امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 27 مرداد 1394 - 09:11

اتحاد خبر:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دنبال تصویب دوباره آیین‌نامه زیست محیطی در خصوص معادن و بازگشت نظارت‌های زیست‌محیطی در این حوزه هستیم.

اتحاد خبر:رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: به دنبال تصویب دوباره آیین‌نامه زیست محیطی در خصوص معادن و بازگشت نظارت‌های زیست‌محیطی در این حوزه هستیم.

 

معصومه ابتکار در پایان سفر خود به این استان، در گفت‌وگویی تلویزیونی که از شبکه تلویزیونی استان پخش شد، از اتفاقات خوبی خبر داد که در حوزه آبیاری کشاورزی در حال رخ دادن است و افزود: این مهم، اولویت محیط زیست است و با جدیت پیگیری می‌شود.

 

وی در خصوص تالاب میقان اراک نیز با بیان اینکه "پایش مستمر میقان در حال انجام است"، افزود: بررسی جامعی در خصوص تاثیرات فعالیت شرکت املاح معدنی ایران بر تالاب نیز در حال انجام است و در صورتی که مشخص شود فعالیت این شرکت به تالاب ضربه می زند، نسبت به اخذ تصمیمات در خصوص رفع این آسیب ها اقدام خواهد شد.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر ضرورت تعطیلی این شرکت مشخص شود، این کار حتما انجام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه پیگیری مصوبات زیست‌محیطی برعهده مسئولان استان است، در خصوص بازدید از منطقه هفتادقله نیز گفت: این منطقه بسیار ارزشمند بوده و مطالعات منطقه و تدوین برنامه مدیریت آن در حال تکمیل است.

 

ابتکار افزود: برنامه مدیریت مناطق حفاظت شده براساس سیاست سازمان و در راستای مطالعاتی که در خصوص هرمنطقه صورت می گیرد تدوین می شود و نحوه مدیریت مناطق حفاظت شده بر این مطالعات استوار است.

 

وی با اشاره به جلسات برگزار شده در خصوص پیگیری بحران هفتادقله و اقداماتی که در سطح ملی برای مهار این بیماری پیگیری شد، افزود: به مجرد شناسایی بیماری جلساتی در راستای حفظ حیات وحش هفتادقله در سطح ملی برگزار شد، همچنین جلسه ای با رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز برگزار شد تا واکسن مورد نیاز جهت واکسیناسیون دام های اهلی منطقه تامین شود و براین اساس، نسبت به واکسیناسیون دام ها اقدام و از ورود آنها به منطقه جلوگیری شد.

 

ابتکار با تاکید بر اینکه علائم بیماری شناسایی شده و بروز هفتادقله در منطقه محرز شد، افزود: برخورد با بیماری براساس پروتکل دامپزشکی انجام شده است. براساس آخرین گزارش ها روند بیماری در منطقه کند شده و در عین حال اعتبارات لازم برای واکسیناسیون سال آینده پیش‌بینی شده است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کمبود نیروی محیط بان از معضلات جدی سازمان محیط زیست است، افزود: اقداماتی برای رفع این کمبود در حال انجام است. سال گذشته 450 نفر از نیروها تبدیل وضعیت شده اند و در حال حاضر تلاش می کنیم توان محیط بانان را افزایش دهیم و یکی از اقدامات انجام شده در این راستا برگزاری دوره های آموزشی است.

 

وی با بیان اینکه محدودیت استخدام در کشور یکی از موانع افزایش نیرو در سازمان است، افزود: در سازمان محیط زیست تورم نیرو وجود ندارد ولی به دلیل سیاست های انقباضی دولت امکان استخدام نیروی جدید در سازمان وجود ندارد.

 

ابتکار با تاکید براینکه در حال افزایش سطح حفاظت به روش های مختلف هستیم افزود: استفاده از پهپادها و امکانات هوشمند و دوربین در مناطق حفاظت شده از جمله این اقدامات است و استان مرکزی به عنوان استان پایلوت استفاده از پهپاد انتخاب شده است.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت معادن آبگرم محلات نیز گفت: فعالان حوزه معدن باید مسئولیت های زیست محیطی اقدامات خود را بپذیرند.

