امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 30 آبان 1394 - 09:16
نقدی در باب تاختن و تازهای بی مورد به مسئولین در فضای مجازی؛

اتحادخبر- مجید کمالی پور: در فرهنگ مردم برازجان و دشتستان و شاید هم جنوب اصطلاحی داریم تحت عنوان( اوچیش) که به زبان امروزی ها میشود حرمت نگهداشتن، رعایت حال مخاطب را کردن، ماخوذ به حیا شدن، چشم نبستن و دهن باز کردن  خلاصه اینکه همینطور بی محابا بلغور نکردن و بی گدار به آب نزدن و در این دنیای مجازی با تمام محاسنش متاسفانه...

بی اوچیشی

مجید کمالی پور:

در فرهنگ مردم برازجان و دشتستان و شاید هم جنوب اصطلاحی داریم تحت عنوان( اوچیش) که به زبان امروزی ها میشود حرمت نگهداشتن، رعایت حال مخاطب را کردن، ماخوذ به حیا شدن، چشم نبستن و دهن باز کردن  خلاصه اینکه همینطور بی محابا بلغور نکردن و بی گدار به آب نزدن و در این دنیای مجازی با تمام محاسنش متاسفانه"بی او چیشی" بسیار رایج است. چرا؟ چون مخاطب را به چشم نمی بینی انگار هر چه به قلمت  می آید  مینویسی و فکر میکنی چون قلم بدست داری باید هر چی توانستی بتازی.
اما بعد که در دنیای حقیقی  با او روبرو میشوی از تاختن هایی با مورد و بی مورد و حمله هایی که به او کرده ای اگر نه آشکار و علنی  اما  باطناً ماخوذ به حیا می شوی و از  درون خجالت می کشی و پیشانی مبارکت  اندکی به عرق شرم می نشیند.
واویلا به وقتی که بدانی طرف مقابلت هم بی خطر است  هم بی دفاع و هم اینکه دستانش هم چندان  به قلم آشنا نیست، دیگر شمر هم جلودارت نیست، اگر حمله ای به مقام یا مسئولی  کردی ومطمئن شدی جواب نمیدهد  باز بیشتر زور میزنی که بیشتر نیش بزنی و بیشتر هتاکی و پرده دری کنی.
من تجربه زیادی در دنیای مجازی دارم، مدتی قبل نزد یکی از  اعضای  گروهای مجازی واتس آپ بودم. به وضوح می دیدم هر گاه مسئولی ادب را رعایت می کند، هتاکی نمی کند  و خلاصه اینکه مبادی آداب است  حمله و هجمه را به او بیشتر و شدیدتر برنامه ریزی می کردند  این را به عنوان مقدمه داشته باشید تا برسیم به ماجرای نشست صمیمی فعالان مدنی برازجان با جناب استاندار.
در این نشست بخش عمده ای  از توضیحات استاندار محترم در همین مورد ادبیات انتقاد و پرخاش گری و هوچی گری فعالین مدنی بود یعنی ایشان به زبان دیپلماسی  همان چیزی را گفتند که ما مدت هاست به زبان ساده می گوییم.
چقدر به دوستان عرض کردیم  دنیای مجازی و زبان انتقاد را با رینگ بوکس و میدان  جنگ اشتباه نگیرید، چقدر گفتیم و نوشتیم یک فعال مدنی را اگر صد قسمت کنند نود قسمتش ادب و متانت است و تنها ده درصدش ذوق و قلم؟ نمونه اش بحث تیم هندبال برازجان  که  بسیاری  شاهد  آن بوده اند.
 فقط بر اثر سروصدای بیهوده و هوچی گری عده ای بود که نتوانستیم هیچ کمکی به رفتن تیم به لیگ برتر کنیم، نمونه دیگرش را در حمله همه جانبه به کارخانه سیمان دیدیم که بالاخره هم معلوم نشد عایدی ما از این تدارک یکپارچه و آتشین چه بود؟ البته بنده هم به بسیاری از این موارد و مسئولان مربوطه و حتی همین آقای استاندار ایراد و انتقاد دارم اما اینکه بخواهم با هوچی گری و ادبیات چاله میدانی مطالباتم را مطرح کنم مخالفم.
کاش دوستان مطالبه گری که به جای قلم بیل به دست گرفته اند می آمدند و می گفتند یا می نوشتند در این مدتی که در میان هیاهوی خود گرفتارند چه کرده اند و این جنجال ها چه نتیجه عملی برای این شهر و مردمش  داشته است؟؟ مشکل آب، مبلمان شهری، آلودگی هوا و دهها مشکل ریز و درشت دیگری که طرح کرده و نیمه کاره رها کرده اید  بفرمائید کدام را حل کرده و به سرانجام رسانده اید؟  مشکلاتی که عده ای در جلسه اخیر با استاندار عنوان کردند همان هایی بود که طی چند ماه گذشته هر شب در جمع دوستان و در گروههای مجازی مطرح شده و بدون هیچ نتیجه ای با محو شدن در غباری از بی تعهدی و پیگیری نکردن جدی که خود ایجاد کرده اند به فراموشی سپرده شد.
من یکشب شمردم در مدت سه ساعت بیش از شانزده موضوع در یکی از گروه های واتس آپی مورد بحث قرار گرفت و هیچکدام هم به نتیجه منطقی نرسید فقط هر جا کم میاوردیم داد میزدیم: آهای فرماندار کجائی؟؟ استاندار کجایی؟ فلان و بهمان کجائید؟ چرا عده ای سوراخ دعا را گم کرده اند؟ آخر این هم شد مطالبه گری؟ اگرحرف های دیشب جناب استاندار را مرور کنید خواهید دید مخاطب عمده اش همین افراد بی ملاحظه و هوچی و به قول خودمان بی او چیش  بودند که ملاحظه هیچ کس و هیچ کاری را نمی کنند و بسیاری مواقع با ندانم کاری رشته ها را پنبه می کنند.
اینکه هی تکرار کنیم من اصحاب رسانه هستم، رسالت دارم، من مطالبه گر هستم، من مجیزگو نیستم که نشد کار. اتفاقا می توان اصحاب رسانه بود مودب هم بود، می توان مطالبه گر بود حد خود را هم دانست  می توان و باید رسالت مطبوعاتی داشت و پا را از گلیم خود هم درازتر نکرد.
 دوستان عزیز با نقبی به گذشته و بازبینی آنچه انجام داده ایم کمی در راه و روشمان تردید کنیم  و به قول معروف "کمی او چیش چاشنی کارمان کنیم.
بیلانی که دیشب جناب استاندار و فرمانداردشتستان  ارایه کردند انصافا بیلان خوبی بود و  نشان میداد چطور بعضی ها آنقدر گیج هستند که با تمام کمبودها  و موانعی که وجود دارد  این همه  کار انجام شده و ما در خواب غفلتیم.
شاید هم  می دانیم اما همچنان خود را به خواب زده ایم و صلاحمان در بی اطلاعی است و بی او چیشی.

