امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 07 مرداد 1394 - 10:46
گفتگوی اختصاصی اتحادخبر با عبدالرسول حسن پور؛ شهردار دالکی

اتحادخبر: عبدالرسول حسن پور؛ لیسانس زبان و  طی دوره مهندسی مکانیک از اتریش که 20سال سابقه ی فعالیت در  سپاه را در کارنامه خود دارد در سال 90 به سمت شهردار دالکی انتخاب گردید. شهرداری تنها اداره ای می باشد که در دالکی فعالیت دارد و به همین دلیل این شهرداری دارای مشکلات زیادی هم از لحاظ میزان اعتبارات وهم فعالیت های عمرانی می باشد. گفت و گو ...

مهدیه امیری

اشاره:

عبدالرسول حسن پور؛ لیسانس زبان و  طی دوره مهندسی مکانیک از اتریش که 20سال سابقه ی فعالیت در  سپاه را در کارنامه خود دارد در سال 90 به سمت شهردار دالکی انتخاب گردید. شهرداری تنها اداره ای می باشد که در دالکی فعالیت دارد و به همین دلیل این شهرداری دارای مشکلات زیادی هم از لحاظ میزان اعتبارات وهم فعالیت های عمرانی می باشد. گفت و گو با این شهردار که سابقه ی همکاری با دو دوراز شورای شهر را دارد در ادامه می خوانیم:



اتحادجنوب: برای اولین پرسش؛ بهتر است از ساختمان شهرداری دالکی شروع کنیم. این ساختمان چرا هنوز به اتمام نرسیده است؟

از سال 90 که من شهرداری دالکی را تحویل گرفتم حدود 40درصد از این ساختمان بیشتر کار نشده بود. بعد از سال 90 قرار بود این ساختمان را به اتمام رسانم، اما تا کنون بیش از نود درصد از کارهای آن به اتمام رسیده و حدود صد میلیون تومان اعتبار جهت تکمیل آن مورد نیاز است.

 

اتحادجنوب: اعتبار ساختمان را از کجا تامین کردید؟

اعتبارات به طور کامل داخلی واز اعتبارات جاری، عوارض سوخت، و مساعدتسازمان شهرداریها شهرداری و عوارض دریافتی خود شهرداری بوده است.

 

اتحادجنوب: هنوز اکثر خانه های شهر دالکی گازکشی نشده اند. چرا؟

سال 1391کلنگ گازرسانی به دالکی توسط اداره گاز زده شد و اکثر قریب به اتفاق کوچه ها به استثنای غرب جاده که اخیراً گازکشی شده، تمامی کوچه ها را اداره گاز پوشش داده اند. ولی استقبال زیادی از سوی شهروندان برای لوله کشی گاز علی رغم برآوردی که می کردیم، نشد. 

 

اتحادحنوب: ترمیم نوارهای حفاری از لوله کشی های گاز و آب، توسط شهرداری در شهر انجام نشده است؟

حدود 28هزار متر مربع از کوچه های آسفالت و خاکی در شهر دالکی توسط اداره گاز حفاری صورت گرفته، تا کنون بیش از 95درصد از کوچه ها ترمیم شده و مقدار کم دیگری از آنها باقی مانده که انجام می شود. البته سال 91 این ترمیم سازی ها انجام نشد و عمده ی کار در سال های 93 و 94 صورت پذیرفت.

 

اتحادحنوب: چرا؟

چون در قراردادی  که در سال 89 با شرکت گاز داشتیم مبلغ هر متر 23هزار تومان بوده، در حالی که قیمت آسفالت و مصالح بالا رفت و تورم ایجاد گردید که قیمت ها تقریباً دوبرابر شد. به همین دلیل در سال 91 حدود یک دوم کوچه ها آسفالت شد. مابقی را در سال 93 و 94 از طریق نماینده مجلس، سازمان شهرداری ها، ارزش افزوده و جاری مبالغی را تهیه کردیم و تا کنون بیش از 95 درصد را ترمیم کرده ایم. 

