امروز: چهارشنبه 05 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 01 آذر 1394 - 10:30

اتحادخبر- دکتر جواد لقمان زاده: روزشمار ثبت نام کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده و کاندیداها این روزها در تکاپوی فراهم آوردن زمینه های لازم برای ثبت نام هستند. دوره ثبت نام از بیست و هشتم آذرماه ماه تا چهارم دی ماه تعیین شده و دیگر زمان زیادی باقی نمانده است. دهمین دوره مجلس شورای اسلامی مقارن با چهارمین دهه انقلاب اسلامی...

الزامات نامزدها برای حضور در کارزار رقابت های انتخاباتی مجلس دهم

دکتر جواد لقمان زاده
روزشمار ثبت نام کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز شده و کاندیداها این روزها در تکاپوی فراهم آوردن زمینه های لازم برای ثبت نام هستند. دوره ثبت نام از بیست و هشتم آذرماه ماه تا چهارم دی ماه تعیین شده و دیگر زمان زیادی باقی نمانده است.
دهمین دوره مجلس شورای اسلامی مقارن با چهارمین دهه انقلاب اسلامی ایران است. در طول چهار سال دوره فعالیت مجلس دهم، عمر انقلاب از چهل سالگی خود نیز می گذرد و این یعنی بحبوحه پختگی و کمال، دوران شکوفایی و پیشرفت و زمانه به ثمر نشستن تمامی تلاش های سه دهه قبل. با این نگاه اهمیت مجلس دهم شورای اسلامی چندین برابر می شود. همزمانی فعالیت این مجلس با دوران قدرت نمایی جمهوری اسلامی ایران، پیامی بس مهم برای کاندیداهای این مجلس دارد و به تبع آن وظیفه ای بس سنگین را بر دوش نمایندگان راه یافته به مجلس دهم می گذارد.
با این وصف کاندیداهایی که فعالیت خود را از ماه ها پیش برای رسیدن به کرسی نمایندگی آغاز کرده اند باید بار دیگر از خود بپرسند که آیا به واقع شرایط احراز این مسئولیت سنگین و خطیر را دارند یا خیر؟ پاسخ صادقانه به این سوال نه تنها شان انسانی این افراد را حفظ می کند بلکه از تحمیل هزینه هایی گزاف در پی ورود افراد نالایق به مجلس شورای اسلامی نیز جلوگیری خواهد کرد.
اما برای نماینده مجلس هم در قانون اساسی هم در عرف مجالس گذشته شرایط و وظایف و حدود و اختیارات مشخص شده است. آنچه در این مرحله از ادوار مجلس شورای اسلامی فراتر از قوانین و محدوده های وظایف و اختیارات می تواند برای خواستاران وظیفه نمایندگی رهگشا و صاحب اثر باشد همانا اخلاص در ابراز توانایی پذیرش این مسئولیت مهم و اثرگذار است؛ به بیان دیگر در مرحله نخست صداقت فرد با خود که بداند و اثبات کند توان پذیرش این مسئولیت را داراست، اولویت اساسی دارد.
کاندیداهای انتخابات دهمین دوره مجلس با قبول وجود این توانمندی می توانند مفید و موثر و سربلند وارد مرحله ثبت نام شده و با اتکا به حمایت الهی، سایر مراحل را تا رسیدن به کرسی نمایندگی با موفیقت پشت سر گذارند. اما آنچه می تواند این توانمندی را ایجاد و احراز کند چیست؟
در چند حوزه می توان مشخصات یک نماینده توانمند را بررسی کرد:
- حوزه شخصی و اخلاقی: در بسیاری از متون و تحلیل ها و ارزیابی ها، بر ویژگی های شخصیتی و اخلاقی نماینده تاکید شده است. مباحثی چون صداقت و امانتداری و نیت خدمتگزاری و پرهیزگاری که فرد را از افتادن به ورطه های فساد و خطاء و انحراف دور می دارد را بارها و بارها در کلام و در وصف نماینده موفق شنیده ایم. تردیدی نیست که نگاه اخلاقی ایجاب می کند که نماینده با مردم حوزه انتخابیه خود صمیمی و صادق باشد، منابع مورد استفاده اش در روند تبلیغات و جمع آوری آراء مشروع باشد. از سوابق حامیان خود و یا پتانسیل های حوزه انتخابیه خود در مسیر انتخابات سوء استفاده نکند.
