کد خبر: 42752 ، سرويس: گوناگون
تاريخ انتشار: 04 فروردين 1394 - 10:41
10 باغ زیبای ایران

اتحادجنوب: یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایران باغ‌هایی است که در سراسر کشور وجود دارد. این باغ‌ها از مناطق سرسبز تا  کویری را شامل می‌شود و نکته قابل توجه هم این است که باغ‌های بزرگ ایرانی در مناطق کویری و نیمه بیابانی واقع شده‌اند. دیدن این باغ‌های زیبای به همراه طراحی داخلی آنها حقیقتا چشم‌نواز است

اتحادجنوب: یکی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایران باغ‌هایی است که در سراسر کشور وجود دارد. این باغ‌ها از مناطق سرسبز تا  کویری را شامل می‌شود و نکته قابل توجه هم این است که باغ‌های بزرگ ایرانی در مناطق کویری و نیمه بیابانی واقع شده‌اند. دیدن این باغ‌های زیبای به همراه طراحی داخلی آنها حقیقتا چشم‌نواز است.

- باغ اکبریه  بیرجند

یکی از زیباترین باغ های ایرانی که از سلسله  قاجار به جا مانده و از سال 2011 تاکنون به عنوان یکی از 9 باغ زیبای دنیا درفهرست سازمان ملی یونسکو ثبت شده است.این باغ در بیرجند واقع شده و دارای موزه‌های حیات وحش، باستان‌شناسی و مردم‌شناسی است.

- باغ قدمگاه نیشابور

این باغ زیبا که در کوه‌های بینالود در نیشابور واقع شده است و ساختار داخلی فوق‌العاده ی آن متعلق به زمان صفویه است،بیشتر به عنوان کاروانسرایی برای استراحت زائران مشهدی استفاده می‌شود. در داخل این باغ چشمه  آبی وجود دارد که با گذشت سالیان دراز همچنان آب آن جاری است. گفته می‌شود امام رضا(ع) هنگام عزیمت به شهر توس در این مکان  نماز گزارده‌اند و از همان زمان به بعد آب این چشمه جاری بوده است.

- باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد که در یزد واقع شده ، نمودی از جواهرات معماری در ایران است و هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از ایران و جهان است. در داخل آن چند باغ بزرگ ساخته شده است. استخری زیبا در زیر سایه درختی بلند قامت در مرکز ورودی باغ ساخته‌اند. در مسیر رفتن به داخل ساختمان، درختان انگور و انار فراوانی خواهید دید. همچنین بلندترین بادگیر بنا در این مرکز واقع شده است.

- باغ فردوس تهران

باغ فردوس یا همان «امارت باغ فردوس» ویا «کاخ محمدیه»، در تجریش و شمیرانات شمال تهران بین زعفرانیه و جعفر آباد واقع شده و شامل دو کاخ اصلی است: کاخ شمالی و کاخ جنوبی. البته کاخ شمالی را در سال 2002 به شهرک سینمایی تبدیل کرده‌اند. این باغ توسط حاج میرزا آغاسی (وزیر محمد شاه قاجار) وبه عنوان استراحتگاه تابستانی خانواده قاجار ساخته شده است.محمد شاه قاجار به سال 1848 در این مکان فوت کرد.

- باغ استوایی ارم شیراز

باغ ارم یکی از زیباترین و جاودانه‌ترین باغ‌های ایرانی است که تاریخچه آن به زمان سلسله ی سلجوقی بازمی‌گردد. البته این باغ توسط جانی خان و پسرش به هنگام مهاجرت ایل قشقایی به تصرف درآمد و مدتی بعد شاه نصیرالدین،آن را پس گرفت و این باغ زیبا را از نو ساخت. امروزه این باغ در حوزه دانشگاه شیراز قرار دارد و اکنون به عنوان باغ تحقیقاتی دانشجویان رشته گیاه‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- باغ جهان‌نما شیراز

باغ جهان‌نما از قدیمی‌ترین باغ های شیراز است که فاصله  کمی با مقبره  حافظ دارد.ابن عربشاهی، این باغ را از جمله عجایب هفتگانه عالم در کتاب خود معرفی کرده است. این باغ در زمان سلسله صفویه نیز بسیار معروف بوده است.

- باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا یا «باغ سرور قلبی» ،در قرن 18 در بوستان‌های درخت پرتقال و نزدیک مقبره سعدی ساخته شده است. درختان پرتقال به زیبایی باغ افزوده‌اند. بیشتر قسمت باغ را با سنگ‌فرش‌های پیش‌ساخته  بتنی و کانال‌های آبی تزئین کرده‌اند. در این باغ انواع درختان سرو مشاهده می‌شود.

- باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد یا همان باغ گلشن، در واقع موزه‌ای زیبا در شیراز محسوب می‌شود. ساخت آن در سال 1863 به پایان رسیده و شامل یک ساختمان سلطنتی، موزه سلاح‌های جنگی و یک باغ ایرانی است. باغ مذکور، قدیمی ترین باغ ایرانی‌ست و به عنوان کاخ حکومتی پادشاهان صفویه محسوب می‌شده است.

- باغ فین کاشان

این باغ که متعلق به سلسله  صفویه است، درروستای فین و در چند کیلومتری جنوب غربی کاشان قرار دارد. این باغ توسط فتحعلی شاه قاجار مورد بازسازی قرار گرفته است.

- باغ شازده ماهان کرمان

باغی تاریخی در ایران که 2کیلومتری ماهان و در حوالی کرمان واقع شده است. مساحت باغ حدود 5/5 هکتار است و شکلی مستطیلی با دیوارهای بلند دارد. فاصله  بین دو گوشه  شمالی و جنوبی آن را با فواره‌ای زیبا پوشانده‌اند. آب و هوای این باغ مناسب‌ترین نوع آب و هوا در ایران محسوب می‌شود.

لينک خبر:
https://www.ettehadkhabar.ir/fa/posts/42752