امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 25 مرداد 1394 - 11:06
اتحادخبر: در این گزارش شما را با همه رشته هایی آشنا می کنیم که پیش از این، از لیست ورزش های رایج در المپیک خارج شده اند.

اتحادخبر: یک بار دیگر شایعه خداحافظی کشتی از المپیک مطرح شده و این بار درست در روزهایی این شایعه قوت گرفته که نام هشت رشته جدید به لیست رشته های ورزشی المپیک 2020 توکیو اضافه شده است. در این گزارش شما را با همه رشته هایی آشنا می کنیم که پیش از این، از لیست ورزش های رایج در المپیک خارج شده اند. رشته هایی که اگر الان درباره شان صحبت کنیم، بیشتر به یک شوخی شبیه هستند تا یک مسابقه حرفه ای بین المللی.

 

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


ماجرا از یک سال پیش شروع شد. از یکصد و بیستمین مجمع عمومی کمیته بین المللی المپیک و بعد از آن، نشست محرمانه و مهم هیات اجرایی این کمیته. هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک در یکصد و بیست و سومین نشست خود در دوربان آفریقای جنوبی، رویدادهای جدید سوچی 2014 و همچنین فهرستی از رشته های ورزشی المپیک 2020 باید مورد بررسی قرار گیرند، موافقت کرده است. این رشته ها عبارتند از بیسبال، کاراته، رولز اسپورت، سافتبال، اسکواش، ووشو و ویک بورد که یکی از آن ها می تواند به رشته های ورزشی 2020 افزوده شود.

از دیگر مواردی که در این نشست ارائه شد، پیشنهاد در مورد تغییرات در تعداد رشته ها و ورزشکاران بازی های المپیک نوجوانان نانجینگ بود که شامل افزایش تعداد رشته های ورزشی از 26 رشته به 28 رشته، 201 رویداد به به 216 رویداد و تعداد ورزشکاران از 2595 به 3809 است.

با توجه به این گزارش تکواندو و پنجگانه نیز از جمله ورزش هایی بودند که در خطر حذف از المپیک قرار داشتند. 30 معیار مختلف در این گزارش از جمله فروش بلیت، استقبال مردم از پخش تلویزیونی مسابقات، سیاست های ضددوپینگ، مشارکت جهانی و محبوبیت رشته های ورزشی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. این در حالی است که ایران بیشترین تعداد مدال ها در ادوار المپیک را در دو رشته کشتی و تکواندو کسب کرده است؛ یعنی از مجموعه 60 مدال ایران در تاریخ المپیک، 43 مدال در این دو رشته به دست آمده. همچنین کشتی در بسیاری از کشورها ورزش ملی به حساب می آید و تنها شانس کسب مدال ورزشکاران آن کشورها در المپیک به شمار می رود.

کشتی از چه زمانی به رشته های ورزشی المپیک باستان اضافه شد؟

در آغاز بازی های المپیک در یونان باستان، ورزشکاران تنها در رشته دوومیدانی با یکدیگر رقابت می کردند. اما بعدا شماری از رشته های ورزشی دیگر از جمله کشتی، مشت زنی، سوارکاری، سوارکاری با ارابه جنگی و رقابت در رشته های وابسته به امور نظامی از جمله شمشیربازی، جنگ های تن به تن و کمان گیری بر آن افزوده شد. مسابقات پانتالول یا پنجگانه در سال 708 قبل از میلاد، جزو اصلی ترین رشته های ورزشی المپیک باستان بوده است. این رشته ورزشی همزمان با آغاز دوران المپیک مدرن در سال 1896 در برنامه المپیک قرار گرفت، ولی کشتی آزاد از سال 1904 در برنامه بازی های تابستانی گنجانده شد.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


جالب است بدانید که در طول دوره های مختلف المپیک، رشته های ورزشی متعددی از بازی ها حذف شده است؛ بیسبال، کریکت، پولو، گلف، راگبی، اتومبیلرانی و خیلی از رشته های ورزشی دیگر. تکواندو هم در بازی های 1988 سئول و توسط کره جنوبی به المپیک معرفی شد و در مراسم افتتاحیه بازی تابستانی سئول هزاران نفر تکواندوکار در مراسمی هماهنگ به حرکات نمایشی پرداختند. در دو المپیک بعدی یعنی در سال های 92 و 96 همچنان تکواندو جنبه نمایشی در بازی های تابستانی داشت تا این که در المپیک سیدنی و در سال 2000 به عنوان یکی از رشته های اصلی المپیک معرفی شد.

