امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 16 خرداد 1394 - 11:19
گزارش اختصاصی اتحادخبر از وضعیت ثبت سمن ها در استان بوشهر

اتحادخبر/ ستاره تناور: در ایران تاسیس و ثبت این تشکل های غیردولتی (سمن یا NGO ) پیرو گذراندن شرایطی است که زیاد هم آسان نیست. سوالی که اینجا می توان مطرح کرد این است که چرا برای ثبت یک NGO ؛ که از آن نوع فعالیت های اجتماعی هست که کاملن داوطلبانه و بدون چشم داشت مادی و مالی صورت می گیرد، باید هفت خوان رستم را طی کرد؟

 اتحادخبر - سرویس جامعه مدنی:  امروز دیگر همه به این نکته اذعان دارند که مشارکت مردمی بالا، یکی از شاخص های موثر در داشتن یک جامعه پویاست. مشارکت به شکل نوین آن در قالب یک فعالیت سازمان یافته و به معنای دخالت همه جانبه مردم در فرآیندهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هست که زندگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. عملا این نظریات از دهه 1960 مطرح گردید، اما تجربیات جهانی نشان می دهد که دهه 1980 به بعد در برنامه های توسعه و همچنین توسعه شهری توجه فزاینده ای به رویکرد مشارکتی صورت گرفته است. (فصلنامه مطالعات برنامهريزي شهري، سال اول، شماره ي اول، بهار 1392) کشورها برای داشتن جامعه ای پویا و سالم از ظرفیت های موجود مردمی نهایت استفاده را در جهت  توسعه پایدار می کنند. چرا که دولت به تنهایی قادر به انجام همه امور نمی باشد.  در حال حاضر دولت ها برای استفاده کردن از این پتانسیل راهکارهایی را در نظر می گیرند، تاسیس سازمان های مردم نهاد (سمن یا NGO  ) در راستای همین امر می باشد. در واقع این سازمان ها پل میان مردم و دولت محسوب می شوند که در جهت اهداف سازمانی خود می توانند مردم را به مشارکت ترغیب کنند.

 


در ایران تاسیس و ثبت این تشکل های غیردولتی (سمن یا NGO  ) پیروگذراندن شرایطی است که زیاد هم آسان نیست. سوالی که اینجا می توان مطرح کرد این است که این گونه فعالیت هایی که کاملن داوطلبانه و بدون چشم داشت مادی و مالی از طرف افراد صورت می گیرد، چرا ثبت یک NGO   باید هفت خوان رستم را طی کند؟ آیا نباید این مسیر کوتاه تر و راحت تر طی شود تا زمان افراد متقاضی در پیچ و خم های مسیرهای بوروکراتیک به هدر نرود و شوق شان برای مشارکت و فعالیت سودمند به یأس و ناامیدی مبدل نشود؟

برای ثبت یک NGO   در ایران ابتدا باید به پورتال وزارت کشور مراجعه کرد و مسیرهای قید شده در این پورتال را به ترتیب طی کرد تا ثبت، نهایی شود و کد رهگیری به فرد متقاضی داده شود. اما این ابتدای راه است، به گفته اکثر متقاضیان ثبت سمن در استان بوشهر بعد از این مرحله باید کفش آهنین به پا کرد و به دنبال تکمیل پرونده و طی کردن مسیرها، همانطور که تعیین شده است رفت.

شرایط فعالیت NGO   ها و همچنین ثبت آنها در دولت قبل به مراتب سخت تر بوده، اما با روی کار آمدن دولت روحانی و نگاه این دولت به سازمان های مردم نهاد شرایط و بستر ثبت و فعالیت این نهادها بهتر از قبل شده است، هرچند راه دشوار و زمان بر، برای ثبت کردن همچنان پابرجا باقی مانده است.

