امروز: جمعه 31 فروردين 1403
    طراحی سایت
تاريخ انتشار: 23 فروردين 1394 - 13:42

اتحاد جنوب: رییس جمهوری با تاکید بر نقش زنان در توسعه جامعه اسلامی، گفت: اگر می گوییم همدلی و همزبانی باید در تمام جامعه تحقق یابد از این رو باید احترام به زنان در تمام سطوح حفظ شود.

اتحاد جنوب: رییس جمهوری با تاکید بر نقش زنان در توسعه جامعه اسلامی، گفت: اگر می گوییم همدلی و همزبانی باید در تمام جامعه تحقق یابد از این رو باید احترام به زنان در تمام سطوح حفظ شود.

به گزارش اتحاد جنوب،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی خدیجه ثقفی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: در اسلام زن سالاری یا مردسالاری نداریم بلکه بر شایسته سالاری تاکید شده است.

وی تاکید کرد: خانه امام (ره) خانه ایمان بود اما آزادی هم در آن وجود داشت.

وی با قرائت آیه شریفه المومنین و المومنات بعضهم اولیاء بعض، اظهارداشت: نکته مهمی در این آیه است که کمتر نسبت به آن فکر شده است، مرد و زن در کنار هم در مسایل اجتماعی هستند و در امر به معروف و نهی از منکر هم این گونه هستند.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: اما متاسفانه در جامعه امروز ما عده ای نهی از منکر را فقط و فقط به برخی از خیابان ها و علیه زنان اختصاص داده اند.

روحانی با بیان این که امروز بزرگ ترین منکر در کشور ما بیکاری است، خاطرنشان کرد: بزرگ ترین معروف در جامعه توسعه است، بزرگ ترین منکر نیز کم آبی و بی آبی است و چرا منکر و معروف این قدر پایین آمد و چه کسی این فریضه را به چند فرع اسلامی که البته مورد احترام ما است، تنزل داد.

وی با بیان این که نیازهای جامعه در امر به معروف و نهی از منکر کجا رفته است، ادامه داد: آن وعده بهشت و مقام عقبت الدار مربوط به زن و مرد در کنار یکدیگر است. ما باید انقلاب اجتماعی امام (ره) را مدنظر قرار دهیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: ما الگوی امام (ره) را در مسایل سیاسی مد نظر قرار می دهیم و باید این الگو از رفتار امام (ره) در منزل هم مدنظر قرار گیرد.

روحانی یادآور شد: در اسلام جنس اول و دوم یا فرادست و فرودست وجود ندارد، ممکن است از نظر روحی و جسمی زن و مرد تفاوت داشته باشند اما از نظر انسانیت، فضایل و رشد زن با مرد تفاوتی ندارد و گاهی زن دارای ویژگی هایی است که در مرد نیست.

وی با بیان این که از نظر عاطفی، زییایی شناسی و ارزشی کجا می توان واژه ای معادل مادر پیدا کرد، گفت: نمی توان مقامی هم سنگ مقام مادر را در جامعه پیدا کرد، این مقام ویژه زنان و بهشت زیرپای مادران است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین اظهار داشت: این راه را امام (ره) باز کرد، امام (ره) به جامعه گفت زنان می توانند از ایمان و عفت خود حراست کنند و در عین حال در تمام مسایل مهم علمی، سیاسی و اجتماعی حضور داشته باشند.

روحانی تصریح کرد: امروز افتخار ما است که نیمی از جامعه دانشگاهی ایران را دختران جوان و زنان تشکیل می دهند.
وی خاطرنشان کرد: در خانه امام (ره) به رغم این که شخصیتی همچون امام (ره) بود هم پسران هم دختران و هم همسر امام (ره) آزادانه حرف می زدند و آزادانه سوال می کردند.


رییس جمهوری یادآور شد: هرگاه در زمینه حرکت های مهم تاریخی و اقداماتی که رهبران بزرگ اجتماعی انجام داده اند را بررسی می کنیم، نقش خانواده و بویژه نقش همسران را کمتر مد نظر قرار می دهیم.


