امروز: پنجشنبه 30 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 27 اسفند 1394 - 12:24
پیام هفتم اسفند؛ اصلاحات با مشی اعتدال

اتحاد خبر - اکبر صابری: سال 1394 نیز با همه تلخی ها و شیرینی هایش رو به پایان است و چرخ روزگار در آستانه چرخیدن بر پاشنه سالی جدید است. پیشاپیش عید باستانی ایرانیان(نوروز) را شادباش عرض نموده و بهترین ها را برایتان در سال پیش رو آرزومندم. سال 1394 نیز مثل همه سال های دیگر شاهد حوادث و اتفاقات تلخ و شیرین مهمی بودیم که به برخی از آنها اشاره ....

یادداشت نوروزی مدیر مسئول اتحاد جنوب و اتحاد خبر

اکبر صابری: *

سال 1394 نیز با همه تلخی ها و شیرینی هایش رو به پایان است و چرخ روزگار در آستانه چرخیدن بر پاشنه سالی جدید است. پیشاپیش عید باستانی ایرانیان(نوروز) را شادباش عرض نموده و بهترین ها را برایتان در سال پیش رو آرزومندم.
سال 1394 نیز مثل همه سال های دیگر شاهد حوادث و اتفاقات تلخ و شیرین مهمی بودیم که به برخی از آنها اشاره می کنم:

توافق هسته‌ای
 در طلیعه سال 94،‌ مهم‌ترین توافق هسته‌ای در لوزان به دست آمد. بیست و سوم تیرماه توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 بود اتفاق افتاد و 29 تیرماه همه قطعنامه‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد و شورای امنیت لغو شد و در 24 آذرماه شورای حکام 12 مصوبه علیه ایران را لغو کرد واعلام کرد:PMD  و برنامه احتمالی نظامی علیه ایران و به طور کلی پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام بسته شد. و در نهایت 26 دی ماه 94 برنامه اجرایی اقدام مشترک و برجام به تصویب نهایی رسید و همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی در رابطه با برنامه هسته‌ای لغو شد. می شود گفت اگر سه اتفاق مهم در سال 94 می توان نام برد قطعاً یک مورد آن به فرجام رسیدن برجام و نجات ایران از خطر جنگ و فشار تحریم است.
توافقات هسته ای علیرغم اینکه با اذن رهبری و نظارت معظم له انجام می شد؛ کاسبان تحریم را بسیار دلواپس کرد و مخالفت هایی را در کشور برانگیخت.
تبعات همین دلواپسی به شهرستان ما هم کشیده شد و 14 خرداد ؛ مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در مصلای نماز جمعه برازجان حوادثی رخ داد که شرح آن در شماره های خردادماه اتحاد جنوب آمده است. جالب است بدانید بر اساس شنیده ها بعدها همان حوادث و اعتراضات یکی از دلایل رد صلاحیت دو تن از کاندیداهای مجلس دهم شد!... 

نکوداشتی که لغو شد
از آغازین روزهای بهار سال 94 خبر برگزاری نکوداشت سالها شاعرانگی استاد فرج الله کمالی در فضای مجازی منتشر شد. پس از آن در اردیبهشت ماه بنر و تبلیغات این نکوداشت در سطح شهر نصب گردید ولی پس از دو سه روز این تبلیغات جمع آوری و نکوداشت نیز لغو گردید که با اعتراض و واکنش شدید فرهیختگان و اهالی فرهنگ و هنر همراه شد.  به همین بهانه می خواهم نکته ای را متذکر شوم که بر اساس جمله معروف «الناس حریص علی ما منع» و به قولی «هرچه ممنوع شود مطلوب می گردد» مسئولانی که مانع از برگزاری نکوداشت استاد فرج کمالی شدند، ناخواسته به محبوبیت ایشان افزودند. 7 – 8 ماه بعد از لغو نکوداشت مذکور؛ خانه فرهنگ دشتستان در شب یلدا شب شعر محلی برپا کرد که تقریباً همه چهره های شاخص شعر محلی استان بوشهر حضور داشتند. اعلام شد فرج کمالی هم شب یلدا به روی سن می رود. وقتی شب شعر شروع شد همه لحظه شماری کردند تا فرج به روی سن رود و با ابراز احساسات به جناب کمالی، ناخشنودی خود از بی مهری ها به فرج را به نمایش بگذارند. اگر فرج در ابتدای برنامه و یا میانه آن به روی سن می رفت و شعرش را می خواند بیشتر سالن خالی می شد- با احترام به همه شاعران حاضر در مراسم- و مجریان مراسم نیز با درک این مهم؛ شعر خوانی فرج را آخرین قسمت برنامه گذاشتند و وقتی که ایشان به روی سن رفت؛ سالن از ابراز احساسات به وی منفجر شد!
می خواهم از این فرصت استفاده کنم و عرض کنم که متاسفانه بین علایق مردم و برخی مسئولان نظارتی و امنیتی حکومت فاصله وجود دارد. دلسوزان نظام باید تلاش کنند این فاصله ها کمتر شود.

