کد خبر: 49244 ، سرويس: جامعه
تاريخ انتشار: 31 مرداد 1394 - 07:34
آموزش و پرورش؛ با دستی پر در دولت تدبیر و امید

اتحادخبر:  وزارت آموزش و پرورش از جمله دستگاه های پرتلاش دولت یازدهم است که با حجم گسترده ای از دانش آموزان و فرهنگیان، فعالیت ها و برنامه هایی را در طول یک سال گذشته به تصویب و یا مرحله اجرا رسانده است.

اتحادخبر:  وزارت آموزش و پرورش از جمله دستگاه های پرتلاش دولت یازدهم است که با حجم گسترده ای از دانش آموزان و فرهنگیان، فعالیت ها و برنامه هایی را در طول یک سال گذشته به تصویب و یا مرحله اجرا رسانده است.

به گزارش اتحادخبر، این وزارتخانه در دولت تدبیر و امید همواره تلاش کرده تا در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور کارنامه قابل قبولی از خود به جای بگذارد.
اهمیت طرح ها و برنامه های وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی کشور از آنجا مشخص می شود که به طور مستقیم با سرنوشت حدود 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون فرهنگی سر و کار دارد.
در ادامه به بخش هایی از فعالیت ها و برنامه های این وزارتخانه اشاره می شود:

* لایحه رتبه بندی معلمان
شاید بتوان یکی از مهمترین رویدادهای وزارت آموزش و پرورش در یک سال گذشته را طرح لایحه رتبه بندی معلمان دانست که با کش و قوس ها و نظرات متفاوت درباره این لایحه سرانجام با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقا شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت یعنی در 27 اسفند 93 در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید.
در بودجه 94 اجرای رتبه بندی معلمان دیده نشده بود اما هیات دولت در 27 اسفند سال 93مبلغ یک هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار برای اجرایی شدن این طرح در سال 94 در نظر گرفت که این رقم از طریق کسر تخصیص های دیگر دستگاه ها تامین خواهد شد.
در مجموع اعتبارات بالقوه آموزش و پرورش در سال 94 به بیش از 30 هزار میلیارد تومان رسید که این رقم در مقایسه با سال گذشته آن 50 درصد افزایش نشان می دهد.

* رویدادهای جدید
وزارت آموزش و پرورش برغم تمامی مسایل و چالش ها که هر از گاهی جامعه فرهنگیان، خانواده ها و دانش آموزان را درگیر می کرد در سال های 93 و 94 شاهد رویدادهای جدیدی نیز بوده است که از جمله آنها می توان به برگزاری المپیاد ورزشی درون مدرسه ای با تحت پوشش قرار دادن سه میلیون دانش آموز به همت معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد.
در این المپیاد ورزشی که با هدف ایجاد شور و نشاط در جامعه دانش آموزی برگزار شد، دانش آموزان توان و قدرت خود را در انجام رقابت های سالم ورزشی به نمایش گذاشته و روح همکاری، تعاون و رقابت سالم همراه با نشاط را در مدارس تقویت کردند.
از جمله ویژگی های این المپیاد آن بود که در تمام مراحل اجرا، شرکت کنندگان و داوران همایش دانش آموزان بوده و با هدایت دبیران و مدیران مدارس همایش را برگزار کردند.

* بازگرداندن دوره پیش دبستانی به دامان آموزش و پرورش
از دیگر وقایعی که به اذعان مسوولان وزارت آموزش و پرورش و با مدیریت فانی حایز اهمیت و مهم بود بازگرداندن پیش دبستانی به دامان معاونت آموزش ابتدایی این وزارتخانه بود که موجب شد نرخ پوشش تحصیلی دوره پیش دبستانی در سراسر کشور در سال تحصیلی 94 - 93 ، 13.7 درصد افزایش یابد.
بنابر اعلام مدیرکل پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با این اقدام و تلاش برای توجه دادن جامعه به اهمیت این دوره، اکنون 667 هزار نوآموز در کلاس های پیش دبستانی جذب شده ، از خدمات تربیتی برخوردار می شوند و نرخ پوشش تحصیلی نوآموزان دوره پیش دبستانی اکنون 51.9 درصد است؛ در حالی که این رقم در سال قبل از آن یعنی سال 92، 38.2 درصد بوده که بر این اساس با رشد 13.7 درصدی همراه بوده است.
وزارت آموزش و پرورش همچنین افزایش نرخ پوشش دوره پیش دبستانی در مناطق روستایی را در سال تحصیلی جاری 22 درصد اعلام کرد.
بر اساس آمار این وزارتخانه از 667 هزار نوآموز پیش دبستانی سراسر کشور، 146 هزار نفر در مناطق روستایی و 35 هزار و 500 نفر در مناطق محروم جذب شده اند.
پیش بینی این وزارتخانه جذب 9 هزار نوآموز در مناطق محروم بود که چهار برابر بیشتر از برآوردهای اولیه محقق شد.

