امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 29 دي 1394 - 10:15
ظریف:
اتحاد خبر: "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما درباره آخرین روند اجرایی شدن برجام سخن گفت. به گزارش اتحاد خبر، وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با قدرت منطق توانست از حقوق خود در برابر 6 قدرتی که به غلط خود را جامعه جهانی معرفی می کنند، دفاع کند اظهار داشت: همه این موفقیت ها مرهون مقاومت، پایمردی و انتخاب...
اتحاد خبر: "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما درباره آخرین روند اجرایی شدن برجام سخن گفت. 
به گزارش اتحاد خبر، وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با قدرت منطق توانست از حقوق خود در برابر 6 قدرتی که به غلط خود را جامعه جهانی معرفی می کنند، دفاع کند اظهار داشت: همه این موفقیت ها مرهون مقاومت، پایمردی و انتخاب هوشمندانه ملت ایران است که در طول سال های گذشته اجازه ندادند طرف مقابل احساس کند که می تواند از طریق فشار، به خواسته های خود برسد.
ظریف در ادامه ضمن قدردانی از حمایت های پدرانه و مشفقانه مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده و همچنین کمک های رئیس جمهور تاکید کرد: امروز شرایطی به وجود آمده که همه باید از آن استفاده کنیم و ملت ایران در این موضوع شریک هستند.
از شنیدن برخی خبرها خوشحال نیستم؛ دعواها را تمام کنید / از برخی دلخورم؛ چرا بوق دشمنان ایران می شوند؟ / بگذارید مردمی با دلگرمی به آینده نگاه کنند / نود که نرفتم ولی الان در وقت اضافه ایم
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همه کسانی که در عرصه مذاکرات تلاش کردند، می توانند این احساس را داشته باشند که به بخشی از دین خود نسبت به مردم و خون شهدا ادا کرده اند.
میان کشورهای غربی 1+5 اختلافاتی پیدا شد
ظریف با بیان اینکه کشورهای1+5در سال های اخیر توانسته بودند منسجم شوند و اختلافات شان پوشیده بماند تصریح کرد: در طول دو سال گذشته، میان کشورهای غربی 1+5 اختلافاتی پیدا شد و این احتمال وجود داشت که کار به تاخیر بیفتد.
 چگونگی روند خارج شدن دو بانک سپه و صادرات از لیست تحریم
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به چگونگی روند خارج شدن دو بانک سپه و صادرات از لیست تحریم ابراز کرد: تحریم بانک های سپه و صادرات به دلایل غیر هسته ای بود و ما در مذاکراتی به این نتیجه رسیدیم که طرف مقابل از طریق شورای امنیت سازمان ملل، بانک سپه را قبل از اجرایی شدن برجام از لیست تحریم ها خارج کند.
وی افزود: کمیته 1737اولین قطع نامه تحریمی علیه ایران و در حقیقت کمیته ناظر بر تحریم ها بود که بایستی به خروج  بانک سپه از لیست تحریم ها تصمیم می گرفت. 
ظریف ادامه داد: این کمیته از 2روز قبل، یادداشتی را میان اعضای خود مبنی بر خروج بانک سپه از لیست تحریم ها پخش کرده بود که چنانچه با این یادداشت در روز شنبه مخالفت نمی شد، این اتفاق عملیاتی می شد. ما همه برنامه های خود را طوری تنظیم کرده بودیم که ساعت 12:30 کارها تمام شود و به محض قرائت گزارش از سوی آمانو، کلیه تحریم های قبلی علیه ایران لغو می شد.
ظریف با اشاره به اینکه لحظه اجرایی شدن برجام به معنای آن است که کلیه قطع نامه های شورای امنیت لغو می شود و با تشریح ساز و کار لغو تحریم بانک سپه گفت: یک مسیر در پروسه مذاکرات برجام بود که در ساعت ده شب به وقت وین قرار بود اجرایی شود و آژانس آن را تایید کرد و تعهدات فورا عملی شد. 
مشکل بانک صادرات هم در آینده ای نزدیک حل خواهد شد
وی ادامه داد: مسیر دیگر بانک سپه بود که به عنوان یک پروژه جداگانه دنبال کردیم و با تاکتیک مذاکره و سیاست لغو تحریم بانک سپه صورت گرفت و مشکل بانک صادرات هم در آینده ای نزدیک حل خواهد شد که البته لازم به توضیح است برجام مشتمل بر این دو بانک نمی شود. 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ساز و کار آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا یادآور شد: ما هفت زندانی را که بیش از ده سال محکوم و ده میلیون دلار جریمه بودند را توانستیم با مذاکره آزاد کنیم و برخی از زندانیان که حبس تعلیقی داشتند نیز از زندان ها خارج شدند. 
ظریف با اشاره به اینکه 28 زندانی را که در آسیای شرقی و مناطق دیگر زندانی بودند از جمله سه زندانی در مالزی آزاد شدند یادآور شد: مسیر پرونده نظامی ایران و آمریکا نیز دارای دو پروسه حساب امانی و ادوات نظامی بود. 
بخش اول پرونده نظامی ایران و آمریکا با دریافت غرامت یک میلیارد و 700 میلیون دلار حل و فصل می شود 
وی با اشاره به اینکه بخش اموال نظامی ایران با مذاکره حل شد گفت: ما با گرفتن مبلغ یک میلیارد و 700 میلیون دلار این موضوع را حل و فصل کردیم و بخش دوم تعهدات آمریکا درباره ادوات نظامی نیز قرار است به زودی بررسی و حل و فصل شود. 
وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: من از شنیدن برخی خبرها خوشحال نیستم و خواهشم این است که دعواها را تمام کنیم و از برجام باید نهایت استفاده صورت بگیرد. 
ظریف تاکید کرد: امروز همه می گویند ما پیروز شدیم و اگر به رسانه های منطقه توجه کنید می بینید که آن ها نیز به این پیروزی اذعان دارند. 
ایران امن ترین و با ظرفیت ترین کشور برای سرمایه گذاری است 
وی با بیان اینکه کشورهایی حاضر شدند با ایران همکاری هسته ای را بپذیرند که زمانی به شدت مخالف برنامه هسته ای ایران بودند تاکید کرد: ما باید از برجام نهایت استفاده را بکنیم و ایران امن ترین و با ظرفیت ترین کشور برای سرمایه گذاری است و اگر ابتکار عمل را به دست بگیریم می توانیم در کشورها نفوذ کنیم.
ظریف در ادامه تصریح کرد: امروز باید از گذشته عبور کرد و برخی از پستوی خبرها هر خبر منفی را تیتر کردند و اکنون نیز همین کار را انجام می‌دهند درحالی‌که همه دنیا به پیروزی ایران اذعان می‌کنند و  باید گفت تحریم‌ها بیش از آن چه که مقررات بودند فضایی بود که همکاری با ایران را سخت کرده بود و اکنون فضای ارتباط با ایران ممدوح است.
باید تلاش کنیم تا به دور از اختلافات برجام را اجرایی کنیم
 