روحانی ادامه داد: مگر امکان پذیر است که انسان در جمع زندگی کند هر چند هم مقامش بالا باشد اما در محیط خانواده تاثیر نگذارد یا تاثیر نگیرد؟
وی افزود: حتی انبیاء الهی و ائمه اطهار (ع) که دارای مقام عصمت بودند، علم و دانش مقام آنها برترین است، می بینیم که پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) تا پایان عمرش تحت تاثیر همسر باوفایش خدیجه کبرا (س) بود و پیامبر (ص) در مناسبت های مختلف از ایثار و فدارکاری او، از اخلاق و فضایل او به نیکی یاد می کرد.


رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: مگر مولای ما امیرالمومنین (ع) در طول زندگی که با فاطمه اطهر (س) داشت آن خانه منور و با صفای با نور فاطمی در روحیه امیر المومنین(ع) اثر نداشت و مگر خود نفرمود هر وقت غم و اندوهی داشتم با فاطمه سخن می گفتم و غم و اندوه از دلم برداشته می شد.
روحانی تصریح کرد: همسران در زندگی بزرگان، مصلحان و رهبران تاثیر گذار هستند اما معمولا آفتاب وجود رهبران کمتر می گذارد تا این چراغ پرفروغ منزل و خانه تابش خود را به نمایش بگذارد.


** همسر امام راحل در تمام مراحل انقلاب اسلامی در کنار ایشان ایستادگی کرد
وی با یادآوری فراز و فرودهای نهضت انقلاب اسلامی از سال 41 به بعد و نقش همسر امام (ره) در نهضت انقلاب، گفت: امام (ره) دنیایی از شجاعت، شهامت و یک شخصیت استثنایی در تاریخ ما بود، هیچگاه کلامی نشنیدیم که همسر امام (ره) بانو ثقفی با همه شجاعت، ایستادگی و شهامت در آن شرایط ترسیده باشد یا گلایه کرده باشد.

روحانی اضافه کرد: هیچ کجا سراغ نداریم که همسر امام (ره) در زمان دستگیری امام (ره) التماس کرده باشند یا ترس و لرزی از خود نشان داده باشند.

وی با اشاره به ایستادگی ، متانت و صبر همسر امام (ره) در این تمام این فراز و نشیب ها، اظهارداشت: در تمام این مراحل همسر امام (ره) در کنار امام (ره) با شهامت، وقار ، طمئنینه و ایمان ایستادگی کرد.

** امام راحل انقلاب را از معرفت شروع کرد
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح ابعاد انقلاب اسلامی گفت: امام(ره) انقلاب خود را از انقلاب سیاسی شروع نکرد بلکه از انقلاب معرفتی شروع کرد.
روحانی ادامه داد: امروز اسلام و ایرانی که به آن افتخار می کنیم بی یاد و نام امام(ره) معنایی نخواهد داشت. او ایران توام با عزت و عظمت را آفرید البته تاریخ ایران همواره دارای عظمت بوده و ملت عظیم و ملت ایران عظیم بوده اند اما در دهه های قبل از انقلاب عده ای نوعی تحقیر را به مردم تحمیل می کرده اند.
روحانی ادامه داد: امام(ره) عزت ، سرافرازی و آزادگی را برای این مردم به ارمغان آورد. اسلام واقعی ، اسلام سیاسی و اسلامی که می تواند دنیای امروز را مدیریت کند.
وی افزود: امام(ره) همواره بر این نکته تاکید داشت از اسلامی سخن بگویید که قادر باشد جامعه امروز را مدیریت کند. امام(ره) انقلاب را از معرفت شروع و انقلاب اجتماعی را آغاز کرد. زنان محور خانواده هستند اما متاسفانه در خانه محبوس بودند. امام(ره) آزادی زنان را به ارمغان آورد.
رییس جمهوری ادامه داد: برداشت شخصی من این است که دیدگاه امام(ره) نسبت به زنان نمی توانست بی تاثیر از رفتار همسر امام(ره) و خانواده امام(ره) باشد. اخلاق همسر امام(ره) ، شرایط خانه و ویژگی های این همسر نمی تواند در دید امام(ره) بی تاثیر باشد. واقعیت های جامعه در برداشت های ما اثر دارد.
رییس جمهوری با یادآوری نقش زنان در انقلاب اسلامی گفت: قیام ۱۵ خرداد قم را باید مرهون قیام زنانی بدانیم که با چادر به جمع اجتماع کنندگان در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) پیوستند و آن اجتماع را به نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل کردند.
روحانی با بیان این که در آن زمان شاهد شهادت چندین نفر از زنان در حادثه 15 خرداد 42 بودم، گفت: چه کسی این زن ها را به صحنه آورد؟ مگر می شود 50 درصد جامعه در خانه محبوس بمانند؟ این مسیر را امام(ره) به روی زنان جامعه ما باز کرد.
رییس دولت یازدهم اظهار داشت: در راهپیمایی 22 بهمن شاهد هستیم که زنان دوشادوش مردم حضور دارند و اگر انتخاباتی هم برگزار شد، نیمی از صف انتخابات را زنان جامعه تشکیل می دهند. در کلاس دانشگاه ها ، دبیرستان ها ، دبستان ها ، بیمارستان ها و مراکز تحقیقاتی و حتی در صف نامزدهای مجلس و شورای شهر زنان دوشادوش مردان در صحنه حضور دارند.
روحانی تاکید کرد: اگر از ایستادگی ملت ایران نام می بریم ، نیمی از آن را زنان تشکیل می دهند. در روزهای دشواری و مشکلات هم زنان در کنار مردان قرار دارند.
رییس جمهوری یادآور شد: بعضی ها فکر می کردند ایمان زنان با حضور آنها در جامعه منافات دارد اما وقتی که امام(ره) انقلاب کرد ، زن در اداره جامعه ، علم و دانش و تمام مسایل اجتماعی حضور دارد و ایمانش را با کمال غیرت نگه می دارد.