 

اتحادجنوب: میزان اعتبارات شهرداری دالکی در سال 94چه میزان است؟

یک میلیاردتومان در سال 94 و البته این مبلغ  در سال گذشته نهصدمیلیون بوده است.

 

اتحادجنوب: چرا مبلغ پایین هست؟

به دلیل پایین بودن جمعیت دالکی. درصد میزان اعتبار دریافتی هر شهرداری، ارتباط مستقیم با آمار جمعیت دارد. آمار جمعیت دالکی حدود هفت هزار نفر میباشد. مهاجرت از آن زیاد و زالد و ولد کم می باشد. سرعت رشد نرخ جمعیت در دالکی بسیار پایین می باشد. 

 

اتحادجنوب: دلیل مهاجرت از دالکی چیست؟

دالکی حدود 15 سال پیش از روستا به شهر تبدیل شد. در شهر دالکی هیچ اداره ی دیگری جز شهرداری و اداره گاز وجود ندارد و مردم برای کارهای جزیی خود مجبور هستند به ادارات مرکز شهرستان مراجعه کنند و این مساله از مهم ترین دلایل مهاجرت مردم هست. به استثناء نمایندگی برق و آب، شهرداری و اداره ی گاز که در شهر مستقر هستند، هیچ اداره ای در دالکی استقرار نیافته است. دالکی دانشگاه ندارد، حتی بخشداری که از ضروریات می باشد در دالکی وجود ندارد. فقدان سایر ادارت در کنار شهرداری باعث می شود که مردم مهاجر نمایند.

 

اتحادجنوب: چرا بخشداری در شهر دالکی برای پیگیری مشکلات مردم تاکنون راه اندازی نشده است؟

با وجود اینکه شورا پیگیری های زیادی در خصوص بخشداری داشته اند، تاکنون نتیجه بخش نبوده است. 

 

اتحادجنوب: چه مشکلی وجود دارد؟

دلیل واضحی نمی دانم وجود داشته باشد یا خیر ولی یکی از دلایل عقب ماندگی دالکی فقدان بخشداری وعدم استقرار این جایگاه به عنوان نماینده دولت در شهر می باشد.

 

اتحادجنوب: در خصوص عوارض آلایندگی، سوخت و گمرک چه میزان اعتبار به شهرداری دالکی تخصیص داده شده است؟

در سال 93 و همزمان با شروع دولت جدید، از سهم آلایندگی رقم های بسیار خوبی به شهرداری اختصاص داده شد یعنی ماهانه بین60 تا70 میلیون به شهرداری داده می شد که بخش اعظمی از بدهکاری های شهرداری و ساختمان آن توسط این مبلغ پرداخت شد ولی در سال جدید این رقم از اعتبارات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده که با تلاش و جدیت و قول های مساعد استاندار محترم جبران خواهد شد.

 

اتحادجنوب: دلیل کم شدن اعتبارات چیست؟

دلیل آن را من اطلاع ندارم باید از سازمان امور مالیاتی پرسید، در حیطه ی کاری من نیست؛ البته این وضعیت خاص دالکی نیست و سایر شهرهای شهرستان را شامل می شود.

 

اتحادجنوب: چه اتفاقی افتاد که تنها دبیرستان دولتی پسرانه در دالکی به بخش خصوصی واگذار شد؟

این مساله را بارها اعضای شورا از اداره آموزش و پرورش مرکز شهرستان پی گیری کرده اند. آنها توجیهشان بر کمبود تعداد دانش آموز بوده؛ لذا آموزش و پرورش پیشنهاد داد مدرسه دولتی وغیر انتفاعی را یکی کنند و آن مدرسه را نیز از ردیف خارج کنند. این مساله باعث اعتراض مردم شد و تومارهایی نوشتند ولی سال قبل این دبیرستان تعطیل بود و امسال نیز در همین وضعیت به سر می برد. 