 




در این خصوص شیخ حسین رزمجو؛ مدیرکل امور اجتماعی استانداری در اواخر سال قبل گفت: « قبلا صدور مجوزها با کندی تمام صورت می گرفت، در بدو ورودم به این معاونت بررسی هایی در این زمینه انجام شد، طبق این  بررسی ها NGO   هایی هستند که یک الی دو سال هم روند مجوزدهی به آن ها با تاخیر روبرو بوده است، در دولت تدبیر و امید چون بنا بر اجتماع محور کردن همه کارها است، بر همکاری با سازمان های مردم نهاد تاکید فراوان شده است. در راستای نهادینه کردن این شعار، دولت لایحه ای را تدوین کرده است، که پیش نویس آن به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است، با تصویب این لایحه کار برای این نهادها راحت تر خواهد شد. یکی از اهداف من هم، کوتاه تر کردن مسیر صدور مجوز برای متقاضیان صدور NGO  هاست. با تجربه ای که قبلا در سازمان اطلاعات داشته ام، با نحوه و روند کار آشنایی دارم، به همین دلیل با استفاده از این تجربیات سعی کرده ایم که این مسیر کوتاه شود. تمامی پرونده هایی که از قبل مانده است و پرونده های جدید، کارهایشان در حال انجام شدن است، پرونده هایی که درخواست مجوز استانی کرده اند، به روز هستند، مراحل استعلام آنها انجام شده و در مرحله ثبت قرار گرفته اند.»

در سال جاری و در هفته گذشته (هفته اول خردادماه 94) شیخ حسن رزمجو در نشست با مسئولان دفتر امور مجامع و تشکل‌های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی در خصوص بهبود شرایط ثبت NGO ها گفت: «سازمان‌های مردم نهاد در استان بوشهر از شش تشکل به 35 تشکل افزایش یافته و این در حالی است که 20 تشکل دیگر برای دریافت مجوز درخواست خود را ارائه کرده‌اند. با هماهنگی‌های صورت گرفته استعلامات این سمن‌ها در زمان کمی انجام می‌شود که در مجموع دو تا سه ماه مجوز فعالیت سازمان مردم نهاد صادر می‌شود.»

به این ترتیب باید منتظر افتادن اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم. در این خصوص  همچنین به سراغ وحید موحد؛ مشاور جوان فرماندار بوشهر در امور سازمان های مردم نهاد رفتم و این پرسش را با وی مطرح کردم که چه تعداد NGO در بوشهر مجوز گرفته اند و محتوای آن ها در چه زمینه ای است؟ آیا فرمانداری برای تسهیل مراحل ثبت NGOها تمهیداتی اندیشیده است؟

 




وحید موحد در پاسخ این چنین گفت که: «دوازده ان.جی.او برای صدور پروانه از طریق فرمانداری اقدام کردند که دوتای آنها در زمینه مسائل شهری و حقوق شهروندی هستند، دو سمن دیگر در زمینه امور اجتماعی و بانوان، یکی در زمینه میراث فرهنگی، یکی در زمینه زیرساختهای فرهنگی و کتابخانه سازی، چهار سمن در زمینه خیریه و یکی در زمینه مذهبی هستند. پنج سمن  ازآنها در مراحل پایانی دریافت پروانه هستند. در همین زمینه مهمترین اقدام این است که طبق آیین نامه قانونی تاسیس سازمانهای مردم نهاد کار پیش برود. یعنی با اجرای همین قانون توسط مدیران و کارشناسان و آگاهی فعالان مدنی از حقوق خود در این زمینه و انجام به موقع مراحل تاسیس، حداکثر زمان برای دریافت پروانه دوماه و نیم خواهد بود. علاوه بر پیگیری این موضوع و پیگیری موردی وضعیت پرونده ها، بنده به عنوان مشاور در امور سازمانهای مردم نهاد، در حال کار روی قوانین و سازوکارها و دستورالعملها برای ارائه پیشنهادها و راهکارهایی جهت بهبود بستر قانونی تاسیس و فعالیت سازمانهای مردم نهاد نیز هستم. همچنین از ان.جی.او های فعال در حوزه شهرستان بوشهر، 17 تشکل در زمینه پیشگیری و توانبخشی و امور اجتماعی از اداره بهزیستی، یک ان جی او جوانان در زمینه اینترنت و فضای مجازی از اداره ورزش و جوانان، یکی در زمینه مذهبی از اداره فرهنگ و ارشاد و ده ها تشکل مذهبی از اداره تبلیغات اسلامی مجوز دارند. همچنین بیش از ده تشکل هم در زمینه های محیط زیست، میراث فرهنگی، فرهنگ و هنر، حقوق شهروندی، امور اجتماعی و... نیز که مرکز فعالیت های شان در شهرستان بوشهر است از طریق استانداری برای صدور پروانه اقدام کرده اند.»