وزیر امور خارجه در ادامه افزود: بنده در روز قرائت متن اجرای برجام پیشنهاد دادم تا از همه مذاکره کنندگان قبلی چه از طرف ایران چه کشورهای خارجی تشکر به عمل آید چرا که آن چه امروز اتفاق افتاده نتیجه تلاش گذشتگان است و امروز باید تلاش کنیم تا به دور از اختلافات برجام را اجرایی کنیم و فضای ایران  را برای ورود سرمایه‌گذاری به کشور آماده کرد.
 
ظریف  با بیان این که ایران امن‌ترین کشور برای سرمایه‌گذاری است تصریح کرد: باید سعی کرد تا سرمایه‌گذاران خارجی در کشور سرمایه‌گذاری کنند چرا که ایران امن‌ترین نقطه سرمایه‌گذاری است و البته این سرمایه‌گذاری‌ها باید با حساب باشد نه راهی برای نفوذ، و اگر ما ابتکار عمل را در عرصه دیدیم قدرت نفوذ از آن ما خواهد بود  .
 
ظریف  در پاسخ به این سؤال که اکنون آیا از منتقدین و یا برخی انتقادات ناراحت هستید اظهار داشت: نمی‌توان در مقابل مردم دروغ گفت چرا که برخی مسائلی را مطرح کردند که متأسفانه برخی در زمین دشمن بازی کردند  تمام مذاکرات با پشتوانه مردم حرکت می‌کردیم و اگر طرف مقابل احساس می‌کرد در کشور پشتوانه‌ای نداریم  و بر سر میز مذاکره نمی‌توانستیم خواسته‌های خود را اجرایی کنیم.
 