یکی از مهم ترین دلایل حذف بسیاری از این رشته ها، انحصاری بودن و عدم گسترش جهانی آن ها قلمداد شده است اما حذف تعدادی دیگر از این رشته ها دلایل جالب تری دارد که نمونه هایی از آن در ادامه می آید.

شلیک به کفترها

در سال 1900 و در المپیک پاریس که دومین دوره برگزاری المپیک به شکل امروزی بود، رشته ای وجود داشت به اسم شلیک به کفترها! قانون این بازی بسیار آسان بود؛ هرچه می توانی کفتر بکش! ورزشکاران با تفنگ هایشان در میدان جمع می شدند و یک به یک مسابقه می دادند. شخصی با صندوقی پر از کفتر می آمد و کفترها را دوتا دوتا آزاد می کرد و تیرانداز آن ها را با گلوله می زد. پایان این کشتار فقط زمانی حاصل می شد که تیرانداز در یک نوبت هر دو کفتر را از دست بدهد. در آن سال و در آن مسابقه دست آخر 300 کفتر کشته شد و تعداد زیادی هم پر و بالشان را از دست دادند و خونین و مالین در میدان مسابقه سرگردان شدند. نتیجه صحنه ای دلخراش و باورنکردنی بود اما برنده ها به جز مدال، مبلغ 20 هزار فرانک فرانسه هم دریافت کردند. نفر اول شخصی بود از کشور بلژیک به اسم لئون دی لاندن که موفق شد 21 کفتر را بکشد.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


این اولین و آخرین بار بود که در مسابقات المپیک از حیوان زنده به عنوان هدف استفاده شد. در سال 1902 انجمن حمایت از حیوانات جلوی این بازی ها را گرفت و آمریکایی ها کفتر گلی را اختراع کردند. (نوعی هدف پرنده از جنس گل که خوشبختانه خون نداشت)

دوئل با اسلحه کمری

در این رشته ورزشی، ورزشکاران باید با کت و شلوار رسمی و کراوات و دیگر متعلقات یک جنتلمن، وارد میدان می شدند. اما خوشبختانه در میدان خبری از دوئل واقعی نبود و آن ها به یکدیگر شلیک نمی کردند. درواقع ورزشکار مراسم کامل یک دوئل واقعی را به جا می آورد و سپس به سمت مدل چوبی که لباس به تن داشت و شکل یک جنتلمن بی تحرک بود، شلیک می کرد. کارشناسان ارزیابی می کردند که آیا او طوری مدل را زده که اگر انسان واقعی بود کشته می شد یا نه؟ یعنی اگر گلوله به قلب نزدیک تر بود، ورزشکار امتیاز بیشتری می گرفت.

این رشته در دو گرایش 20 متر و 30 متر برای آخرین بار در سال 1912 و مسابقات المپیک استکهلم برپا شد. بعد از آن مسئولان برپایی المپیک تصمیم گرفتند از خیر کت و شلوار و مدل جنتلمن بگذرند، این رشته را فراموش کنند و به همان اهداف گرد معمولی قناعت کنند.

شیرجه مسافت

این رشته هم فقط در یک دوره از المپیک (1904 آمریکا) دیده شده است. در این رشته ورزشی ورزشکاران در آب شیرجه می زدند و سعی می کردند که مدت طولانی تری سرشان را زیر آب نگه دارند و بدون آن که دست و پا بزنند یا شنا کنند باید جلو می رفتند. یعنی درواقع باید اجازه می دادند آب استخر خودش جا به جایشان کند. ورزشکاران باید 60 ثانیه سرشان را زیر آب نگه می داشتند و بعد فاصله شان از لبه استخر محاسبه و آن که مسافت بیشتری جلو رفته بود برنده می شد. این مسابقه یک ایراد عمده داشت. کسی را که سنگین تر بود طبعا آب بیشتر جلو می برد.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


در سال 1904 این رشته را آمریکایی ها به مسابقات اضافه کردند و فقط پنج شرکت کننده از کشور خودشان در آن شرکت داشتند که طبعا هر سه مدال را از آن آمریکا کردند. بعد از آن سال دیگر این رشته در هیچ المپیکی دیده نشد، هرچند که در آمریکا ادامه یافت.

مسابقات طناب کشی

طناب کشی یکی از بازی های جهانی بود که در المپیک سال 1908 و بعد از آن در سال 1920 دیده شد. در این بازی دو گروه درگیر مسابقه می شدند. هر گروه متشکل از هشت نفر بود که یک سر طنابی را به دست می گرفتند و با شروع مسابقه طناب را به طرف خود می کشیدند. گروهی که موفق می شد تیم مقابل را شش فوت به طرف خود بکشد، برنده مسابقه اعلام می شد.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


دلیل این که این مسابقات ادامه نیافت احتمالا سادگی بیش از حد آن و غیرفنی بودنش است. طناب کشی در غرب معمولا در پارک ها و هنگام پیک نیک اتفاق می افتاد. معمولا گروهی از مردان که بعد از خوردن هات داگ و کمی نوشابه هوس زورآزمایی می کردند، محض تفریح طناب کشی می کردند. تفریحی کم خرج و کم خطر.

پرش طولی اسب بی سوار

در این مسابقات اسب ها با یکدیگر مسابقه پرش می دادند و سوارکاری نبود که آن ها را هدایت کند. این مسابقات فقط در المپیک سال 1900 پاریس برگزار شد و 17 است در آن شرکت کردند. اسبی که چهار نعل تر از بقیه رفته و در هر پرش مسیر بیشتری را طی کرده بود، مدال می برد. بزرگ ترین مشکل این مسابقه این بود که مدال ها را نمی شد به خود اسب ها داد و منصفانه هم نبود به سوارکاری که سوار اسبش نیست و حیوان را هدایت نمی کند، مدال بهترین پرش طولی اهدا شود. این مسابقات از آن سال به بعد برای همیشه از المپیک حذف شد.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


***

از دیگر رشته هایی که از المپیک به دلایلی مشابه حذف شده اند می شود به وزنه برداری با یک دست، بالارفتن از طناب، پرش بدون دورخیز و ساواته (معادل کاراته اما از جنس فرانسوی) اشاره کرد.

بسیاری از رشته های ورزشی در تاریخ رقابت های المپیک بوده اند که تصمیم گرفته شد حذف و یا اضافه شوند که به طور اجمالی آن ها را بررسی می کنیم.

1-    تیروکمان در المپیک های 1900 تا 1912 جزو رشته های ورزشی بود، همچنین در المپیک 1920 و از المپیک 1972 تاکنون، ورزشکاران این رشته در رقابت های المپیک هستند.

2-    دوومیدانی از ابتدای المپیک 1896 تاکنون به رشته های ورزشی المپیکی اضافه شده است.

3-    رشته ورزشی بدمینتون از سال 1992 تاکنون به رشته های ورزشی المپیک اضافه شده است.

4-    رشته ورزشی بیسبال از سال 1992 تا 2008 جزو رشته های ورزشی المپیکی محسوب می شود.

5-    رشته ورزشی بسکتبال از سال 1936به رقابت های المپیک اضافه شده است.

6-    رشته ورزشی تنیس اسپانیایی ایالت باسک، تنها در المپیک 1900 مورد استفاده قرار گرفت.

7-    رشته ورزشی بوکس در المپیک های 1904، 1908 و از المپیک 1920 تاکنون، مورد استفاده قرار گرفته است.

8-    رشته ورزشی قایقرانی کاناک و کانو از المپیک 1926 تاکنون، مورد استفاده قرار گرفته است.

9-    رشته ورزشی کریکت در المپیک 1900 کار شد.

10-    رشته ورزشی گوی و حلقه در المپیک 1900 مورد استفاده قرار گرفت.

11-    رشته ورزشی دوچرخه سواری در تمامی المپیک ها تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

12-    رشته ورزشی اسب دوانی نمایشی در سال 1900 و از المپیک 1912 تاکنون، مورد استفاده قرار گرفته است.