 




سیدرضا محمودی؛ مشاور جوان فرماندار شهرستان جم در امور سازمان های مردم نهاد در این شهرستان گفت: «مسیر ثبت ان.جی.او ها بسیار طولانی و دست و پاگیر است، به همین خاطر ابتدای حضورم در این پست، جلسه ای را با جوانان شهرستان جم برگزار کردم و در آن مراحل ثبت سمن ها را آموزش دادیم و در این خصوص با آنها گفت وگو کردیم اما چون این مراحل زمان بر و سخت است، اشتیاقی نشان ندادند، بنابراین خودم وارد عمل شدم و ان.جی.اوهایی را در زمینه فرهنگ عمومی و محیط زیست به ثبت رساندم که هم اکنون در حال طی کردن مسیر مجوز دهی است.  همچنین  کانون توسعه استان شهرستان نیز که طبق دستور استاندار در شهرستان ها راه اندازی شده است نیز در مرحله پایانی دریافت مجوز است.» وی در ادامه درباره فعالیت NGO های مجوزدار شهرستان جم گفت: «متاسفانه اغلب غیرفعال شده اند، بنا به رفتاری که در دولت قبل با این سمن ها شد باعث غیرفعال شدن بیشتر آنها شد. در حال حاضر هم تنها کاری که می شود کرد این است که مسیر دریافت برخی مجوزها کوتاه تر شود و کسانی که می خواهند فعالیت کنند در مسیر تعیین شده خود حرکت کنند و دست آویز حرکت های سیاسی نشوند.»

 




حجت مرادی؛ مشاور جوان فرماندار گناوه در امور سازمان های مردم نهاد نیز با اشاره به مشکلات NGO ها در ادوار قبل گفت: «با توجه به مشكلات قانوني كه در ادوار قبل براي ثبت سمن ها وجود داشته است، خوشبختانه با حمايت هاي دکتر حقیقی و شیخ رزمجو در مركز استان و همچنین فرماندار و معاونت سياسي در شهرستانها،  تا به امروز توانسته ايم استارت ثبت چندين سمن تخصصي را بزنیم، كه بعضي توانسته اند بعد از سپري كردن استعلامات به مرحله صدور مجوز برسند و بعضي از درخواست كننده ها در مراحل استعلام هستند، البته ما هنوز اميدواريم با تدبير دولت اميد، در روند امور اداري و به خصوص در فرآیند استعلامات و انگشت نگاري ها تجديد نظر شود و اين روند را ساده تر نموده و در عين حال كرامت انساني براي فعالين مدني را در نظر بگيرند. خوشبختانه و بنا به سياست های دولت تدبير، ما سعي در تشويق و حمايت جوانان در ثبت سمن هاي تخصصي نموده ايم.» مرادی در ادامه چنین توضیح داد که: «انجمن معماران گناوه، كانون توسعه ي شهرستان گناوه، انديشه راه سبز، كانون توسعه بخش ريگ، انجمن امام علي شهرستان گناوه، كانون توسعه بخش مركزي، انجمن بانوان همچنین کانون معماران، راه اندیشه، سوی سوم، کانون بانوان و باد صبا ، انجمن دوستداران محيط زيست از سمن های است که در این شهرستان به ثبت رسیده است.»

