امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 08 شهريور 1394 - 09:58
به مناسبت سالروز شهادت محمدعلی رجایی و محمد جواد باهنر

اتحادخبر: محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر دولتمردانی که با عزمی راسخ برای تثبیت شعار استقلال و آزادی در این مرز و بوم تمام همت خویش را بکار بستند و خدمت صادقانه و خالصانه ی را برای اعتلای ایران اسلامی برگزیدند و در راه رسیدن به آرمان های مقدس شان جان خویش را فدا کردند.

اتحادخبر:  محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر دولتمردانی که با عزمی راسخ برای تثبیت شعار استقلال و آزادی در این مرز و بوم تمام همت خویش را بکار بستند و خدمت صادقانه و خالصانه ی را برای اعتلای ایران اسلامی برگزیدند و در راه رسیدن به آرمان های مقدس شان جان خویش را فدا کردند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی هشتم شهریور، برابر با شهادت مظلومانه ی شهیدان محمدعلی رجایی و محمد جواد باهنر را روز مبارزه با تروریسم نام نهاد تا هر سال در سالروز این حادثه ی هولناک، بار دیگر جهان نظاره گر این حقیقت باشد که ایران خود یکی از بزرگ ترین قربانیان ترور و تروریسم محسوب می شود و در این رابطه بزرگان و فرهیختگان بسیاری را از دست داده است.
محمدعلی رجایی از جمله ی مبارزان پیش از انقلاب بود که به همراه دیگر هموطنانش در برابر رژیم استبدادی پهلوی به پاخاست و با وجود شکنجه های بسیار، دست از مبارزه نکشید و با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از تمام ظرفیت و توانایی خویش برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی استفاده کرد. او ابتدا مسوولیت سنگین وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفت و سپس در 1359خورشیدی به عنوان نماینده ی مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد و در بیستم مرداد همان سال به نخست وزیری رسید و پس ازعزل بنی صدر از مقام ریاست جمهوری، با شرکت در انتخابات دوم مرداد1360 خورشیدی موفق شد تا اعتماد ملت ایران را جلب کند و ایرانیان او را به عنوان دومین رییس جمهوری اسلامی ایران برگزیدند. وی محمدجواد باهنر را که فردی شایسته بود برای مقام نخست وزیری خود انتخاب کرد.
منافقین و دشمنان این مرزوبوم با تصور این که با حذف فیزیکی مسوولان وشخصیت های عالی رتبه، می توانند در مسیر دستیابی به اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی، خللی وارد سازند، ترور نخبگان و فرهیختگان را در دستور کار خویش قرار دادند و با انفجار دفتر نخست وزیری در هشتم شهریور1360، فاجعه ای دیگر را رقم زدند. آنان نمی توانستند تلاش های صادقانه ی دولت منتخب ملت را در راه پیشرفت این سامان تحمل کنند، نقشه ی ترور آنها را طراحی کردند و ساعت سه بعدازظهر هنگامی که رییس جمهوری، نخست وزیر و چند تن از مقام های نظامی و امنیتی کشور در جلسه ای در ساختمان نخست وزیری حضور داشتند بمبی جاسازی شده در یک کیف دستی را در این مکان منفجر کردند، این رخداد تلخ سبب شهادت محمدعلی رجایی، محمدجواد باهنر و تعدادی از افراد حاضر در جلسه شد.
**پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سالروز شهادت محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر با بهمن لامعی پژوهشگر و فعال سیاسی به گفت و گو پرداخته است.
بهمن لامعی، شهیدرجایی را از مبارزان فعال و موثر در پیروزی انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: او در مقام یک معلم، به علت فعالیت های سیاسی و انقلابی علیه رژیم پهلوی و آگاه سازی دانش آموزان و قشرهای مختلف مردم از استبداد و خفقان حاکم، چندین بار دستگیر و سال های متمادی را در زندان های ساواک سپری کرد و در این دوران به دلیل حفظ اسرار گروه های مسلمان و انقلابی، شکنجه های فراوانی را تحمل کرد. او با برپایی نمازهای جماعت و جلسه های قرآنی در زندان، فعالیت های سیاسی و مذهبی خویش را ادامه داد. از ویژگی های برجسته ی محمدعلی رجایی می توان به باور قلبی، اعتقادی و عملی او به ولایت فقیه و اصول قانون اساسی اشاره کرد، او عنصر ولایت فقیه را لازمه ی وحدت میان قوای حاکم و مردم و همچنین ملاک و معیار پیشرفت، توسعه و عدالت اجتماعی نظام اسلامی می دانست.
