امروز: پنجشنبه 30 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 11 بهمن 1394 - 09:32
اتحادخبر: اکبر ترکان گفت: من موضع رهبری را در مسیری می بینم که به شرایط پیش رو در انتخابات امیدوارم و فکر می کنم رد صلاحیت شدگان بر می گردند.
اتحادخبر: اکبر ترکان گفت: من موضع رهبری را در مسیری می بینم که به شرایط پیش رو در انتخابات امیدوارم و فکر می کنم رد صلاحیت شدگان بر می گردند.
به گزارش اتحادخبر به نقل از هفته نامه صدا؛ اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری با اشاره به رد صلاحیت های گسترده اظهار داشت: سخنرانی رهبری و دعوت از همه اقشار حتی کسانی که نظام را قبول ندارند، نشاندهنده امكان امیدواری است،وقتی کسی را دعوت می‌کنیم، باید سلیقه های دعوت‌شدگان نیز در میان کاندیداها مشاهده شود. به این دلیل است که آقا از همه دعوت کردند. نمی‌شود گفت که از همه دعوت کنید ولی به یک طیف رای بدهید.

نمی‌توان همه مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرد و گفت مردم بیایید شرکت کنید ولی فقط به طیف ما رای بدهید. پس اگر آقا دعوت کرده‌اند به معنای این است که نماینده طیف‌های فکری در میان کاندیداها باشند تا شرکت‌کنندگان بتوانند آنها را بیابند یا طیف‌های نزدیک به خودشان را پیدا كنند.

وی افزود:  ردصلاحیت‌ها همیشه بوده ولی به این گستردگی کمتر بود. دولت به این گستردگی پیش بینی نمی‌کرد. دکتر روحانی فرمودند از ظرفیت‌هایی که دارند برای موضوع استفاده خواهند کرد. رئیس‌جمهور یک کشور، موقعیت‌هایی دارد. موقعیت خود او یک ظرفیت است.

ترکان در پاسخ به این سوال که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها انعطاف نشان خواهد داد گفت: باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد. از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد. آن چیزی که مقام معظم رهبری خواستند، مشارکت حداکثری مردم است. بنابراین آن چیزی که ما الان می‌فهمیم، این است که مشارکت حداکثری مردم مورد توجه آقاست و ایشان نیز از همه دعوت کرده‌اند که در انتخابات شرکت کنند. پس این موضوع برای ما یک تکلیف است.

اما این که مشارکت حداکثری را چگونه محقق کنیم مستلزم این است که اتفاقاتی بیفتد. نباید خدای‌ناکرده این تلقی پیدا بشود، که انتخاب منتفی است. امیدواریم با مذاکراتی که رئیس‌جمهور انجام می‌دهند مردم گزینه‌های مختلفی پیش‌رویشان باشد که بتوانند انتخاب‌های مختلفی داشته باشند.

ترکان با بیان اینکه  "فکر می کنم رد صلاحیت شدگان برمی‌گردند" افزود: از هر گروه اعضای بسیار زیادی ردصلاحیت شدند. از اعتدال و توسعه فقط چند نفر در شهرستان ها تایید شده اند. ...ما دلمان می‌خواهد در انتخابات شرکت کنیم و همه ظرفیت‌های خودمان را نیز بسیج کرده‌ایم، اما نمی‌دانیم از چه کسی باید حمایت کنیم. لذا باید منتظر تجدیدنظرها بمانیم و ببینیم فضا چگونه تغییر خواهد کرد.

اهم اظهارات وی را در ادامه می خوانید:

**ما فکر میکنیم آقای دکتر لاریجانی و خیلی از همفکران ایشان، همراهان دولت هستند. آن چیزی که مطلوب ما است، این است که مجلس آینده، مجلسی باشد که با دولت همراهی کند. دوستان ما در حزب اعتدال و توسعه مجموعه‌ا‌ی را میشناسند که به آنها می‌گویند همراهان دولت. الزاما اعضای حزب ما نیستند. بلکه همه کسانی هستند که می‌توانند به دولت آقای روحانی کمک کنند. بنابراین امکان ائتلاف با بخشی از اصولگرایان معتدل وجود دارد. ما شخص آقای لاریجانی را به عنوان شخصی ارزشمند، همیشه مورد توجه داشتیم.

