- اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
- مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم
- حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
- خطیر: واگذاری استقلال بزرگ ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
- مدیرعامل باشگاه پرسپولیس: دایی؟ اوسمار گزینه اول ماست
- رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!
- پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد
- ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
- تأکید فدراسیون فوتبال؛ تماشای بازیها نباید رایگان باشد
- وزیر علوم : کنکوریها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
اتحاد خبر- پیمان رحیمی قره میر شاملو: من یک معلم هستم ... و در مقام معلم با شما سخن میگویم . شما دانش آموزان ، اولیا ، مسئولان و کارکنان ادارات دولتی و غیر دولتی ... وشما که فرزند دارید . هرکدام از ما در هر کسوتی که هستیم ، از روزی که خود را شناختیم ، تعامل تنگاتنگ با معلم داشتیم...
پیمان رحیمی قره میر شاملو
من یک معلم هستم ... و در مقام معلم با شما سخن میگویم . شما دانش آموزان ، اولیا ، مسئولان و کارکنان ادارات دولتی و غیر دولتی ... وشما که فرزند دارید .
هرکدام از ما در هر کسوتی که هستیم ، از روزی که خود را شناختیم ، تعامل تنگاتنگ با معلم داشتیم .در حقیقت خود را با معلم شناختیم . از آموزش الفبا گرفته تا راهی شدن به سمت دانشگاه ، از یادگیری احترام به پدر و مادر و عشق ورزیدن به هم نوع، تا آموختن نظم و انضباط و قانونمداری ... همه و همه را در کنار معلم و با معلم یاد گرفتیم . حتی آزادی و آزادگی ، و روش مبارزه با ظلم و فساد را هم معلمان به ما یاد دادند . در حقیقت معلمان در شکل گیری شخصیت و تربیت ما نقش بسزایی داشته و دارند .
پدرم نیز چو استادم دید گشت از تربیت من آزاد (ایرج میرزا )
منتی نیست ... و هیچ معلمی به واسطه ی تعالیمی که به جامعه ارزانی داشته ، کسی را وامدار خود نمیداند . اما ، واقعیت این است که نادیده انگاشتن نقش معلمان در بهبود سلامت روانی جامعه و توسعه همه جانبه کشور، خردمندانه نیست .
اینک ، معلم کیست ؟ نقش معلم در جامعه چیست ؟ و چرا توسعه ی فرهنگی و اجتماعی کشور در دست معلمان است ؟ نیاز به واکاوی جامعه شناسانه دارد .
اگر بخواهیم ارزش و جایگاه والای معلم را به صورت مختصر توصیف کنیم ، همین بس که از فیلسوفان و دانشمندان بزرگی همچون ارسطو ، فارابی و میرداماد بعنوان معلم اول (ارسطو) ، معلم ثانی (فارابی) و معلم ثالث(میرداماد) یاد شده است و این نشان از هم طراز بودن پیشه ی معلمی با جایگاه فیلسوفان و دانشمندان دارد .
گذشته از آنکه معلمی را شغل انبیا دانسته و پیامبر اسلام را بزرگترین معلم اخلاق میدانیم (دادن عنوان معلم به انبیا نشان از جایگاه ارزشمند معلم دارد ) ، در ادبیات نیز معلم و جایگاهش ستایش شده است . استاد شهریار می فرمایند؛
می توان در سایه آموختن / گنج عشق جاودان اندوختن
اول ، از استاد ، یاد آموختیم / پس ، سویدای سواد آموختیم
از پدر ، گر قالب تن یافتیم / از معلم ، جان روشن یافتیم
با توجه به نقش معلم در جامعه که همان وظیفه تعلیم و تربیت است ، معلمان با تاثیر بر روی دانش آموزان ، تاثیر مستقیمی بر جامعه دارند .
هر معلم دو نقش را در مدرسه ایفا میکند. یکی نقش "مربیگری" و دیگری ، نقش "معلمی". زمانی که معلم در کلاس درس ، علوم اکتسابی و آموختنی را آموزش داده و از معادلات ریاضی و قوانین فیزیک و یا فرمول های شیمی سخن می راند، در حقیقت نقش "مربیگری" را ایفا می کند. و از طریق همین نقش است که متخصصان و دانشمندان را تحویل جامعه می دهد .
اما ، همه میدانیم که همواره، آموزش با پرورش همراه بوده و در کنار تعلیم ، از تربیت هم یاد می شود . نقش دوم ، که همان "معلمی" هست، برای پرورش و تربیت دانش آموز نوجوان بکار رفته و با این نقش هست که معلمان هم ردیف با اولیاء الهی ، پیامبران و فلاسفه قرار میگیرند .
پرورش و تربیت دانش آموزان، همان هدایت آنها به سمت کمال است و اینکه ، چگونه به عنوان یک شهروند متمدن و انسان کامل در جامعه حضور یافته و فرد سودمندی برای نوع بشر باشند.
از دیدگاه علوم تربیتی و روانشناسی شخصیت ، دو عامل "وراثت" و "محیط" از عوامل موثر بر ویژگی های شخصیتی و رفتار فرد هستند . هر چند که افراد مختلف با یک سری ویژگی های شخصیتی ، که جنبه "وراثتی" - از قبیل شکل ظاهری ، خصوصیات باطنی زشت مثل خودخواهی ، جاه طلبی ، حسادت ، و یا صفات پسندیده مثل سخاوت ، ابتکار و خلاقیت - و "ژنتیک" دارند ، متولد می شوند ، اما محیط - محیط خانواده ، کوچه و محله و سپس مدرسه - تاثیر فراوانی در بروز این ویژگی ها و یا پنهان ماندن آنها دارد .
