- تخصیص ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح فاضلاب گناوه و دیلم
- آزمون استخدام سازمان تامین اجتماعی در بوشهر برگزار شد
- سپاه نقشی غیر قابل انکار در توفیقات نظام جمهوری اسلامی داشته است
- هفته ای پر بارش پیش روی کشور/ ورود سامانه جدید از روز دوشنبه
- آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد
- فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
- جشنواره هندبال استان بوشهر برگزارشد
- تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
- حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و ۶ مجروح
- واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل
اتحادخبر: دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت: به دنبال اجرای طرح تحریک تقاضا و تسهیلات معروف به «وام های 25 میلیون تومانی»، مقرر شده بود که سیستم بانکی به محض ارائه اسناد و مدارک توسط خودروسازان، منابع را به صنعت خودرو تزریق کند اما این امر محقق نشد.
اتحادخبر: دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت: به دنبال اجرای طرح تحریک تقاضا و تسهیلات معروف به «وام های 25 میلیون تومانی»، مقرر شده بود که سیستم بانکی به محض ارائه اسناد و مدارک توسط خودروسازان، منابع را به صنعت خودرو تزریق کند اما این امر محقق نشد.
به گزارش اتحادخبر به نقل از ایرنا؛ طرح تحریک تقاضا برای خودروهای داخلی زیر عنوان «پرداخت تسهیلات خودرو به مصرف کنندگان به میزان 80 درصد قیمت خودرو و تا 25 میلیون تومان به مدت هفت سال با نرخ 16 درصد» در آبان ماه امسال مطرح و هر چند با تغییراتی، سبب شد خودروسازان داخلی در کمتر از یک هفته 125 هزار دستگاه بفروشند که 110 هزار خودرو مشمول تعهد بانک برای تسهیلات می شد.
این طرح، تحریک تقاضا و ایجاد رونق در صنعت خودرو، شامل خودروسازان و قطعه سازان را نشانه گرفته بود و مقرر شده بود که خودروسازان بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را با فروش خودروهای انبار شده تامین کنند و از این طریق بتوانند بخشی از بدهی های خود به قطعه سازان را نیز پرداخت کنند.
اکنون که حدود سه ماه از اجرای این طرح می گذرد، آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو می گوید «در بهترین حالت، وام 25 میلیون تومانی سبب تحریک 10 درصد فروش خودروسازان داخلی شده است و نباید انتظار زیادی از آن طرح داشته باشیم».
وی علاوه بر مسائل مربوط به طرح تحریک تقاضا، به وضعیت تولید خودرو و کاهش تولید امسال نسبت به پارسال می پردازد و تاکید می کند که در مشارکت ها و قراردادهای شرکت های خودروساز داخلی با طرف های خارجی، قطعه سازان نیز بعنوان زنجیره تامین باید حضور داشته باشند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت: بعضی از بانک ها بخشی از منابع تسهیلات 25 میلیون تومانی را بابت بدهی و اقساط معوقه خودروسازی ها برداشت کرده اند و از تزریق این منابع به خودروسازی ها و زنجیره تامین قطعات خودرو جلوگیری کرده اند.
وی اضافه کرد: در این ارتباط، عملکرد دو خودروساز اصلی که بیشترین بدهی را به زنجیره تامین و قطعه سازان داشتند نیز متفاوت بود؛ یک از خودروسازان سهم 70 درصدی قطعه سازان را پرداخت و خودروساز دیگر از پرداخت این بخش از بدهی خود به قطعه سازان خودداری کرد.
محبینژاد افزود: مقدار زیادی از این منابع هم که به دست خودروسازان رسیده، صرف هزینه های جاری آنها شد؛ بهره وری پایین خودروسازان داخلی، هزینه های جاری و سربار بسیار بالایی برای آنها ایجاد کرده و برای خودروساز، تامین این هزینه ها از اولویت برخوردار است؛ یک قطعه ساز ممکن است پرداخت هزینه های کارکنان خود را چند ماه به تعویق بیاندازد اما این مساله را در خودروسازی ها شاهد نیستیم.
وی تصریح کرد: پرداخت بدهی های خودروسازان به سیستم بانکی و پرسنل خود و همچنین عمل نکردن سیستم بانکی به تعهداتشان سبب شد که در شرایط فعلی، منابع کافی به زنجیره تامین تزریق نشود.