**اصلاح‌طلبان در سال 92 همراهان دولت بودند. در سال 92 اگر همراهی اصلاح‌طلبان نبود ممکن بود نتایج انتخابات سال 92 ریاست‌جمهوری چیز دیگری شود.

**از نظر ما(اعضای حزب اعتدال و توسعه) طبقه‌بندی اعتدالیون و افراطیون هستند. آقای دکتر روحانی به عنوان یک چهره اعتدالی به میدان آمد. در انتخابات سال 92 نیز با همین چهره وارد شد. جذابیت‌های مشی اعتدالی ایشان بخشی از اصولگرایان و بخش بزرگی از اصلاح‌طلبان را جذب کرد. ما فکر می‌کنیم، خط را در همان مسیر 92 باید ادامه بدهیم. همراهان 94 همان همراهان 92 هستند.

** ما به عنوان حزب اعتدال و توسعه قصد حمایت از سه گروه را داریم. اول اعضای حزب خودمان. حمایت از آنها اولین اولویت ما است. دوم نمایندگان فعلی مجلس که از جمله همراهان دولت هستند. همانها که در برجام نیز به ما کمک کردند. سومین گروه افراد معتدل جامعه هستند که شامل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل میشوند. اینها نیز از همراهان دولت هستند و ما از آنها حمایت می‌کنیم. در استان‌ها دفاتر حزب اعتدال و توسعه کوشش کرده بود، آنها را جذب کند. همچنین آنها را در فهرست‌های کاندیداتوری خود نیز قرار داده بود.

**ما از واژه همراهان دولت استفاده می‌کنیم. اینجا جایی است که اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان و کسانی را که سال 92 به آقای روحانی کمک کردند به هم پیوند می‌دهد. ما فکر می‌کنیم همه کسانی که در سال 92 در موفقیت آقای روحانی، ایفای نقش کردند، باید در سال 94 نیز ایفای نقش کنند اگر اینها با هم زاویه بگیرند، نتیجه‌اش این است که دولت همراهان خود را از دست می‌دهد.

** (در پاسخ به این سوال که اگر رد صلاحیت شده ها بازنگردند چه خواهد شد): به نظرم این اتفاق رخ می‌دهد. سخن و دعوت آقا از این که همه در انتخابات شرکت کنند، موجب یک بازبینی می‌شود. استراتژی نظام حداکثر مشارکت مردم در انتخابات است. در وضع امروز ما به مشارکت حداکثری مردم نیاز داریم. مملکت در یک موقعیت بسیار مهمی است. در آستانه یک جهش در حوزه اقتصاد است. فشارهای سیاسی بینالمللی از کشور حذف شده است. ما شرایطی برای حرکت خوب و پرشور اقتصادی داریم.

**دو سال اول دولت، بیشتر تمرکز بر حل سیاست خارجی و حل مساله هسته‌ای بود. ما در وضعیت بسیار خطرناکی بودیم. هم تهدیدات بیرونی جدی بود و هم فشارهای بینالمللی. کشور باید در ابتدا آنها را حل می‌کرد. اولویت یعنی انتخاب یک از چند. آقای دکتر روحانی نیز از قبل از انتخابات در این باره سخن گفته بود. کتاب چاپ کرده بود. امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای کتاب ایشان بود. تئوری و نظریه ایشان بود.

ایشان دو کتاب مهم دارد. یکی هسته‌ای و امنیت ملی است. دیگری امنیت ملی و نظام اقتصادی است. ایشان از کتاب اول عبور کرد. آن را به سرانجام رساند. اکنون نوبت اجرای نظریات کتاب دوم است.

**به نظرم الان معیشت مردم خیلی مهم است. مساله اشتغال و امور مردم بسیار مهم است. باید چرخ زندگی مردم بچرخد.آقای روحانی گفته بودند که می‌خواهیم هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد. اکنون که شرایط مناسب برای چرخش سانتریفیوژها فراهم شده است باید به فکر چرخ اقتصاد نیز باشیم.