 

*اتحاد خبر و اتحاد جنوب آماده انتشار نظرات دیگر فعالان مدنی در این خصوص می باشد.



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/09/08 - 12:05
1
2
از اتحاد خبر انتظار بیشتر از این رو داشتم. این سایت نباید تبدیل بشه به جایگاهی برای تسویه حساب های شخصی. لطفا در انتشار اینگونه نوشته ها، با دقت بیشتری عمل کنید. با تشکر/.
1394/09/04 - 20:19
0
2
یادم میاد پدرم میگفت فلانی بلند شو زغالی تش کن سی قیلون ما هم خب اطاعت امر میکردیم،یه روزی اومد خونه منم داشتم قیلیون چاق میکردم برای یکی از بستگان یک دفع با ناراحتی گفت بچه قیلون کشیدن سلامتی نداره گفتم پس سیچه خوت میکشی، حالا داستان ما شده با یادداشت آقای کمالی، تو همین دنیای مجازی بارها خودم شاهد قلم تند تیز شما بر علیه کسانی که با دیدگاه شما همراهی نمیکردند و شایدم روزگاری شما از آن تمجید میکردید و بعد از آن شما هم *بی اوچیشی* می کردید و بدون ملاحظه هر چه می خواستید به آن نسبت میدادید بعنوان نمونه مدتی فقط پیرامون شهرداری می نوشتید و تنها نیمه خالی فعالیت شهرداری را بزرگ نمایی میکردید .....!!
1394/09/03 - 17:51
0
3
با درود به آقای کمالی بزرگ وار
کاملا پر واضح و روشن است که در سایه ادب ، متانت ، صبر ، حو صله و گذشت می توان به یک پیشرفت نسبی در زمینه تعامل و هم اندیشی و رسیدن به یک راهکار برای حل مشکل، رسید. و این انتظارات و ویژگیها از اصحاب رسانه دو صد چندان افزون می شود و یک ژورنالیست میبایست از این فاکتورها بهره مند باشد تا بتواند رسالت خویش را به روش نیکو به انجام برساند. البته به هیچ وجه این صفات نمی بایست سدی برای به پاسخ وادشتن مسئولین به پرسشهای بجا و به حق تعبیر شود و آنان را از انتقاد سازنده محروم سازد ، و از طرف دیگر شایسته نیست که برای وا داشتن افراد برای پاسخ گویی به خواسته های حتی بجا و منطقی از اصولی که همه مدبران و نیک اندیشان به آن ایمان دارند و دوست دارند پایبند باشند ، منحرف شده و شکیبایی خود را از دست دهیم.
ولی می توان گفت یک مسئول آن هم در این مقام می تواند تمام این نقدها را از پیش بطور مسئولانه مدیریت کند./ج
1394/09/01 - 16:16
2
1
ادب را از واژه ها ی زیبا و نوشته های برازنده شما آموختیم ممنون که تذکر دادین
1394/09/01 - 11:11
0
2
دست جناب کمالی پور دوست گرامی درد نکند.
مطالب خیلی خوب بود ولی انتظارات ما زیاد و البته حق هم هست. کار صورت میگیرد ولی بی نظمی و عدم پاسخگویی بعضی از مسئولین در انجام اموری که وظیفه اشان هست قصوری دارند که مردم عادی را عصبی کرده است . جملاتی بسیار بی معنی و گاها توهین آمیز در بین ما مردم و باالطبع مسئولین سالهاست که گفته و تکرار میشود (به من ربطی نداره - این مشکل شماست - منم مامور و معذور و خیلی جملات دیگر) موجبات ناراحتی مردم از مسئولین شده است و این را در ادبیات پرخاشگرانه مردم نسبت به مسئولین در فضای مجازی که افراد با نام مستعار مطلب مینویسند بیشتر حس میکنیم.
1394/09/01 - 09:54
0
2