- حوزه تخصص و مهارت: مدیر و مدبر بودن نماینده، بهره مند بودن از تخصص و تحصیلات مناسب، برخوردار بودن از ارتباطات معقول و موثر با افراد تاثیرگذار و منابع تصمیم گیرنده، دارا بودن تجربه مدیریتی در عرصه های مختلفی چون دانشگاه، صنعت، اقتصاد، فرهنگ یا سیاست، تسلط بر برنامه های پنجساله توسعه ای کشور و سند چشم انداز و اصول و مقررات قانون اساسی و قوانین اداری و مدنی و اقتصادی و ... همچنین آشنایی لازم با مقررات و معاهدات بین المللی، آگاهی از اصول علمی و تسلط بر حداقل یک زبان خارجی و دانایی کامل نسبت به مشکلات جاری کشور و داشتن راهکارهای پیشنهادی برای برخی مشکلات و محدودیت ها و موانع در حوزه تخصص و مهارت ها، بسیار اساسی و قابل توجه است.
- حوزه عملیاتی و عملکردی: در صدر تصمیمات یک نماینده مجلس دهم باید تسهیل تحقق برنامه چشم انداز بیست ساله توسعه، رفع محدودیت های اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و آموزشی و سیاسی و علمی و دیپلماسی و ... باشد. در این مسیر نگاه او به عدالت نباید نگاهی مبتنی بر توزیع فقر میان مردم بوده بلکه باید اهتمام به توزیع فرصت های برابر و مزیت ها و درآمدها و بهره مندی های بیشتر میان مردم داشته باشد. در روند بررسی لوایح و تصویب مصوبات نگاه نمایندگان نباید منحصر به کمیت ها باشد. در نگاه نماینده توسعه بر رشد باید ارجح باشد و درک پتانسیل ها و محدودیت ها حوزه انتخابیه خود و سطح کلان کشور را داشته و در تصمیم گیری ها لحاظ کند. نگاه نماینده باید تهی از ارزش¬گذاری ها و شعارها و احساسات بی هدف بوده و عملگرایی مبتنی بر واقعیت ها سرلوحه تفکر یک نماینده باشد. از منابع شخصی و گروهی و حزبی فاصله گرفته و خود را متعهد به منافع ملی و صیانت از حقوق ملت ایران و حفظ مصالح کشور بداند.
- حوزه فرهنگی و علمی: یک نماینده باید متعهد به فرهنگ ملی و دینی کشور بوده و از ارزش های جهانی نیز همزمان آگاه باشد و در مسیر تقویت هویت ملی و افزایش اثرگذاری فرهنگ ایرانی در سطح بین المللی گام بردارد. همزمان با دوران مسئولیت درگیر تحصیل نبوده و ارتباط او با دانشگاه در سطح تدریس و معلمی باشد. مشخصا در کمیسیونی وارد شود که ارتباط بیشتری با حوزه تخصصی و تحصیلات او داشته باشد. درک درستی از فضای فرهنگی و علمی کشور داشته و با صاحب اثران هر دو حوزه ارتباط داشته و یا قابلیت برقراری تعامل سازنده را داشته باشد. با آثار مهم علمی و فرهنگی کشور آشنا بوده و شناخت دقیقی از پیشگامان و پیشکسوتان عرصه های علمی و فرهنگی و هنری کشور داشته باشد.
- حوزه اقتصادی و مالی: نماینده باید حداقل در یکی از عرصه های صنعت، کشاورزی، امور تجارت و بازرگانی دارای تجربه کاری یا در سطح مدیر یا در سطح کارشناس یا در سطح مجری و پیمانکار باشد که با این پیش زمینه قطعا درک بهتری از مسائل این حوزه ها پیدا کرده و در روند قانونگذاری با نگرشی دقیق تر عمل خواهد کرد. همچنین آشنایی با عملکرد مدیران سابق و فعلی هر یک از بخش های مذکور و آگاهی از مسیر طی شده قانونگذاری در این حوزه ها برای نماینده از ضروریات است. در عین حال برخورداری از روابط کارشناسی با بدنه بخش های صنعت، اقتصاد، کشاورزی و بازرگانی قابل توجه است. پرهیز از سودجویی و رانت خواری و ایجاد ارتباط با منابع خاص و غیر قانونی درآمدزا نیز غیر قابل چشم پوشی است.

