امروز: پنجشنبه 06 ارديبهشت 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 31 فروردين 1394 - 12:15
اختصاصی اتحادجنوب/ پس از تعهد معاون وزیر نیرو:

اتحادجنوب:  بارش کم باران و وقوع خشکسالی های اخیر از جمله مهمترین مسائلی است که امروز گریبان گیر همه مردم در سراسر کشور و به ویژه استان های کم بارشی همچون بوشهر می باشد. بارش کم باران در سال اخیر موجب شد تا مدیر عامل آب منطقه ای استان بوشهر اعلام دارد: امسال از ۲۵۵ میلیمتر متوسط بارندگی سالانه استان بوشهر شاهد تحقق ۱۳۵ ...

اتحادجنوب- سیده هدیه بیت سیاح: بارش کم باران و وقوع خشکسالی های اخیر از جمله مهمترین مسائلی است که امروز گریبان گیر همه مردم در سراسر کشور و به ویژه استان های کم بارشی همچون بوشهر می باشد.

بارش کم باران در سال اخیر موجب شد تا مدیر عامل آب منطقه ای استان بوشهر اعلام دارد: امسال از ۲۵۵ میلیمتر متوسط بارندگی سالانه استان بوشهر شاهد تحقق ۱۳۵ میلیمتر بارندگی هستیم که تنها ۴۷ درصد از بارندگی‌های مورد انتظار محقق شده است.

رجایی با بیان اینکه استان بوشهر دارای رتبه ۳۰ کشور برای تحقق بارندگی‌ها در بین سایر استان‌های کشور است، اضافه کرد: استان بوشهر در جدول خشک‌سالی بین دیگر استان‌ها نیز دارای رتبه دوم است.

جیره بندی آب، اولین فکر اساسی جهت حل مشکل

اما حل این بحران بزرگ، نیازمند اقدامات کارشناسی شده و مدیریت صحیح بود، که جیره بندی آب از جمله اولین اقداماتی بود که به فکر مسئولین امر رسید.

اقدامی که موجب نارضایتی شدید و مشکلاتی در بین مردم شد اما این اعتراضات راه به جایی نبرد و مردم با این بحران کنار آمدند.

این در حالی بود که به گفته خود مسئولین اداره آب و فاضلاب، قسمت اعظم هدر رفت آب شرب، به دلیل فرسودگی خطوط انتقال آب می باشد، به عبارتی از یک طرف آب بر روی مردم بسته می شد و از طرفی دیگر، آب در خطوط آب رسانی به دلیل فرسودگی هدر می رفت.

پس از آن مسئولین مربوطه اعلام داشتند که جهت تعویض خطوط فرسوده آب، اعتبارات بالایی نیاز است به نحوی که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اعلام کرد: در استان بوشهر سه ‌هزار کیلومتر شبکه آبرسانی داریم که سالانه چهار درصد آن باید بازسازی شود ولی به علت مشکلات اعتباری این امکان را نداریم و امسال 50 کیلومتر شبکه آبرسانی شهرهای استان بازسازی و اصلاح می شود.

 

وی خواستار توجه ویژه کمیته برنامه‌ریزی استان بوشهر به موضوع رفع بحران آب در استان بوشهر شد و اضافه کرد: اجرای طرح بازسازی مذکور نیازمند بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار است که امیدواریم شاهد همکاری مسئولان در این زمینه باشیم.

از طرفی جهت تامین آب شرب استان بوشهر، دستور ساخت دو آب شیرین کن در دستور کار مسئولین قرار گرفت، آب شیرین کنی که حدود دو سال زمان برای ساخت آن نیاز است و احتمالاتی در خصوص ظرفیت کم آنها جهت تامین این کمبود آب وجود دارد.

اما در نهایت این تدابیر، باز هم مردم استان بوشهر از کمبود آب و نوبت بندی آب شهری رنج می برند و این مشکل در برخی از شهرهای دشتستان از جمله برازجان، سعدآباد و آبپخش بیشتر نمود داشت.

قطعی های مکرر آب در این شهرستان به حدی رسید که مردم را به پای فرمانداری دشتستان کشاند تا فریاد اعتراض خود را به مسئولین برسانند و از قطعی و جیره بندی آب شکایت کنند.

(لینک خبر تجمع اعتراضی مردم برازجان به قطعی طولانی آب http://www.ettehadjonoub.ir/fa/posts/42728)

وعده ای که تنها 20 روز به آن عمل شد

پس از این اعتراضات، آب دشتستان از نوبت بندی خارج شد، به نحوی که مدیر آب و فاضلاب دشتستان در 15 فروردین ماه در گفتگو با اتحادجنوب اعلام کرد، به دلیل بارندگی های خوبی که در استان فارس صورت گرفته است و از آنجایی که آب آشامیدنی دشتستان از چشمه های استان فارس تامین می گردد، دیگر نوبت بندی آب صورت نخواهد گرفت.