**(در پاسخ به اینکه چه زمان نوبت به پرداختن به سیاست داخلی می‌رسد؟): ما مشکلاتی داریم که به صورت سهمگین به اقشار مختلف مردم فشار می‌آورد. شما الان در خانواده‌ها جوانان رعنایی را می‌بینید که بیکار هستند. برخی از خانواده‌ها بیشتر از یک نفر بیکار دارند. این طاقت‌فرساست. آنها می‌خواهند ازدواج کنند. زندگی تشکیل بدهند. اما ممکن نیست. کسب و کارها راکد است.

باید به این وضعیت رسیدگی کرد. رئیس‌جمهور در مجلس اشاره کرد که قدرت خرید مردم پایین آمده است. از آن سو چون قدرت خرید پایین آمده، تولیدات داخلی فروش نمی‌رود. روابط اقتصادی کشور نیازمند یک حرکت بزرگ است. حل مشکلات سیاسی نیز مهم است. اما مسایل اقتصادی، مسایل مشترک همه است و تمام گروههای سیاسی در این که بایست کشور را از مشکلات اقتصادی خارج کرد، اتفاق نظر دارند. از این بعد تمرکز آقای روحانی روی حل مسایل اقتصادی مردم و کشور است.

**حل مسائل سیاسی و از جمله مسئله حصر همیشه مدنظر آقای رئیس جمهور بوده. الان وضعیت بهتر شده. مثل سابق نیست. حتی فضای عمومی سیاسی، فضای عمومی دانشگاهها فرق کرده است. همین مقدار که فرق کرده نشان داده که یک اتفاقی افتاده است.

** آقای روحانی ظرفیت این را دارد که برای بار دوم رئیس جمهور شود.وضعیت آقای روحانی از سال 92 بهتر است.

**مردم این دولت را با دولتهای نهم و دهم قیاس می‌کنند. اگر قرار بود دولت‌های نهم و دهم ادامه پیدا کند، امروز کجا بودیم؟ اولین اقدام این دولت متوقف کردن تحریم‌ها بود. تشدید تحریم‌ها متوقف شد و مذاکرات پیش رفت تا امروز که تحریم‌ها برداشته شد. اگر مشی دولت قبلی پابرجا بود، تحریم‌ها تشدید نمی‌شد؟ اگر تحریم‌ها تشدید می‌شد آنوقت همین نان و قند، برنج و روغنی که در جامعه وجود دارد، دیگر وجود داشت؟ همین غذایی که سر هر کوچه‌ای می‌توان آن را خرید و تهیه کرد، اگر مشی قبلی بود، آیا امکان آن وجود داشت همین غذا را پیدا کنیم؟ اگر مشی قبلی بود، همین جریان کنترل ارز، اینگونه بود که امروز هست؟ تورم این بود که امروز هست؟ با این مقایسه کنید فکر کنید سیاستهای دولت نهم و دهم با تورم 45درصدی جلو میرفت.

اگر آن سیاستها می‌رفت جلو امروز گوشت و مرغ چند بود؟ امروز دلار چقدر بود؟ امروز غذا به اقشار فقیر می‌رسید؟ بالاخره ما باید مقایسه کنیم. در دو سالی که گذشت اولین اقدام آقای روحانی، اولین دستاورد مذاکراتشان متوقف کردن تشدید تحریم‌ها بود. تحریم‌ها تشدید نشد. یعنی همان یکمیلیون بشکه نفتی که میتوانستیم بفروشیم، فروختیم تا بتوانیم کالای اساسی مردم را تأمین کنیم. تا بتوانیم جامعه را بچرخانیم. دولت اجازه نداد قیمت‌های جهشی وحشتناک دلار ادامه پیدا کند. امروز قیمت دلار گرانتر از روز شروع دولت آقای روحانی نیست. آقای روحانی با قیمت دلار 3600 تومان شروع کرد. امروز دلار چند است؟ حدود همین 3600تومان است. پس دولت توانسته است جلوی جهش‌های سخت دلار را بگیرد. تورمهای 45درصدی به تورم نقطه به نقطه زیر ده درصد رسیده است.