 

اتحادجنوب: برای تغییر بافت روستایی دالکی به بافت شهری چه کارهایی انجام داده اید؟

امسال یک پروژه ی پارک فرهنگ به متراژ 13 هزار متر مربع را احداث خواهیم کرد که تملک زمین آن بیش از 100 میلیون تومان هزینه دربرداشته است. ضمن اینکه پارک حاشیه ای بلوار در حال اجرای نصب آلاچیق های آن هستیم و قصد گسترش مبلمان شهری را نیز داریم. سعی کرده ایم تغییراتی ایحاد کنیم ولی اغلب زمین های اراضی کنار بلوار اصلی در دست مالکان خصوصی می باشد که تملک آنها برای ما هزینه بر می باشد. 

 

اتحادجنوب: برای تغییر فضای دالکی به صورت شهر، فکرکنم تنها با ساخت یک پارک و چند پارک حاشیه ای تغییری ایجاد نشود و کافی نیست!!

میدان امام نیز در برنامه ی کاری ما می باشد که در هفته دولت افتتاح خواهد شد. خیابان کاروانسرای مشیر و معلم شمالی که حدود 70درصد آن آسفالت گردیده است و همچنین در حال تملک و بازگشایی گذر خیابان دانش نیز هستیم.

احداث پارک های محله ای را نیز در برنامه خود داریم که در چند محله شهر احداث خواهد شد. ضمن اینکه قصد توسعه ی شاهزاده احمد را نیز داریم. طبق وعده ای که استاندار محترم در پایان سال 93 داده اند در صورت تحقق اعتبار آن، امیدوار به اجرای آن هستیم و برآن خواهیم بود که بتوانیم المانی که گویای فرهنگ و سنت استان باشد در ابتدای شهر اجرا کنیم.

 

اتحادجنوب: چه دلیلی وجود دارد که ساخت و ساز در شهر دالکی کم هست؟

عمده ی مشاغل مردم در دالکی کشاورزی می باشد؛ لذا اکثر قریب به اتفاق خانه ها بیش از 400 متر می باشد. مردم خانه هایی را که هم با کاربری کشاورزی و هم مسکونی باشد را ساخت می کنند. چون خانه های خود را به عنوان جایی برای خرما پاک کردن،بسته بندی و معاملات خرما نیز استفاده می کنند. به همین دلیل فرهنگ مردم هنوز به سمت و سوی کشاورزی گرایش دارد و به جامعه ی مدرن نزدیک نشده است. به همین دلیل به ساخت و ساز و داشتن ظاهر زیبای خانه ها کمتر بها داده می شود.

 

اتحادجنوب: به کشاورزی اشاره شد، شما برای افزایش اعتبارات تا چه میزان از محصول خرما استفاده کرده اید؟ یا به طور کلی صدور خرما و ساخت کارخانه های خرما را در دستور کاری خود دارید؟

اخذ عوارض از صدور خرما خیر؛ چون شهرداری نمی تواند عوارض خود را از تولید کنندگان محصولات کشاورزی دریافت کند، منتها کسانی که تحت عنوان های مختلف مانند بسته بندی خرما، تبدیل صنایع خرما، شیره ی خرما و.... عوارض سالانه ای از آنها دریافت می گردد. یکی از مواردی که به شهرداری کمک می کند تاسیسات صنعتی می باشد. 

 

اتحادجنوب: چرا شهرداری دالکی کارخانه ی آسفالت یا سنگ شکن ندارد؟

شهرداری دالکی تا کنون هیچ گونه درآمد پایداری ندارد. چون تا قبل از سال 90 که من سمتی را در شهرداری عهده دار باشم، هیچ گونه اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بود. با شروع به کار بنده، تمامی اراضی حواشی دالکی برای کارخانه آسفالت و سنگ شکن به بخش خصوصی واگذار شده بود.علاوه بر آن جایی برای درخواست دایر کردن این کارخانجات برای شهرداری نیست، بازاری نیز برای این کار وجود ندارد. ما حداقل بین 7سنگ شکن و سه کارخانه آسفالت محصور شده ایم. به دنبال یک سرمایه گذاری جدید و مدرن هستیم. قصد کار کردن روی صنایع تبدیلی خرما را داریم، هرچند تا کنون اعتباری برای این کار وصول نشده ولی در حال مطالعه آن هستیم. 

