امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 19 شهريور 1394 - 11:00
اتحادخبر: جلسات كمیسیون برجام با تأخیری دو روزه از شبكه خبر پخش می‌شود. در حالی‌كه در جلسه بعد به برخی شائبه‌ها پرداخته می‌شود و در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر خواهد شد، پخش جلسه قبلی از تلویزیون، فضا را در نقطه التهاب نگه می‌دارد.

اتحادخبر: جلسات كمیسیون برجام با تأخیری دو روزه از شبكه خبر پخش می‌شود. در حالی‌كه در جلسه بعد به برخی شائبه‌ها پرداخته می‌شود و در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر خواهد شد، پخش جلسه قبلی از تلویزیون، فضا را در نقطه التهاب نگه می‌دارد.


 روز گذشته سخنان جلیلی در كمیسیون برجام از شبكه خبر، پخش شد. او مدعی شده كه «در برخی موارد توافق، تحقیر نظام اتفاق افتاده» است. این جلسه با نظمی بی‌سابقه و سكوت نمایندگان هنگام سخنرانی برگزار شد؛ آنچنان كه بسیاری از سایت‌ها نیز به تفاوت این جلسه با جلسات دیگر اشاره كردند كه اعضای تیم مذاكره‌كننده در این جلسه حضور پیدا می‌كنند.

در عمده جلساتی كه عباس عراقچی، میهمان كمیسیون است، اعضای میزبان، بارها با تمسخر، عصبانیت و صدای بلند حرف او را قطع می‌كنند. این رفتارها علاوه بر رعایت‌نكردن آداب یك جلسه رسمی حاكی از نگاهی سیاسی است كه در این كمیسیون وجود دارد. روز گذشته عباسعلی منصوری‌آرانی، عضو این كمیسیون در اظهارنظری به «ایرنا» گفته «به غیر از دو جلسه اول، دیگر جلسات با تنش همراه بود. مسیر کمیسیون برجام در حال زاویه‌دارشدن و انحراف از مسیر اصلی خود است. هیأت‌رئیسه باید جلوی این مسیر را بگیرد».

 اما آنچه از روایت‌ نمایندگان عضو كمیسیون و پخش‌زنده جلسات می‌توان نتیجه گرفت، این است كه توافق جامع، بدون نگاه به شرایط موجود روی میز مذاكره در حال بررسی است؛ نكته‌ای كه بدون شك امكان نتیجه‌گیری دقیق و صحیح را از اعضا خواهد گرفت.  مهدی دواتگری، از اعضای كمیسیون امنیت ملی به ایلنا، می‌گوید: «كمیسیون ویژه بررسی برجام بیش از آنکه کمیسیون حقوقی برای بررسی برجام باشد به دلیل ترکیب اعضا و فقدان حقوق‌دان‌ها یک کمیسیون سیاسی است».

داشته‌ها به روایت جلیلی

سعید جلیلی با حضور در كمیسیون برجام، در مورد «دادوستد» و توازن بین داده‌ها و ستانده‌ها، به موضوع نظارت‌ها و محدودیت‌ها پرداخته و گفته «باید بررسی شود که دوستان ما در دولت یازدهم با چه داشته‌هایی از گذشته وارد مذاکرات شدند». او در ادامه داشته‌های فنی و سیاسی، گروه مذاکره‌کننده را این‌گونه برشمرد: «دولت یازدهم در شرایطی پرونده هسته‌ای را تحویل گرفت که حدود ٢٠ هزار سانتریفیوژ تولید شده بود، آب سنگین اراک پیشرفت ٨٦درصدی داشت، آماده‌سازی و راه‌اندازی سایت فردو و تبدیل آن به سایت غنی‌سازی انجام شده بود و رآکتور تحقیقاتی تهران به مرکز تولید رادیودارو تبدیل شده بود».

جلیلی كه پیش از دولت یازدهم، هدایت مذاكرات هسته‌ای را به مدت شش سال برعهده داشت، با بیان اینکه نیازهای پزشکی هسته‌ای کشور تأمین شده بود، توضیح داد: «در واقع به تولید ایزوتوپ‌های پایدار دست پیدا کرده بودیم و تولید غنی‌سازی ٢٠ درصد و تولید صفحات سوخت ٢٠ درصد ممکن شده بود. باید تأکید کرد که رآکتور تهران موجب شد با تحریم دارویی، وقفه‌ای ایجاد نشود». به‌گفته جلیلی ٤١٨ کیلو مواد با غنای ٢٠ درصد ذخیره شد، هفت ‌هزار کیلو مواد با غنای پنج درصد تهیه شد، صد تن آب سنگین تولید شده، گسترش طولی و افقی تحقیقات و توسعه غنی‌سازی به گونه‌ای که روی هفت مدل ماشین کار تحقیقاتی و توسعه‌ای آغاز شده بود، شکل گرفت و  صد مگاوات برق تولید و وارد ظرفیت کشور شد». او با برشمردن همه این داشته‌ها، به این نتیجه رسید كه در این مذاكرات در مقابل داده‌ها، ستانده‌های كافی نداشته‌ایم. او مدعی است در این توافق، تحقیر نظام رخ داده ‌است و ایران «مسائل غیرمتعارف را در توافق پذیرفته» است.