درود بر شما جناب کمالی پور نتیجه عملی در دنیای واقعی اتفاق می افتد بحث کردن های درون واتساپی و حتی شب نشینی ها و سایر نشست های دوستانه یا خانوادگی نق زدن و به اصطلاح خودمانی مونگه دادن به خود و بقیه است و جز هدر رفت وقت و انرژی و اعصاب خود ودیگران را خورد کردن سودی ندارد. بلی باید قلم را بدست شد و با حفظ حرمت قلم و طرف مقابل عالمانه و مودبانه انتقاد کرد یا راهکار ارائه داد و درصورت امکان وقت ملاقات گرفت و محترمانه آنچه را که لازم است مطرح کرد این تعریفی از فضای حقیقی است.موفق باشید
1394/09/01 - 03:09
0
2
فکر کنم منظور شما با منتقدین استاندار در یک گروه واتساپی متعلق به بوشهریها باشه و اکثر منتقدین استاندار هم معمولا از شهروندان اونجاست در کل همه ماها غریبه پسندیم و با غریبه ها بهتر کنار میایم. ولی بعضی از مسولین واقعا عملکردشون قابل دفاع نیست.
1394/08/30 - 23:00
2
3
کل مجید شما که مدعی هستید خب یک کلمه از هوچی صورت گرفته در جلسه با استاندار بیان میکردید فکر نکنم طرح مباحث و موضوعات و خصومت های شخصی و بدون سند صحبت کردن کار صحیحی باشد.
اگر طرح مشکلات واقعی دشتستان یعنی مشکل آب و راه ورودی و عدم حمایت صنایع از ورزش و دژ و ساخت و ساز غیر مجاز را در مقابل خواسته دوستان و دارو دسته شما که کاغذ A4 از استاندار را هوچی گری میدانید ،پس بدانید تا اموراتتون بگذره
1394/08/30 - 19:59
0
2
در کشور افرادی هستند که پیشرفت ها را در ابعاد مختلف می بینند ، اما چون منافعشان در کار است نادیده می گیرند ، افراد دیگری هم هستند که اطلاعاتی در هیچ زمینه ای ندارند نظر می دهند و بدون مدرک و پایه و اساس صحبت می کنند، مثال در مورد توافق هسته ای هیچ اطلاعی ندارد که چقدر به نفع ملت ایران است اما بدون در نظر گرفتن پشرفت ها در زمینه های مختلف می گوید من توافق را قبول ندارم !!!
1394/08/30 - 14:09
0
2
درود مطلب ارزنده بود که از یکسال گذشته بارها هم بنده هم متذکر می شدم حرمت اشخاص و مسوولان را نگه دارند و باعث اتحاد شویم نه ... اما همواره انتقاد سازنده با راهکار مناسب سبب ساز حرکت جلو برنده در جامعه است
1394/08/30 - 13:44
0
3
درود جناب کمالی مطلب خوبی بود ولی بهتر بود خود حضرتعالی هم از واژه هایی مانند هوچیگری و شبیه این استفاده نمیکردید چون این واژگان در عین حال مرسوم بودن چندان هم جالب نیست
1394/08/30 - 13:18
0
1
آفرین و مرحبا به این قلم
1394/08/30 - 11:22
2
3
کاملا به حق بود کاش دوستانی که اینقدر انتقاد میکنند که نفس مقوله انتقاد لوس گردیده مثلا یک یاداشت و تشکر خشک و خالی مثلا از مدیریت اموزش و پرورش یا فرماندار وقت هم از انها میدیدیم حال فارغ از هر کاستی در امر مدیریت که از بدو شروع فعالیتشان همواره در کنار مردم و با مردم بوده و هستند در همه مناسبات اجتماعی و فرهنگی... حضور یافته اند و کاش فقط از افرادی خاص که تحت هر شرایطی از دایره ادب خارج نگردیده اند را نشانه نمیرفتند کسانی دیگر وجود قبلا داشته و دارند که در حوزه کاریشان به هیچ کس و هیچ چیز جوابگو نبوده و نیستند اما چرا؟/ص
1394/08/30 - 09:39
2
6
سپاس از نوشتار جناب کمالی . استفاده بردیم
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...