کاندیداهایی که اکنون خود را برای مرحله ثبت نام آماده می کنند باید هر یک از مولفه های پیش گفته و موارد اخلاقی و شرعی و اصولی دیگری چون بهره مندی از شجاعت در تصمیم گیری و اتخاذ مواضع و داشتن روحیه استقلال خواهی و حق طلبی، توجه به محرومان و درماندگان و درد رای دهندگانی که او را راهی مجلس می کنند، شایستگی و گفتار و کردار درست، پرهیز از سودجویی و منفعت طلبی و سوداگری را در خود جستجو کنند و خود را با این فاکتورها در ترازوی انصاف بسنجند.
در استان پر پتانسیل بوشهر و در شهرستان دشستان نیز افراد بسیاری زمینه سازی برای کارهای انتخاباتی و ورود به مرحله ثبت نام را از ماه ها قبل آغاز کرده و سرلوحه اهدافشان، رسیدن به کرسی نمایندگی مجلس دهم است. امید آن می رود که این افراد با درک صحیح از برکات و فرصت های استان بوشهر و شهرستان دشستان از یک سو و فهم ماهیت و عمق مشکلات و موانع و محدودیت های موجود استان و شهرستان های آن، از سوی دیگر، به مسیر خطیر نمایندگی نگاه کنند. آنها باید توان باروی پتانسیل هایی چون کشاورزی و محصول گرانبهای خرمای دشستان، منافع غنی انرژی نهفته در خاک استان بوشهر و ظرفیت غنی گردشگری استان همچون خط ساحلی طولانی و طبیعتی بکر در شهرهای مختلف را داشته و آرزوی به کاری گیری این ظرفیت های ارزشمند در راه درآمدزایی برای مردم این مناطق و فقرزدایی از چهره محروم آنها را به عنوان هدفی والا در سر بپرورانند.
به عنوان یک خدمتگزار از این افراد می خواهم خود را بار دیگر با معیارهای درست و موازین صحیح و لازم برای کسب شأن نمایندگی ملت ایران سنجیده و در صورت احساس هرگونه خلاء و کمبود و ناتوانی پیش از رسیدن به روزهای ثبت نام عزم خود را برای فعالیت در عرصه های دیگری از خدمتگزاری برای ملت شریف ایران جزم کنند که این بی تردید رضای حق و خلق خدا را در پی خواهد داشت. /ص



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/09/07 - 17:23
0
1
درود بر بخشدار فرهیخته.
1394/09/07 - 11:47
0
1
نصف اینایی که کاندیدا هستند تو دشتستون اطرافیان بهشون دکتر میگن و ظاهرا همگی دانشجواند هنوز!!
بعد میخوان برن دکترا بگیرن یا کار نمایندگی کنن یا منافع باندیشون و تامین کنن
1394/09/04 - 14:16
0
0
متن بسیار زیبایی بود
1394/09/04 - 14:15
0
1
جناب اقای بخشدار عالی بود
1394/09/02 - 09:20
0
0
سلام علیکم.
احسنت بر جناب دکتر عزیز. ای کاش همه به این صورت فکر می کردن. جناب بخشدار محترم، خیلی زیبا صفات را برشمرده اید. متشکرم
1394/09/02 - 08:31
0
0
باسلام خدمت اقای دکتر لقمان زاده ممنون از متن خوبتون خواهش می کنم بیشتر متن بزارید در سایت . امیدوارم فردی شایسته انتخاب شود
1394/09/01 - 23:57
0
0
بسيار مبسوط بود جناب دكتر .از خوندن اين مطلب خيلى استفاده بردم ،ممنون
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • پهلوگیری بارج ۲ هزارتنی در بندر دیلم / ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر 2 برابر شد
  • اتمام ساخت قطعات پل دسترسی مجتمع بندری نگین/ فاز نخست جاده دسترسی مجتمع بندری نگین آماده بهره برداری/تاکید مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بر لزوم شتاب بخشی به پروژه ها
  • دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند
  • از دست اندركاران معاینات ادواری كاركنان پتروشیمی پردیس تقدیر شد
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/04
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/03
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/03
  • نیروگاه اتمی بوشهر چقدر برق تولید می‌کند؟
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/04
  • بیماریابی در بوشهر افزایش یافت/ تقویت مراکز مراقبت سلامت در استان
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل (+عکس)
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اسرائیل را چه باید؟
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • .: لیلادانا حدود 2 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 4 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 4 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 5 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 8 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 8 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 10 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...