امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 30 شهريور 1394 - 10:00
اختصاصی اتحادخبر/ در پی خشک شدن چاه های آب، دست به کار شدند؛

اتحادخبر: روستای دهرود یکی از روستاهای بخش ارم از توابع دشتستان است که با 2500 نفر جمعیت و منابع طبیعی زیبا به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و گردشگری این شهرستان محسوب می شود. مردمانی  که در فصل های خاصی از سال میزبان جمعیتی بالغ بر 1000 نفر از عشایر کشور می باشند، مردمانی که شغل غالب آن ها کشاورزی است...

اتحادخبر- سیده هدیه علوی شریف: بحران کم‌آبی و خشکسالی در چند سال اخیر کشاورزی و باغداری را در دشتستان  که قطب کشاورزی استــــــان بوشهر می شود را تحت تاثیر خود قرار داده، به ‌طوری که بخش اعظمی از باغ‌هاي لیمو و خرما در اين شهرستان خشک و مزارع آن به زمین‌های غیر قابل تبدیل شده است.
دشتستان با دارا بودن بیش از 4.5 میلیون اصله نخل با سطح زیرکشت 28 هزار هکتار، سالانه 115 هزار تن خرما توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي‌كند، ضمن اين كه 500 هزار تن انواع صيفي‌جات نيز از 560 هزار هکتار سطح زیرکشت اين شهرستان به عمل مي‌آيد كه مجموع اين توليدات نقش مهمی در ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی استان بوشهر ایفا می‌كند؛ مساله‌اي كه متاسفانه در سال‌هاي اخير به دليل خشكسالي و كمبود آب با چالش‌هاي زيادي مواجه شده و اقتصاد اين استان را متزلزل كرده است.
روستای دهرود یکی از روستاهای بخش ارم از توابع دشتستان است که با 2500 نفر جمعیت و منابع طبیعی زیبا به عنوان یکی از قطب های کشاورزی و گردشگری این شهرستان محسوب می شود.
مردمانی  که در فصل های خاصی از سال میزبان جمعیتی بالغ بر 1000 نفر از عشایر کشور می باشند، مردمانی که شغل غالب آن ها کشاورزی است، مردمانی که به دلیل خشکسالی های اخیر به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند.
یکی از اعضای شورای این روستا در گفتگو با اتحاد خبر گفت: خشکسالی های 10 سال گذشته موجب از بین رفتن آب های سفره های زیرزمینی در منطقه ارم شده است و این امر در دهرود به گونه ای است که کشاورزی این منطقه را به کمتر از 10 درصد کشانده است و مزارع کنونی نیز در این منطقه تنها با کمک 5 تلمبه آبیاری می شود. امری که جوابگوی کشاورزی این روستا نمی باشد.


وی غالب محصولات کشاورزی تولیدی در این منطقه را گندم، جو، هندوانه و سیفی جات دانست و عنوان داشت: کاهش کشاورزی در دهرود موجب کاهش درآمد مردم این روستا به 10 درصد درآمد قبلی شده است.
عضو شورای روستایی دهرود اظهار داشت: رودخانه دهرود یکی از رودخانه های فصلی استان بوشهر است که از کوه های پشت پر و تنگ ارم سرچشمه می گیرد و بعد از پیوستن به رودخانه مند به خلیج فارس می ریزد.
وی اضافه کرد: در فصل زمستان شاهد پرآب شدن این رودخانه هستیم که متاسفانه به دلیل فقدان سد، این آب ها بدون استفاده به دریا می ریزند.
و این درحالی است که با احداث یک سد و مهار ساختن آب های این رودخانه فصلی می توان کشاورزی این منطقه را احیاء ساخت.
عضو شورای روستای دهرود اضافه کرد: شورا و دهیار این روستا پیگیری های جهت احداث سد بر روی رودخانه فصلی دهرود با شرکت آب منطقه ای استان بوشهر انجام داده ایم و این شرکت نیز قول هایی جهت مرتفع سازی مشکل آب این روستا داده اند اما متاسفانه به دلایل مختلفی از جمله نبود اعتبارات لازم، اقدامی اساسی در جهت احداث سد صورت نگرفته است.
مجری فرد افزود: دشت دهرود یکی از بحرانی ترین دشتهای کشور است که بیش از 96درصد چاه های کشاورزی آن خشک گردیده است و هم اکنون با مشکل آب شرب ساکنین مواجه شده است.
وی افزود: این منطقه در گذشته نیز با بحران آب روبه رو بوده است و لذا تعداد بسیار زیادی بند کوچک و بزرگ در کوه های غربی آن توسط پیشینیان این مرزبوم ساخته شده است، در شرایطی که به دلیل کمبود اعتبار در حال حاظر اجرا و احداث سد دهرود که نقش حیاتی برای تداوم حیات این روستا دارد به تعویق افتاده است، مردم دهرود خود به پیروی از پیشینیان خود دست به کار شده اند.