 

اتحادجنوب: با توجه به وجود رودخانه دالکی، کشاورزان همچنان برای کشاورزی با مشکل آب مواجه هستند. چرا؟

با توجه به حادث شدن زلزله دو سال پیش، یکی از رودخانه های دایم شهر که جاری بود و حدود 20هزار اصله نخل و باغات زیادی را آبیاری می نمود، در حال حاضر خشک شده و ثمر خاصی را نداشتند. مردم ضرر بسیار زیادی دیدند. 

 

اتحادجنوب: چرا مردم با مشکل آب شرب و قطعی آن مواجه هستند؟

میزان قابل توجه ای از لوله کشی های سطح شهر فرسوده می باشد و میزان زیادی از آب شهری به همین دلیل هدررفت می شود. بایستی اداره آب برای این مساله فکری کند و اعتباراتی بگذارد. چون این مساله باعث وارد شدن خسارت های زیادی به خود شهرداری نیز شده. چون مدام لوله ای خراب می شود و شهرداری باید آسفالت ها را تخریب و مجدداً ترمیم. روزانه لوله های آب در شهر با مشکل شکستگی مواجه هستند. 

 

اتحادجنوب: جدای از مشکل آب، شهروندان دالکی با مشکل روشنایی نیز دست و پنجه نرم می کنند. 

روشنایی پارک ها و فضای سبز بر عهده ی شهرداری می باشد. طبق قانون، شهرداری موظف می باشد که پارک ها و فضای سبز و آرامگاه ها را پوشش دهد ولی خیابان های اصلی بر عهده ی اداره برق می باشد. با این وجود شهرداری تقبل کرده که هر چند وقت یک بار با مصوبه ی شورا، روشنایی ایجاد کند ولی پاسخگوی مردم و شهر نیست. عدم استقرار اداره ی برق و اعتبار لازم برای این موارد دلیلی بود که چند وقت پیش شهر عملاً در خاموشی مطلق به سر برد. نمایندگی برق در دالکی هیچ گونه اعتباری حتی برای خرید لامپ هم ندارد و ما خودمان یک تعداد محدود لامپ در برخی خیابان ها نصب کردیم.

 

اتحادجنوب: بیشترین مشکل شهرداری از نظر شما چیست؟

فقدان یک درآمد پایدار. ما هنور چشممان به درآمدهای ماشین آلات می باشد. در حالی که این میزان جوابگوی هزینه های شهرداری نیست. ما هیج وقت با درآمد ماشین آلات نمی توانیم پروژه های عمرانی را اجرا کنیم. مجبوریم از طریق عوارض سوخت یا ارزش افزوده ای که به شهرداری تعلق می گیرد، پاسخگوی مشکلات شهرداری باشیم. فقدان یک درآمد پایدار موجب شده که شهرداری و شهر روند تسریع آن نسبت به بهبود عمران و مبلمان شهری رشد قابل توجه ای نداشته باشد و با کندی صورت گیرد.

 

اتحادجنوب:مهم ترین پروژه های سال 94 شهرداری دالکی چیست؟

نهضت آسفالت هست که 20هزار متر مربع آن را انجام خواهیم داد. احداث پارک فرهنگ، تکمیل خیابان کاروانسرای مشیر و معلم شمالی. 

 

اتحادجنوب: رابطه شما با شورا به چه صورت می باشد؟

با اعضای شورا همکاری می کنم ولی اختلاف سلیقه وجود دارد که باعث پیشرفت کار می شود. اختلاف سلیقه هست ولی اختلافات زیر بنایی با هیچ کدام از اعضای شورا ندارم. از رییس محترم شورا به خاطر تمامی همکاری ها تشکر می کنم.