 

ابتکار افزود: در دوره ای آیین نامه زیست محیطی در خصوص معادن وجود داشت، ولی به دلیلی که مشخص نیست این آیین نامه در دوره ای لغو و برخی قوانین مهارکننده حذف شد و به این شکل، نظارت محیط زیستی بر معادن تعطیل شد.

 

وی با بیان اینکه بازگشت این آیین نامه مورد تاکید سازمان است افزود: به دنبال تصویب دوباره این آیین نامه و بازگشت نظارت های زیست محیطی در حوزه معادن هستیم.

 

ابتکار با بیان اینکه از طریق تعامل با شورای عالی معادن و وزارت صنعت و معدن و براساس اختیاراتی که از آن برخوردار هستیم و براساس گزارش های تهیه شده در خصوص معادن منطقه آبگرم محلات، رسیدگی به این مشکل در حال پیگیری است و امید است براساس قانون علاوه بر تعطیلی معادن، بهره برداران را به جبران خسارت وارد شده به منطقه و بازسازی چشمه ها وادار کنیم.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان، چشمه‌های آب گرم محلات را ثروتی با ارزش و محیط زیست را حقوق نسل آینده دانست.

 

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان محیط زیست، در جلسه شورای اداری استان نیز با اشاره به تصویب برنامه ملی بهره‌وری کشور، بهره‌وری سبز را مهمترین محور این برنامه عنوان کرد و با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست گفت: مسأله محیط زیست مقوله‌ای مرتبط به همه جامعه و بخش‌های اجرایی یک حکومت است و حفظ آن مسئولیت به دنبال دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه امروز مسأله محیط زیست به واسطه بی توجهی های صورت گرفته در این حوزه، به موضوع اول دنیا بدل شده است و در حال حاضر شاهد بحران در این حوزه هستیم، افزود: هفته گذشته اعلام شد که دنیا ظرفیت زیست سال 2015 را قبل از پایان سال به پایان رسانده است و پنج ماه آینده بهره کشی از دنیا صورت خواهد گرفت.

 

ابتکار با بیان اینکه استفاده بی رویه از منابع آب، برداشت غیراصولی از خاک و برداشت خارج از ظرفیت از معادن، تخریب به دنبال دارد، گفت: مسلما با تنظیم مناسبات و برنامه ریزی درست ملی و استانی توسعه همه جانبه براساس ظرفیت زیستی را شاهد خواهیم بود. ادامه این رویه و برداشت های بی رویه قطعا چیزی از ذخایر زیست محیطی را در دنیا بر جای نخواهد گذاشت.

 

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: برنامه ریزی درست، مکان‌یابی مناسب و حرکت به سمت فعالیت‌های سبز رویکردی است که باید با قدرت دنبال شود. باید برنامه‌ریزی برای رشد صنعت همسو با الزامات زیست محیطی انجام گیرد.

 

معاون رئیس‌جمهور ارزیابی زیست محیطی را یکی از راهبردهای اصلی برای انجام هرگونه اقدام و فرایند توسعه ای در کشور دانست و با اشاره به تصویب برنامه ملی بهره وری در هیات دولت گفت: یکی از محورهای مهم در این حوزه بهره وری سبز است که مورد تاکید قرار گرفته و بهره وری از آب و انرژی نیز با جدیت مورد توجه قرار گرفته است.

 

وی عدم توجه به بهره‌وری‌های لازم در کشور را عامل بروز بسیاری از خسارات عنوان کرد و با اشاره به ارائه گزارش کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک و با بیان اینکه عملکردها نشان از وجود همگرایی در کشور دارد، افزود: در راستای کنترل آلودگی هوا در کشور اقدامات مهمی همچون حذف بنزین آلوده، ورود بنزین u4، عرضه گازوئیل u5 و کم گوگرد، اجرای استانداردهای لازم برای خودروهای ساخت داخل و نظارت و بازرسی بر خطوط تولید آنها، توسعه حمل و نقل عمومی و حمایت از توسعه مترو در شهرها در سطح ملی به انجام رسیده است.