مجری فرد ادامه داد: کشاورزان این روستا به صورت مشارکتی در مسیر دره ها اقدام به ساخت آب بندهایی زده اند و سعی دارند که جلوی خارج از دسترس شدن بارش های سالیانه را بگیرند . به گفته آنان؛ نتایج کار این بندها که از یک طرف موجب افزایش سطح آب چاه های کشاورزی شده و از طرف دیگر با هدایت آب ها و ایجاد بند فرعی در میان باغ ها نیاز به آبیاری را به میزان زیادی کاهش داده است بسیار چشمگیر بوده است و این نتایج باعث ترغیب سایر کشاورزان برای احداث بند گشته است.
یکی از این کشاورزان در گفتگو با اتحادخبر، هزینه بالای لودر برای خاک برداری و پشته سازی دره ها را از جمله مشکلات خود دانست و گفت: در شرایطی که دولت توان کافی برای ساخت سد دهرود را ندارد، دهرودیان از مسولان محترم درخواست دارند تا یک دستگاه لودر یا بولدوزر را در اختیار دهیاری و یا جهاد کشاورزی دهرود قرار دهند تا با مدیریت مناسب، احداث بندهای جدید دهرود با سرعتی بهتر انجام گیرد.


وی افزود: مردم دهرود در این حرکت خودجوش برای حفاظت و احیای منابع آب، منتظر مساعدت بخشدار، فرماندار و استاندار گرانقدر استان و سایر مدیران استانی و شهرستانی در تامین دستگاه و ابزار آلات مورد نیاز هستند.

جهانبخش: دهرود، دومین دشت بحرانی استان است
مدیر جهاد کشاورزی دشتستان در این خصوص به اتحادخبر گفت: دهرود، دومین دشت بحرانی استان بوشهر است که با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند.
وی افزود: احداث سد مخزنی، مهمترین خواسته اهالی این منطقه است که بنا به دلایلی تاکنون محقق نشده و همین امر فشارهای زیادی به بخش کشاورزی دهرود وارد آورده است.
جهانبخش ادامه داد: جهت تأمین آب و کمک به تغذیه سفره های زیر زمینی این دشت نیز 4 بند بر روی دره های فصلی احداث گردیده است که متأسفانه به دلیل عدم لایروبی این بندها، مخزن نگهداری آب آنان کاهش یافته و همین امر موجب کاهش عملکرد این بندها شده است.
وی اظهار داشت: متأسفانه هزینه لایه روبی از این بندها نیز بسیار زیاد است به نحوی که حتی در برخی موارد احداث بندهای جدید، مقرون به صرفه تر است.
مدیر جهاد کشاورزی دشتستان افزود: با تمامی این شرایط باید از پتانسیل انسانی و امکانات موجود جهت ساماندهی دشت دهرود و کمک به کشاورزی این بخش کمک کرد.

محمدی: کار غیرکارشناسی نباید صورت گیرد
مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دشتستان نیز در این باره به اتحادخبر گفت: اهالی این منطقه تاکنون درخواستی در خصوص کمک جهت احداث بندهای جدید نداده اند و تنها درخواست انان جهت لایروبی از بندهای احداث شده قبل بود.
محمدی اظهار داشت: ما نیز با درخواست لایروبی بندها موافقت کردیم اما احداث بندهای جدید و یا مسیل هایی جهت تغذیه سفره های زیر زمینی باید با کارشناسی صورت گیرد.
وی ادامه داد: اگر کارشناس مربوطه این امر را تأیید نکند، نباید کاری صورت پذیرد چرا که احتمال وقوع خسارت های بعدی نیز وجود دارد.
محمدی افزود: اما در صورت تأیید کارشناسان مربوطه و تأمین اعتبار از سوی فرمانداری دشتستان، از این اقدام خودجوش مردم دهرود حمایت می شود. /ب