**همان تفکری که در احمدی نژاد ظهور کرد در انتخابات 96 قطعا با دولت آقای روحانی رقابت خواهد کرد. این تفکر همیشه بوده و هست. تفکری که اسلامیت نظام را از جمهوریت آن جدا میکند در رقابت است با تفکری که اسلامیت و جمهوریت را یک انتزاج لاینفک میداند. بعضی، رأی مردم را زینت حکومت می‌دانند. برخی دیگر رأی مردم را رکن حکومت می‌دانند. این دو تفکر وجود دارد و در دوره بعدی نیز همچنان خواهد بود.

**مخالفین دولت خیلی هیاهو می‌کنند. برخی از رفتارهای صدا و سیما قابل توجیه نیست. مثل صدای بیگانه است. صداوسیمای ما نسبت به دولت ما به گونهای حرف میزند که انگار بیگانه دارد سخن می‌گوید. این سایتهایی که علیه دولت فعالیت می‌کنند، از کجا ارتزاق می‌کنند؟ پولهای آنها را چه کسی می‌دهد؟ بدون پول این کارها را می‌کنند؟ باورپذیر است؟ شما می‌دانید این بنگاههای خبری چقدر هزینه دارند؟ این پولها از کجا می‌آید؟ خبر دارید اینها چه شبکه‌ای دارند؟ می‌دانید در سراسر جغرافیای ایران اینها پخش هستند و مشغول سمپاشی علیه دولت هستند؟ می‌دانید اینها چقدر حقوق‌بگیر دارند؟ پول اینها از کجا می‌آید؟ یک جریان قدرتمندی پول و هزینه‌های آنها را می‌دهد.

** (در پاسخ به این سوال که چرا دولت با این جریان ها مقابله نمی کند) : چه کار کند؟ برخورد کند؟ تعطیل کند؟ خب ما هم می‌شویم مثل آنها. اگر دولت قلع و قمع کند که جنس خود همانها خواهد شد. این دولت از جنس آنها نیست. از جنس منطق است. خروج آنها از منطق مجوزی برای این نیست که دولت اصول خودش را زیر پا بگذارد.

** رئیس جمهور واقعا راست گفته است. برای اینکه برخی افراد راجع به مسائل هسته‌ای سخن میگویند که اصلاً هیچ سوادی درباره آن ندارند. مطلع نیستند. اطلاعاتی ندارند. اینکه به یک نفر بگویند شما اطلاعی از این موضوع ندارید و آن را نمی‌دانید، فحش و ناسزا نیست. توهین نیست.. ... اوقات به رسانه ملی که نگاه میکنی، میگوید آقای فلانی کارشناس. من خودم به رسانه رفتهام، دیدم کسانی را به عنوان کارشناس می‌آورند که الفبای کار را نمی‌دانند. آیا کشور ما اینقدر فقیر است که آن آقا شده کارشناس؟ می‌گوید آقای فلانی به عنوان کارشناس آمدند روی خط. آدم انتظار دارد یک چهره ورزیده و پخته و صاحبصلاحیت را ببیند. متوجه میشوی کسی را آورده‌اند که هیچ نمی‌داند.

برنامه را خراب می‌کند و میرود. کشور ما از نظر سطح علمی کارشناسی اینطور است؟ این یک رویارویی رسانهای با دولت آقای روحانی است. رسانه ملی ما در این رویارویی نقش دارد. تندتر از رسانه ملی نیز، سایتها هستند. اینها یک مجموعه کوچک نیستند. اینها بنگاههای خبری بسیار گسترده با هزینه‌های بسیار بالا هستند.

**مردم فکر میکنند وقتی کسی رئیسجمهور شد، دستور می‌دهد و صداوسیما یک کارهایی می‌کند. اما این صداوسیما نسبت به این دولت روش دیگری دارد. من وقتی به برخی از حرف‌ها گوش می‌کنم می‌بینم اگر بیگانگان بخواهند به دولت حمله کنند، همین گونه حمله می‌کنند....رئیس صداوسیما نیز نقش متوسطی دارد. باید حسرت روزهای ضرغامی را بخوریم./ص


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اطلاعیه فرماندهی انتظامی بوشهر پیرامون حجاب صادر شد
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تکنیک های کنترل خشم کودک و نوجوان توسط والدین
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • ویژه نامه نوروزی 1403 اتحاد جنوب منتشر شد/ معرفی شخصیت سال ویژه نامه
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق 1 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 4 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 4 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 5 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 7 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 9 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 12 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 12 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...