جلیلی اضافه کرد: «طبق توافق پذیرفته‌ایم که دیگر هیچ‌وقت غنی‌سازی ٢٠ درصد نداشته باشیم». او معتقد است ایران با توافق هسته‌‌ای، استثنابودن خود را پذیرفته ‌است. او مدعی است برای همیشه حق داشتن آب سنگین، از ایران سلب شده است. او حتی در این جلسه گفته كه به شكل استثنایی، چیزهایی پذیرفته‌ایم كه بیش از پروتكل است. جلیلی معتقد است در دورانی كه مذاكره می‌كرد، تهدیدهای آمریکا و وجودداشتن گزینه نظامی، واقعی نبوده ‌است.

 جلیلی برشمرده در این توافق از صد حق مسلم ایران صرف‌نظر شده است اما ولایتی در این مورد گفته: «این نظرات، نتیجه بررسی‌های خودشان است».درحالی‌كه جلیلی در همین جلسات گفته است، تیم مذاكره‌كننده فعلی در شرایطی كار را برعهده گرفته كه طرف مقابل آماده لغو تحریم‌ها و پذیرفتن غنی‌سازی بود، حمید بعیدی‌نژاد با رد این ادعا گفت: «ما بعد از دو سال مذاکره تا همین روزهای آخر هم در بحث لغو تحریم‌ها و حتی درخصوص حدود و ثغور غنی‌سازی، کشاکش داشتیم».

او در این مورد گفت: «برای بنده به‌عنوان یک کارشناس، خیلی تصورش سخت است که بتوانم قبول كنم در دور قبلی گفت‌وگوها كه اصلا به مرحله مذاكره هم نرسیدیم و با توجه به آنكه مدت اختصاص‌یافته به مذاكرات در آن زمان در مقایسه با این دوره بسیار كوتاه بود، این امكان وجود داشت كه بتوانیم به چنین تفاهمی دست پیدا كنیم»در جلسه اخیر كمیسیون تنها اعتراض به تك‌گویی سعید جلیلی، نكته‌ای بود كه توسط ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس مجلس مطرح شده‌ بود. او به مونولوگ (تك‌گویی) سعید جلیلی معترض بود و خواستار پاسخ‌گویی او به سؤالات بود، اما اعتراض او با واكنش تند زاکانی مواجه شد. زاکانی خطاب به ابوترابی گفت: «شما دارید به جمع توهین می‌کنید». ابوترابی در پاسخ گفت: «من فقط می‌خواستم تحلیلم را ارائه دهم که نگذاشتید».

براساس گفته‌های تاجگردون در این جلسه برخی به این نكته كه چرا جلیلی در دوران مذاكراتی خود به مجلس توضیحی ارائه نمی‌كرد، پرداختند و او توضیح داد كه مجلس تمایلی نداشته‌ است. نماینده دیگری هم گفته كه در آن زمان موضوع حوادث بعد از انتخابات ٨٨ برای مجلس از اهمیت بیشتری از مذاكره هسته‌ای برخوردار بود. 

٢ توافق مخفی وجود دارد


درحالی‌كه هنوز بحث توافق هسته‌ای در كمیسیون ١٥نفره برجام ادامه دارد، بحث جدیدی نیز از سوی برخی اعضای این كمیسیون مطرح شده‌ است. سیدمحمود نبویان به «تسنیم» گفته: «طبق آنچه آقای صالحی و شمخانی در پاسخ به سؤالات ما اذعان‌ کرده‌اند، آنچه مورد بحث و توافق بین ایران و طرف غربی شده، چهار متن است که ما تنها دو متن آن را در اختیار داریم و دو متن دیگر که برای آمریکایی‌ها و آژانس محرمانه است، در دسترس نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام نیست».وی گفت: «متن اول، برجام و متن دوم قطع‌نامه است که هردو در اختیار ما قرار دارد، اما طبق آنچه آقای صالحی و آقای شمخانی تأیید کردند، پای دو متن و سند دیگر نیز در میان است که ما از محتوای آنها اطلاعی نداریم. متن اول درباره برنامه‌ درازمدت و غنی‌‌سازی و تحقیق و توسعه ایران و متن دوم نقشه‌‌راهی است که طرف مقابل آن آژانس است».

 او تأکید کرد: «ما باید از محتوای اصلی این دو متن دیگر که توسط برخی مسئولان توصیف شده مطلع شویم، ضمن اینکه قرار است ایران تعهدات لازم را نسبت به متن دوم نیز انجام دهد که باید همه‌چیز در این‌باره روشن شود».اگرچه نماینده دیگری تاكنون از دو متن اضافه كه مورد نظر نبویان است، سخن نگفته، اما سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه برجام، از درخواست رسمی اعضای کمیسیون از علی‌اکبر صالحی برای ارائه توافق محرمانه ایران و آژانس به کمیسیون برجام خبر داده است.