رمضانی ادامه داد: آب آشامیدنی شهر برازجان از چاه های کازرون و چشمه ساسان تأمین می شود که به دلیل خشکسالی های اخیر و کمی بارش در استان فارس، این چاه ها کم آب شده بود.

وی افزود: از آنجایی که آب شهرهای برازجان، سعدآباد و آبپخش از این چاه ها تأمین می شد، خشک شدن چاه ها موجب کاهش شدید آب آشامیدنی شهرهای مذکور شده بود به نحوی که در ماه های اخیر ناچار به نوبت بندی آب این شهرها شده بودیم.

( لینک خبر آب برازجان از نوبت بندی خارج شد http://www.ettehadjonoub.ir/fa/posts/43067 )

این در حالی بود که چند روز بعد، نوبت بندی آب در این شهرها از نو به کار گرفته شد و با برداشتن جیره بندی تنها برای 20 روز،  اعتراضات مردم را پایان دادند.

 

جیره بندی آب از سر گرفته شد

بعد آن آب شهرهای برازجان، آبپخش و سعدآباد باز هم نوبت بندی شد و کمی بارش، دلیل عنوان شده مسئولین اداره آب بود.

به نحوی که مدیر آب و فاضلاب دشتستان این بار در گفتگو با اتحادجنوب عنوان داشت: به دلیل کمی بارش و کم شدن حجم آب، نوبت بندی از سر گرفته خواهد شد.

وی به اتحادجنوب گفت: منبع 15 هزار متر مکعبی ذخیره آب برازجان نیز جوابگوی نیاز حتی یک شبانه روز مردم این شهر نیست، از این رو ناگزیر آب برازجان نوبت بندی شد.

امسال آب در هیچ شهری نوبت‌بندی نمی‌شود

همه این مشکلات به نحوی است که معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا کشور گفت: در سال 94 متعهد شده‌ایم که در هیچ شهری نوبت‌بندی برنامه‌ریزی‌شده آب وجود نداشته باشد.

رحیم میدانی ادامه داد: در سال 94 متعهد شده‌ایم که در هیچ شهری نوبت‌بندی برنامه‌ریزی‌شده آب وجود نداشته باشد؛ البته این به این مفهوم نیست که نیاز به همراهی مردم نداریم؛ باید اقدام‌های فنی و مهندسی در این حوزه انجام شود و در کنار آن از مردم هم بخواهیم با ما همراهی کنند.

میدانی افزود: در چهار ماه گذشته، تمام برنامه‌ریزی‌ها برای مواجهه با شرایط کم‌آبی و تامین آب شرب مردم انجام شده است، اما امیدوار به بارش‌های بهاری هستیم تا مشکل تامین کمتر شود.

مشارکت مردم در صرفه جویی

از طرفی تجربه نشان داده که تا مشارکت و همکاری مردم نباشد، هیچ اقدامی به خوبی انجام نمی شود به عبارتی، هیچگاه نمی توان از نقش اساسی و کلیدی مردم در حل مشکلات چشم پوشی کرد از این رو می طلبد تا با فرهنگ سازی و آموزش شیوه های صرفه جویی آب، از هدر رفت مایع حیات جلوگیری کرد و از طرفی دیگر با پیگیری مسئولین و نمایندگان استان، اعتبارات لازم جهت تعویض خطوط انتقال آب گرفته شود همچنین مجموعه های آب شیرین کن بیشتری در این استان پرجمعیت و خشک و از طرفی ثروتمند تاسیس گردد تا شاهد جیره بندی آب و به دنبال آن نارضایتی مردم نباشیم.

آب شهرهای دشتستان بازهم نوبت بندی می شود؟

حال باید منتظر ماند و دید آیا با تعهد معاون وزیر نیرو، آب شهرهای استان بوشهر و به ویژه دشتستان بازهم نوبت بندی می شوند؟ و یا اینکه باز هم بستن آب به روی مردم، اولین فکر اساسی است که برای حل مشکل کم آبی به ذهن مسئولین امر می رسد؟/ب