تجارب کسب شده فرد از "محیط" و تعامل او با افراد دیگر و بازخورد هایی که دریافت میکند ، به شخصیت او شکل داده و رفتار او را تعریف میکنند . قسمت اعظم یادگیری که در شکل گیری شخصیت دانش آموز نوجوان موثر هست ، در محیط اجتماعی انجام می پذیرد که بوسیله افراد مختلف ، با الگو های فرهنگی ، طبقات اجتماعی و شیوه های تربیتی گوناگون در خانواده های مختلف خلق و ایجاد شده است .
هر زمانی که "معلم" سعی میکند دانش آموز را با محیط و عوامل تاثیر گذار آن آشنا ساخته تا آنها بتوانند بر آن محیط و عوامل آن فائق آیند ، "نقش تربیتی" خود را ایفا کرده و تنها در این صورت است که در دانش آموز چنان شخصیتی شکل میگیرد تا در آینده بتواند در جامعه نقش خود را به خوبی ایفا کرده و شخص مفید و موثری برای جامعه و نوع بشر باشد.
در نتیجه ی تربیت "معلم" است که زمینه انتخاب آزادانه و آگاهانه برای فرد در جامعه فراهم گردیده ، از افراط و تفریط جلو گیری و جامعه به سمت مدنیت پیش خواهد رفت.
در نتیجه ی "تربیت" صحیح معلم است که اگر عوامل جبری نامناسبی فرد را احاطه کرد ، آن فرد میتواند تاثیر مخرب این عوامل را شکسته و از آن میان ، راه درست را انتخاب کند.
پس، باید بر این امر واقف بود که "معلم" با تاثیر گذاری صحیح بر عوامل نادرست وراثت و محیط و تربیت خانوادگی، دانش آموز نوجوان را برای ورود به جامعه ، آماده کرده و در قالب فرایند جامعه پذیری و اجتماعی کردن فرزندان جامعه ، به توسعه همه جانبه کشور ، اعم از توسعه فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی کمک میکند./م
تازه ترین خبرها
- اردوغان : روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
- مالک جدید استقلال: به کمتر از قهرمانی آسیا رضایت نمی دهیم
- حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
- خطیر: واگذاری استقلال بزرگ ترین اتفاق بعد از قهرمانی آسیا بود
- مدیرعامل باشگاه پرسپولیس: دایی؟ اوسمار گزینه اول ماست
- رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!
- پرسپولیس و استقلال رسماً واگذار شدند/ سهم پیشکسوتان؛ ۵ درصد
- ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
- تأکید فدراسیون فوتبال؛ تماشای بازیها نباید رایگان باشد
- وزیر علوم : کنکوریها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد
- قیمت طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
- تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه
- تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!
- مسئولیتهای اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد
- عملیات اجرای پانسیون پزشکان دالکی شهرستان دشتستان آغاز شد
- کاروان خودروهای شوتی در دشتستان توقیف شد
- مستقل شدن روابط عمومیها در دستگاههای اجرایی پیگیری میشود
- هفته کارگر در بوشهر با گلباران مزار شهدا آغاز شد
- مشکلات کانالهای آبیاری و زهکشی نخیلات آبپخش پیگیری می شود
- مشکلات ۷ بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد
- کاروان خدمت استان بوشهر به عسلویه رسید
- مدیریت ارشد استان بوشهر برای رفع مشکلات مردم پای کار است
- مشکلات مردم استان بوشهر در دیدارهای چهره به چهره احصا میشود
- بانوان در نظام و انقلاب اسلامی جایگاه ویژه ای دارند
- آغاز عملیات اجرایی پایگاه سلامت مرکز خدمات جامع سلامت دشتستان
- امدادرسانی به خدمه شناور تانزانیایی در آبهای بوشهر انجام شد
- همایش پاکسازی ساحل در گناوه برگزار شد
- امدادرسانی آب و فاضلاب استان بوشهر به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/06
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/06
- فال روزانه ۱۴۰۳.۰۲.۰۶
- رهبر انقلاب: کارگر رکن جهش تولید است
- راهکارهای بهبود شرایط صنایع دارویی کشور/ برچیدن بساط ارز چند نرخی
- نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
- عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار میکنند
- کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل
- آب نمیخورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
- با این نوشیدنیها قند و شکر را کنار میگذارید
- تخت جمشید دوم ایران کجاست؟
- جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
- انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
- احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
- بی توجهی هولدینگ خلیج فارس به ورزش استان بوشهر ناسپاسی به میزبان است
- تیم یشکسوتان بخش دلوار قهرمان مسابقات مینی فوتبال جام رمضان شد
- عضویت ۳۳ هزار بوشهری در صندوق بیمه اجتماعی ، کشاورزی و روستایی
- این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
- یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
- ۹۸ درصد جمعیت روستاهای بوشهر از راه آسفالته بهرهمند شدند
- حمله به دروازه در تمرین پرسپولیس بدون کاپیتان
- سرمربی تیم ملی والیبال به ایران آمد