کد خبر: 51238 ، سرويس: حرف‌های شما
تاريخ انتشار: 07 مهر 1394 - 08:26
چرا در این استان نباید مرکز درمانی قابل اعتمادی وجود داشته باشد؟
چرا نماینده دشتستان برای آنژیوگرافی شیراز را به بوشهر ترجیح داد؟

اتحادخبر - سعید قاسمی: سوال اینجاست که چرا در این استان نباید مرکز درمانی قابل اعتمادی وجود داشته باشد که نماینده مردم آن به بیمارستان یک استان دیگر مراجعه کند؟جایگاه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در بین دانشگاه های سراسر کشور کجاست؟چرا رتبه مطلوبی ندارد؟علت عدم جذابیت استان ما برای پزشکان باتجربه و حاذق چیست؟چرا هر چند وقت یکبار خبر....

سعید قاسمی:

در بحث توسعه پایدار سرزمینی انسان رکن اصلی توسعه محسوب می شود.انسان عاملی است که توسعه از او و در نهایت برای او شکل می گیرد ، تا بتواند در جامعه ای مترقی به کمال معنوی خود دست یازد.در این بین بهداشت و درمان یکی از اصلی ترین شاخص های توسعه ای در جوامع مترقی به حساب می آید.
استان بوشهر علی رغم تمام پیشرفت هایی که در سال های اخیر در زمینه بهداشت و درمان داشته است متاسفانه هنوز با مشکلات و محرومیت هایی دست به گریبان است.شاید جالب باشد بدانیم که استان بوشهر در کنار یزد بالاترین آمار دیابت کشوری را داراست و یا عوامل اصلی مرگ و میر در استان در کنار دیابت،سرطان و بیماری های قلبی و عروقی است، که از میانگین کشوری نیز بالاتر است.عدم تحرک مردم به دلیل گرمای هوا، مصرف بالای دخانیات و قلیان از عوامل شیوع این بیماری ها در استان بوشهر است که وجود امکانات پزشکی گسترده تری را در شهرستان های این استان طلب می کند.
بهانه اصلی این یادداشت کوتاه و نگاه اجمالی ما به مقوله بهداشت و درمان اتفاقی بود که برای نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی رخ داد. آقای موسوی نژاد در یکی از بازدیدهایشان در حوزه انتخابی دچار عارضه قلبی می شوند که به بیمارستان برازجان منتقل شده سپس جهت آنژیوگرافی و ادامه درمان به یکی از مراکز درمانی شیراز منتقل می شوند.
در استان ما تنها مرکز قلبی که به صورت تخصصی وجود دارد، مرکز فوق تخصصی بنت الهدی بوشهر است.مرکزی که به گفته مسئولانش از حیث پزشک و امکانات از مراکز پیشرفته درمانی محسوب می شود و در واقع هدف از راه اندازی آن جلوگیری از عزیمت بیماران قلبی به شیراز بوده است.
اما ظاهرا واقعیت به گونه دیگری است.چون اگر این مرکز قابل اعتماد بود آقای موسوی نژاد نماینده دشتستان جهت درمان از برازجان به بوشهر مراجعه می کردند و نه به شیراز.اتفاق ناخوشایندی که متاسفانه رخ داده و نه ایشان که سایر مسئولان و مردمی که امکانش را داشته باشند نیز معمولا برای درمان گزینه شیراز را انتخاب می کنند.
حال سوال اینجاست که چرا در این استان نباید مرکز درمانی قابل اعتمادی وجود داشته باشد که نماینده مردم آن به بیمارستان یک استان دیگر مراجعه کند؟جایگاه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در بین دانشگاه های سراسر کشور کجاست؟چرا رتبه مطلوبی ندارد؟علت عدم جذابیت استان ما برای پزشکان باتجربه و حاذق چیست؟چرا هر چند وقت یکبار خبر تلخی از هم استانی هایمان به دلیل کمبود امکانات در شهرستان ها و یا عدم رسیدگی مناسب مراکز درمانی منتشر می شود؟
به واقع تکلیف مردمی که توان رفتن به شیراز و مراکز درمانی پیشرفته را ندارند چیست؟این واقعیت تلخی است که هنوزآن دسته از مردم استان ما که به نوعی دستشان به دهنشان می رسد بعضا برای برخی جراحی ها و بیماری های معمولی نیز به شیراز مراجعه می کنند.
در نهایت باید گفت این وضعیت بهداشت و درمان برای استان ما که داعیه پایتخت انرژی کشور بودن را به یدک می کشد زیبنده نیست، مسئولین و نمایندگان مجلس استان که خود و یا خانواده هایشان نیز قطعا طعم این محرومیت ها را چشیده اند بهتر است بیشتر به فکر باشند و از وجود دکتر هاشمی در راس وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی جهت محرومیت زدایی در این بخش اقدام کنند./ص

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/51238