نکوداشت هایی که برگزار شد
از دیگر اتفاقات سال 94؛ اقدام پسندیده و ارزشمند پژوهش سرای متقین برازجان در برگزاری نکوداشت فرزانگان دشتستان است. خدا قوت به انجمن تاریخ، فرهنگ و ادب دشتستان و مدیریت پژوهش سرای متقین و همه کسانی که در برگزاری این نکوداشت ها همکاری داشتند و به امید تداوم این سنت حسنه.

بحران آب
 در تیرماه وضعیت آب شرب و حتی کشاورزی در استان بوشهر بحرانی اعلام شد. کمبود بارندگی در سال قبل و خشکسالی های چند سال اخیر وضعیت آب را در استان بوشهر بحرانی کرد که ناچار مصرف آب سهمیه بندی شد.

فاجعه منا
در ۲ مهر 94 و همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در عربستان سعودی فاجعه ای رخ داد که کام بسیاری از مردم کشورمان را تلخ کرد. در این فاجعه بیش از 2400 نفر کشته شدند که ۴۶۴ نفر از حجاج کشورمان بودند.

افول داعش
سال 1394 سال افول قدرت داعش و حامیان مرتجعش در عراق و سوریه بود. نقش کشورمان در این مهم را نمی شود نادیده گرفت. امیدواریم سال 95 سال نابودی تفکر داعشی در کل جهان باشیم.

روز برازجان
 آبان ماه امسال بود که بالاخره پس از کش و قوس های زیاد 12 اسفندماه به عنوان روز برازجان در شورای شهر به تصویب رسید ولی به دلیل مخالفت برخی دیگر از اعضای شورا عملاً مراسم روز برازجان در 12 اسفند امسال برگزار نشد تا برازجان در این زمینه از بوشهر، کازرون، جم، و حتی از شهرهای کوچکتری مثل سعدآباد و وحدتیه عقب بماند. انتظار می رود شورای شهر این موضوع را زودتر به سامان رسانده و امکان استفاده از دست آوردها و محاسن این روز برای مردم برازجان فراهم گردد.

پیام انتخابات؛ اصلاحات  با مشی اعتدال
برگزاری انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه نیز از اتفاقات مهم در سال 94 بود. هیات های اجرایی در استان بوشهر تقریباً همه کاندیداها را تایید صلاحیت کردند. اما بیش از 50 درصد کاندیداها در استان بوشهر موفق نشدند از فیلتر هیات های نظارت شورای نگهبان بگذرند. تاییدیه های سختگیرانه و حداقلی شورای نگهبان به خصوص نسبت به اصلاح طلبان از جمله حاشیه های ماندگار این دوره از انتخابات بود.
عدم تایید صلاحیت سید مهدی موسوی نژاد نماینده فعلی دشتستان که از نظر سیاسی باب طبع شورای نگهبان بود ولی مسایل و مشکلات غیر سیاسی باعث رد صلاحیتش شد نیز جالب توجه بود.
در این میان اما رد صلاحیت آیت الله سید حسن خمینی بر سایر رد صلاحیت ها سایه افکند و همه را تحت الشعاع خود قرار داد. صلاحیت علمی و اجتهاد خمینی جوان را نزدیک به ده نفر از علما و مجتهدین طراز اول قم تایید کردند ولی شورای نگهبان به بهانه عدم شرکت وی در آزمون علمی، صلاحیت وی را تایید نکرد. این در حالی بود که برخی دیگر با شرایط مشابه تایید شده بودند؛ و دلیل شورای نگهبان افکار عمومی را قانع نکرد.
اگر آیت الله خمینی تایید می شد به احتمال بسیار بالا در صدر منتخبان خبرگان رهبری در تهران و حتی بالاتر از هاشمی رفسنجانی قرار می گرفت و بدین ترتیب آخرین منتخب فعلی یعنی آیت الله جنتی حذف می شد. به هر ترتیب سید حسن خمینی حذف شد تا آیت الله هاشمی رفسنجانی که در انتخابات ریاست جمهوری مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت؛ در این انتخابات به عنوان نفر اول برگزیده مردم تهران شود و آیت الله جنتی نیز به عنوان آخرین منتخب تهران به خبرگان رهبری برود. در این انتخابات آیت الله محمد یزدی رییس فعلی مجلس خبرگان رهبری و آیت الله مصباح یزدی تئوریسین اصولگراها و جبهه پایداری موفق به کسب اعتماد مردم نشدند و از راهیابی به مجلس خبرگان باز ماندند.
پیام های این انتخابات خیلی روشن بود؛ وقتی در تهران نتیجه انتخابات مجلس شورای اسلامی 30 در برابر صفر می شود و در انتخابات خبرگان رهبری 15 بر یک می شود یعنی اینکه نظر مردم به نظر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حسن روحانی نزدیکتر بود تا نظر دیگران که مدعی هستند.
گرچه در بیشتر شهرستان های کشور اصلاح طلبان و اعتدال گراها پیروز شدند ولی پیام اصلی انتخابات را باید در رأی مردم تهران دید: اصلاحات با مشی اعتدال.
در این مجال امکان اینکه به دلایل برتری رای تهران بر شهرستانها اشاره شود وجود ندارد؛ فقط به این نکته اشاره می کنم که بخش قابل توجهی از آراء مردم شهرستانها تابع روابط فامیلی و قوم و قبیله ای است. در دشتستان خود ما افرادی را می شناسم که اصلاح طلب بودند ولی به دلیل روابط فامیلی یا هم ولایتی و هم شهری بودن به کاندیدای اصولگرا رأی دادند و بالعکس. اما رای مردم تهران تابع روابط فامیلی و طایفه ای نیست و آراء مردم بیانگر نقطه نظرات سیاسی آنها می باشد. به نفع نظام است که صدای مردم شنیده شود؛ گرچه صلاح مملکت خویش خسروان دانند!  

