امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 05 ارديبهشت 1395 - 20:24
مدیر کل شیلات استان بوشهر در جمع خبرنگاران؛

اتحاد خبر: نشست خبری مدیر کل شیلات استان بوشهر با جمعی از خبرنگاران در روز یکشنبه 5 اردیبهشت ماه 95 ساعت 9 صبح در اداره کل شیلات استان برگزار شد. مدیر کل شیلات استان بوشهر رسالت اداره کل شیلات را حفظ، صیانت و بهره برداری مناسب از منابع آبزی جمهوری اسلامی دانست که شامل دو بخش صید و صیادی و استفاده از ذخایر خدادادی و تولید و پرورش آبزیان در خارج از ....

اتحاد خبر - زهره عرب: نشست خبری مدیر کل شیلات استان بوشهر با جمعی از خبرنگاران در روز یکشنبه 5 اردیبهشت ماه 95 ساعت 9 صبح در اداره کل شیلات استان برگزار شد.

به گزارش اتحاد خبر، مدیر کل شیلات استان بوشهر رسالت اداره کل شیلات را حفظ، صیانت و بهره برداری مناسب از منابع آبزی جمهوری اسلامی دانست که شامل دو بخش صید و صیادی و استفاده از ذخایر خدادادی و تولید و پرورش آبزیان در خارج از محیط های طبیعی و فضای موجود است. بر همین اساس میانگین تولید سالیانه ما 55 تا 60 هزار تن میباشد که این رقم شامل ماهیان خوراکی، ماهیان دیگر، میگو و سایر آبزیان است.


عباسعلی زنده بودی افزود: در زمینه میگو و سابقه 20 ساله پرورش آن در استان بوشهر، بیشتر بحث پرورش میگو مطرح است.

وی ادامه داد: به طور کلی در بحث دریا و صید و صیادی سیاست و هدف ما صید، ذخیره، کنترل و بهره برداری از این ذخایر است و در بخش دوم که آبزی پروری است سیاست ما سیاست های توسعه ای می باشد و به دنبال ادامه و توسعه بحث پرورش میگو هستیم که از 20 سال پیش در استان شروع شده است.
وی اضافه کرد: در بخش صید و صیادی در حدود 15 هزار صیاد حرفه ای داریم که در 40 تعاونی صیادی فعالیت میکنند و مجموعا در کل استان 26 اسکله داریم که این اسکله ها توان 170 هزار تخلیه صیدی در سال را دارا هستند.
در بخش پشتیبانی تولید ما 32 واحد فرآوری و بسته بندی داریم که در حال حاضر 6 واحد آن غیرفعال است. در بخش آبزی پروری عمده فعالیت ما پرورش میگو است. در حال حاضر در استان ده مجتمع پرورش میگو داریم که بالغ بر 10 هزار هکتار زمین است و 7 هزار هکتار آن به بهره برداری رسیده، از این میان 4500 هکتار سطح مفید زیر کشت داریم.

 

استان بوشهر پیشتاز پرورش میگو در کشور
عباسعلی زنده بودی در پاسخ به سوال اتحاد خبر در خصوص آلودگی استخرهای پرورش میگو در سال گذشته گفت: در بحث پرورش میگو در سال جاری با توجه به مشکلاتی که در سطح کشور به وجود آمده بود امسال برآنیم مولد خارجی بیاوریم و موازی با مولدهای داخلی نسل های بهتری برای پرورش میگوی کشور داشته باشیم، استان بوشهر پیشتاز پرورش میگو در کشور است و الان در زمینه مولد ها، استفاده از 50 درصد مولد خارجی و 50 درصد مولد داخلی برای تولید یک میلیارد بچه میگو در برنامه است.این مولدها آزمایش و در صورت وجود بیماری یا آلودگی معدوم میشود.
وی افزود: مولدهایی که وارد کشور می شوند ابتدا وارد مراکز قرنطینه می شوند که در این مراکز تا قبل از اخذ اجازه ی دامپزشک امکان هیچگونه بهره برداری وجود ندارد.


وی اضافه کرد: این مولدها از ایالات متحده آمریکا وارد میشود. چند گونه ی پرورشی در داخل کشور داریم و گونه خارجی که در کل دنیا طرفدار پیدا کرده است گونه میگوی سفید غربی است که زادگاه آن در آمریکای جنوبی است و در آسیای شرقی هم رواج دارد. ما از 10 سال پیش شروع به واردات مولدها کرده ایم که در دنیا استفاده از این گونه طرفداران زیادی داشته است، الان هم مولدهای خارجی از همین گونه است.


