امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 18 ارديبهشت 1395 - 09:35
نگاهی به علل و عوامل حادثه آتش سوزی در بیمارستان 17 شهریور برازجان

اتحادخبر - عباس حیدری: گویا دیگر برایمان عادت شده هر از چند گاهی بشویم تیتر رسانه ها، آن هم نه استانی بلکه کشوری و گاها بین المللی. در حالی که رخداد شهر بازی داشت آرام آرام در میان مردم بی رنگ می شد، دوباره ضربه محکمی بر احساساتشان....

آیا نکات ایمنی در بیمارستان برازجان رعایت شده بود؟

عباس حیدری:

گویا دیگر برایمان عادت شده هر از چند گاهی بشویم تیتر رسانه ها، آن هم نه استانی بلکه کشوری و گاها بین المللی. در حالی که رخداد شهر بازی داشت آرام آرام در میان مردم بی رنگ می شد، دوباره ضربه محکمی بر احساساتشان وارد گردید تا ماه دوم سال 95 هم بدون حادثه تلخ نباشد. به راستی چه سالی بشود امسال و بهتر است از الان یک نظر سنجی در سایتها و گروه هایمان بگذاریم و از مردم بخواهیم پیش بینی کنند ماه بعدی کجا قرار است روی هوا برود؟ ماه بعدی چه حادثه ی تلخی برایمان اتفاق خواهد افتاد؟ ماه بعدی قرار است کدام یک از عزیزان خود را به دیار باقی بفرستیم؟

بیایم برای یک بار هم که شده دنبال مقصر نگردیم و مشکل را به صورت ریشه ای مورد بررسی قرار دهیم. این اتفاقات در اثر بدشانسی و بد بیاری نیست و جریانات دیگری دارد موش میدواند. شاید در ظاهر مقصر فرد یا گروه خاصی باشد، اما بهتر است با خود صادق باشیم، مقصر همگی ما هستیم که در یک چیز اشتراک خاصی داریم. حقیقت تلخ این است که ما همگی استادیم که کرگدن را رنگ کنیم و به جای قناری ارائه دهیم. ما استادیم که برای پیش برد کارهایمان کم هزینه کرده و به آن افتخار کنیم و پزش را بدهیم و البته بعد ها با سری پایین به خاطر بی مبالاتی، بهایی به مراتب سنگین تر بدهیم و البته ما استادیم که از این رخداد ها درس عبرت نگیریم و دوباره مثل پت و مت کارهایمان را پیش ببریم. ما استادیم که بنشینیم و لم بدهیم و در حالی که یک دستمان روی شکممان است با خنده ای تلخ ناشی از بی تفاوتی بگوییم نگران نباش چیزی نمی شود بعد هم که چیزی بشود همدیگر را مقصر بگیریم و البته در یافتن مقصر و خالی کردن همه کاسه کوزه ها بر سر آن استادیم.

همه می گویند در این بیمارستان فقط به ظاهر رسیدگی کردند و خانه از پایبست ویران بود  اما مگر خود ما مردمی نیستیم که گچ دیوار های کاه گلی خود را می تکانیم و رویش روپوشی از سیمان میزنیم که مثلا نشان دهیم دیوار را ترمیم کرده ایم در حالی که بافت اصلی دیوار که همان سنگ و خشت است حفظ شده است؟ ما از آینده نگری فقط پول روی پول گذاشتن را خوب یادگرفته ایم وگرنه کوچکترین توجهی به عنصر پیشگیری نمی کنیم و از نظر همگی ما حوادث تلخ فقط برای دیگران است ما از این مسائل مصون هستیم.

بعد از چند مدت گویا مقصرین حادثه شهر بازی پیدا شدند و گیریم که مجازات شوند و به قول معروف به سزای اعمالشان برسند اما با این کار همه چیز درست می شود؟ چند روز بعدش هم مرکز قلب ما آتش نمی گیرد و یک مادر دیگر از دست نمی رود؟ یا فردا قرار نیست یکی از ساختمان های نوسازمان به علت رعایت نکردن نکات ایمنی فرو بریزد و چند نفر را به کام مرگ بکشاند؟

در کنار پیشگیری همیشه واژه ایمنی می درخشد، ایمنی اگرچه هزینه دارد اما وقتش که برسد خود به تنهایی جور تمام هزینه های سنگین مالی و جانی  را می کشد. ایمنی فاکتوری بسیار ارزشمند است که البته در بسیاری از موارد توسط ما نادیده گرفته می شود و به نوعی ما از رعایت کردن ایمنی داشتن یک جعبه کمک های اولیه در محل و گیر کردن کپسول آتش نشانی در دیوار را آموخته ایم.