ظریف در ادامه تصریح کرد:امروز صبح در یکی از روزنامه ها دیدم و متأسفانه باید گفت این چه فکر غلطی است که بگوییم برجام به نفع کشور نیست و باید با امید به سوی اجرای توافق برویم تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با سرمایه‌گذاری در کشور زمینه پیشرفت را فراهم کنیم و ایران بهترین فضای سرمایه‌گذاری را دارد.
 
وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که با برجام مخالفت می‌کنند باید گفت که مخالفت آن‌ها ما را به جایی نمی‌رساند و مطابق گفته ریاست‌جمهور برجام توفیق این دولت یا گروه‌های خاصی نیست بلکه موفقیت این ملت و مردم در کنار حمایت‌های مقام معظم رهبری است.
 
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که رفتار ایران در مقابل بعضی رفتارهای عهدشکنانه برخی کشورها چه خواهد بود اظهار داشت: مخالفین ما در آمریکا که نفوذ زیادی هم در سیستم حاکمیت آمریکا دارند  می‌خواهند القا کنند که فضای ایران فضای ناامنی است اما در مقابل می‌بینیم که دنیا به سمت ایران می‌آید.
 
وی افزود: چرا برخی در کشور به گونه‌ای رفتار می‌کنند که  بوق برخی دشمنان در دنیا که می‌خواهند  القا کنند که فضا ایران مناسب نیست باشند و بعضی از این صداها در دنیا اصلاً شنونده‌ای ندارد و امروز هم یک اقدام   ایذایی در آمریکا را دیدیم که آن هم در ادامه رفتارهای آن‌ها است.
 
وی در ادامه با اشاره به رصد رفتارهای طرف مقابل اظهار داشت: ما با تشکیل یک هیئت نظارت که رصد کردن در موارد نقض  مسائل برجام را برعهده دارد و حتی ما در شورای عالی امنیت ملی بررسی کردیم و در مقابل هر خلف وعده ای اقدام متناسبی را پیش‌بینی کردیم و البته باید گفت هر خلف وعده ای نقض برجام نیست و بدعهدی  یک پاسخ و نقض برجام پاسخ دیگری را از طرف ما خواهد داشت و ما  به دلیل بدعهدی طرف مقابل در قالب برجام رفتارهایی را دیده‌ایم و همه ما در حال رصد  رفتارهای طرف مقابل هستیم.
 
وی افزود: موضع‌گیری‌های وزارت خارجه مانند  بیانیه‌ای که  به دلیل اعمال تحریم‌هایی که توسط آمریکا  صادر شد  و همچنین چندین ایمیل برای بنده از طرف مقامات آمریکایی رسید و اعتراضات خود را به آن‌ها اعلام کردیم و از آن‌ها توضیح خواسته شد.
ما در مقابل تنش‌آفرینی‌های دولت سعودی با صحه صدر برخورد کردیم
 
وی با اشاره به اقدامات برخی برای نشان دادن ایرانی ناامن در دنیا اظهار داشت:  برخی می‌خواهند القا کنند اکنون ایران ناامن است و چرا دولت سعودی  به دنبال ایجاد تنش است و دلیل این که ما در مقابل تنش‌آفرینی‌های دولت سعودی با صحه صدر برخورد کردیم این است که می‌دانستیم هدف آن‌ها چیست و من خوشحال می‌شدم اگر ما اقدام متقابل می‌کردیم اما آن گاه در زمین دشمن بازی می‌کردیم.
 
ظریف در ادامه در پاسخ به این سؤال که ارتباط تأخیر در اعلام اجرای برجام با آزادی زندانیان چه بود اظهار داشت: این مسئله به خوبی مشخص شد چرا که آزادی زندانیان فردای روز اجرای برجام اتفاق افتاد و مشخص شد که  این تأخیر هیچ ربطی به آمریکا نداشت  و مسئله اجرای برجام  و آزادی زندانیان دو مسیر جداگانه بودند اما به طور اتفاقی در یک محدوده زمانی  اجرای برجام و آزادی زندانیان اتفاق افتاد.
 از آزادی زندانیان از نظر نفرات و جایگاه حساس اصلاً ضرر نکردیم
 
وی افزود:  باید به خدمت‌گزاران مردم اعتماد کنیم و به فرموده مقام معظم رهبری  که تیم مذاکره کننده انسان‌های امینی هستند و این گمانه‌زنی‌ها باعث برخی سوءتعبیرها شد و  از آزادی زندانیان از نظر نفرات و جایگاه حساس اصلاً ضرر نکردیم.
 
ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا ایرانیان در آمریکا از قبل شناسایی‌شده بودند اظهار داشت: ما در یک سال و نیم قبل در نواحی مختلف در شورای عالی امنیت ملی و  نهادهای جمهوری اسلامی  کسانی که به خاطر لغو تحریم زندانی شده بودند شناسایی شدند چرا که همین افراد باید آزاد می‌شدند و در این بین شاید برخی افراد شناسایی نشدند و برخی دیگر که چند ماه دیگر قرار آزادی آن‌ها بود تصمیم ما بر این شد که از دیگر امتیازات استفاده کنیم و ما در بررسی‌ها  مهم نبود که شخص زندانی مقیم ایران است یا خارج، به طوری که تمام آن‌ها را ایرانی می‌بینیم و تمامی آن‌ها  شهروند ایران یا خارج از کشور یک اقدام انسانی شکل گرفت.
 
وی در ادامه تصریح کرد: البته این مسئله را باید متذکر شویم که 4 زندانی که در ایران بودند خطاکار بودند اما خانواده‌های آن‌ها گناهی نداشتند و ما یک اقدام انسانی تحت آزادی هم‌وطنانمان در آمریکا بود.
 فضای مذاکرات هسته‌ای کمک کرد تا پرونده ادعای  ایران در مورد خریدهای نظامی سریع تر به نتیجه برسد
ظریف همچنین در خصوص پرونده ادعای جمهوری اسلامی ایران در مورد خریدهای نظامی اظهار داشت: این پرونده 37 سال مطرح بود و دو طرف لوایح خود را تبادل کرده بودند و قضیه به جایی رسیده بود که ما آخرین لایحه خود را داده بودیم و آمریکا ده سال زمان داشت تا به لایحه آخر ما جواب بدهد.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر می‌خواستیم این روند را طی کنیم تقدیم لوایح ده سال دیگر هم می‌توانست به طول بینجامد مگر این که بیرون از دیوان لاهه مسئله را حل می‌کردیم ولی در یک مقطعی پیشنهاد شد که ما این موضوع را از طریق مذاکره به نتیجه برسانیم و فضای مذاکرات هسته‌ای کمک کرد تا این مسیر هم سریع تر به نتیجه برسد.
وی همچنین در خصوص سفر آقای آمانو بعد از اعلام رسمی آغاز برجام به تهران و این که آیا این سفر یک سفر تشریفاتی بوده است اظهار داشت: ما وارد یک مرحله جدیدی از روابط با آژانس شدیم یکی از دستاوردهای بزرگ ما در طول چند ماه گذشته بسته شدن پرونده ادعاهای نظامی علیه ایران بود که آن پرونده ما را در گذشته نگه می‌داشت و پرونده بسیار دشواری بود.
ظریف با بیان این که آن چه که امروز در کشور اتفاق می‌افتد قابل راستی آزمایی و دیدن است گفت: آن چه که ادعا می‌شد در گذشته اتفاق افتاده هر چند هم که ما می‌خواستیم تلاش و اثبات کنیم اتفاق نیفتاده است امکان‌پذیر نبود هر چند که در نهایت نیز ثابت شد ایران هیچ‌وقت حتی یک گرم مواد هسته‌ای را به سمت اهداف غیر صلح‌آمیز منحرف نکرده است و این دستاورد بسیار بزرگی بود که با تلاش بسیاری به دست آمد و ما از مرحله‌ای که زندانی گذشته و زندانی اتهامات بی‌اساس  در یک فضای  تنش آمیز و پر اختلاف بودیم و توانسته بودند این اتهامات را به قطعنامه شورای حکام و شورای امنیت تبدیل کنند عبور کردیم و امروز وارد یک مرحله‌ای شدیم که باید چند اقدام را با آژانس انجام دهیم.
وزیر امور خارجه ادامه داد: بر این اساس آژانس یک وظیفه مبنی بر نظارت بر اجرای برجام دارد که آژانس را تبدیل به یک کنشگر نظارتی عمده در این قضیه می‌کند، یک وظیفه به عنوان اجرای قرارداد پادمان دارد که در این بخش نتیجه‌این خواهد بود که آژانس اعلام کند که کلیه فعالیت‌های اعلام‌شده در ایران صلح‌آمیز است ضمن این که این موضوع را بارها اعلام کرده است و  هر بار که آژانس گزارش داده عنوان کرده است که تمامی فعالیت‌های اعلام‌شده ایران صلح‌آمیز است اما وظیفه دیگر آژانس به غیر از اجرای قرارداد پادمان و نظارت بر اجرای برجام، سند پروتکل الحاقی است که بر اساس این سند آژانس می تواند به این نتیجه برسد که فعالیت اعلام‌نشده‌ای در ایران وجود ندارد و این موضوع را آژانس در خیلی از کشورها انجام داده و این نتیجه‌گیری را کرده است.