13-    رشته ورزشی شمشیربازی در تمامی المپیک ها مورد استفاده قرار گرفته است.

14-    رشته ورزشی فوتبال در المپیک های 1900 تا 1928 و از المپیک 1936 تاکنون، مورد استفاده قرار گرفته است.

15-    رشته ورزشی فوتبال در المپیک های 1900 و 1904 مورد استفاده بوده و در المپیک سال 2010 و 2016 نیز در رشته های ورزشی گنجانده شده است.

16-    رشته ورزشی ژیمناستیک در تمامی المپیک ها مورد استفاده قرارگرفته است.

17-    رشته ورزشی هندبال در المپیک 1936 و از المپیک 1972 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

18-    رشته ورزشی هاکی روی چمن در المپیک های 1908 و 1920 و از المپیک 1928 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

19-    رشته ورزشی اسکواش فراتوی موسوم به جئو دیوئم در المپیک 1908 مورد استفاده قرار گرفت.

20-    رشته ورزشی جودو در المپیک 1964 و از المپیک 1972 تاکنون، مورد استفاده قرار گرفته است.

21-    رشته ورزشی چوگان سرپهن در المپیک های 1904 و 1908 مورد استفاده قرار گرفته است.

22-    رشته های ورزشی پنجگانه جدید از سال 1912 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

23-    رشته ورزشی چوگان همراه با اسب در المپیک های 1900، 1908، 1920، 1924 و 1936 مورد استفاده قرار گرفته است.

24-    رشته ورزشی رویینگ از سال 1900 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

25-    رشته ورزشی راگبی در المپیک های 1900، 1908، 1920 و 1924 مورد استفاده قرار گرفته است.

26-    رشته ورزشی راگبی اسکاتلندی از المپیک 1916 اضافه می شود.

27-    رشته ورزشی قایقرانی در المپیک 1900 و از المپیک 1908 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

28-    رشته ورزشی تیراندازی در المپیک های 1896، 1900، 1908 تا 1924 و از 1932 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

29-    رشته ورزشی سافتبال از المپیک 1996 تا 2008 مورد استفاده قرار گرفته است.

30-    رشته ورزشی شنا در تمام المپیک ها مورد استفاده قرار گرفته است.

31-    رشته ورزشی تنیس در تمام المپیک ها مورد استفاده قرار گرفته است.

32-    رشته ورزشی تکواندو از المپیک 200 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

33-    رشته ورزشی تنیس از المپیک 1896 تا 1924 و از المپیک 1988 تاکنون، مورد استفاده قرار گرفته است.

34-    رشته ورزشی طناب کشی از المپیک 1900 تا 1920 مورد استفاده قرار گرفت.

35-    رشته ورزشی والیبال از المپیک 1964 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

36-    رشته ورزش های آبی همراه با موتور، در المپیک 1908 مورد استفاده قرار گرفت.

37-    رشته ورزشی وزنه برداری، در المپیک های 1896، 1904 و از المپیک 1920 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است.

38-    رشته ورزشی کشتی در المپیک 1896 و از المپیک 1904 تاکنون، مورد استفاده قرار گرفته است.

***
بد نیست بدانید مسابقات المپیک تابستانی 2004 در 28 رشته ورزشی برگزار شد. اگر هر رشته ورزشی، از قبیل ورزش های آبی به طور جداگانه شمرده می شد، شمار رشته های ورزشی به 37 می رسید. 9 رشته ورزشی در برنامه نخستین المپیک جای داشتند و در تمام دوره های بعد نیز برگزار شده اند: «دو و میدانی»، «دوچرخه سواری»، «شمشیربازی»، «ژیمناستیک»، «وزنه برداری»، «تیراندازی»، «شنا» و «کشتی». اگر مسابقات «قایقرانی» در سال 1896 به سبب شرایط نامناسب جوی لغو نمی شد، این ورزش نیز به فهرست ورزش های آن المپیک افزوده می شد.