 او گفته به‌دنبال درخواست اعضای كمیسیون برای در جریان قرارگرفتن در مورد این سند، آقای صالحی نیز موافقت شفاهی خود را اعلام کرده و گفته: «این سند را در اختیار کمیسیون برجام خواهم گذاشت». به نظر می‌رسد درصورتی‌كه این اتفاق رخ دهد، موج جدیدی از مخالفت از سوی اعضای كنگره آمریكا آغاز خواهد شد. آنها با دعوت از آمانو، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قصد داشتند كه در جریان این توافق محرمانه قرار گیرند اما آمانو در سخنرانی‌اش در كنگره، در این مورد اطلاعاتی ارائه نكرد.

كمیسیون پرمیهمان

كمیسیون برجام قصد دارد تا اواخر شهریور یا دهه اول مهر، گزارش خود را به مجلس ارائه كند. این در حالی است كه هنوز مشخص نیست كه مجلس قصد دارد با توافق هسته‌ای چگونه برخورد كند. یكی از جلسات هفته پیش‌روی این كمیسیون با حضور عباس عراقچی، برگزار می‌شود. علاوه‌برآن قرار است سه‌شنبه اعضای تیم اقتصادی دولت در کمیسیون برجام حضور پیدا كنند. این افراد شامل دکتر نهاوندیان، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری، ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی و همتی، مدیرعامل بانک ملی، هستند. علی‌اكبر ولایتی، سردار دهقان، وزیر دفاع و محمود علوی، وزیر اطلاعات، نیز میهمانان آینده این كمیسیون هستند. قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، صبح یکشنبه و بعدازظهر همان روز، سعید جلیلی، مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای، در کمیسیون حضور پیدا كنند. /ب

 

روزنامه شرق



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/06/20 - 08:51
0
2
نتیجه مذاکرات و حصول به توافق برجام این بوده که نتانیاهو دیوانه شده، در مجلس آمریکا بر سر این موضوع اختلاف جدی پیش آمده، مقدمتاً برخی از تحریم ها برداشته و بخشی از پول های ما آزاد شده، هیئت های بازرگانی و سیاسی دنیا به کشور ما سرازیر شده، عربستان ملعون با این توافق مخالف است، و با همکاری شیطان بزرگ قیمت نفت را به کمتر از نصف رسانده، گروهی از نمایندگا ن کشور ما(!!!!) فرصتی برای کمرنگ جلوه دادن موفقیت عظیم سرداران تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران به دست آورده اند. یکی از آنان در مجلس با صدای رسا چند بار دولت آمریکا را دولت راستگویان اعلام کرد (می خواست بگوید دولت جمهوری اسلامی ایران دولت دروغگویان است!!!! و جالب اینکه ایشان نمایندۀ مجلس شورای اسلامی و نمایندۀ مردم ایران است!!!!!!!!!!!) دکتر جلیلی که چندین سال مذاکره کنندۀ اصلی ما بود و هربار با دست پر از مذاکرات بر می گشت، یعنی هربار تحریم ها افزایش می یافت، حتی یکبار به مجلس فرا خوانده یا دعوت نشد تا پاسخگو باشد، اکنون از سوی نمایندگان کمیسیون برجام به مجلس دعوت شده ادعا می کند از صد حق مسلم ایران صرف نظر شده!!. نمیدانم چرا هرچه فکر می کنم همراستا شدن نظرات آقایان با دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران را نمی فهمم. فقط به این بزرگواران عرض میکنم: اِینَ تَذهَبُون؟ این ره که تو می روی به ترکستان است. به این آقایان یادآوری می کنم امسال سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده و بهتر است به اندازه قلیلی به فکر اوضاع رکود اقتصادی کشور و مشکلات بیکاری جوانان و ... باشند و فقط در اندیشه جبران ناتوانی خود در حل و فصل آبرومندانه مشکلات توسط آنان در گذشته و منافع سیاسیِ گروه و نحله خود نباشند. بنده به سهم خود صمیمانه از زحمات ، توانایی، دانش و ادب و نهایتاً از موفقیت سترگ سرداران تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران سپاسگزارم و از همه آنان تقدیر و تشکر می کنم، و به ایشان عرض می کنم بدانید کمیسیون برجام هرکار کند شما وظیفۀ خطیر و تاریخی خود را به بهترین وجه ممکن انجام دادید، ایرانیان منصف از شما سپاسگزار و نامتان در تاریخ به خوبی ثبت و به نیکی از شما یادخواهد شد و ان شاء الله در نزد خداوند عادل مأجورید. متضرّعانه از خداوند یگانه درخواست می کنم به اعضای کمیسیون برجام انصاف عنایت فرماید و النهایه عرض می کنم : الهم عجّل لولیک الفرج . والسلام علی من اتبع الهدی. یک معلم پیر بازنشسته./ص
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 7 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 11 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...