وی با بیان این که دوستان ما نباید توقع داشته باشند که آژانس در گزارش دوره بعد خود اعلام کند که فعالیت اعلام‌نشده‌ای در ایران وجود ندارد گفت: دستیابی به چنین نتیجه‌ای برای برخی کشورها چندین سال طول کشیده است لذا این یک روند نظارتی است که برای کشورها ادامه دارد و ما هم از امروز وارد این روند شدیم.
ظریف تصریح کرد: امروز ما وارد انجام سه کار جدید با آژانس شدیم که یکی نظارت بر برجام، دوم اجرای پادمان یعنی نظارت بر فعالیت اعلام‌شده ایران و سوم سند پروتکل الحاقی به منظور حصول اطمینان از این که ایران فعالیت اعلام‌نشده ندارد .
 سفر آمانو به تهران هم جنبه نمادین و هم جنبه هماهنگی داشت
وزیر امور خارجه در خصوص سفر آقای آمانو به تهران اظهار داشت: سفر آقای آمانو به ایران هم جنبه نمادین داشت که خروج از یک مرحله و ورود به یک مرحله جدید را نشان می‌دهد و هم جنبه هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران را داشت که ما چگونه می‌توانیم وظیفه جدید آژانس که به آن اشاره شد را به بهترین شکل انجام دهیم.
وی با اظهار امیدواری از این که آژانس با رفتارهای خود در ماه‌های آینده زمینه‌های بی‌اعتمادی که در گذشته وجود داشت را برطرف کند گفت: البته بنده معتقدم که آژانس در مسیر برجام به درستی حرکت کرده و امیدوارم که با همین روند پیش برود تا اعتماد مردم ایران را به دست آورد.
ظریف با بیان این که ما امروز به شرایط عادی برمی‌گردیم گفت: امروز دیگر در برنامه هسته‌ای ما فقط معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و قطعنامه 2231 حاکم است و دیگر تمام آن اتهامات گذشته و مقررات دست و پا گیری که در 6 قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه شورای حکام علیه ایران گرفته شد کنار رفته است .
 سوئیفت و معامله دلاری انجام می‌شود
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سوئیفت دلاری رفع خواهد شد گفت: سوئیفت و معامله دلاری انجام می‌شود ولی فقط نباید دلار از طریق آمریکا حرکت کند.
وی با بیان این که بنده تخصصی در این موضوع ندارم گفت: دوستان ما در بانک مرکزی می‌گویند تبادلات دلاری فقط از مسیر آمریکا نیست و امکان تبادلات دلاری از سایر مسیرها وجود دارد ضمن این که مقررات یا آیین‌نامه‌های اجرای برجام نیز کمک به اجرای هر چه بهتر برجام خواهد کرد ضمن این که این مقررات نیز با نظر مثبت نوشته شده است.
ظریف در بخش دیگری از این برنامه در خصوص زمزمه‌هایی مبنی بر وضع تحریم‌های غیر هسته‌ای به بهانه بحث‌های موشکی و این که چرا آمریکایی‌ها اصرار بر این دارند تا فضا، فضای مثبتی نباشد اظهار داشت: به هر جهت دولت آمریکا در یک روز از نه از روی میل باطنی بلکه به خاطر مقاومت مردم ناگزیر شد است که یک رشته اقداماتی را انجام بدهد و برنامه هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند.
وی با بیان این که ما از روز اول نیز عنوان کردیم که هرگز در خصوص مباحث امنیت ملی خود با کسی مذاکره نخواهیم کرد گفت: در قطعنامه 1929 که مبنای تصمیم اخیر آمریکا و امروز دیگر این قطعنامه وجود خارجی ندارد هر گونه فعالیت موشک بال استیک ایران ممنوع بوده و این ممنوعیت با لحن " اجباری"  در این قطعنامه قید شده بود اما در قطعنامه 2231 چنین ممنوعیتی وجود ندارد اما در زمینه این قطعنامه که این بحث مطرح‌شده لحن اجباری تبدیل به درخواست از ایران شده و بحث مربوط به موشک‌ها نیز تغییر کرده است.