تعداد شاغلین در این بخش در زمینه پرورش میگو حدود 3 هزار نفر هستند
وی ادامه داد: بستگی به نوع ماهی میتوان آنها را با قفس های گرگوری، بعضی را با قلاب و بعضی از ماهی ها را نیز با صید ترال صید کرد. اما با توجه به فیزیولوژی و رفتار میگو در دریا این روش ها برای صید آن مناسب نیست چون میگو در کف دریا حرکت میکند و کف دریا محل حرکت بسیاری از جانداران دیگر نیز هست. با این حال با صید میگو به دیگر آبزیان خسارت وارد میشود. سیاست کشورها بر این است که برای جلوگیری از این اتفاق صید ترال محدود شود و فقط در محدوده خاصی از سال انجام شود و در همین راستا بین 40 تا 45 روز و در زمان های مناسب اجازه برداشت میگو داده میشود.
زنده بودی اظهار کرد: برنامه ها بر جلوگیری از صید ترال در فصل های غیر از فصل برداشت میگو است و این به عنوان یک تخلف محسوب میشود. با توجه به زمانی که برای این صید در نظر میگیریم پژوهشکده میگو از اوایل سال تا اوایل فصل تابستان مطالعاتی انجام می دهد سپس با توجه به برآورد وضعیت برداشت میگو و میزان برداشت آن این زمان ها را برای صید ترال مشخص میکند.


برنامه های شیلات در خصوص پرورش میگو در سال جاری
مدیر کل شیلات در این زمینه گفت: ما 4500 هکتار استخر آماده داریم. ولی 3500 هکتار سطح زیر کشت پیش بینی میکنیم و از این 3500 هکتار 14 هزار تن پیش بینی تولید شده است. میزان غذای موردنیاز 20 هزار تن و میزان میگوی موردنیاز یک میلیارد بچه میگو است. این اختصاصا برنامه های تولید میگوی پرورشی است، برنامه های دیگری هم جهت پرورش آبزیان دیگر وجود دارد.


بزرگترین پروژه پرورش ماهی در قفس کشور در دریاچه سد رئیسعلی دلواری می باشد
یکی از روش های تولید ماهی در دنیا پرورش ماهی در قفس است. قفس های توری شناور در سطح دریا محل پرورش و تولید ماهی می شود. بچه ماهی ها در این قفس ها رها می شوند و زمانی که به سایز مطلوب برسند برداشت میشوند، تا الان عملا اقدامی برای اجرای پروژه های پرورش ماهی در قفس نداشته ایم ولی در سال گذشته اولین پروژه پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد رئیسعلی دلواری آغاز شد که بزرگترین پروژه پرورش ماهی در قفس در کشور است. امیدواریم این پروژه امسال به بهره برداری برسد و ظرفیت آن 6 هزار تن و بهره برداری در تابستان انجام بشود. کل اعتبار این پروژه صد میلیارد تومان است که 65 میلیارد سرمایه گذاری بانک (تسهیلاتی) و 35 میلیارد آورده سرمایه گذار است.
همچنین تا الان 12 متقاضی اجرای پرورش ماهی در قفس داشته ایم که یک سری مجوزها را اخذ کرده ولی اقدام به اجرای عملیات نکرده اند. انتظار داریم 3 تا از این متقاضیان امسال عملیات اجرایی را شروع بکنند.
وی افزود: در بحث پرورش ماهی در قفس برنامه میان مدت استان تولید ده هزار تن ماهی در سال و برنامه بلندمدت (ده ساله) 40 هزار تن در سال است.


تولید 70 درصد میگوی کشور در استان بوشهر
مدیر کل شیلات استان بوشهر اظهار کرد: با توجه به مرز آبی که در استان بوشهر داریم ما در بحث بهره برداری یا تولید از دریا از حداکثر ظرفیت استفاده میکنیم.
ما در زمینه پرورش میگو در کشور حرف اول را میزنیم، 70 درصد میگوی کشور در استان بوشهر تولید میشود. تولید میگو به دو صورت است، اول صید از دریا و بعد از آن تولید در استخرهای پرورشی. ما در کشور 20 هزار تن تولید داریم که 14 هزار تن آن در استان بوشهر است.
زنده بودی اضافه کرد: در بحث صید دریایی ما میگوی خاصی به نام میگوی ببری داریم که این تولید خاص آن در استان بوشهر است.