روحانی اظهار داشت: در زمانی که امام(ره) در پاریس بود ، یکی از علمای بزرگ تهران به امام(ره) زنگ زد که آیا جایز است زن ها در تظاهرات شرکت کنند و با صدای زنان شعار داده شود؟ تفکر این چنینی در جامعه ما حاکم بود. کسی که این تفکر را شکست و مردم را به اسلام راستین برگرداند ، امام(ره) بود.

** دولت انجام اقدامات لازم برای استفاده زنان از فرصت های اجتماعی برابر را وظیفه خود می داند
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به محبت و مودت موجود در منزل امام(ره) که از گفته های فرزندان امام(ره) ، نامه ها و اظهارات همسر ایشان مشهود است ، گفت: برگزاری این همایش اقدام بسیار خوبی است. یاد، نکوداشت و بزرگداشت از بانوی انقلاب ایران خدیجه ثقفی فردی که یار و همراه و کنار امام(ره) بود و همه سختی ها را با روح بلندش تحمل کرد. او ایمانش را حفظ کرد و در عین حال زن آزاده بود. در برابر امام(ره) هم اگر نظری داشت حتی در مسایل سیاسی می گفت.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: امروز دولت وظیفه خود می داند برای این که زنان جامعه مسیر پیشرفت و تعالی را راحت تر طی کنند و بتوانند در صحنه های مختلف جامعه حضور یابند و از فرصت های اجتماعی برابر استفاده کنند، اقدامات لازم را انجام دهد.

روحانی تاکید کرد: دولت تلاش خواهد کرد تا 50 درصد جامعه ما بیکار و منزوی نمانند و در مقام عمل هم به عنوان جنس دوم باقی نمانند.

وی ادامه داد: اگر می گوییم همدلی و همزبانی؛ همدلی باید در تمام جامعه تحقق یابد از این رو باید احترام به زنان در تمام سطوح حفظ شود. اگر بناست همدلی در سطح عالی انجام شود ، در داخل خانه ها هم زن ها باید نظر و محور خانواده باشند و باید اجازه داشته باشند در چهارچوب اسلام در جامعه فعالیت کنند.

روحانی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی زمانی امکان پذیر است که از تمام نیروی انسانی جامعه به خوبی استفاده کنیم. نیمی از تحصیلکردگان دختران و بانوان هستند. اگر به آنها فرصت ندهیم چگونه اقتصاد مقاومتی محقق می شود؟

وی در پایان سخنان خود از خداوند خواست تا بتوانیم قدردان نعمت انقلاب باشیم و دین خود را نسبت به بیت مکرم امام(ره) ادا کنیم و از دختران ، نوادگان به ویژه افتخار جمع فضلا ، علما و بزرگان در حوزه علمیه قم ، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی استفاده و بهره برداری کنیم تا هم یاد امام(ره) را و هم راه امام خمینی (ره) را برای همیشه زنده نگه داریم.


همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی خانم خدیجه ثقفی همسر گرانقدر امام خمینی (ره) امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین روحانی رییس جمهوری، اعضای خانواده امام خمینی (ره) و جمعی از مقامات کشوری در سالن اجلاس سران امروز برگزار شد./ص

ایرنا



کانال تلگرام اتحادخبر


نظرات کاربران
1394/01/23 - 17:40
0
0
واقعا ممنون از سایت خوبتون خسته نباشید/ج
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

تازه ترین خبرها

  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • اگر احساس تلخی در دهان می کنید این بیماری در کمین شماست
  • 🎥ویدیو/طبیعت بکر و زیبای روستای خیرک دشتستان
  • تفاوت استراتژی فروش در پردیس/ ثبت ۶ ركورد در تولید و صادرات
  • پیاده روی یا دویدن، کدام برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟
  • ۱۲ کشور امن در صورت شروع جنگ جهانی سوم (+عکس)
  • نشست هماهنگی برگزاری آئین شب شعر ویژه نکوداشت شهید محسن صداقت در شهر وحدتیه
  • دست آویزی برای دومین سالکوچ هدهد خبررسان علی پیرمرادی
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • توزیع تعداد ۵۰ عدد کلاه ایمنی از طرف شهرداری بین موتورسیکلت سواران شهر وحدتیه
  • پیشرفت ۶۳ درصدی قطعه اول بزرگ‌راه دالکی به کنارتخته
  • با این تکنیک به نق زدن و اصرار کردن بچه ها پایان دهید
  • آیا این ادویه خوش بو می تواند با سرطان پروستات مقابله کند
  • تقابل ادبی فرماندار دشتستان با هاروکی موراکامی از ژاپن !
  • بازتاب حمله ایران در رسانه‌های خارجی: اسراییل زیر آتش
  • در بین رفقایم به تعصب دشتستانی مشهورم/ خودم را مسلمان تکنوکرات می دانم
  • قتل 2 جوان برازجانی در خودروشان/ دستگیری قاتل در استان همجوار
  • آغاز عملیات اجرای خیابان ۲۴ متری در ورودی شهر از سمت برازجان،خیابان ۲۲ متری غرب آرامستان و خیابان در غرب جاده اصلی
  • یکی از شهدای اخیر حمله اسرائیل در سوریه از شهر وحدتیه دشتستان است
  • هدایای باقیمانده پیاده روی برازجان قرعه کشی شد
  • گزارش تصویری/ راهپیمایی روز جهانی قدس در برازجان
  • سخنرانی استاد سید محمد مهدی جعفری در جمع دشتستانی ها و استان بوشهری های مقیم شیراز/ تصاویر
  • دکتر مهدی یوسفی در یک نگاه
  • در رسیدگی به امور مردم کوتاهی نکنید/ برخی از بخشنامه ها باعث کوچک شدن سفره مردم می شود
  • مسؤولان نگاه بازتری داشته باشند/ جذابترین قسمت کار ما لحظه ای است که درد بیماران آرام می شود
  • قلب جوان 23 ساله دشتستانی اهدا شد/ تصاویر
  • آئین استقبال از مسافرین و مهمانان نوروزی در شهر دالکی / تصاویر
  • برخورد توهین آمیز رئیس صمت دشتستان با نمایندگان برخی اصناف شهرستان
  • سخن‌ران، کاظم صدیقی‌. نه! مسجد قیطریه، نه!
  • دکتر یوسفی با حافظه مثال زدنی
  • .: مصطفی بهبهانی مطلق حدود 3 روز قبل گفت: با سلام و خدا ...
  • .: اسماعیل حدود 5 روز قبل گفت: فقط قدرت است که ...
  • .: سعید حدود 5 روز قبل گفت: آقای امید دریسی پیش ...
  • .: یونس حدود 6 روز قبل گفت: سلام و درود به ...
  • .: قاسم حدود 8 روز قبل گفت: خوبه لااقل یک نفر ...
  • .: تنگستان حدود 9 روز قبل گفت: چرا چنین مطالب سراسر ...
  • .: حسن جانباز حدود 10 روز قبل گفت: اصلا سفره ای نیست ...
  • .: محمد قاسمی حدود 13 روز قبل گفت: درود وسپاس بی کران ...
  • .: محمد حدود 13 روز قبل گفت: استاد احتمالا مقاوله به ...
  • .: محبی حدود 13 روز قبل گفت: فعلا که یک هیچ ...