این پژوهشگر مسایل سیاسی، در توضیح ویژگی های مدیریتی شهید رجایی و باهنر خاطرنشان کرد: مقاومت، صبر و شکیبایی در برابر تخریب مخالفان داخلی و دشمنان خارجی و همچنین مدیریت بحران های سیاسی نظیر اقدام های ضد انقلاب، جنگ تحمیلی و محاصره ی اقتصادی، از ویژگی های مدیریتی او بود که در تحکیم پایه های حکومت اسلامی در بحرانی ترین شرایط تاثیر بسزایی داشت. وی فردی امین و قابل اعتماد بود و به حفاظت از بیت المال و حقوق مردم اهمیت فراوانی می داد و همه ی نزدیکان، بستگان و دولتمردان در دولت خود را به ساده زیستی، فروتنی، تواضع در برابر مردم، اخلاص درعمل، دلسوزی نسبت به بیت المال، مبارزه با فساد، مراقبت از احوال شخصی و حریم خصوصی و عمومی، رعایت حقوق خانواده، انتقادپذیری و انس با قرآن دعوت می کرد.
وی هدف منافقین از ترور شهید رجایی و باهنر را ضربه زدن به نظام نوپای اسلامی دانست و گفت: دشمنان انقلاب و گروه های ضد انقلاب داخلی و حامیان خارجی آنان برای ضربه زدن به امنیت ملی کشور و جلوگیری از توسعه و پیشرفت ایران و نیز به منظور براندازی و سرنگونی انقلاب اسلامی، ترور مدیران متعهد و نخبگان سیاسی را در صدر برنامه های خود قرار دادند تا بتوانند با ایجاد پدیده ناامنی، گسست سیاسی و بی ثباتی در سطح مدیریتی، توانایی حکومت اسلامی را در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های داخلی و خارجی کاهش دهند و بستر براندازی انقلاب اسلامی را فراهم کنند. نکته ی دیگر این است که دولت مستقر با مدیریت شهید رجایی به علت داشتن ساختار مردمی و انقلابی و با روحیه ی جهادی و خدمتگزاری می توانست با الگوهای بومی در جهت توسعه و پیشرفت جامعه گام های اساسی بردارد و برای فروپاشی این دولت خدمتگزار و مردمی نقشه ی ترور شهید رجایی طراحی شد.
بهمن لامعی، جمهوری اسلامی ایران را یکی از بزرگترین قربانیان جریان تروریسم دانست و افزود: برپایه آمارهای موجود بیش از 17هزار تن از شهروندان و قشرهای مختلف مردم و نخبگان در راستای حفظ و حراست از آرمان های انقلاب اسلامی در رویارویی با گروه های تروریستی داخلی و وابسته به دشمنان خارجی جان خود را از دست داده و شهید شده اند و بیش از پنج هزار تن به مقام جانبازی نایل آمده اند و این آمار موجب تعجب و حیرت سازمان های مختلف بین المللی شده و فرضیه بزرگترین قربانی تروریسم برای جمهوری اسلامی ایران را بر همگان آشکار می سازد.