بازدهی خوب پرورش گونه ی میگوی سفید در آب های لب شور
صید میگوی خوزستان میگوی سفید است که قیمت آن به نسبت سایر گونه ها پایین تر است. بهره وری یا میزان تولید مزارع میگو در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است. به طور کلی رقم برداشت ما از رقم تولید و میانگین دنیا بالاتر است.
تولید میگو در آب های متراکم فراساحلی مثل آب های شور که به درد کشاورزی نمیخورد نیز مدنظر است و طبق مطالعات دیده ایم که گونه ی میگوی سفید که ما داریم در آب های لب شور بازدهی خوبی دارد.


برخورد با صیدهای غیرقانونی
در زمینه برنامه های محافظت از ذخایر در جهت استفاده مجاز از دریا نیز مشکلاتی مثل استفاده بی رویه از منابع وجود دارد که ما برای رفع این مشکل یک سری اقدامات نظارتی انجام داده ایم. به عنوان نمونه در صید ترال به عنوان یک روش ممنوعه در خارج از فصل برداشت اقدام به توقیف صیادان خاطی کرده ایم.
اما حراست دریا توان پایش کل دریا را ندارد، همچنین تعداد متخلفین نیز زیاد است، یکی از روش های کنترل دریایی استفاده از پهپاد است.
وی افزود: برای بهبود ذخایر دو راهکار وجود دارد. بهبود زیستگاه های دریایی که ما چندین ایستگاه مصنوعی را در دریا اجرا کرده ایم و روش دیگر رهایی بچه میگو در دریا است. این روش ها هزینه بالایی دارد، به همین خاطر امسال چنین برنامه ای در دستور کار نداریم.


پایین تر بودن حق بیمه نسبت به میزان خسارت های میگو در سال گذشته
زنده بودی در زمینه وضعیت خسارت های پرداختی بیمه در زمینه خسارت های پرورش میگو گفت: با توجه به شیوع بیماری لکه سفید در سال گذشته و بیمه بودن مزارع، لیست ها به اداره بیمه ارسال شده ولی خسارت های پرداختی از طرف بیمه نمیتواند رضایت پرورش دهنده ها را جلب کند. برآورد میزان خسارت در حدود 25 میلیارد تومان در 220 مزرعه بوده است که میزان برآورد شده توسط بیمه مبلغی بسیار پایین تر از خسارت وارد شده است.
وی افزود: در این زمینه بیمه شاید بتواند حدود 25 درصد از خسارت ها را پرداخت کند. 80 درصد مزارع درگیر این بیماری شدند ولی خسارت ها با توجه به کنترل به موقع بیماری و جلوگیری از شیوع آن متفاوت بود. در استان 33 واحد فرآوری داریم که ظرفیت نگهداری این 33 واحد 17 هزار تن است.
زنده بودی در ادامه صحبت هایش اظهار داشت: به طور کلی دو زمینه پرورش ماهی داریم، پرورش ماهی در آب های شور و آب های شیرین. که در کشور ما میزان تولید در آب های شیرین بسیار زیاد است. ما هم تجربیاتی در خصوص پرورش ماهی در آب های شیرین در مناطق پشتکوه، دشتستان و دیر داشته ایم.
در بحث پرورش ماهیان یا حتی پرورش سایر موجودات زنده، گونه های پرورشی گونه های خاصی هستند. هر گونه ای نمیتواند پرورش پیدا کند چون رشد برخی گونه ها پایین است و پرورش آنها توجیه اقتصادی ندارد./م



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/08/04 - 10:16
0
0
باسلام اگه یه عکس ازسد هم بود بهتربود.
1395/04/03 - 07:26
0
0
با درود بر شما و همکاران خوبتان. آخرش اسم این سد چیست؟! سد شبانکاره و یا سد رئیسعلی؟
پاسخ: طبق گفته های مدیر کل شیلات استان سد رئیسعلی دلواری ..
1395/02/05 - 23:26
0
2
اقاي مهندس زنده بودي بسيار انسان شايسته و كارشناس ارشد ابزي پروري مي باشند اميدوارم با علم و عملي كه در اين زمينه دارند موجبات پيشرفت صنعت پرورش ميگو در استان را فراهم اورند.
يا هو
1395/02/05 - 21:37
0
3
این سد در شبانکاره است و باید به نام این منطقه باشد
1395/02/05 - 21:06
0
3
سد شبانکاره جایگاه خوبی جهت پرورش ماهی و میگو می باشد
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: شهرزاد آبادی حدود 3 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...