کد خبر: 50495 ، سرويس: استان بوشهر
تاريخ انتشار: 22 شهريور 1394 - 07:35
کتاب اشعار «فایز دشتی» منتشر شد

اتحادخبر: صفوی در این اثر با نگاهی انتقادی، به دنیای شاعرانهٔ فایز دشتی این دوبیتی سرای جنوب می‌پردازد، این خواننده خود از فایز خوانان نام آشناى بوشهر است.

اتحادخبر: صفوی در این اثر با نگاهی انتقادی، به دنیای شاعرانهٔ فایز دشتی این دوبیتی سرای جنوب می‌پردازد، این خواننده خود از فایز خوانان نام آشناى بوشهر است.

اتحادخبر: خواننده جوان موسیقی جنوب در قالب یک اثر پژوهشی موسیقایی نزدیک به ۶۰۰ دوبیتی از آثار فایز را در شکل و شمایلی متفاوت روانه بازار کرد.

به گزارش اتحادخبر؛ «اشعار فایز دشتی» عنوان تازه ترین اثر پژوهشی آکا صفوی خواننده گروه «لیان» بوشهر است که به تازگی در قالب ۵۷۹ بیت از اشعار فایز دشتی توسط انتشارات نگاه منتشر شده است. صفوی در این اثر با نگاهی انتقادی، به دنیای شاعرانهٔ فایز دشتی این دوبیتی سرای جنوب می‌پردازد، این خواننده خود از فایز خوانان نام آشناى بوشهر است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/09/12/3/1829788.jpg

سید جعفر حمیدی در دیباچه این اثر می‌نویسد: «مولف این کتاب با‌ شناختی که از محل زندگی فایز و با خاندان، اعقاب و فامیل او دارد چندین دوبیتی جدید را از آن منابع به دست آورده و به این مجموعه افزوزه یا اگر نکته‌ای از زندگی شاعر شنیده، به آن دوبیتی‌ها افزوده است. اطلاعات تازه و نوشته نشده‌ای که مولف از زمان حیات، گذران زندگی یا نحوهٔ برخورد فایز با جامعه و دیگران داشته، در متن قرار داده است.»

دوبیتی‌های فایز از مهم‌ترین اشعار جهت شروه خوانی است، همان آواز عاشقانه و حزین مردم جنوب با آن پیوندی ناگسستنی را بین خود ایجاد کرده‌اند. تا جایی که مترادف شروه خوانی در جنوب ایران را «فایز خوانی» می‌گویند که بزرگ‌ترین نقش حفظ و انتقال اشعار فایز را شروه خوانان به عهده داشته‌اند. خوانش این دوبیتی‌ها توسط شروه خوان که مقبول‌ترین آواز جنوب است، راوی درد‌ها و آرزو‌های نهفته هزاران زن و مرد جنوبی است.

http://media.mehrnews.com/d/2015/09/12/3/1829632.jpg

سید روح الله صفوی در همین خصوص به خبرگزاری مهر گفت: تلاش داشته ایم که همه اشعار و آثار به جا مانده از فایز در این کتاب گردآوری شود.

وی با بیان اینکه کتاب اشعار «فایز دشتی» در هزار جلد چاپ شده است، افزود: از منابع مختلف و متعددی در جمع‌آوری اشعار فایز استفاده شده است که می‌توان به مشوش‌نامه سدید، نسخه دست‌نویس شاعر و نسخه دست‌نویس فیض زیرودی از شاعران هم‌عصر فایز اشاره کرد./ب

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/50495