از آنجایی عامل اصلی آتش سوزی بیمارستان 17 شهریور به رعایت نکردن نکات ایمنی باز می گردد، به بررسی نکات ایمنی در برابر حریق آن هم در بیمارستان ها می پردازیم. اینجانب برای ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه به  نشریه کناف ایران در خصوص ایمنی بیمارستان ها مراجعه  و نکاتی را برای افزایش اطلاعات عمومی شما استخراج کرده و در این مطلب درج می کنم.  بر اساس آيين نامه محافظت ساختما نها در برابر آتش، ديوارهاى خارجى مراكز درمانى مى بايست 60 دقيقه در برابر آتش مقاومت داشته باشند.

بخش هایی هماهنند مراقبت ویژه نوزادان، بخش اعمال زایمان، کاتتریزاسیون قلب (روشی کم تهاجم است که به وسیله آن گردش خون سرخرگ کرونر و خونی که دهلیزها و بطن ها را پر می کند با استفاده یک کاتتر (میله مخصوص) مورد بررسی قرار می گیرد.)، جراحی قلب باز، ICU و ....... یک منطقه آتش محسوب می شوند و تعداد زیادی سوراخ در کف یا سقف این طبقات برای عبور لوله های قائم، جداره منطقه آتش را تضعیف می کند. آتش بند کردن سوراخ اطراف این لوله های قائم در اجرا الزامی است.

در صورتي كه بخش هايى مانند اعمال زايمان ، مراقبت هاى ويژه نوزادان، كاتتريزاسيون قلب، جراحى قلب باز، ICU و ...در طبقه هايى قرار گيرد كه در زير آن بخش هاى ديگرى از ساختمان قرار داشته باشد كه از نظر تقسيمات منطقه آتش، منطقه هایی جداگانه است، براى عبور لوله هاى انشعاب فاضلاب از سازه بين دو طبقه، راه هاى زير را مى توان انتخاب كرد:

1-در طبقه زيرين، سقف كاذب از پنل هاى مقاوم در برابر آتش، (مانند DRYWALL) براى حريق از بالا به پايين در نظر گرفته شود در اين حالت فضاى داخل سقف كاذب طبقه زيرين به عنوان يك منطقه جداگانه آتش طراحى مى شود.

2- دور تمامى بازشوها در كف و سقف سازه اى كه براى شفت ها بوجود مى آيد که  با ديوار ضد آتش با مقاومت 60 دقيقه پوشيده شود.

اما در اینجا جدولی برای شما قرار می دهم که حداقل زمان حفاظت در برابر حريق كه ديوارهاى جدا كننده در بيمارستان ها مى بايست دارا باشند در آن درج شده است:

در بخش هایی همانند اتاق نوزادان، بخش قلب و ... که در بالا ذکر شد، فضاهایی هستند که کد حریق در آن ها مطرح می باشد. در ساختار این فضاها از صفحات گچی  نوع FM و FR استفاده می شود. تعداد  و ضخامت  لایه های پوششی  دیوار، اندازه و فواصل سازه ها و ضخامت لایه های پوششی  دیوار، اندازه و فواصل  سازه ها و ضخامت  و خواص لایه عایق پشم شیشه  معدنی مصرفی، با توجه به کد حریق  و ارتفاع مورد نظر تعیین می شود. در فضاهایی که کد حریق در آن ها تعریف شده  است، کلیه اجزا از جمله سقف، دیوار، کف، درب، دریچه  و ...... می بایست دارای کد حریق یکسان بوده  و یا با تمهیداتی، آن فضا  در برابر حریق مقاوم گردد.