اتحاد جنوب
 26 اسفندماه 94 هفدمین سالروز انتشار اتحاد جنوب است؛ در واقع از امروز اتحاد جنوب وارد هیجدهمین سال فعالیت خود می شود.
هفده سال تمام با شما مردم خوب و فهیم بودن افتخار بزرگی است که اتحاد جنوب و دست اندرکارانش به آن می بالند. در سال 94 نیز سعی کردیم صدای شما مردم باشیم؛ «تا چه قبول افتد و چه در نظر آید».
به همین بهانه از همه همکاران خوبم در دفتر نشریه، نویسندگان و تحریریه اتحاد جنوب، دبیران سرویس های مختلف نشریه، خبرنگاران و نمایندگان نشریه در شهرستان ها و مناطق، روابط عمومی ادارات و نهادها و دکه های مطبوعاتی، چاپخانه و عوامل توزیع  و... که با همکاری آنها اتحاد جنوب موفق شد هر هفته بدون وقفه مهیمان خانه های دل شما شود صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم. /ج

 

* مدیر مسئول هفته نامه اتحاد جنوب و پایگاه خبری تحلیلی اتحاد خبر



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1395/01/01 - 02:00
1
2
آقای صابری شما که از حامیان و دوستداران خان شهید دشتستان بوده اید و همیشه در راستای اعتلای نام ایشان و نصب تندیس تلاش جانانه ای نموده اید چرا در رویداد های سال ۹۴ از آن بزرگمرد یادی نکرده اید؟ لطفا جهت تنویر افکار ما محبان دلیر مرد تاریخ دشتستان بزرگ پاسخ قانع کننده ای، مبذول بفرمایید، با سپاس و احترام .
پاسخ: میرزا محمد خان غضنفرالسلطنه همیشه از مفاخر دشتستان بوده و خواهد بود. علت نام نیاوردن از ایشان این بود که در سال 94 اتفاقی مرتبط با ایشان انجام نشده است. نصب تندیس ایشان مربوط به 23 بهمن سال 93 است.
1394/12/27 - 19:53
2
10
سلام از راه دورغربت.
جناب آقای حاج اکبر صابری حفظ الله تعالی علیه
ما دوست داران وطن که دور از وطن هستیم این عید باستانی را به شما وتک تک همکارنتان وبه صورت ویژه وخاص خدمت خانواده های عزیزتان که در تمام سختی ها و مشکلات و نارسایی ها یار ومددکار وغم خوار بودند ودر گم نامی نقش بی بدیلی داشته اند که مردم فقط شماها که نوک پیکان هستید را می بینید. توصیه موکد دارم شما و همه همکارنتان تکلیف دارید آن عزیزانتان را همسر یا پدر ومادر وهرکسی که سکاندار عاطفی شما بوده از صمیم قلب برای رضای حق که چنین سرمایه ای ناب به شما اعطاء نموده دست آنان را ببوسید که هم عبادت است هم تجدید قواست وهم انگیزه بخش وهم فرهنگ سازی در تربیت مجموعه پیرامونی است وهم دعایی خالص آنان را خریداری کرده و هم رحمت واسعه حق برمجموعه موردنظر جاری وساری خواهد شد.
توجه به خانواده را در سال جدید فراموش نکنید حضرت عزرائیل با هیچ کس تعارف ندارد خواهش میکنم باهم بودن را امسال جدی تر بگیرد وآن را از کانون گرم منزل آغاز کنیم.
التماس دعا ودعایتان میکنم.
پاسخ: سپاس از توصیه بجایی که فرمودید.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تکنیک های کنترل خشم کودک و نوجوان توسط والدین
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • جسد چوپان گمشده در روستای شول گناوه پیدا شد
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 2 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 5 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 7 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 9 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 12 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 12 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...