* پذیرش معلم از بوم برای بوم
ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی یکی از سیاست های وزارت آموزش و پرورش است که به گفته سکاندار این وزارتخانه از چالش های جدی درباره نیروی انسانی این بود به این نحو که از یک شهرستان برای منطقه دوردست نیروی انسانی جذب می کردند این افراد پس از چند سال که از استخدام آن ها می گذشت خواستار انتقال به زادگاه خود بودند که این امر مشکلاتی به همراه داشت.
در سال تحصیلی 94- 93 آموزش و پرورش برای اولین بار کشور را به بوم هایی تقسیم کرده و از هر بوم برای همان بوم دانشجوی تربیت معلم انتخاب کرد تا بتواند در راستای ساماندهی نیروی انسانی در این وزارتخانه گام های اساسی بردارد.
ساماندهی 50 هزار نیروی مازاد آموزش و پرورش یکی از مهمترین موضوعاتی بود که بارها وزیر بر آن تاکید کرد و اظهار داشت: سیاست ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی و آموزش های جدید ضمن خدمت معلمان به منظور آماده سازی آنها برای تدریس اجرا می شود که این اقدام نیز بنابر اذعان مسوولان وزارتخانه تا حدود زیادی محقق شده است.

* 5700 مدرسه مجری طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی
ارتقا مدیریت آموزشگاهی از دیگر سیاست های ترسیم شده برای وزارت آموزش و پرورش بود که در راستای این سیاست سال تحصیلی 94 - 93 منجر به این شد که طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی به منظور توانمندسازی مدیران و افزایش اختیارات مدارس در پنج هزار و 700 مدرسه به طور آزمایشی به اجرا درآید.
همچنین در این سال با مجوز مجلس شورای اسلامی از میان پنج هزار و 700 مدرسه مجری طرح تعالی مدیریت آموزشگاهی، در 600 مدرسه طرح بودجه ریزی، عملیاتی شد.

* دیگر دستاوردهای آموزش و پرورش در سال 94 - 93
برگزاری آزمون علمی و تخصصی حرفه ای مشاوران مدارس با حضور 90 درصد از 18 هزار مشاور مدرسه و برگزاری همایش «ایست آب نیست » در 54 هزار و 902 مدرسه کشور به منظور تقویت حس مسوولیت پذیری و آشنایی دانش آموزان با مبانی مصرف بهینه آب، را می توان از دیگر اقداماتی ذکر کرد که وزارت آموزش و پرورش برای اولین بار اجرا کرد و تا حدودی توانست به اهداف مدنظر دست یابد.
همچنین هفتمین مجلس دانش آموزی سال گذشته با حضور 150 دانش آموز عضو این مجلس برگزار شد و اعضا برای دوره دو ساله فعالیت خود 80 موضوع مربوط به مشکلات دانش آموزان را استخراج کرده و مورد بررسی قرار دادند.

* بودجه نویسی مدرسه ای رویکرد جدید مدیریت منابع مالی
سرانه ای شدن بودجه مدارس از دیگر مواردی بود که با طرح آن از سوی وزیر آموزش و پرورش سوالات بسیاری را در اذهان عمومی در خصوص چگونگی اجرای آن و نحوه پرداخت حقوق معلمان ایجاد کرد.
وزیر آموزش و پرورش در این باره توضیح داد که با توجه به ماده 16 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب مجلس شورای اسلامی، دستگاه های اجرایی موظفند قیمت تمام شده فعالیت ها، خدمات و محصولات واحدهای مجری را مشخص کنند تا بهره وری امور مالی دستگاه ها افزایش یابد که با سرانه ای شدن بودجه مدارس منابع مالی آموزش و پرورش به نحو مناسب تری مدیریت شود.

* روز بدون کیف و کتاب
از دیگر مباحثی که در سال 93 در برنامه های وزارت آموزش و پرورش مورد توجه خانواده ها و معلمان قرار گرفت طرح روز بدون کیف وکتاب و حذف تعطیلی پنجشنبه ها بود.
وزارت آموزش و پرورش در این رابطه اعلام کرد که آمادگی و اصرار داریم از سال تحصیلی 94 - 93 هفته ای یک روز به طور آزمایشی دانش آموزان بدون کیف و کتاب وارد مدرسه بشوند و در این یک روز به کارهای فرهنگی، هنری، ورزشی و مهارت های فردی بپردازند.
این طرح در دو هزار مدرسه سراسر کشور به صورت آزمایشی به اجرا درآمد تا پس از بررسی و ارزشیابی نتایج طرح، در سال های آینده با تحت پوشش قرار دادن تعداد بیشتری از مدارس به اجرا درآید.