برنامه تولید خودرو امسال محقق نمی شود
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در بخش دیگری از سخنان خود به آثار انجماد بازار خودرو در میزان تولید پرداخت و گفت: امسال برنامه تولید اعلام شده محقق نمی شود.
وی برنامه تولید خودروی امسال را یک میلیون و 400 هزار دستگاه ذکر کرد و گفت: امسال تولید خودرو در بهترین شرایط به تعداد خودروهای تولید شده در سال گذشته هم نمی رسد؛ خودروسازان داخلی پارسال یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید کردند اما تولید امسال به حدود یک میلیون دستگاه می رسد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا با طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی، منابعی به قطعه سازی ها تزریق شد یا خیر؟ گفت: بله، اما این عدد به اندازه ای که انتظار می رفت نبود؛ ما انتظار داشتیم بیش از 70 درصد منابع وام های 25 میلیون تومانی به قطعه سازان تزریق شود اما این امر محقق نشد.
محبی نژاد افزود: رویکرد دو خودروساز اصلی در این مساله متفاوت بود؛ یکی از خودروسازان به تعهدات خود عمل نکرد اما خودروساز دیگر، 70 درصد منابع دریافتی را به قطعه سازان پرداخت کرد. البته این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که هیچ کدام از خودروسازان نتوانستند مطالباتشان را به اندازه ماشین هایی که فروخته بودند از بانک ها دریافت کنند.
خودروسازان، قطعه سازان را شریک خود نمی دانند
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو در بخش دیگر از این گفت و گو به مباحث مرتبط با نقش قطعه سازان در قراردادهای بین المللی خودروسازان داخلی پرداخت.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه خیلی خوب عمل کرده و شروطی برای قراردادهای بین المللی گذاشته است که یکی از آنها، سهم 40 درصدی ساخت داخل از تولیدات مشترک است.
محبی نژاد تصریح کرد: بر اساس این شرط، حداقل 40 درصد خودروهایی که شرکت های مشترک تولید می کنند در ابتدای کار باید ساخت داخل باشد و این عدد در طول دو سه سال به 70 درصد افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: این در حالی است که در گذشته، خودروسازان در مشارکت های خارجی تولید را شروع می کردند تا به مرور به ساخت داخل برسیم.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت: با این روند نیز فاصله ای در صنعت قطعه سازی کشور اتفاق می افتد؛ زیرا از اکنون تا زمان راه اندازی خط تولید، قطعه سازانی که تولیدات آنها در این 40 درصد قرار دارد زودتر به تولید می رسند اما دیگر قطعه سازان به دلیل افزایش سهم خودروهای جدید و کاهش سهم خودروهای قدیمی در بازار خودرو، عملا بی کار می شوند.
وی با تاکید بر اینکه ورود قطعه به صنعت خودرو بسیار سخت است و استانداردهای سخت گیرانه ای در قبال آن مورد توجه قرار می گیرد، گفت: قطعه سازان باید بتوانند در فرآیند مشارکت های خارجی استاندارد مورد نیاز قطعات خودروهای جدید را بدست بیاورند.
وی افزود: خودروسازان ما در عقد قراردادهای جدید باید قطعه سازان را با خود همراه و شرایطی ایجاد کنند که قطعه سازان نیز همگام با سیر تحول در خودروسازی، بتوانند قطعات مناسب را به صنعت خودرو ارائه کنند.
محبی نژاد در پاسخ به اینکه «مقرر شده است همزمان با ایجاد شرکت مشترک توسط خودروسازان ایرانی و خارجی، تامین کنندگان آنها نیز شرکت های مشترک ایجاد کنند» گفت: اگرچه این موضوع مطرح شده است، اما تاکنون شاهد عملیاتی شدن آن نبوده ایم؛ قطعه سازان تاکنون در مذاکرات بین خودروسازان داخلی و خودروسازان خارجی، حضوری پررنگ نداشته اند.
وی گفت: در دنیا رایج است که قطعه ساز همواره در کنار خودروساز باشد اما در صنعت خودروی ایران، این فاصله مشاهده می شود و تعامل لازم میان خودروساز و قطعه ساز وجود ندارد؛ خودروسازان نگاهشان به قطعه سازان بیشتر نگاهی از بالا به پایین است؛ آنها قطعه سازان را شریک خود نمی دانند و هنوز رابطه برد- برد در صنعت خودروی ایران نهادینه نشده است.