این پژوهشگر مسایل سیاسی، ایجاد عقب ماندگی علمی و تکنولوژیکی، ایجاد رعب و وحشت و کاهش سرمایه گذاری های داخلی و بین المللی را از اهداف پنهان تروریست ها عنوان کرد و افزود: ریشه ی اصلی و منشا تروریسم و افراطی گری در قرن 21 با واژه ی تروریسم دولتی عجین شده، دولت ها و سازمان هایی که برای توسعه اقتدار و افزایش سطح نفوذ و بهره برداری از منابع و سرمایه های برخی کشورها، تفکرات افراطی گری را سازمان دهی و طراحی می کنند و یکی از اهداف اصلی برنامه های تروریستی در منطقه ی حساس غرب آسیا حفظ شرایط موجود در برخی از کشورها و حفظ منافع اقتصادی و سیاسی دولت های استکباری است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور نظام مردم سالار دینی در ایران، به عنوان یک قدرت نوظهور دراین منطقه، گروه های تروریستی با حمایت مستقیم و پنهانی دولت های استکباری و با پوشش های سیاسی، مذهبی و نظامی ایجاد شدند. تضعیف و براندازی جمهوری اسلامی ایران، ایجاد نقشه ی خاورمیانه ی جدید و تجزیه ی کشورهای منطقه را از جمله ی هدف های دیگر تفکر تروریستی می توان نام برد.
بهمن لامعی ترور و تروریسم را در احکام اسلامی و سنت الهی حرام عنوان کرد و بیان داشت: در احکام اسلامی، پدیده ی ترور و تروریسم حرام و مردود است و امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری نیز با تاسی از دستورهای دین مبین اسلام پدیده ی تروریسم را حرام دانسته اند و دولتمردان و وزارت امورخارجه ی ایران بارها عملیات تروریستی را در تمام جهان نفی و محکوم و آن را ناقض حقوق بشر اعلام کرده اند. کشتار انسان ها، تخریب اماکن مذهبی و علمی، ویران سازی آثار باستانی، عملیات انتحاری علیه مردم، ایجاد فضای رعب و وحشت در میان مردم، هرگز جایی در آموزه های اسلامی ندارد و برخلاف سیره ی پیامبراکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است. اسلام، دین مهربانی و محبت به همنوعان مسلمان و غیرمسلمان بوده و همواره همگان و پیروانان خویش را به مصالحه،گفت وگو و آشتی جویی دعوت می کند و رعایت حقوق بشر و همزیستی مسالمت آمیز را در جهان ترویج می دهد.
این پژوهشگر سیاسی، ترور و تروریسم را بلای خانمان سوز ناشی از تفکر غیر اسلامی قلمداد کرد و یادآور شد: دین اسلام همچنان که از مشرکان اعلام برائت می کند، از تروریست ها و گروه های افراطی با شکل و شمایل مذهبی نیز که حامل خشونت و وحشت در میان مردم هستند، دوری می جوید. اقدام ها و عملکرد گروه های تروریستی در جهان و منطقه ی خاورمیانه مورد تایید اسلام راستین نیست. اسلام واقعی و رحمانی، توسعه ی فرهنگ صلح و مدارا را در جهان و منطقه برای همزیستی مسالمت آمیز و حفظ حقوق بشر ضروری می داند.
او در پایان افزود: لازم است که با همکاری رسانه های گروهی و همیاری سازمان های گوناگون بین المللی، حقیقت فعالیت گروه های تروریستی برای همگان آشکارتر شود و نوع تهدیدات پیچیده تروریسم برای صلح منطقه ای و جهانی، همت همگان را طلب می کند، تا تامین کنندگان مالی مستقیم و غیرمستقیم این گروه را به قطع همکاری هایشان وادارد تا آموزه های فرهنگ افراطی گری و توسعه گروه های تکفیری در منطقه گسترش پیدا نکند. حسن روحانی رییس جمهوری در کنفرانس بین المللی علیه خشونت و افراطی گری در هجدهم آذر 1393 هجری خورشیدی برابر با هجدهم دسامبر روز بین المللی جهان عاری از خشونت و افراطی گری، در سالن اجلاس سران در تهران که با حضور بیش از 40 کشور دنیا برگزار شد، 10 پیشنهاد مهم را برای مبارزه فوری با تروریسم و افراطی گری در منطقه و جهان اعلام کرد که مورد استقبال اندیشمندان مجامع سیاسی، علمی و افکار عمومی جهانی و سازمان های بین المللی و کشورهای مختلف جهان قرار گرفت و این پیشنهادها نشات گرفته از منش رافت و صلح خواهی ایرانیان است./ص
*(مهسا شریفی)

منبع:ایرنا



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 7 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...