ابراهیم ثابت؛ مشاور جوان فرماندار کنگان در امور سازمان های مردم نهاد نیز در خصوص تعداد سمن های ثبت شده در شهرستان کنگان گفت: « یکی از سمن های ثبت شده عنوان انجمن اعتلای جنوب را دارد که در زمینه حقوق شهروندی فعلیت خواهدکرد و سمن دیگری با عنوان سیراف پارس که در حوزه میراث فرهنگی به ثبت رسیده است، کانون توسعه شهرستان نیز در مرحله استعلام قرار دارد همچنین حدود ده سمن در سامانه وزارت کشور به ثبت رسیده اند که وضعیت  این سمن ها در این سامانه در حال بررسی است.» وی در ادامه گفت: «ثبت سمن ها از گذشته تا کنون بسیار طولانی و سخت است،  یکی از مشکلات ما در خصوص ثبت سمن ها ارگان های ذی ربط در زمینه استعلام است که گاها پاسخ هایی دریافت می کنیم که  بسیار ناراحت کننده است. اما با توجه به نگاه ویژه  فرماندار به این مبحث تلاش هایی در زمینه تسهیل روند پاسخ دهی در حال انجام است که کارها راحت تر انجام شود.»

 




بررسی وضعیت این چهار شهرستان (بوشهر جم گناوه کنگان) حکایت از رونق نه چندان این سازمان های مردم نهاد را می کند که علت اصلی آن نیز همان فرآیند فرسایشی ثبت NGO ها است.

شیخ حسین رزمجو؛ مدیر کل امور اجتماعی استانداری در خصوص مشکلات موجود در شهرستان ها می گوید: «یکی از معضلاتی که وجود دارد این است که در شهرستان ها در خصوص ان.جی.او ها فعال برخورد نکرده اند، طبق گزارشی که از دستگاه های مربوطه دارم، افراد متقاضی درخواستی را داده اند ولی پیگیری های بعدی را اجام نداده اند، از دستگاه ها خواسته شده که این افراد را احضار کنند و در رابطه با مشکلات و موانعی که مانع پیگیری یا گرفتن مجوز ان.جی.او های خود شده اند را بیان کنند تا رفع شود. یکی دیگر از مسایلی که باعث کند شدن صدور مجوز می شود، این است که در شهرستان ها با اینکه فرمانداری ها می توانند مستقیما از دستگاه های مربوطه استعلام بگیرند ولی دستگاه ها این را نمی پذیرند و اصرار بر این است که از طریق استانداری درخواست استعلام صورت بگیرد، که این خود باعث تاخیر می شود، که در این زمینه به دنبال برگزاری نشستی با دستگاه های مربوطه برای ایجاد تعامل بیشتر و راحت تر کردن کار مجوز ان.جی.او ها هستیم.»  

 

****

اغلب  مسوولین مرتبط در این حوزه وعده تسهیل ثبت سمن ها را داده اند، باید دید آیا این وعده ها به سرانجام می رسد یا در حد همان وعده باقی خواهد ماند. در گزارشی که چند هفته دیگر تهیه و تدوین خواهم نمود به سراغ دیگر شهرستان های استان بوشهر خواهم رفت و بار دیگر از مدیرکل امور اجتماعی استانداری پیگیری خواهم نمود که سرانجام آن 20 تشکل غیردولتی که در مراحل نهایی فرآیند ثبت بوده اند، چه خبرهایی خواهند داد./ ا.ح.

 

گزارش از ستاره تناور

 



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/03/17 - 12:46
1
0
بسیار عالی. امیدواریم هم سازمان های مردم نهاد بتوانند به معنای واقعی فعالیت نمایند یعنی جدای از کمیت به کیفیت کاربردی آنها پرداخته شود و هم روند تاسیس و مسیر نفس گیر ثبت این سازمان ها تسهیل گردد. و این نگاهی واقع گرايانه به لزوم وجود چنین سازمان هایی را از دیدگاه مسئولین میطلبد
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...