* 20 هزار پایگاه تابستانی با شعار هر دانش آموز یک مهارت
تابستان امسال وزارت آموزش و پرورش با تجهیز و ساماندهی 20 هزار پایگاه اوقات فراغت در کانون ها، مدارس، اردوگاه ها و پژوهش سراها و با شعار هر دانش آموز یک مهارت در سراسر کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

* ثبت نام تمامی دانش آموزان افغانی در مدارس
وزارت آموزش و پرورش در ادامه برنامه ها و فعالیت های خود ابلاغیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه ثبت نام از تمام دانش آموزان افغان دارای کارت اقامت یا فاقد کارت اقامت در مدارس کشور برای سال تحصیلی 95 - 94 بلامانع است.
براساس آمار مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در سال تحصیلی 94 - 93 حدود 330 هزار دانش آموز افغان در ایران مشغول به تحصیل هستند.

* ثبت نام دانش آموزان به صورت اینترنتی
وزارت آموزش و پرورش همچنین در اقدام شایسته دیگری امکان ثبت نام دانش آموزان از طریق سامانه الکترونیکی سناد را فراهم کرد تا اولیا و دانش آموزان از مراجعه حضوری به مدارس معاف شوند.
این وزارتخانه همچنین در راستای توسعه مشارکت ها، 22 تفاهم نامه با سازمان ها و دستگاه های مختلف به امضا رسانده است که از جمله آنها می توان به تفاهم نامه همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و بنیاد امور بیماری های خاص در راستای آموزش و ارایه خدمات درمانی به فرهنگیان و دانش آموزان مبتلا به بیماری های خاص و پیشگیری و درمان بیماران اشاره کرد.
اجرای طرح های آموزشی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های خاص، اجرای طرح های غربالگری برای شناسایی افراد مبتلا به بیماری های خاص و ارایه کمک های مستقیم و غیر مستقیم برای تسریع درمان مبتلایان به بیماری خاص از مهمترین مفاد این تفاهم نامه اعلام شده است.
همچنین بر اساس تفاهم نامه میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با این وزارتخانه، کلینیک های دندانپزشکی سیار و ثابت در مدارس ابتدایی در دستور کار قرار گرفت.
بنا بر مفاد این تفاهم نامه ارایه خدمات دندانپزشکی به دانش آموزان در مرحله نخست در سطح مدارس شهر تهران انجام و قرار شد از سال تحصیلی 95 - 94 در مدارس دوره ابتدایی سراسر کشور به اجرا درآید.
در بخشی از این تفاهم نامه آمده است که تمامی امکانات این کلینیک های سیار توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین می شود و به دانش آموزان پایه های اول تا ششم ابتدایی خدمات دندانپزشکی از جمله معاینه دندان، فلورایدتراپی و تقویت مینای دندان به صورت رایگان ارایه می شود.

*تصویب آیین نامه گروه های آموزشی برای حمایت از فعالیت علمی معلمان
همچنین بنا بر مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، آیین نامه گروه های آموزشی به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت های علمی و تحقیقاتی معلمان در سال تحصیلی 95 - 94 به اجرا در می آید.
بر اساس مفاد این آیین نامه در تمامی مناطق آموزشی کشور گروه های آموزشی در دوره ها و پایه های مختلف تشکیل می شود.
فرآیند تشکیل و مدیریت این گروه های آموزشی توسط معاونان آموزشی ابتدایی و متوسطه وزارتخانه سیاستگذاری و پی گیری خواهد شد.

* دانش آموزان بدو ورود به مدارس عشایری رایگان سنجش می شوند
از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش سنجش سلامت رایگان تمامی دانش آموزان عشاویری بدو ورود به مدرسه است که در سال تحصیلی جدید و برای نخستین بار از سوی سازمان استثنایی کشور با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی به اجرا درآمد.

* مشارکت بیش از 14 میلیون نفر رشته دانش آموز در مسابقات فرهنگی هنری
اداره کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش همچنین در طول سال تحصیلی گذشته تا شهریور امسال اقدام به برگزاری مسابقات فرهنگی هنری کرده که نتیجه آن رقابت 14 میلیون و 411 هزار و 28 نفر رشته در مسابقات فرهنگی و هنری و در مرحله آموزشگاهی بود که نشان می دهد هر دانش آموز حداقل در یک رشته شرکت کرده است.
این دانش آموزان در رشته های هنرهای نمایشی، هنرهای آوایی، هنرهای دستی و تجسمی، فضای مجازی، وبلاگ نویسی، نشریه الکترونیکی و بازی های رایانه ای، ادبی و پژوهشی با هم به رقابت پرداختند و برگزیدگان آن در اردوهای تفریحی آموزشی شرکت کردند.
هر چند که هنوز راه های نرفته بسیاری وجود دارد و بار زیادی بر زمین مانده که سعی و همت مضاعف مسوولان وزارت آموزش و پرورش را می طلبد اما از نظر نباید دور داشت که هر قدم در عرصه تعلیم و تربیت گامی بزرگ محسوب می شود که باید برای تداوم و به نتیجه رسیدن آن، همگان دست به دست هم دهند تا آینده کشور به دست پرتوان فرزندان این سرزمین ساخته شود./ص

ایرنا

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/49244