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/07/01 - 13:47
0
1
بسیار اقدام خوب و قابل تقدیری است امید است از طرف مسئولین ذیربط نیز مورد حمایت فکری و عملی واقع شود.
به امید ایرانی آباد
1394/06/31 - 22:13
0
1
برای روستاهایی که شغل مردمش کشاورزی است و به دلیل کمبود شدید اب بیکار شده اند و سیل مهاجرت به شهرها و دیگر جاها شروع شده ، پارک و فضای ورزشی داروی درد نیست. مسئولین باید متوجه باشد اولویت و نیاز اصلی مردم هر جایی چیست و با خواست مردم برایشان کار کنند. /ج
1394/06/31 - 19:30
0
1
مسئولین در عمل نشان داده اند که به اولویت اصلی و نیاز مردم که آب است بی توجهند. مردم با گوشت و پوست و استخوان بی آبی را لمس می کنند. برای درمان این درد جانگداز دو راه بیشتر موجود نیست:
1) تغذیه سفره های زیرزمینی با کارهای آبخیزداری، آبخوانداری و تغذیه مصنوعی و یا ساخت سدهای کوچک و بزرگ.
2) مدیریت مصرف و برداشت اب از آبخوان های فقیر و محدود.
حالا که مردم برای اجرای کارهای آبی داوطلبانه اقدام نموده اند مناسب است با تشکیل گروههای مردمی و سازمان های مردم نهاد نسبت به کاهش سطح زیر کشت ، اجرای آبیاری تحت فشار به منظور کم کردن فشار از آب زیرزمینی و همزمان با آن ممانعت از برداشت آب توسط چاههای غیر مجاز هم اقدام نمایند.
درآمد کمتر و پایدار خیلی بهتر از درآمد زیاد در یک سال و از دست دادن سفره آبی است. /ج
1394/06/31 - 12:55
0
1
متاسفانه نه دولت و نه مسئولین تاکنون اقدامی در حل این معظل ننموده اند و امیدواریم که در دولت تدبیر و امید راهکارهایی جهت عمران و آبادی این منطقه انجام گیرد
روستای ما خداروشکر در فصول مختلف سال از جمله تابستان(چند روز پیش ) شاهد بارندگی خوبی بوده و این نوید رو به مسئولان میدهد که بدون کوچکترین هزینه به غیر از هزینه سد می توان کشاورزی این منطقه رو به 10 سال پیش برگروند./ج
1394/06/31 - 10:32
0
1
منابع طبيعي استان بجاي حمايت از اقدام خودجوش مردم به دنبال توجيه و كارشناسي است. نوشدارو بعد از مرگ سهراب است قضيه حمايت مسئولين و نهادهاي دولتي.
در حال حاضر تنها درخواست اهالي يك دستگاه بيل مكانيكي يا لودر مي باشد كه بتوانند مانع هدر رفتن آبهاي فصلي باشند./ج
1394/06/31 - 07:48
0
2
همچنان که آثار گذشتگان (معمولا ساسانی و ماقبل) حکایت از بقایای انواع قنات کاریز سد عملیات ابخیزداری و آبخوانداری و... میکند و هنوز در دشت دهرودین هویدا و خود نمایی آن بوضوح معلوم و مشهود میباشد بیانگر این مهم است که این منطقه چه از نظر اقلیمی و چه از نظر کیفیت خاک حاصلخیز و حائز اهمیت بوده و تا کنون نیز عمده عایدات مردمان آن نواحی متأثر از زمین میباشد این حق مسلم و ضرورتی اجتناب ناگزیر به نظر میرسد میطلبد متولیان امر نسبت به خواست مهم و گریز ناپذر مردمان خوب و سخت کوش آن دیار ضمن کارشناسی حسابگرایانه با فوریت اقدام فرمایند در غیر این صورت منتظر تبعات منفی ناشی از مهاجرت قهری مردمان آن روستاها و دگر روستاهای مولد مشابه باشند /ج
1394/06/30 - 13:01
0
2
سلام
ممنون از انعکاس فاجعه کم آبی دهرود سفلی دشتستان . متاسفانه کارشناسان و مسئولان هیچ گونه اقدامی در جهت کمک به کم شدن عمق فاجعه نمیکنند باغ های نخل بالای 2000اصله اطراف دهرود سفلی 55 باغ میباشد. که جز یه باغ همه در حال نابودی یا کاملا نابود شده اند . وقتی آب از رودخانه دهرود به سمت دریا بدون هیچ مانعی حرکت میکند کشاورزان عدم توجه مسئولین امر را نمیپذیرند. /ج
1394/06/30 - 12:57
0
2
بحران کم آبي در چند سال گذشته معضلات زيادى از جمله بحران اقتصاد خانوار در روستا را در گيرنده داشته و هم اکنون نيز مردم بصورت خودجوش دست بهار شده اند و منابع طبيعي نيز لازم است در کارشناسي و اجرا طرح های قبلي که انجام داده اند تجديد نظر کنند. زيرا بعضا مشكلات را دو چندان کرده اند /ج
1394/06/30 - 12:49
0
2
عدم کار وحمایت مسولین مردم این منطقه را از انان ناامید کرده
چندسال هست که فقط حرف و حرف
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: لیلادانا حدود 3 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 5 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 9 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...