اما در ادامه به بررسی ویژگی های سقف های ایمن در برابر حریق در بیمارستان ها می پردازیم که معمولا در بیمارستان ها سقف های کاذب یکپارچه که ساختار مقاومی در برابر حریق دارند استفاده می شود که این سقف ها خود به دو نوع تقسیم می شوند:

1- سقف های کاذبی که به تنهایی مقاومت لازم در برابر حریق دارند. در این حالت، در صورتی که ساختار داری کد حریق" از بالای سقف کاذب" یا "از پایین به بالای سقف کاذب" باشد، سقف اصلی (سازه ای ) نیز می بایست دارای کد حریق مشابه باشد.

2- سقف های کاذبی که کد حریق آن ها در تلفیق با مقاومت  سقف اصلی در برابر حریق، تعیین می شود. این راه حل اقتصادی تر بوده، مشروط بر اینکه سقف اصلی بر اساس استاندارد DIN4102 (میزان اشتعال پذیری محصولات ساختمانی در معرض مستقیم آتش) قابل طبقه بندی باشد. مقاومت در برابر حریق این سقف ها فقط از پایین سقف کاذب مد نظر می باشد.

دوستان عزیز این اطلاعات تنها بخش کوچکی از نکات ایمنی است که می بایست در بیمارستان ها رعایت شود. حال ما باید از خود بپرسیم آیا همین نکات کوچک نیز در بیمارستان 17 شهریور رعایت شده بود؟ ما ایرانی ها همیشه از مزایای رعایت نکات ایمنی، صحبت های زیبایی می کنیم اما وقتی در عمل می رسد وضعیت به مراتب بحرانی می شود. بگذارید شهرستان خودمان را مثال بزنیم. اگر شما به اداره فنی و حرفه ای شهرستان دشتستان که خود به نوعی در استان سرآمد است سر بزنید مربیان زحمت کشی را میبینید که اگر از آنها بپرسید با چه مشکلاتی روبه هستید بلافاصله به کمبود امکانات در آنجا برای آموزش هرچه بهتر نکات ایمنی و غیره به کار آموزان گله مند می شوند.

وقتی پا در آتش نشانی هامان می گذاریم آنها از بودجه ناکافی برای ترمیم ابزار خود گله مندن و قطعا این را به شما خواهند گفت که سرعت گیر های خیابان ها دمار از روزگار ماشین هامان در آورده. حتی وقتی می خواهید برای دوره های HSE به آنجا بروید، در هنگام آموزش  خواهید دید که بخش هایی از ماشین های آنان مدت هاست که معیوب است و کسی قدمی برای تعمیر آنها بر نداشته است.

وقتش است که به خودمان بیایم چراکه تبدیل شدیم به درس عبرتی برای مردم دیگر مناطق. با این وضع که ما در حال پیشرویی هستیم هر لحظه ممکن است که اتفاق عجیب تر و به مراتب سنگین تری بیافتد و در پایان سال سوژه بسیار خوبی می شویم برای کارگردان فیلم مقصد نهایی برای ساخت سری جدید فیلمش. ما باید بیاموزیم که گاهی برای پیشگری از نتایج فاجعه بار، بهایی سنگین بپردازیم، بهایی که بعد ها ناجی ما  خواهد شد و آخرش به جای یافتن مقصر و مجازات آن،  به کسی که باعث پیشگیری از بروز حادثه شده جایزه بدهیم./ج

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/02/24 - 09:20
0
1
با سلام
مطلب خوبی هست
1395/02/18 - 11:57
0
3
درود بر جناب حیدری....همین طور که عرض کردید دلایل زیادی وجود داشته تا این اتفاق ناگوار رخ بدهد و خانواده ای را داغدار کند......کاش ماه سوم سال 1395 بخیر بگذرد......!!!!!
1395/02/18 - 10:25
0
3
مطلب ارشمندی است : اما چه کسی باید این مشکلات یا نارسائیها را برطرف کند ؟ بهر صورت یا عیب کار از مدیران قبلی است که این مسائل را نادیده گرفته اند یا اینکه قصور در کار آتش نشانی می باشد که به موقع نتوانسته اند آتش را مهار کنند : آیا مردم این شهر باید هرچند گاه شاهد یک حادثه تلخ باشند ؟!!!!
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 8 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...