فعالیت 800 واحد قطعه ساز بدون مجوز در زمینه خودرو
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو گفت: در حال حاضر یک هزار و 200 قطعه ساز رسمی که برای فعالیت خود از دولت مجوز گرفته اند در کشور فعالیت می کنند؛ ارزیابی ما نشان می دهد که در کنار این قطعه سازان، 800 واحد قطعه ساز بدون مجوز نیز در کشور فعال است.
وی تعداد افرادی که به طور مستقیم در مجموعه صنایع خودروسازی و قطعه سازی شاغل هستند را نزدیک به 600 تا 700 هزار نفر ذکر کرد و گفت: از این تعداد، نزدیک به 400 تا 500 هزار نفر در صنعت قطعه سازی شاغل هستند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو، سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی (GDP) را چهار درصد ذکر کرد و گفت: 75 درصد از این سهم مربوط به صنعت قطعه سازی است؛ به عبارتی دیگر می توان گفت سه درصد تولید ناخالص داخلی مربوط به صنعت قطعه سازی است.
محبی نژاد همچنین سهم صنعت خودرو از کل ارزش افزوده کشور را نزدیک به 20 درصد عنوان کرد و گفت: حدود 15 درصد از این سهم، به صنعت قطعه سازی خودرو مربوط می شود./ص
تازه ترین خبرها
- تخصیص ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح فاضلاب گناوه و دیلم
- آزمون استخدام سازمان تامین اجتماعی در بوشهر برگزار شد
- سپاه نقشی غیر قابل انکار در توفیقات نظام جمهوری اسلامی داشته است
- هفته ای پر بارش پیش روی کشور/ ورود سامانه جدید از روز دوشنبه
- آیین گرامیداشت روز جهانی سعدی در شیراز برگزار شد
- فرماندار: منشا صدا در گناوه ناشی از انفجار معدن سنگ کوه بینک بوده است
- جشنواره هندبال استان بوشهر برگزارشد
- تیم های برتر والیبال ساحلی جام رمًضان دیر مشخص شدند
- حمله هوایی به یک پایگاه حشد الشعبی در عراق/ یک کشته و ۶ مجروح
- واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل
- پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه پاسداران
- بیانیه حشدالشعبی عراق درباره انفجار مهیب در یک پایگاه نظامی
- تصاویری از بهشت روی زمین در شمال ایران
- قهرمانی دشتستانی ها در لیگ انفرادی تیراندازی استان بوشهر
- عناوین روزنامههای امروز1403/02/01
- عناوین روزنامههای ورزشی امروز1403/02/01
- بانک قرضالحسنه مهر ایران بیشترین وام را در سال ۱۴۰۲ پرداخت کرد
- پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
- شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریتهای مهمتری در جبهه غزه و لبنان داریم
- جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
- ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
- توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
- حضور پنج بازیکن بوشهری در اردوی انتخابی تیم ملی فوتبال جوانان
- سرپرست روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر منصوب شد
- تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز هیئتهای ورزشی بوشهر
- حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
- نوسان قیمت در محصولات کشاورزی؛ از زمین تا بازار
- بازسازی اساسی پاسگاههای پلیس راه استان بوشهر
- معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا میشود
- رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
- مشکلات اراضی مردم در استان بوشهر برطرف شود
- بیش از ۲ هزار عملیات سازمان آتشنشانی شهرداری بوشهر انجام شد
- مسؤولان قضائی شهرستان کنگان در حل مشکلات اهتمام ورزند
- محموله بزرگ کالای قاچاق در گناوه کشف شد
- تغییر رویکرد بانکهای استان بوشهر به توسعه محوری
- ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
- رقم باورنکردنی کرایهخانه در تهران ۱۳۳۷ (+عکس)
- سپیداج ؛ آیا تا کنون این جاندار که 3 قلب دارد را دیده اید؟! (+عکس)
- نگاهی به مهم ترین سیستم های پدافند ایران (+عکس)
- ترکیه : نتانیاهو در صدد کشاندن منطقه به جنگ است
- رئال روی مکرون را زمین می اندازد
- سرمربی تیم فوتبال سپاهان: شاید وقتی نباشم، اسم من را صدا بزنند
- سرمربی پرسپولیس به نشست خبری نرسید
- بایدن : ایران بهدنبال محو اسرائیل است
- صعود سپاهان در جدول با برد در دربی اصفهان
- پیام تبریک رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی
- محرومیت حسینی و جریمه نقدی برای مرادمند و استقلال
- برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
- این باکتریها به خون انسان تشنه هستند!
- نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو