوم وهیأت و.... بوده و در نظم داستان های ملی چنین دانش هایی را آن طور که درمنابع و مآخذ پیش رو داشته منظوم کرده و غیر از او کسی از پس این کار برنیامده اگرچه دیگران هم به نظم داستان های ملی دست برده اند .
در دنیا چهار شاعر است که علاوه بر این که هرکدام بزرگترین شاعر کشور خود هست هر چهار شاعر شهرت جهانی دارند و دنیا به آن ها افتخار می کند . یکم «دانته »از کشور ایتالیا ، دوم «فردوسی »از کشور ایران ، سوم «هومر» از سرزمین یونان و چهارم «شکسپیر» انگلیسی است . دانته اثر بزرگی چون «کمدی الهی » را خلق کرده و فردوسی ، خداوندگاراثری حماسی به نام « شاهنامه » است و هومر دو اثر مشهور به نام های « ایلیاد » و « ادیسه» دارد و شکسپیر خالق آثارمشهوری به زبان انگلیسی است . کمدی الهی مشهور ترین اثر حماسی دنیا در سه بخش دوزخ ، برزخ و بهشت ارایه شده و شاه نامه نیز در سه بخش ذکر شده در بالا (این تقسیم بندی بر اساس زمان نیست اولویت بندی مرتبه جهانی است).
مبنای ادبیات ما باور مندی به به این است که انسان از مبد اهستی جدا شده و روزگار وصل خویش را می جوید . فردوسی نظم داستان های ملی را بر این باور و از خلقت اولین انسان طبق فرهنگ آریایی و بیان اسطوره های ایرانی بنا کرده است .
اسطوره ها یا هوره ها یک سری داستان های روایی نشأت گرفته از ضمیر ناخودآگاه جمعی است که در آن ها هور(وهومن )در برابر دیو(اکومن) است وجدال نیکی وبدی یا قهرمان با ضد قهرمان را شرح می دهد .
با ورود اسلام به ایران و گرویدن مردم ایران به دین اسلام برای مدتی این باور ها و به تبع آن داستان های اساطیری رنگ باخت که عواملی چند در این مورد دخیل بود اما کسانی به فکر زنده نگهداشتن این باورها و سازگاری آن با باورهای اسلامی بر آمدند و به ترجمه ی متون پهلوی (خط دوره ی ساسانی ) بر آمدند وسرانجام کسانی برای ماندگاری و استحکام بیشتر به نظم آن ها دست زدند که در این کار موفقیت بیشتر از آن فردوسی شد .
فردوسی در بخش دوم شاهنامه ( بخش حماسه ) ازگویش و کنش پهلوانان آیینه ای برساخته که اسطوره ها را در آن جلوه گرمی سازد و به خوبی این آیینه را صاف و صیقلی کرده و سازگاری لازم را بین فرهنگ باستانی و آیین اسلامی در آن مجالس بزم و صحنه های رزم ایجاد کرده است .
در بخش نخست «گی مرت » گیاه انسان زنده ی میرا در عملکردها و سرگذشتش یاد آور آدم ابوالبشر است . در شاهنامه اسطوره ، فلسفه و دین باهم گره می خورد و بینش فلسفی در بیان راز خلقت با اسطوره ها و آرکی تایپ های که از ضمیر ناخود آگاه انسانی سرچشمه گرفته با آموزه های دینی و باورهای عقلی سازگاری می یابد و بینش انسان را در پیمودن مسیر کمال شکل می دهد و تنظیم و ترسیم این پیوندها چیزی نیست که از دست و زبان هر کسی بر آید بلکه حکیمی دانا و معماری توانا چون فردوسی در بر پایی کاخ بلند شاه نامه چنین مهمی را ممکن ساخته است .
فردوسی چون فیلسوفی توانا مضامین عالی متون دینی وباورهای ایرانیان را از منابع موجود در زمان خود که مبتنی بر فرهنگ توحیدی و وحدانیت بوده سازگار با پیام های روح بخش و انسان ساز اسلام در قالب داستان های روایی و سرگذشت پهلوانان و پیامبرشاهان سرشته است . فردوسی شیعه و معتقد به خدای یگانه و پیامبری حضرت محمد(ص) و حقانیت ولایت اهل بیت (ع) بوده است پس سعی کرده تقابل نیکی و بدی ، بهمن و اکومن را در رویارویی پهلوانان با پلیدان بپروراند و سرانجام پیروزی را از آن اندیشه ی نیک ، جهان پهلوان یا انسان کامل سازد .