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/02/10 - 11:00
0
0
منم با جناب همشهری موافقم
لطفا اتحاد جنوب در همین باره پی گیری کنید
قطعی اب در سطح شهر به طور یکنواخت نیست/ب
1394/02/01 - 09:07
0
0
آقا ببخشيد واقعيت اينه كه
1-در زمستان بارش كم بوده و پاتخت نشينان فقط فكر بارور كردن ابرهاي استان فارس اصفهان و تهران بوده اند .
2-مصرف بي رويه و بهاي برق تقريبا رايگان كشاورزان باعث سطح آب زيرزميني در شهرستانهاي كازرون ودشتستان به شدت كاهش پيدا كند كه نتيجه آن هجوم كشاورزان كازروني جهت استفاده نامجاز از رودخانه شاهپور وبعضا استفاده و انشعاب گيري نامجاز از انشعاب ابرساني كازرون دشتستان بوده است .
3-رها نمودن دشتستان به حال خودش در شهر بوشهر جهت خشك سازي دريا و پيشروي ساحل و احداث دهكده گردشگري بودجه مي باشد ولي جهت ايجاد و احداث طرح هاي آبخيز داري احداث سدهاي خاكي در مناطق مختلف دشتستان خصوصا مناطق كوهستاني هزينه وجود ندارد عملا با نمايش و خبر رساني يك يا دو مطلب از احداث سد خاكي همه مردم را دوور مي زنند در صورتي كه مي بايست برا وجب به وجب شهرستان دشتستان طرح ابخيزداري خصوصا در مسر رودخانه ها مخزن بتني جهت نگهداري اب برا كشاورزي ايجاد نمود كه آن هم بايد هدفمند مصرف شود.
4-عدم اصراف آب جهت مصارف خانگي و سطح زير كشت كشاورزان حتما مي بايست كاهش پيدا كند آبياري قطره اي باعث شده كه كشاورزان سطح بيشتري را زير كشت برند در بعضي قسمت ها حتي تپه هاي اطراف مزرعه ها كشت شده و به زمين هاي منابع طبيعي هم به اين واسطه كشت و تملك شده است .
با توجه به وضعيت خشك سالي پيش رو و آينده مي بايست بودجه جهت سه برابر نمودن مخازن نگهداري آب شرب در تمامي شهرهاي مورد نياز استان فراهم بشه.
5-راه اندازي اب شيرينكن جهت اب دريا كه تا بحال انجام نگرفته .
حالا ما تمام اين مشكلات رو گردن ريس و كارمندان اداره اب برازجان مي بينيم ./ج

1394/01/31 - 13:06
0
0
کاش نوبت بندی آب با عدالت همراه بود.بعضی نقاط برازجان اصلا آب قطع نمیشود.در حالیکه برخی نقاط همین شهر در طول 24ساعت فقط 5 ساعت آب دارند.چرا قطعی آب فقط برای جاهای خاصی از شهره؟!/ج
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • مرکز جامع سلامت شهر کلمه به زودی افتتاح می شود/ 80 درصد فضاهای فیزیکی بهداشت و درمان دشتستان نوسازی شده است
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب
  • نقدی بر مجموعه داستان " خین‌جوشون " اثر مختار فیاض
  • مطالبات فعالان محیط زیست از مردم و مسئولان/ آفت محیط زیست زباله های پلاستیکی است/ مسئولان بیشتر از گرفتن عکس پای کار باشند
  • سرنوشت باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی
  • تجلیل از دو تیرانداز پرتلاش و موفق دشتستان
  • جاده مرگ شهر وحدتیه را دريابيد،مسئولان برحذر باشند
  • روز سعدی و نکته‌ای نغز از گلستانش
  • جناب نماینده! قحطی پتروشیمی که نیامده، بسم‌الله
  • انتخاب هیئت رئیسه جدید شورای هماهنگی روابط عمومی های ادارات شهرستان دشتستان
  • نشست فرماندهان پایگاه‌ها و شورای حوزه مقاومت بسیج شهدای پتروشیمی به میزبانی پتروشیمی جم
  • یک بار برای همیشه تفاوت گرگ، شغال و روباه را با رسم شکل یاد بگیرید
  • عناوین روزنامه‌های امروز1403/02/01
  • بازنده جنگ سخت را برنده جنگ نرم نکنید
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • بررسی مشکلات بنار آبشرین در اردوی عمرانی دهیاران بخش مرکزی دشتستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • آئین گرامیداشت شهیدالقدس محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • تصاویر جنجالی مجری زن تلویزیون باکو در کنار سفیر ایران و در محل سفارتخانه/ عکس
  • اولین واریزی بزرگ برای معلمان در 1403
  • اسرائیل را چه باید؟
  • دکتر یوسفی؛ مدیری در کنار همکاران
  • .: لیلادانا حدود 4 روز قبل گفت: درود بردکتربایندری ودکترفیاض بزرگوار. ...
  • .: علی حدود 5 روز قبل گفت: بسیار عالی پاینده باشید ...
  • .: شااکبری حدود 5 روز قبل گفت: درود بر استاد گرانقدر ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: بسیار عالی. درود خدا ...
  • .: ذاکری حدود 6 روز قبل گفت: خوشحالم که ادبیات پایداری ...
  • .: افسری حدود 6 روز قبل گفت: درود بر دکتر بایندری ...
  • .: عزیز حدود 6 روز قبل گفت: سایت و نویسنده حواسشون ...
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 9 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: ح حدود 10 روز قبل گفت: درودخدا بر استادبرازجانی و ...
  • .: اسماعیل حدود 11 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...