کد خبر: 60558 ، سرويس: اقتصاد
تاريخ انتشار: 09 ارديبهشت 1395 - 08:05
بنزینِ چین گران شد

اتحادخبر: چین برای اولین بار در سال جاری میلادی (2016) بهای بنزین را بر اساس دستور صادره كمیسیون اصلاحات این كشور افزایش داد.

اتحادخبر: چین برای اولین بار در سال جاری میلادی (2016) بهای بنزین را بر اساس دستور صادره كمیسیون اصلاحات این كشور افزایش داد.

به گزارش اتحادخبر به نقل از ایرنا؛ در ماه های گذشته بهای مواد سوختی از جمله بنزین در چین به دلیل كاهش بهای نفت در بازارهای بین المللی همواره پایین آمده بود اما بر اساس بخشنامه كمیسیون توسعه و اصلاحات چین كه بهای سوخت را در این كشور تعیین می كند از روز چهارشنبه نرخ بنزین در خرده فروشی افزایش یافت.

دولت چین از چند سال قبل نرخ سوخت را شناور كرده است و بر اساس بهای نفت در بازارهای بین المللی و داخلی قیمت را تعیین می كند.

بر این اساس هم اكنون بهای بنزین بدون سرب 6.06 یوان و بنزین معمولی 5.39 یوان تعیین شده است.

پیشتر قیمت هر لیتر بنزین بدون سرب و معمولی به ترتیب 6.03 یوان و 5.36 یوان به فروش می رفت.

(هر دلار حدود 6.5 یوان است.)

اصولا قیمت سوخت در چین زمانی تغییر می كند كه در بازار بین المللی و برای مدت 10 روز كاری نرخ نفت نزدیك به هفت دلار در نوسان باشد.

با این وصف زمانی كه بهای نفت زیر 40 دلار در هر بشكه و یا بالاتر از 130 دلار در هر بشكه باشد قیمت ها عمدتا بلاتغییر می ماند.

بخشی از ساختار جدید قیمت گذاری از ابتدای سال جاری میلادی اعلام شده است و با این حساب چین كه در اواخر سال گذشته میلادی دو بار بهای سوخت را كاهش داده بود حالا برای اولین بار در سال 2016 میلادی نرخ را بالا برده است.

چین بزرگترین مصرف كننده انرژی در جهان محسوب می شود و بیشترین نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه وارد می كند. این كشور از سال 1993 میلادی یك واردكننده صرف نفت بوده و بیش از 55 درصد از نفت مورد نیاز خود را از كشورهای دیگر خریداری می كند./ج

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/60558