آخرین المپیک زمستانی در هفت رشته ورزشی برگزار شد و اگر بخواهیم هر رشته ورزشی، از قبیل «اسکیواسکیت» را به طور جداگانه بشماریم، باید بگوییم با 15 رشته ورزشی برگزار شد. از میان این رشته ها، «اسکی بیرون از جاده»، «اسکیت بازی نمایشی»، «هاکی روی یخ»، «عملیات مرکب اسکاندیناویایی»، «پرش با اسکی»، و «اسکیت سرعت» در برنامه همگی المپیک های زمستانی قرار داشته است. افزون بر آن اسکیت نمایشی و هاکی روی یخ حتی قبل از ظهور مسابقات المپیک زمستانی، بخشی از مسابقات المپیک تابستانی بود و تیم ها در این زمینه با یکدیگر به رقابت می پرداختند. از سوی دیگر در سال های اخیر، کمیته ملی المپیک به منظور جلب توجه تماشاگران چندین ورزش دیگر را نیز به برنامه مسابقات افزوده است. به عنوان مثال می توان به اسنوبورد و والیبال ساحلی اشاره کرد. رشد المپیک همچنین باعث می شود که ورزش های کم طرفدار مانند پنجگانه مدرن یا ورزش های پرهزینه (قایقرانی آب های آرام) جایگاه خود را در برنامه المپیک از دست بدهند. کمیته ملی المپیک همچنین از سال 2012 تصمیم گرفت بیسبال و سافتبال را از برنامه مسابقات المپیک خارج کند.

درباره ناشناخته ترین رشته های ثابت المپیک

هنگامی که صحبت از المپیک می شود اغلب مردم به ورزش های دوومیدانی، شنا و دوچرخه سواری فکر می کنند. با این حال ورزش هایی در المپیک حضور دارند که ناشناخته هستند و داشتن اطلاعاتی راجع به آن ها می تواند جالب باشد.

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که از المپیک وزنه زدن های بهداد سلیمی را می شناسید یا یوسف کرمی و هادی ساعی را هنوز جزو مدال آوران المپیکی ایران فرض می کنید، بد نیست درباره این رشته های مهم و قدیمی المپیک هم اطلاعاتی داشته باشید. شاید یک روز ایران در یکی از این رشته ها بالاخره سرمایه گذاری کند و به مدال برسد.

در این فهرست شما با تعدادی از ورزش های قدیمی المپیک آشنا می شوید. روزش هایی که قدمت زیادی دارند و البته قرار هم نیست به این زودی ها از لیست ورزش های المپیکی حذف شوند. این رشته ها عبارتند از:

دوچرخه سواری BMX

این رشته در دوچرخه سواری جزو رشته های پرهوادار است و هیجان زیادی دارد. در این مسابقه ها دسته ای 8تایی از دوچرخه سواران از یک شیب 8متری پایین می آیند و با سرعت زیادی حرکت می کنند. بعد از پایان یافتن دور رمپ آن ها بر روی هوا حرکت می کنند.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


درساژ

نوعی اسب دوانی است که در آن اسب حرکات موزون انجام می دهد. اسب سواران در این رشته لباس های رسمی همراه با کلاه و دستکش می پوشند. اسب سواری تنها رشته ای است که مردان و زنان با یکدیگر مسابقه می دهند.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


ترامپولین

کودکان از ترامپولین یا تشک پرتاب برای بازی استفاده می کنند. با این حال ورزش حرفه ای در این زمینه وجود دارد. میزان ارتفاعی که ژیمناست ها بر روی ترامپولین می پرند در امتیازدهی مهم است.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


پنجگانه مدرن

ورزش پنجگانه در یونان باستان انجام می شد و دوباره نوع مدرن آن در المپیک وارد شد. در یونان باستان سربازان در این ورزش مهارت داشتند. ورزش پنجگانه شامل شمشیربازی، شنا، سوارکاری، دو و تیراندازی می شود.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک


دوچرخه سواری جاده ای زمان دار

در این نوع از دوچرخه سواری مردان 45.4 کیلومتر و زنان 29.8 کیلومتر را رکاب می زنند. دوچرخه سواران علاوه بر کنترل سرعت و کیلومتر حرکت باید زمان را نیز درنظر داشته باشند. در مسابقه های روی پیست زیبایی که از کنار ساحل عبور می کند برای این مسابقه درنظر گرفته شده است.

معروف ترین رشته های حذف شده از المپیک

 

همشهری تماشاگر



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 12 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...