 

رئیس سازمان محیط زیست کاهش استفاده از مازوت در نیروگاه ها در سال گذشته و تلاش جهت گازسوز شدن کامل نیروگاه های کشور در سال جاری را دیگر اقدام صورت گرفته جهت کاهش آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور عنوان کرد و اظهار کرد: دولت افزایش بهره وری در نیروگاه ها را با جدیت دنبال می کند چراکه اتلاف منابع در این صنایع بسیار زیاد است.

 

وی کاهش تعداد روزهای آلاینده در شهرهای مختلف کشور را آماری واقعی عنوان کرد و با تاکید بر اینکه همچنان در ابتدای راه هستیم، اما شرایط کنونی نشان از تاثیرگذار بودن و نتیجه بخش بودن سیاستگذاری ها دارد، افزود: سال ها بی توجهی به محیط زیست شرایط کنونی را رقم زده است و مسلما رفع چالش های موجود سال ها به طول خواهد انجامید.

 

رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به اینکه مدیریت پسماند بر عهده شهرداری هاست، از در نظر گرفتن تسهیلاتی در این خصوص توسط دولت خبر داد و اضافه کرد: در بحث فضای سبز نیز دولت حمایت جدی از توسعه فضای سبز را در دستور کار داشته و در این راستا تسهیلات، راهکارها، روش ها و پیش بینی هایی را در نظر دارد.

 

وی با اشاره به تالاب میقان و تخریب های ایجاد شده در منطقه آبگرم محلات، ادامه آسیب به این مناطق را جبران ناپذیر عنوان کرد و گفت: تالاب میقان یکی از کانون های بحرانی تولید ریزگرد و فرسایش بادی بوده و کنترل و مهار این شرایط نیازمند انجام مطالعات لازم است. با توجه به روند فزاینده خشکسالی و کاهش 14 درصد بارندگی در کشور نسبت به سال گذشته، رسیدگی به وضعیت تالاب میقان اهمیت ویژه ای دارد.

 

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان محیط زیست در ادامه برنامه‌های سفر خود به استان مرکزی در نشستی خبری حضور یافت و گفت: ارتباط آلایندگی صنایع و بروز انواع بیماری‌ها اثبات نشده و باید مطالعات علمی در این خصوص انجام بگیرد.

 

معصومه ابتکار با اشاره به ارائه گزارشی کامل درخصوص مهار PPR در منطقه هفتادقله و اقدامات کنترلی صورت گرفته توسط محیط زیست استان مرکزی، اظهار کرد: در بعد ملی نیز جلساتی در این راستا با رئیس سازمان دامپزشکی کشور انجام شد.

 

وی با اشاره به اینکه راه حل کنترل این بیماری واکسیناسیون دام های اهلی است که در منطقه هفتادقله به صورت کامل انجام گرفته است، افزود: در سال های آینده نیز در سطح ملی واکسیناسیون دام های اهلی به منظور پیشگیری از این بیماری انجام خواهد گرفت.

 

ابتکار با اشاره به همراهی استانداری مرکزی و تشکل های مردمی با برنامه کنترل و مهار طاعون نشخوارکنندگان کوچک در هفتادقله تصریح کرد: به نظر می رسد با اقدامات صورت گرفته تا حدودی این بیماری در منطقه به کنترل درآمده است.

 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جلساتی با شورای عالی قضایی، قضات و وکلای استان به منظور توسعه نگاه های تخصصی به مباحث زیست محیطی و همچنین ملاقات با دانشگاهیان و تشکل های مردم نهاد به عنوان بخشی از برنامه های انجام شده در سفر یک روزه به اراک، بر حفاظت از تالاب میقان تاکید کرد و گفت: سازمان محیط زیست بررسی جدی عملکرد شرکت املاح معدنی در تالاب میقان را انجام داده است و پیگیری جدی برای نجات تالاب و کاهش آسیب ها دنبال خواهد شد.