ظریف یادآور شد:در آن زمان بحث موشک‌هایی بود که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را داشت ولی امروز  راجع به موشک‌هایی صحبت می‌کنند که برای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی‌شده‌اند درحالی‌که جمهوری اسلامی ایران به دنبال کلاهک هسته‌ای نیست که بخواهد موشکی را برای این قابلیت طراحی کند لذا ما اعتقاد داریم که اقدام آمریکا هیچ مبنای بین‌المللی و قانونی ندارد ضمن این که در هیئت نظارت بر اجرای برجام که در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده است سازوکارهایی برای رصد کردن اقدامات طرف مقابل طراحی‌شده و در آن چارچوب پاسخ‌های لازم داده خواهد شد.
وزیر امور خارجه در ادامه برنامه با اشاره به این که دولت آمریکا متعهد است و تعهدات دولت‌ها حتی با تغییر رئیس‌جمهور  در جامعه بین‌الملل تغییر نمی‌کند گفت: اگر اوباما برود تعهدات دولت آمریکا باید باقی بماند.
وی وفادار نبودن دولت آمریکا به تعهداتش را سبب نقض حقوق بین‌الملل دانست و عنوان کرد: آمریکا 37 سال است که علیه ایران تحریم وضع می‌کند به طوری که حتی این تحریم‌ها توسط دوستانشان اجرا نشد.
ظریف با اشاره به این که آمریکا به دروغ تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرد ادامه داد: هر کسی که در مقام رسمی اجرایی  ایالت متحده قرار می‌گیرد باید مسیر خود را با تعهدات کشورش دنبال کند .
وزیر امور خارجه با اشاره به این که در ایالت متحده آمریکا وعده‌های در فضای هیجانی انتخابات از سوی نامزدها داده می‌شود افزود: وعده‌های انتخاباتی ایالت متحده در عمل اجرا نمی‌شود.
وی گفت: برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه در حرف‌هایشان گفته‌اند وقتی بر سرکار بیایند نمی‌توانند برجام را کنار بگذارند.
ظریف با اشاره به این که آمریکا ابرقدرت نیست و مجبور است نظرات دیگران را رعایت کند ادامه داد: همه ما در یک کشتی به نام ایران برای حرکت به سمت پیشرفت نشسته‌ایم و لذا همه باید بپذیریم تا سال آینده هر کسی که در کاخ سفید نشست می‌تواند خلاف کند لذا این امر در سایه همدلی و هم‌زبانی شدنی است.
وزیر امور خارجه با تاکید بر این که نباید با زبان دشمنی با یکدیگر صحبت کرد ادامه داد: باید از فرصت بهترین استفاده را کرد تا در نهایت بهترین سرمایه‌گذاری برای کشور انجام شود.
وی از بخش خصوصی خواستار فعال شدن کرد و گفت: در این صورت است که می‌توانیم مبانی برجام و مبانی بازگشت‌ناپذیری تحریم‌ها را تقویت کنیم.
ظریف در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که وزارت خارجه برای تسهیل تجارت و فعالیت اقتصادی چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده است افزود: وزارت خارجه به لحاظ ساختار سیاسی، دستگاه سیاسی و امنیتی بوده  است
سیاست خارجه باید تسهیل‌کننده پیشرفت باشد/  وزارت خارجه باید در برخی موارد سیاست اقتصاد مقاومتی را پیگیری کند
وزیر امور خارجه با اشاره به آغاز دولت تدبیر و امید گفت: در آن زمان به نمایندگان عرض کردم که سیاست خارجی باید تسهیل‌کننده پیشرفت باشد لذا این هدف وزیر خارجه در دولت تدبیر و امید است.
وی در ادامه با تاکید بر این که سیاست خارجی باید در خدمت توسعه کشور باشد عنوان کرد: وزارت خارجه باید در برخی موارد سیاست اقتصاد مقاومتی را پیگیری کند.
ظریف مبنای ارزیابی کار هر سفیر را میزان نقش آن سفارتخانه  در پیشرفت اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: از این به بعد وقتی می‌خواهیم برنامه یک سفیر و یا یک سرکنسول را ارزیابی کنیم به این عامل توجه خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه با بیان این که ما نمی‌توانیم تصدی‌گری داشته باشیم افزود: بخش خصوصی باید نقش‌آفرینی کند.
وی با اشاره به این که در مجموعه دولت برای اجرای بهتر برجام، ساز و کاری دیده شده است اظهار داشت: به صورت مرتب جلسات هفته‌ای برای بهتر اجراشدن برجام نیز برگزار خواهد شد.