 

اتحادجنوب: رابطه تان با امام جمعه دالکی چه صورت هست؟ به هر حال حاشیه هایی داشته اید.

وارد بحث نشویم بهتر هست. ولی امام جمعه نیز شخصیتی می باشد که دارای جایگاه معنوی می باشد و پدر معنوی شهر هست. بالاخره اختلاف هایی داشتیم و در صدد رفع آن هستیم. هر کسی یک سلیقه کاری دارد. بعضی اوقات بنده را مورد عنایت خود قرار می دهند و ایراداتی می گیرند که ما سعی در رفع و توضیح در خصوص مشکلات مورد اشاره ایشان داریم.

 

اتحادجنوب: شما جدای از حاشیه هایی که با امام جمعه داشته اید، حاشیه های دیگری نیز درخصوص شهیدان گمنام داشته اید. 

من 20 سال در سپاه بودم و به این مساله نیز افتخار می کنم. اما بعضی دوستان ادعای این را دارند که من مخالف با اصول و ارزش ها هستم. مخالف با دفن شهیدان گمنام در پارک هستم. کسی که بیست سال سپاه بوده نمی تواند نسبت به ارزش ها بی قید باشد. سه دایی این حقیر شهید شده اند و نمی توانم نسبت به جایگاه شهیدان بی تفاوت باشم. تمامی این صحبت ها را رد می کنم. من نظر خودم را ارایه دادم و گفتم که مقبره شهیدان در پارک بهاران نباشد بهتر هست و در جای دیگری که نیز متعلق به شهرداری بود باشد، بهتر هست. همچنان نیز بر نظر خود اصرار دارم. صرفاً به دلیل جایگاهی که در شهرداری دارم این نظر را دادم ونظر شخصی خودم نیست. 

 

اتحادجنوب: صحبت پایانی تان را بفرمایید.

تشکر میکنم از شما و هفته نامه اتحاد جنوب. این نوید را به مردم دالکی می دهم که با تمام توان و خالصانه و قاطعانه بتوانم خدمتی به این شهر کنم. بنده تا روز آخر مسئولیتم در شهرداری در خدمت مردم و شهرداری و شورا خواهم بود. اگر احیاناً اختلاف سلیقه ای هم باشد تمایل دارم با تعامل و گفت و گو و بدون جوسازی حل و فصل شود. هم شهردار و هم سایر مسئولین باید انتقاد پذیر باشند. شهردار نیز یک جایگاه حقوقی بوده و تحت هیچ شرایطی نباید به تخریب آن پرداخت./ج

 

 

 

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/05/08 - 09:02
0
0
ایشان از زمانی که مسئولیت سکان شهرداری دالکی را بر عهده گرفته است فقط وفقط دنبال حاشیه بوده و اختلافاتی که دربین اعضای شورای شهر هم بوجود امده است زیر سر همین اقا بوده است .....ایشان با ...به دختر شهید که اتفاقا کارمند شهرداری هم هست ارادت خودش رانسبت به خانواده شهدا نشان داده است .
اتحاد خبر نظر بنده را طبق رسالت رسانه ای خودت در سایت بگذار./ص
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • مادر حسن غلامی هنرمند شاخص هم استانی در آغوش خاک آرام گرفت / تصاویر
  • عناوین روزنامه‌های ورزشی امروز1403/02/05
  • نشست هماهنگی و برنامه ریزی دومین رویداد ملی خواهر برادری در بوشهر برگزار شد
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/05
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا می دهد
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • عباس عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌‌کنند
  • حضور تیرانداز دشتستانی در مسابقه کشوری بنچ رست ۲۵ متر
  • ۹۸ درصد جمعیت روستاهای بوشهر از راه آسفالته بهره‌مند شدند
  • کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه ٣۵٠٠ واحدی سازمان انرژی اتمی
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اولین دورهمی اتحاد جنوب در سال ۴۰۳ برگزار شد / تصاویر
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • .: شهرزاد آبادی حدود 6 ساعت قبل گفت: درودتان باد. همگی چند ...
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...