 

رئیس سازمان محیط زیست افزود: تامین حق‌آبه تالاب، برقراری تعادل بین کشاورزی و برداشت آب و حفظ تالاب بحث های مهمی است که باید برنامه ریزی دقیقی در خصوص آنها صورت گیرد چراکه تالاب یکی از کانون های گردوغبار به شمار می رود و در کنار این کانون دیگر کانون های فرسایش بادی استان نیز طی مطالعاتی شناسایی خواهد شد تا بتوان برنامه های لازم را در خصوص کنترل آنها اجرا کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در سفر قبلی به اراک با وضعیت اضطراری در حوزه هوای این شهر مواجه شدیم و شاهد بحران آلودگی هوا در این شهر بودیم، در صورتی که در سال 93 شاهد کاهش چشمگیر روزهای آلوده در اراک بودیم، افزود: در سال 92 شاهد 115 روز هوای ناسالم در شهر اراک بودیم که این رقم در سال 93 به 50 روز رسید و این اتفاق بزرگی است.

 

رئیس سازمان محیط زیست تعداد روزهای آلوده در چهار ماهه سال جاری را 14 روز عنوان کرد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 25 روز عنوان شده است و با بیان اینکه هنوز در بخش کاهش آلودگی هوا در ابتدای راه هستیم، افزود: این کاهش آمار به وضوح نشان از بهبود شرایط دارد و برای ادامه این روند کاهشی باید اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا با جدیت دنبال شود.

 

وی درخصوص شیوع انواع سرطان ها، سقط جنین و MS در استان گفت: اینکه آلودگی هوا و آلایندگی صنایع منجر به بروز این بیماری ها در استان شده باشد، اثبات نشده است و تشخیص این مهم نیازمند انجام یک کار مطالعاتی دقیق و مستند است. اینکه بروز انواع سرطان را ناشی از آلاینده ها و پارازیت ها بدانیم درست نیست چراکه مستندات علمی در این راستا وجود ندارد. مسلما امواج اختلالات عصبی، روانی و فیزیکی را به دنبال دارد، اما تشخیص اینکه این عوامل مستقیما منجر به بروز چه بیماری‌هایی می‌شود نیازمند مطالعات دقیق علمی است.

 

معاون رئیس‌جمهور در خصوص وضعیت شرکت ایرالکو افزود: اقدامات اجرایی لازم برای بهسازی خطوط قدیم در دولت هشتم در حال پیگیری بود که در دولت نهم این توافقات به جایی نرسید و شهر اراک متحمل خسارات بسیاری شد، اما در دولت یازدهم این امر با جدیت پیگیری می شود.

 

به گزارش ایسنا، در این نشست حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی نیز با تاکید بر اهمیت اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: مسلما تلاش ما معطوف به انجام مصوبات قبلی کارگروه است. در حال حاضر انتقال آندسازی به محل جدید به دقت رصد می شود و همچنین سیستم کنترل آلودگی آن نیز در حال نصب است و به زودی بهسازی خط سه نیمه شمالی پایان می‌یابد.

 

ابراهیمی با اشاره به وضعیت فعالیت شرکت املاح در تالاب میقان افزود: فعالیت شرکت در این منطقه قابل قبول نیست به همین دلیل کلیه عملکرد این شرکت به صورت کاملا کارشناسانه و منطقی بررسی می شود و تا پایان شهریورماه تصمیم قاطع و اجرایی در خصوص این شرکت اتخاذ می شود./ب1

منبع: ایسنا


کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • به بچه‌هایتان نودل ندهید!
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/01/30
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/01/30
  • بازسازی اساسی پاسگاه‌های پلیس راه استان بوشهر
  • مصرف این صیفی همه کمبودهای بدن و ویتامین ها را جبران می کند/ تنظیم آنی فشار و قند خون
  • ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد
  • ادعاها درباره حمله اسرائیل به ایران / ساقط کردن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان
  • رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد استان بوشهر شد
  • پتروشیمی پردیس حامی مهمترین رویداد بین المللی در حوزه تاب آوری انرژی
  • حضور کشتی گیران استان بوشهر در مسابقات بین المللی جام شاهد
  • معماری شهر آفتاب بوشهر متناسب با نمای بومی اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • .: افسری حدود 7 ساعت قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 11 ساعت قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 4 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 6 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 6 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 7 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 9 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 10 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 11 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...