 تعیین طرف‌های تجاری اولویت دار در سیاست خارجی باید تسهیل یابد
ظریف با بیان این که در هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده از بخش خصوصی کمک خواهیم گرفت گفت: تعیین طرف‌های تجاری اولویت دار در سیاست خارجی باید تسهیل یابد.
وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون رفتار سعودی‌ها در قبال ایران گفت: رفتار سعودی‌ها ناشی از حالت اضطراب است به طوری که آن‌ها عادت کرده بودند همه مشکلات منطقه و خودشان را در قالب پروژه بسیار خطرناک ایران هراسی توجیه کنند.
 سیاست تنش‌آفرینی از سوی مسئولان سعودی به صورت مرتب دنبال شده است
وی با اشاره به این که نگرانی سعودی‌ها نا به جا است افزود: از اولین روزهای توافق ژنو شاهد نگرانی عربستان بودیم لذا سیاست تنش‌آفرینی به صورت مرتب از سوی مسئولین  سعودی دنبال شد.
ظریف با اشاره به اقدامات تروریستی که از سوی گروه‌های وابسته سعودی  درپیشاور پاکستان صورت گرفته بود بیان کرد: همه ما برداشتمان در این است که برخی از سعودی ها به دنبال ایجاد تنش هستند.
وزیر امور خارجه با اشاره به این که ما اجازه نخواهیم داد که دیگران منطقه را به تنش بکشانند گفت: باید با این خطر برخورد مشترکی صورت گیرد و به سعودی‌ها اجازه تنش‌آفرینی ندهیم.
وی با اشاره به اتفاقات اخیر تهران و مشهد و حمله به مکان‌های دیپلماتیک افزود: این اقدام را در بالاترین سطح محکوم کردیم.
ظریف با اشاره به اعدام شهید نمر از سوی سعودی‌ها به عنوان عاملی برای ایجاد تنش گفت: باید توجه داشت که بازی در زمین سعودی به دلیل نگرانی از اجرای برجام است.
سعودی‌ها باید در نوع رفتار خود تجدیدنظر اساسی کنند
وزیر امور خارجه با اشاره به این که رژیم صهیونیستی و برخی از مقامات سعودی اجرای برجام را خطرآفرین اعلام کردند ادامه داد: دولت سعودی باید در نوع رفتار خود تجدیدنظر کند تا خطر افراطی که سعودی به آن دامن زده است گریبان گیرشان نشود.
وی با بیان این که این آتش در نهایت دامن‌گیر خودشان خواهد شد افزود: امت اسلامی نیاز به همراهی و هماهنگی برای مقابله با این‌گونه اقدامات دارد لذا دیگر سعودی‌ها نمی‌توانند با دروغ‌پردازی در قالب پروژه ایران هراسی کار خود را به پیش ببرند.
ظریف با تاکید بر ضرورت کنار گذاشته شدن سیاست‌های تفرقه‌افکنانه بین امت اسلامی اظهار داشت: همه باید برای پیشبرد اهداف جهان اسلام همکاری کنند.
جمهوری اسلامی ایران در برابر حرکتی خصمانه با کمال قدرت از خود دفاع می‌کند
وزیر امور خارجه با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران کشوری صلح دوست است و به دنبال ثبات و امنیت در منطقه است گفت: ایران ثبات همسایگان را ثبات خود می‌داند اما همواره در برابر حرکت خصمانه با کمال قدرت از خود دفاع می‌کند.
وی با اشاره به حرکات سنگ پراکنی گروه ناآزموده و ناپخته گفت: باید به منافع جهان اسلام بیشتر اندیشیده شود.
دشمنی با جمهوری اسلامی ایران برای هیچ کس منفعت ندارد
ظریف افزود: جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمند جهان اسلام است که در سایه رهبری، خیر جهان اسلام را می‌خواهد لذا دشمنی با جمهوری اسلامی ایران برای هیچ کس منفعت نداشته است
وزیر امور خارجه گفت:  ایالت متحده باید بر روی بسیاری از سیاست‌هایی که علیه ملت ایران روا داشته است خط بطلان بکشد.
وی ادامه داد: منفعت دوستان ما در منطقه در این است که با این کشور بزرگ راه دوستی را در پیش بگیریم لذا امیدواریم با این روش بتوانیم در جهت منافع جهان اسلام حرکت کنیم.
ظریف با بیان این که برخی این حرکات از سوی استیصال صورت می‌گیرد ادامه داد: این حرکات از روی دستپاچگی است.
وزیر امور خارجه با اشاره به این که وابستگی‌مان به نفت در حال کاهش است گفت: این در حالی  است که از سوی دیگر حضورمان در بازارهای جهانی رو به افزایش است.