در شاه نامه : به ترتیب زمانی ،کیورث ، سیامک ، تهمورث، جمشید ، فریدون ، ایرج ، منوچهر، نوذر، کی خسرو ، لهراسپ ، گشتاسپ ،اسفندیارو...در جبهه ی نیکی و دیوان ، ضحاک ، افراسیاب ، ارجاسپ ، اسکندر شاهان اهریمنی و مقابل پیامبرشاهان هستند و در رویا رویی پهلوانان : کاوه ، قارن، گشواد ، گودرز،گیو، پیران( نیک اندیشی در جبهه دشمن)، نریمان ، سام ، زال ، رستم ، اسفندیار(هم شاه زاده هم پهلوان) سهراب ( در جبهه دشمن برای رسیدن به مقصودخود) در برابر بد سگالانی چون : گرسیوز، هومان، بارمان، کلباد ،گروی ،رویین ، کهرم ،لهاک و... قرار می گیرند و این تقابل در بیرون و درون است چرا که در اندیشه ی فلسفی ایرانیان باور این بوده که ذات باری اولین صادر(عقل) را به جهانیان ارزانی داشت و از عقل عرض اول ؛یعنی ،نفس در وجود آمد و نفس در بین حق و باطل در تکاپواست و جهان گیتیک صحنه ی مبارزه ی این دو است و این مبارزه ( وهومن با اکومن ) از اولین انسان (کیومرث) با دیو آغاز شده و بین سیامک با دیوبچگان و تهمورث با دیوان و جمشید با اژی دهاک ... و در مصاف پهلوانی کاوه با ضحاک (اژی دهاک) در دوجبهه ی بیرون و درون (عمل و اندیشه ) جاری وساری است .
گاهی اندیشه ی بد وجود پهلوانی را تسخیر می کند به عنوان مثال وقتی «زال» متولد می شود سپید موی و سپید ابروی است واین موجب می شود که پدرش « چوفرزند را دید مویش سپید / ببود از جهان یکسره ناامید . بترسید سخت از پی سر زنش /شد از راه دانش به دیگر منش» اندیشه ی بد در وجودش جای گرفت . بزرگ شدن زال در دامان سیمرغ مبارزه با نگرش بد است . سر انجام ازدواج زال و رودابه دختر مهراب شاه کابلی ( از تبار ضحاک ) ترکیب هردو اندیشه ورسوخ هر دواندیشه دریک جسم است . چرا که از این ازدواج جهان پهلوان ،رستم ، متولد می شود و در درون او وهومن واهریمن می ستیزند تا سر انجام وهومن بر اهریمن پیروز شود و رستم نماد « انسان کامل » در گستره ی هشت صد ساله ی دوران پهلوانی شاهنامه یکه تازباشد .
جهان پهلوان، قهرمان، در داستان های ملی دارای ویژگی هایی مانند انجام امور خارق العاده و بر آوردن آرزوهای جمعی و آرمان های جامعه است همان هایی که در قرون بعد به عنوان انسان کامل یا مرشد در ادب عرفانی نمود یافتند .
آن جا که مولانا ندا سر می دهد :
« دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر // کز دیو ودد ملولم و انسانم آرزوست
گفت : یافت می نشود جسته ایم ما // گفت : آن که یافت می نشود آنم آرزوست
زین همرهان سست عناصر دلم گرفت // شیر خد او رستم دستانم آرزوست»
همان انسان کامل را آرزو می کند ؛ رستم را ، علی (ع) را . آنی که مولانا از زبان «شیخ» آرزو می کند خود در وجود شمس می یابد همان که در داستان زال زر در شاه نامه در کالبد «سیمرغ» نمود پیدا می کند و یا رستم پس از کشتن اکومن ( اکوان) در درون خود می سازد .
انسان کامل همان است که گاهی در داستان های ملی به عنوان قهرمان میدان های رزم جلوه می یابد و زمانی دیگر در پهنه ی ادب عرفانی و غزلیات مولانا و حافظ و... به عنوان معشوق یا محبوب یا ساقی خواب و آسایش شاعران شوریده را آشفته می سازد به عنوان نمونه بابا طاهر با سوز دل می سراید :
« به دریا بنگرم دریا ته وینم // به صحرا بنگرم صحرا ته وینم
به هرجا بنگرم کوه و در و دشت // نشان از قامت رعنا ته وینم
پس نتیجه می گیریم که «جهان پهلوانِ »عرصه ی ناوردهای شاهنامه همان «انسان کاملِ »طریقت های عرفانی است و ویژگی خِرق عادت در وجود جهان پهلوان همان عارفان است که با کشتن نفس اماره در وجود خود به نفس مطمئنه دست یافته اند و دارای کرامات هستندو هفت خوان طی شده ی جهان پهلوانان رستم واسفندیار همان هفت شهر عشق عطار و مولاناست و ما امروزه باید از این سرمایه های معنوی ادب و فرهنگ فارسی بهره گرفته و همان طور که در آموزه ی دینی آمده : « انَّ اکرمکم عندالله اتقکم » بدانیم که انسان کامل و سالم امروزه کسی است که در این دوره ی موشک و آتش و ارتباط و افترا ء، افکار و اندیشه های صلح طلبانه و خیر خواهانه داشته باشد و ضمن والاوارزشمند داشتن عقیده و آرمان خود به عقیده ها و مسالک دیگران به دیده ی احترام بنگرد و ارزش خود را مبتنی بر ارزشگزاری به دیگران پاس بدارد چنان که پس از مرگ
« مسلمانش به زمزم شوید و هندو بسوزاند»
تازه ترین خبرها
- حسین علایی: حاکمیت باید یک تغییر معنادار در سیاستهای اقتصادی و سیاسی خود ایجاد کند / ۳ پیام آراء باطله در انتخابات ۱۱ اسفند
- محاسبه جالب یک اقتصاددان درباره نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳
- فوت ۶۱۷ نفر در تصادفات رانندگی تا امروز
- واریز حقوق بازنشستگان با رقم ویژه !!!
- تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
- کاظم صدیقی از سخنرانان شب قدر دانشگاه امام صادق حذف شد + بهانه عجیب!
- استان بوشهر رتبه سوم جذب گردشگر و ورود مسافر در کشور را دارد
- دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
- برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
- یوسفی؛ مدیری با نگاه فرهنگی
- تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است
- تصاویر دیدنی از تیپ و استایل نوروزی پریناز ایزدیار
- طارمی- آزمون و حالا قایدی: چه خط حملهای!
- مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
- جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ جزییات و زمان اعمال
- بیش از ۸.۵ میلیون تردد در جادههای بوشهر ثبت شد
- دکتر یوسفی؛ معتقد و عامل به تعامل صنعت نفت با محیط پیرامون
- مدیری با اشراف کامل
- قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
- یک فروند شناور گردشگری بدلیل هنجار شکنی در بوشهر توقیف شد
- اگر رسایی به هیئت رئیسه برود باید برای مجلس تاسف خورد!
- اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
- مبالغ جرایم رانندگی بهروزرسانی شد
- توئیت معنادار حسن روحانی
- در آینده یکی از خبر ساز ترین باشگاههای فوتبال پایه ایران خواهیم بود
- هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
- دبیر ستاد بزرگداشت هفته دولت در استان بوشهر منصوب شد
- استان بوشهر در اغلب شاخصهای اقتصادی رتبه اول تا پنجم را دارد
- توجه ویژه به کالای تهلنجی و تعاونی مرزنشینان در استان بوشهر
- ۹۶۵ بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی دشتستان انجام شد
- ۵۰ کلاس درس در شبانکاره برای اسکان مسافران نوروزی آماده شد
- همه دستگاهها برای کاهش وقوع جرایم همکاری کنند
- موارد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی استان بوشهر بررسی شد
- ۵۷ هزار مسافر نوروزی در مدارس شهرستان گناوه اسکان داده شدند
- شهروندان و مسافران از اسکلههای مجاز در بوشهر استفاده کنند
- ۹۰ هزار مسافر وارد شهرستان عسلویه شد
- ۱۸۰۰ سما کارت بین توانخواهان بهزیستی استان بوشهر توزیع شد
- ۱۶۷ هزار مسافر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی استان بوشهر جابجا شد
- ۲ ورزشکار بوشهری به اردوی تیم ملی بسکتبال جوانان دعوت شدند
- ترسم ای فَصاد گر فصدم کنی/ تیغ را ناگه تو برلیلی زنی
- جلسه ستاد ساماندهی سواحل استان بوشهر در استانداری
- لیگ برتری شدن تیم پارس جنوبی هیچگاه از ذهن مردم جم و جنوب استان پاک نخواهد شد
- غیبت آزمون به تیم ملی لطمه نمی زند/ جوان گرایی اتفاقی مثبت بود
- سپاهان از فردا تمریناتش را آغاز میکند
- معاون رئیسی: گفتهایم در پایان ۱۴۰۷ تورم باید تک رقمی شود / توانستهایم در سیاست خارجی گامهای بلندی برداریم / ما عضو شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا شدیم
- ارسال پُستی شیرخشک در ایام نوروز/ نگران کمبود شیرخشک نباشید
- وضعیت دارو در سالی که گذشت/ از صادرات تا مطالبات داروخانهها
- بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟
- ۷۰ درصد از اعتبارات سرمایهای استان بوشهر تخصیص یافت
- شناورهای تفریحی که هنجارهای اجتماعی را رعایت نکنند توقیف می شوند