امروز تنها محل امن در منطقه جمهوری اسلامی ایران است
وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران کشوری قدرتمند است گفت: امروز تنها محل امن در منطقه جمهوری اسلامی ایران است پس مشتاقانه به همسایگانمان پیشنهاد می‌کنیم که مسیری که برخی دنبال کردند مناسب نیست.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون بحران سوریه گفت:  برخی در منطقه دوست دارند در بحران سوریه خارجی‌ها وارد شوند تا آن‌ها به درگیری‌ها ، جنگ و کشتار دامن بزنند.
بحران سوریه راه حل نظامی ندارد
وی با اشاره به این که هنوز تعداد اندکی معتقدند باید با واردکردن خارجی‌ها به منطقه  می‌تواند به دنبال راه حل نظامی باشند گفت: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و بیش از ده ماه است که مردم بی‌گناه یمن مورد اصابت بمب و موشک قرار می‌گیرند لذا در یمن شاهد دخالت‌های مستقیمی هستیم.
ظریف افزود: در سوریه گروهی به دنبال راه حل سیاسی نیستند لذا آن‌ها می‌خواهند با واردکردن خارجی‌ها به منطقه منابع شکل‌گیری دولت وحدت ملی شوند.
وزیر امور خارجه با اشاره به این که باید راه حل سیاسی در سوریه ایجاد شود گفت: دو تا سه کشور منطقه نیز باید به این راه حل دست یابند لذا جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان پایان درگیری در سوریه است.
وی ادامه داد: با مقاومت میدانی مردم سوریه و از طریق دیپلماسی فعال می‌توان کار را به جلو پیش برد.
ظریف در ادامه برنامه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون سفر نخست‌وزیر پاکستان به ایران گفت: نخست‌وزیر پاکستان امروز به کشور خواهد آمد لذا باید اذعان داشت که پاکستان با ایران روابط بسیار حسنه‌ای دارد.
 تنش‌آفرینی در منطقه از سوی سعودی‌ها به ضررشان است
وزیر امور خارجه با اشاره به این که تنش‌آفرینی در منطقه از سوی سعودی‌ها به ضررشان است خاطر نشان کرد: ایران قدرتمند است و عاقل است که کسی بتواند وارد بازی با ایران شود.
وی با بیان این که از درخواست نواز شریف برای سفر به ایران استقبال کرده‌ایم گفت: اجازه نمی‌دهیم کسی با مردم ایران با کمتر از احترام صحبت کند.
ظریف در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون ناگفته‌های مذاکرات هسته‌ای افزود: با لحظات سخت بسیاری در طول مذاکرات روبرو بودیم لحظاتی که احساس می‌کردیم بن بست کامل است.
وزیر امور خارجه با اشاره به این که در همه موارد احساس کردیم که توکل به خداوند و توسل به اهل‌بیت راهگشا است بیان کرد: طرف مقابل در طول مذاکرات بارها گفته بودند که آن‌ها در گذشته در مورد ایران اشتباه می‌کردند و یا این که می‌خواهند راه جدیدی را امتحان کنند.
وی با بیان این که مردم ما به دنیا مقاومت و ایستادگی خود را نشان دادند گفت: حرف امام مبنی بر این که مردم ولی‌نعمت هستند را باید به درستی پذیرفت زیرا مردم کاری کردند کارستان!
ظریف در لحظات پایانی این برنامه به پخش نشدن مصاحبه اش از 90 طعنه زد. او در لحظه ای که مجری برنامه گفت:«ببینم چقدر وقت داریم؟»
با خنده به او گفت:«ما که برنامه 90 نرفتیم ولی الان در وقت اضافه هستیم!»/ب1
انتخاب


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/11/02 - 01:20
0
0
ما قدر زحمات دولت تدبیر و وزرای بالیاقتش را میدانیم و آنهایی که قدرناشناسند همانهایی هستند که قدرت تشخیص ندارند . والسلام/ص
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/06
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • رقابت پتروشیمی جم در نمايشگاه Chinaplas 2024 در کنار شرکت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 10 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...